Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Werkt té strikt zijn juist averechts?
Eelco:
Tja, wat is eigenlijk het doel van vegetariër zijn... mijn insteek was om een bewuste vleeseter te worden (zo af en toe een stukje biologisch vlees van varkentjes of kippetjes die van de wieg tot de steekpen of hakblok verwend zijn, is in mijn optiek niet zo heel verkeerd, de natuur is toch een beetje 'eten en gegeten worden'). Ondertussen staat het eten van vlees en vis me zo tegen dat ik daar - mijnentwille - behoorlijk streng in ben. Alle beetjes helpen, en hoe meer vega's en deeltijd-vega's die de dagelijkse kiloknaller vervangen door biologisch vlees, des te beter.
Hoe strikt je voor jezelf bent, is je eigen keuze. Ik zal nooit proberen een vleeseter aan te praten dat hij/zij vegetariër zou moeten worden; wanneer de gelegenheid daar is, ben ik echter niet te beroerd te vertellen waar kiloknallervlees vandaan komt. En wat betreft moeilijk doen in restaurants en bij anderen thuis: met een glimlach verklaren 'dat ik nu eenmaal een moeilijke eter ben' doet wonderen, en kweekt begrip.
Belangrijk vind ik het in ieder geval om niet de moraalridder uit te hangen. Ik confronteer mensen graag met de feiten (vooral wanneer ze het thema vegetarisme zelf aansnijden), maar zal ze nooit vertellen wat ze moeten doen of laten. Dan was ik wel predikant geworden, of zo :P
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie