Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2007, 20:43:12 »
Ik betwijfel of veganistisch zijn goed is voor dieren.
hahahhahaahahahahahahahahahahahhahahaha

Nee sorry.. ik lach me hier kapot...

Citaat
Verder denk ik ook dat je, wil je dingen aanpassen, je dat stap voor stap moet doen. Daarom zou ik er niet voor kiezen om veganistisch te worden, maar dieren houden om ze doelbewust af te maken gaat mij wel te ver en dat soort mensen wil ik dus ook niet sponsoren door vlees te eten.

maar wel door zuivel, eieren enzo te eten?
Stem op de Partij voor de Dieren

FromTheSun

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2007, 19:10:20 »
Nee, ik bedoel meer. Ik ken ook mensen die kippen houden. Wat is er dan mis om daarvan de eieren te eten?

Ik vind t gewoon vreemd om alle manieren van dieren houden (fokken) meteen fout te vinden.

Dieren houden gewoon om ze af te maken vind ik inderdaad wel stom, maar als je gewoon dieren houd om daar de producten van te gebruiken. Tja, er zijn weinig andere manieren om te kunnen leven van met dieren omgaan. En vaak geven die boeren echt wel om de dieren die ze houden. Daarbij is de hoofdzaak dus ook niet om de dieren af te maken.
 
Daar gaat het mij een beetje om. Mensen die dieren houden om t dieren houden wil ik best sponsoren, maar dieren houden voor de slacht ben ik wel fel tegen. Dat er dan toch minder leuke dingen bij komen kijken is jammer, eigenlijk zouden ze daar een wet voor moeten maken ofzo.

FromTheSun

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2007, 19:12:09 »
Wat moet er dan volgens jullie zoiezo met de koeien en kippen gebeuren? Moeten ze maar uitsterven ofzo?

Annemarie

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2007, 19:31:13 »
Waarom denk je dat mensen hierover mogen beslissen? Wat er dan met de koeien en de kippen moet gebeuren? Misschien de reden dat ze geschapen zijn? Ze hun vrijheid teruggeven;iets wat elk dier verdient op deze aarde

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2007, 19:42:44 »
Wat moet er dan volgens jullie zoiezo met de koeien en kippen gebeuren? Moeten ze maar uitsterven ofzo?
Ik ben vegetarier.

Ik zou het mooi vinden als er meer mensen vegetarier zouden zijn.

Maar ik weet dat nooit iedereen er één zal worden.

Dus deze hele vraag is gewoon niet zo relevant voor mij.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #25 Gepost op: 28 februari 2007, 22:25:14 »
Nee, ik bedoel meer. Ik ken ook mensen die kippen houden. Wat is er dan mis om daarvan de eieren te eten?

Ik vind t gewoon vreemd om alle manieren van dieren houden (fokken) meteen fout te vinden.

Nu haal je heel iets anders aan. Je had het aanvankelijk over eieren, van legkip tot biologisch. Daar gaven mensen dan ook antwoord op. ::)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #26 Gepost op: 01 maart 2007, 00:00:39 »
Nee, ik bedoel meer. Ik ken ook mensen die kippen houden. Wat is er dan mis om daarvan de eieren te eten?

Die kippen zijn ook gefokt. Ook dus waardeloze haantjes. Plus dat de voorouders van de kippen echt niet zoveel eieren legden zoals nu... misschien zou je daar eens over na moeten denken?

Citaat
Ik vind t gewoon vreemd om alle manieren van dieren houden (fokken) meteen fout te vinden.

Ik vind het fokken van dieren puur voor onze behoeften een zeer slecht gegeven en vind dat vergelijkend met de uitbuiting van zwarte mensen vroeger. Ik kan het gewoonweg niet eens zijn dat dieren alleen leven voor de mens. En dat als de mens ze niet meer nodig heeft deze ras/soort laat uitsterven of gewoon afslacht ter consumptie e.d.

Citaat
Dieren houden gewoon om ze af te maken vind ik inderdaad wel stom, maar als je gewoon dieren houd om daar de producten van te gebruiken. Tja, er zijn weinig andere manieren om te kunnen leven van met dieren omgaan.

Kijk in een verhouding met de grootschalige industrie kan je stellen dat het dan beter is om zelf kipjes (gered/gejat uit de bioindustrie => opvang) te houden en eventueel de eieren weg te rapen.

