Vegatopia Forum

Hongarije

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Hongarije
« Gepost op: 15 juli 2004, 14:59:55 »
Ik ben jaren geleden in Hongarije geweest en ik vond eten in restaurants een drama. Telkens weer gebakken champignons of kaas, maar waar ze dan in gebakken waren moest je niet vragen. Verder nauwelijks verse groente etc. De supermarkten zijn wel OK en als je zelf kookt is er geen enkel probleem. Wat me nog steeds intrigeert is blikjes met een krop sla erop, die tussen allerlei blikjes vlees instonden. Nooit uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2005, 14:27:26 door Sander »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Hongarije
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2004, 13:31:48 »
Maar die andere twee weken beetje aan het rondreizen en liften aldaar. (via duitsland (maar das zo gepiepte) en dan tjechie en hongarije - maar misschien toch maar over oostenrijk)
Qua liften: ik ben ook van/naar Hongarije gelift, ging perfect, in twee dagen in Budapest en terug, ondanks slagregens, ook in 2 dagen terug. Ik weet de huidige stand van zaken niet, maar ex-oostbloklanden hebben geen goede lift-traditie omdat het vroeger verboden was. Het OV is er echter nog steeds tamelijk goedkoop en er rijden best veel bussen en treinen, dus je komt sowieso wel waar je moet zijn.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

NY152

[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2005, 19:49:18 »
Ik heb daarnet het hele forum dorogespit over het vegetarisch eten in Hongarije (met name in de restaurants). Ik vond helaas niet veel nuttigs dus daarom stel is zelf even de vraag.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het vegetarische eten in Hongarije? Wij gaan daar binnenkort namelijk naartoe op vakantie, en ik wil toch graag wel lekker eten.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2005, 19:49:48 door NY152 »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2005, 21:34:38 »
Het is alweer iets van 16 of 18 jaar geleden dat ik met een grote groep vrienden Hongarije bezocht heb op de motorfiets, vegetarisch was toen zeker geen probleem.
vrijwel in iedere restaurant kon je vegetarisch eten.
Uit eten was toen goedkoper dan zelf koken, dus aten wij iedere dag in een restaurant.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2005, 21:43:33 »
Ik herinner het me toch wel anders.  :-\
 Toen ik er was, jàren geleden, was ik nog geen vegetariër en vond al dat er maar heel weinig groenten te krijgen waren.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Kiwi

Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2005, 21:49:58 »
Ik ben zo'n 10 tot 12 jaar geleden voor het laatst in Hongarije geweest, en ik kan me ook alleen maar omeletten (naturel, met kaas of met champignons) herinneren.
En inderdaad, weinig groenten. Op die lekkere puntpaprika's na, die aten we dan ook bijna bij iedere maaltijd. ;D
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2005, 22:24:50 door Kiwi »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2005, 22:23:51 »
Champignons en cham[pignons en champignons, dat is ook wat ik me van Hongarije herinner. Er was wel een vegetarisch restaurant in Budapest, maar daar was ik niet zo enthousiast over omdat ze me aan een piepklein tafeltje plantten direct tegenover de toiletten. Maar hé, dat is ook alweer een jaar of vijftien terug, dus het is wat flauw om daarmee Hongarije te diskwalificeren als vegetariëronvriendelijk.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2005, 09:07:01 »
Ik vond het een drama. In Budapest is het nog te doen, daarbuiten is het zoeken. Gefrituurde champignons en salades (lees: rauwe groenten zonder iets erbij). Ze bakken de champignons zo te proeven trouwens vaak in reuzel  :pukey:
Edit: het is ook alweer een aantal jaar geleden dat ik er was!
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2005, 09:07:34 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Elsbeth

Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2005, 15:44:20 »
En mijn ervaring is dat er ook echt NIET begrepen wordt dat je geen vless eet, omdat het daar best wel een beetje een luxe is.

Ivy

Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2005, 11:13:48 »
Ik ben vorig jaar in hongarije geweest en heb heerlijk gegeten... Maar hielp misschien wel dat de kok elke dag (was op een camping) speciaal voor mij weer iets leuks ging verzinnen..... Dus hoe het in andere restaurants zit, geen idee... Maar ik at wel veel groenten en dergelijke dus het is er wel maar misschien moet je wat harder zoeken..

