Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vegetariër of Veganist?

(1/12) > >>

annenas:
Hey hey,

Ik ben hier nieuw , eens kijken of het wat is.  ;)

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik houd heel erg van dieren. Dat is de voornaamste reden dat ik geen vlees eet. Alleen nu heb ik op internet zo net nogal schokkende beelden gezien en verhalen gelezen..Dat ik niet weet , wat ik nu moet..
Ik heb leren laarzen maar ik had er toen nooit bij gedacht dat die dieren zoveel pijn hadden geleden..Nu voel ik me kei schuldig van die dure laarzen en wil ik ze liever niet meer dragen, iig niet meer kopen!!
Maar dan gaat mijn moeder weer zeuren dat het zonde is..
En ik wil ook geen eieren eten of melk drinken..
Maar als veganist leven lijkt mij zo moeilijk, want je moet overal zo goed op letten lijkt mij. In elk product kan wel weer iets van dierlijke afkomst in zitten...
gelatine is niet zo'n probleem, ik eet nooit snoep.
maar smeerkaas 20+, heel af en toe ( 1 keer in de 2 maanden ofzo) een gekookt ei..Maar dat kan ik nog best weg laten lijkt mij. Maar met kleding, als je dan een heel leuk truitje ziet en dat mag dan niet omdat het wol is enzo..ik zou me schuldig voelen als ik het dan toch koop.

Ghuhhh ik weet echt niet wat ik nou wil...ik weet dat je zelf moet bepalen hoe strikt je bent maar ik wil echt zo veel mogelijk vermijden wat ik kan vermijden..ik kan best zonder eieren en half volle melk bijvoorbeeld, maar ik drink altijd 's ochtends magere yoghurt zonder suiker van De albert Heijn en in yoghurt zit ook weer iets van dieren
echt overal wel
dat lijkt mij zo lastig.. ook met andere mensen..ik heb een eetstoornis  :-[ en ik zit in een kliniek daarvoor, ik heb een vegetarisch menu, maar soms krijg je wel gepocheerde eieren..als ik dat nu zou krijgen, wil ik het liever niet ,maar zij denken dan vast dat het eetgestoord is .. maar ik heb beelden gezien en ik wil het gewoon echt niet !!

pffu wat lastig..
sorry misschien een beetje onnozel prikje dit ;)

Sanja:
Hoi annenas!

--- Citaat van: annenas op 06 januari 2007, 20:13:05 ---Ik heb leren laarzen maar ik had er toen nooit bij gedacht dat die dieren zoveel pijn hadden geleden..Nu voel ik me kei schuldig van die dure laarzen en wil ik ze liever niet meer dragen, iig niet meer kopen!!
--- Einde van citaat ---
Je zegt het zelf eigenlijk al: als je nou in vervolg op zoek gaat naar niet-leren laarzen, en deze dure laarzen lekker gaat dragen... Je hebt ze nu toch al gekocht. (Ik ben zelf nu iets van twee jaar veganist en ik heb nog steeds een paar leren schoenen in mijn kast staan omdat die zo lekker stevig zijn - nou heb ik die ook alleen aan als ik echt stevige schoenen nodig heb maar dat heeft voornamelijk met esthetische redenen te maken). Ik koop alleen geen nieuwe leren schoenen meer.

--- Citaat van: annenas op 06 januari 2007, 20:13:05 ---Maar dan gaat mijn moeder weer zeuren dat het zonde is..
En ik wil ook geen eieren eten of melk drinken..
Maar als veganist leven lijkt mij zo moeilijk, want je moet overal zo goed op letten lijkt mij. In elk product kan wel weer iets van dierlijke afkomst in zitten...
--- Einde van citaat ---
Tja, eigenlijk is het vooral in het begin moeilijk, maar na een tijdje weet je wel waar geen dierlijke ingrediënten inzitten enzo. Daarna is het nog steeds af en toe lastig (vooral in situaties waar je bij andere mensen eten krijgt, vind ik dan), en het helpt als je van koken en bakken houdt. Ik heb een tijdje geleden een periode gehad dat ik er ontzettend van baalde dat ik toch zo achterlijk veel principes had en daar ook naar handelde, maar ondertussen ben ik weer helemaal blij met mijn veganist zijn. (Komt voornamelijk door de aanschaf van een stapel heel erg leuke kookboeken. ::) )