In de industrie zelf is het eten van eieren gewoonweg gelijk aan het helpen aan het doden van de dieren voor consumptie. Je misbruikt eerst de dieren om hun producten en dan na verloop van tijd laat je ze afmaken.
Zo gaat dat.

Verder vanuit een ethische overweging is het ook niet juist zelf dieren te houden. Je beperkt de dieren toch in een bepaalde vrijheid en je bent toch een bepalende factor. Ook zijn deze dieren gewoon gefokt voor 'thuisgebruik'.
Zelfs voor opgevangen dieren vind ik niet dat je de producten moet gebruiken. De dieren zijn al constant uitgebuit en dan ga je ook nog hun eieren weg pakken. En ik had iets gehoord dat het voor een kip niet heel leuk is als je eieren weg pakt en ook dat ze dan sneller weer een ei leggen, wat ook niet goed lijkt.

Citaat
En vaak geven die boeren echt wel om de dieren die ze houden. Daarbij is de hoofdzaak dus ook niet om de dieren af te maken.

Sorry hoor, maar dat is onzin. Als je om de dieren geeft, dan ga je niet geld boven dieren stellen. Ik kan me wel indenken dat er een zakelijke 'houden van' is en die meer gaat over het houden van het werk (werk is de dieren).
Maar echt geven om de dieren... nee.. echt niet..

Citaat
Daar gaat het mij een beetje om. Mensen die dieren houden om t dieren houden wil ik best sponsoren, maar dieren houden voor de slacht ben ik wel fel tegen. Dat er dan toch minder leuke dingen bij komen kijken is jammer, eigenlijk zouden ze daar een wet voor moeten maken ofzo.

De dieren die voor ei en zuivel gehouden worden worden automatisch OOK voor de slacht gehouden. Besef dat god.


Naast dit vind ik het totaal geen probleem als al die dieren die door de mens gefokt zijn tot hoe ze nu zijn, dat die op een gegeven moment verdwijnen. Dus dat er gewoon niet meer gefokt wordt ermee.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2007, 01:51:13 »
Als mens kunnen we keuzes maken en door die keuzes kunnen we dingen ervaren zoals wij die willen. Maar hoe meer we als mens onderdrukt worden in onze keuzevrijheid, des te minder we dat kunnen waarderen. Een dier dat in het wild leeft heeft ook die keuze. Huisdieren hebben al minder vrijheid, maar daarvan verlangt de mens tenminste geen voedsel. Een kat heeft in het algemeen zelfs veel vrijheid. Dieren voor de fok en voor de bio-industrie is die keuze ontnomen. De mens bepaalt voor ze en dat enkel uit egoistische overweging.
Vraag jezelf iedere keer dat je een dier eet of iets van een dier tot je neemt af, hoe het met de keuzevrijheid van dat dier was en wat voor ervaring je het dier ontneemt en vervolgens hoe je het zou vinden als dat jezelf overkomt. Als je dat geen prettige gedachte vindt, stop er dan mee!
Echter, als je geen problemen hebt met die gedachte, dan hoor je mij er verder niet meer over, geniet dan van het dier zoals je dat zelf verkiest. Maar ga aub niet op zoek naar een excuus om het wel te doen als je voelt dat het niet juist is.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

slmh

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #28 Gepost op: 03 maart 2007, 17:10:40 »
Ik ben vegatariër geworden omdat ik het zielig voor de dieren vind. Dieren zijn ook levende wezens net als mensen!!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2007, 14:06:42 »
Elke stap die wordt genomen naar een betere wereld, is een goede stap. Hoe klein de stap ook is. De maatschappij verandert voortdurend. Honderd jaar geleden had deze discussie niet plaatsgevonden, we gaan dus de goede kant op.

NB: Ik ben al levenslang vegetarier en heb nimmer een reden gevonden om vlees zelfs te proeven (cyaankali schijnt ook lekker te zijn).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

proud-veggie

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2007, 16:03:15 »
Ik ben vegetarier omdat ik vind dat ik het recht niet heb om te beslissen dat dat dier word geslacht. Ik heb het recht niet om een dood dier te eten. Vlees is moord.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2007, 20:46:29 »
Ik ben vegetarier omdat ik vind dat ik het recht niet heb om te beslissen dat dat dier word geslacht. Ik heb het recht niet om een dood dier te eten. Vlees is moord.