Stella_Maris

Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2005, 10:54:06 »
Ik ben 3 jaar geleden naar Hongarije (Boedapest) geweest. Ik was toen nog niet volledig vegetarier maar at wel veel vegetarisch. En dat ging toen hartstikke goed. We zijn toen naar een wat moderner (ze spraken engels!) maar heel gezellig restaurant geweest in die restaurantenwijk daar. En ik heb heerlijk gegeten! Ik had iets van gebakken camembert of zo... Maar het was heerlijk! Dus zolang je de goulash maar vermijdt, is het goed te doen!
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2005, 10:54:31 door Stella_Maris »

viv

Re:[Help!] Vegetariërs & Hongarije
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2005, 22:48:36 »
Mijn eerste bericht hier op het forum
ben in 2003 in hongarije geweest *siofok aan het balatonmeer
maar vond het maar karig hoor met het vegetarische eten.....
hadden 1x in een restaurant heerlijk gegeten (welkomstdiner van uit reisorganisatie)
gingen we daar nog eens heen, bleek dat je dat dag van tevoren moest bestellen..... ???

pizza's zijn daar wel lekker
en we hebben aantal keer kaasschnitzel gegeten maar goed daar ben je ook snel op uitgegeten....

ga dit jaar naar kroatie vrees een beetje hetzelfde  ;)

Danielle

Re:Hongarije
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2005, 23:52:47 »
Ben paar jaar geleden in Budapest geweest en ik kon er wel eten. Vooral in buitenlandse buurten. Mijn beste etentje had ik in de Joodse buurt.

Ben niet in een super geweest, wel op de markt. Veel vlees idd, maar ook veel groente. Waaronder paprika's. Zijn erg goedkoop en lekker. Kun je ook leuk vullen.
Moet je niet een lichtgele langwerpige paprika halen, want da's een peper kwam ik achter nadat ik m'n tanden erin had gezet.

Neva

Re:Hongarije
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2005, 13:52:50 »
In Boedapest zit een grappig Indiaas-vegetarisch restaurantje in Hare Krishna stijl. Redelijk lekker (hoewel de ovenschotel die ik had enigzinds verbrand smaakte) maar vooral heel goedkoop. Ik heb daar samen met mijn moeder voor 10 euro gegeten, inclusief drankje en een gedeeld toetje (want we zaten al hardstikke vol). Er wordt niet aan je tafel geserveerd maar je kan dingen uitkiezen die al van te voren bereid zijn. Aanrader is het huisgemaakte drinken: iets met roos en limoen, erg lekker!.
 
Ik kan nu even niet opzoeken waar het zit want mijn reisgidsje ligt nog bij mijn ouders, maar het is in ieder geval in de buurt van het parlementsgebouw. Vanaf de Donau gezien rechts ervan, in een zijstraat of 5 er vandaan.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2005, 13:53:54 door Neva »

Offline niels

Re:Hongarije
« Reactie #14 Gepost op: 06 november 2005, 16:16:04 »
Zou je dat misschien nog op kunnen zoeken? Ik ga over een tijdje naar budapest, en alle eet-tips zijn welkom.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hongarije
« Reactie #15 Gepost op: 06 november 2005, 16:17:59 »
Happy Cow noemt er eentje, zie hier, een beetje in het midden, zou dat em kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 06 november 2005, 16:18:20 door Selly »
,,,,فلافل

Offline niels

Re:Hongarije
« Reactie #16 Gepost op: 06 november 2005, 22:15:11 »
A mooi, meerdere restaurants. Zo kan ik wellicht de hare krsna's nog vermijden  :)

Bedankt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hongarije
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2006, 22:02:31 »
Ik kwam op internet toevallig vegetarische accomodatie (een appartement) in Budapest tegen zie hier. Ziet er best leuk uit en niet duur.
,,,,فلافل

Offline niels

Re:Hongarije
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2006, 17:49:35 »
Dat ziet er wel aardig uit. En in Budapest niet eens een overbodige luxe. Ben er paar weken geleden geweest, en kan zeggen dat het niet echt een vega(n)-vriendelijke stad is. In de restaurants is het echt vlees dat de klok slaat. Ik geloof niet dat ik ergens iets op een menu ben tegengekomen dat ok was. En dat was deze keer niet eens omdat ik veganist ben.
Je moet dus overal vragen of ze iets speciaals voor je doen. Wat niet altijd makkelijk is, gezien de taalbarriere.
Ik was daar met excursie, en dus met een groep, maar ben uiteindelijk toch maar naar een restaurant uit de link hierboven gegaan: Napfényes Ízek.
Een 100% vegan restaurant. Lekker en goedkoop. Ze hebben erg veel gerechten, maar het is wel bijna allemaal iets met seitan.
Sojaproducten heb ik in die hele stad ook nauwelijks gezien.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hongarije
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2006, 17:26:03 »
Iemand nog goede tips voor Boedapest? Ik vertrek er donderavond heen voor een paar dagen.
,,,,فلافل