--- Citaat van: annenas op 06 januari 2007, 20:13:05 ---gelatine is niet zo'n probleem, ik eet nooit snoep.
maar smeerkaas 20+, heel af en toe ( 1 keer in de 2 maanden ofzo) een gekookt ei..
--- Einde van citaat ---
Ik bedacht me pas dat ik eigenlijk sinds ik veganist geworden ben veel meer opties heb voor broodbeleg (nou waren die opties er natuurlijk altijd al, dus ik moet eigenlijk zeggen dat ik nu veel meer opties weet, maar pas toen ik veganist werd ben ik er naar op zoek gegaan. Hier moet ik alleen wel bij zeggen dat ik in mijn hele leven een hap van een boterham met kaas heb gehad en dat zo vies vond dat ik het niet weer hoefde, vanaf ongeveer mijn tiende vegetariër was en dat ik niet van chocola op brood in welke vorm dan ook en pindakaas hield...).

--- Citaat ---Maar dat kan ik nog best weg laten lijkt mij. Maar met kleding, als je dan een heel leuk truitje ziet en dat mag dan niet omdat het wol is enzo..ik zou me schuldig voelen als ik het dan toch koop.
--- Einde van citaat ---
Heb je echt zoveel wollen kleren dan? Dat vind ik echt een van de makkelijkste 'beperkingen' van veganist zijn eigenlijk. En het mag natuurlijk wel, het gaat er om of jij dat wilt of niet. :)

--- Citaat van: annenas op 06 januari 2007, 20:13:05 ---ik heb een eetstoornis  :-[ en ik zit in een kliniek daarvoor,
--- Einde van citaat ---
Is het dan niet een goed idee dat je je eerst daar op focust alvorens het leed van de hele wereld op je te nemen? Natuurlijk zou ik het liefst zien dat iedereen in de hele wereld veganist werd, maar soms moet je toch echt eerst even aan jezelf denken. En als vegetariër doe je natuurlijk ook al een hele hoop!

Succes en sterkte ermee in ieder geval!

Poek:

--- Citaat van: annenas op 06 januari 2007, 20:13:05 ---dat lijkt mij zo lastig.. ook met andere mensen..ik heb een eetstoornis  :-[ en ik zit in een kliniek daarvoor, ik heb een vegetarisch menu, maar soms krijg je wel gepocheerde eieren..als ik dat nu zou krijgen, wil ik het liever niet ,maar zij denken dan vast dat het eetgestoord is .. maar ik heb beelden gezien en ik wil het gewoon echt niet !!

--- Einde van citaat ---

Waarschijnlijk hebben ze heel vaak vegetarische meisjes in de kliniek gehad, en misschien ook wel veganistische. Er zijn releatief veel vegetariers onder meisjes met een eetstoornis namelijk. Dus ik denk niet dat ze als onwetenden zullen reageren. Wel kritisch wellicht, maar dat is ook logisch, en ook wel goed denk ik.

En het is ook handig om te bedenken waarom je veganist zou willen worden. Als het is omdat je van dieren houdt: de dierenwereld is er vast meer gebaat als je gezond wordt en je je dan inzet om dieren te helpen, dan als je een wedstrijdje dierlijke producten vermijden doet. En als het is omdat je anderen niet wilt schaden: schaadt ook vooral jezelf niet!

Daphne:
Als veganist zijn nog moeilijk voor je is, moet je er zeker niet mee beginnen. Bouw alles rustig op, zodat jouw gezondheid er niet onder hoeft te lijden! Ik heb qua kleren ook geen problemen op het gebied van diervriendelijkheid, dus ik denk dat dat niet het grootste obstakel gaat worden. Spullen die je al hebt gekocht, moet je niet weggooien. Het is misschien geen prettig idee dat je een stuk 'dood dier' in je schoenen ofzo hebt zitten, maar je hebt de vraag al gecreeërd, dus zoveel zin heeft het niet meer voor het dier als je alles gaat weggooien.

Sanja:

--- Citaat van: Daphne op 07 januari 2007, 09:55:11 ---Als veganist zijn nog moeilijk voor je is, moet je er zeker niet mee beginnen.

--- Einde van citaat ---
Er mee beginnen blijft sowieso moeilijk, omdat je heel veel moet uitzoeken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie