Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

Offline Eelco

• Admin
  • 17.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #460 Gepost op: 18 januari 2019, 00:51:57 »
Radicaal ander eetpatroon nodig voor mens en milieu, zeggen wetenschappers

"Volgens de groep experts op het gebied van voeding, landbouw en milieu, de zogeheten Eat-commissie, bestaat een gezond en duurzaam eetpatroon grotendeels uit groenten, fruit, volkorenproducten, peulvruchten, noten en onverzadigde vetten en een beperkte hoeveelheid vis en kip. Een eetpatroon dat zoveel mogelijk moet worden beperkt bestaat uit rood vlees (zoals rund- en varkensvlees), bewerkt vlees (salami), toegevoegde suikers, bewerkte granen (witte rijst) en zetmeelrijke groenten (aardappelen)."

Deze, niet werkelijk opzienbarende, aanbeveling heeft geleid tot een felle discussie in de media en op de sociale media: vegetariërs en veganisten worden nu als drammerige wereldverbeteraars neergezet, waarbij sommige omnivoren om het hardst roepen dat ze zich hun worst niet laten afpakken.

Onlangs heb ik hier al een column over geschreven: Vleeseters, wees gerust: we pakken jullie je worst niet af. Maar ja, hier in het forum is het een beetje preken voor eigen parochie.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.591
    • dimitri.org
« Reactie #461 Gepost op: 18 januari 2019, 10:28:57 »
Maar moeten we vlees en kip gaan eten, of is dat optioneel?

Offline Eelco

• Admin
  • 17.627
    • Mijn Homepage
« Reactie #462 Gepost op: 18 januari 2019, 19:48:36 »
Maar moeten we vlees en kip gaan eten, of is dat optioneel?
Gelukkig kunnen vegetariërs zo lekker rationeel discussiëren  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

• 5.980
« Reactie #463 Gepost op: 15 februari 2019, 09:43:37 »
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/5742399/waarom-er-binnenkort-vegan-magnums-te-koop-zijn.html

Leuk dat er meer aandacht is voor veganisme. Beetje jammer dat er dan zoiets als dit tussenstaat:
Ammerlaan: "Er zijn meer mensen die veganistische momenten inlassen. Het echte veganistische eten is voor de meeste mensen nog steeds een ver-van-je-bedshow, want dan moet je toch de hele dag bezig zijn met rekenen of je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt."
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

• 1.520
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #464 Gepost op: 15 februari 2019, 11:52:46 »
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/5742399/waarom-er-binnenkort-vegan-magnums-te-koop-zijn.html

Leuk dat er meer aandacht is voor veganisme. Beetje jammer dat er dan zoiets als dit tussenstaat:
Ammerlaan: "Er zijn meer mensen die veganistische momenten inlassen. Het echte veganistische eten is voor de meeste mensen nog steeds een ver-van-je-bedshow, want dan moet je toch de hele dag bezig zijn met rekenen of je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt."

Volgens mij moet je vooral supersterk in je schoenen staan want het is best een klus om veganistisch te eten (en toch een beetje leuk door het leven te gaan). Maar een vegan Magnum helpt daar wel bij  :) :) :)

Offline Aiko

• Koning Slachter
  • 8.326
« Reactie #465 Gepost op: 15 februari 2019, 12:49:19 »

Ik vind de reacties van lezers overigens behoorlijk positief / neutraal / redelijk. Er zit maar een enkele vleesetende knorrepot tussen die meent te moeten uithalen naar "die konijnenvoereters". Wat zo'n deskundige meent te moeten zeggen, vind ik eigenlijk nooit echt interessant noch veel toevoegen. Ik lees wel eens vaker iets van deskundigen op een gebied waar ik zelf veel van weet, en veel de uitspraken van zo'n deskundige kunnen een heel stuk genuanceerder. Lezersreacties vind ik veelal veel interessanter. Dus ik struikel niet over de reactie van deze Ammerlaan, die wellicht ook maar voor het blok wordt gezet iets te roepen dat leuk staat in zo'n artikeltje.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2019, 12:51:45 door Aiko »
« Laatst bewerkt op: morgen om 16:28:05 door Aiko »