Vaak wordt bij bovengenoemde reden gezegd, dat dieren in de natuur ook elkaar opeten.
In de natuur is daarbij meestal sprake van een natuurlijke selectie. Meestal worden zieke en zwakke dieren dieren gegeten waardoor de soort als zodanig sterker wordt. De vleesetende mensen in de "Westerse" wereld wil echter het beste van het beste.
Gelukkig heeft de mens denkvermogen gekregen en kan inderdaad aangeven dat het doden van dieren niet zozeer onmenselijk is, maar wel onnodig.
In een discussie kan je natuurlijk voorleggen of men zelf in staat zou zijn om een koe, kip, kalf of lam te slachten. Kan men dit emotioneel, en fysiek met blote handen? Zou de eerste vleesetende mens een soort "hyena" zijn geweest, oftewel "laten andere dieren het vuile werk maar opknappen ik wacht wel tot ze weg zijn".
Meestal schampert men dat vegetariers konijnenvoer eten. Dat doe ik liever dan een hyena te zijn. Hyena's zijn trouwens nuttige dieren.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

proud-veggie

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2007, 22:22:38 »
Precies. Voor ons is het niet nodig om vlees te eten. Dieren in het wild hebben vaak geen keus.

Wen-wen

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #33 Gepost op: 13 maart 2007, 06:27:29 »
Mijn redenen:

*Ik wil de bio-industrie niet 'aanmoedigen'( ok,ik wist eerst ook niet wat de bio-industrie inhield!en veel mensen weten er ook niet (veel) over of laten het links liggen,maar ok ) Nadat ik filmpjes heb gezien en erover heb gelezen sta ik er wel telkens bij stil.
Ook de handelingen voordat ze de slachthuizen berreiken is veschikkelijk (staarten hoektanden e.d afknippen >=( )

*Ikvind vlees niet nodig en het is zielig voor de beesten, Ze krijgen meer voedsel binnen bij het vetmesten dan dat je er vlees voor terug krijgt.

*voor mn gezondheid

*ik voel me er beter door, ik heb het gevoel dat ik wat goed doe, En ook worden er niet minder dieren om geslacht wat ik zelf ook wel weet, de mensen verdienen er toch weer een klein beetje minder geld aan

heidi

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2007, 21:09:27 »
Vooral voor mijn gezondheid. Het schijnt namelijk dat vlees niet verteert, maar in je darmen wegrot. Ik weet niet of dat waar is, maar ik vind de gedachte al smerig genoeg.  :-[

proud-veggie

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #35 Gepost op: 14 maart 2007, 21:14:35 »
En ook worden er niet minder dieren om geslacht wat ik zelf ook wel weet, de mensen verdienen er toch weer een klein beetje minder geld aan

Wij met zijn allen zorgen er wel voor dat er minder dieren worden geslacht. Als alle 750.000 vegetariers in nederland weer vlees gaan eten, zouden veel meer dieren worden geslacht.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #36 Gepost op: 14 maart 2007, 21:17:50 »
Vooral voor mijn gezondheid. Het schijnt namelijk dat vlees niet verteert, maar in je darmen wegrot. Ik weet niet of dat waar is, maar ik vind de gedachte al smerig genoeg.  :-[

volgens mij rot alles tussen mond en eindstation langzaam weg. Behalve pitjes dan, of andere dingen die je terug zou kunnen vinden.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

heidi

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2007, 21:28:24 »
Wat ik dan had gehoord, was dat onze darmen 6 keer zo lang zijn als die van vleeseters, waardoor het véél te lang in ons lichaam blijft en daardoor gaat rotten... Of dat ook voor andere voedingsstoffen geldt... ik hoop het niet.  :-[

proud-veggie

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #38 Gepost op: 19 maart 2007, 19:16:58 »
En de enige, want B12 zit niet in soja. :P En de variant in paddestoelen is niet door mensen op te nemen, heb ik begrepen.

Bij de soja vleesvervangers van tivall word vitamine B12 toegevoegt. Kijk maar bij de ingredienten. Geld ook voor het broodbeleg van Tivall.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2007, 19:17:56 door proud-veggie »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #39 Gepost op: 19 maart 2007, 19:27:28 »
Ja, dus het zit niet in soja. ::)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call