Vegatopia Forum

Redenen om vegetariër te worden

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alookinto

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #60 Gepost op: 27 april 2007, 20:06:14 »
Ik eet nog maar sinds een jaar vegetarisch , achteraf gezien eigenlijk een van de beste beslissingen die ik al genomen heb  in m’n leven , en verrassend gemakkelijk ook, ik mis het echt niet . raar dat ik zo laat maar bewust ben geworden , maar kben ook niet opgegroeid in een vegetarisch milieu ofzo , niemand heeft me ertoe geïnspireerd kben er volledig zelf tot gekomen.

Een reden die ik nog niet vaak tegengekomen ben die mensen opgeven is het ontwerp van de natuur , en de plaats van de mens daarin.
Bekijk eens hoe de natuur ingericht is , dit is wat ik bedoel:
Als je met het juiste oog naar de natuur kijkt dan zie je dat de planten er zijn voor ons om te gebruiken , bomen hun vruchten hangen op ooghoogte voor onze neus klaar om te plukken, de planten schenken ons hun vruchten om vrij te gebruiken.
Bekijk eens goed een banaan bijvoorbeeld met een steel perfect gemaakt om met één hand te openen , noten die zo leuk zijn om te kraken. De handigheid waarmee een pistachenoot geopend kan worden , kersen bijvoorbeeld hoe je het steeltje er zo leuk uit kan trekken zoals snoepjes van moeder natuur.

Bedenk hiernaast nu eens wat voor een moeite het kost om een dier te vangen , erop te jagen  , het slachten , villen , enz…. wat een zootje, en wat een naar beeld te aanschouwen ook als mens. Wat een verschil met het gemak waarmee een vrucht wordt geplukt en gegeten.

Vruchten rotten ook weg wanneer ze in de natuur niet opgegeten worden in tegenstelling tot dieren. Dieren zijn bezielde wezens waar net zoals jij als mens een entiteit in zit..

Een argument die veel vleeseters hiertegen opbrengen is dat in de natuur dieren ook opgegeten worden. Dit gebeurd wel door roofdieren die gemaaktzijn om die functie uit te oefenen met slagtanden en een gebit en spijsverteringsstelsel speciaal ervoor uitgerust.

 “Zodus, hoewel we dénken dat we er één zijn en handelen alsof we er één zijn,
zijn mensen van nature geen carnivoren. Wanneer we dieren doden om hen op te eten,
doden zij uiteindelijk ons, omdat hun vlees cholesterol en verzadigd vet bevat,
welke nooit bedoeld waren voor mensen, die van nature herbivoren zijn.”
Dr. William C. Roberts, Hoofdredacteur American Journal of Cardiology

Kort samengevat , ik geloof dat de mens van natuur geen vleeseter is , en dat het tegen onze menselijke natuur ingaat, zowel fysiek als geestelijk.

Een ander sterk argument die hier al naarboven gehaald werd is het vlees laten voor het welzijn van de planeet , ik heb ooit eens ergens gelezn dat je tot 300 keer (verbeter me gerust) meer voedsel kan halen uit een bepaald gebied wanneer je er planten verbouwd dan wanneer je er runderen op laat grazen. Eigenlijk kan je er een boek vol overschrijven hé . Tis zowiezo een discussie die je als vleeseter nooit kan winnen.

Verschillende genieën hebben ooit gekozen voor vegetarisme. Zo was er Einstein die zei “niets zal onze gezondheid en het voortbestaan van het leven op aarde zoveel helpen als de evolutie naar een vegetarische leefwijze.”

Hopelijk vindt die evolutie ook plaats









Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #61 Gepost op: 27 april 2007, 21:50:20 »
Welkom op dit forum Alookinto.
Ik kan het alleen maar toejuichen dat je vegetariër bent, maar met de reden die je opgeeft ben ik het toch niet eens, ze stemmen zelf niet overeen met de feiten.

En een vegetariër die onjuiste argumenten gebruikt geeft voer aan de mensen die het vegetarisme geen warm hard toedragen.

Een reden die ik nog niet vaak tegengekomen ben die mensen opgeven is het ontwerp van de natuur , en de plaats van de mens daarin.
Bekijk eens hoe de natuur ingericht is , dit is wat ik bedoel:
Als je met het juiste oog naar de natuur kijkt dan zie je dat de planten er zijn voor ons om te gebruiken , bomen hun vruchten hangen op ooghoogte voor onze neus klaar om te plukken, de planten schenken ons hun vruchten om vrij te gebruiken.
Bekijk eens goed een banaan bijvoorbeeld met een steel perfect gemaakt om met één hand te openen , noten die zo leuk zijn om te kraken. De handigheid waarmee een pistachenoot geopend kan worden , kersen bijvoorbeeld hoe je het steeltje er zo leuk uit kan trekken zoals snoepjes van moeder natuur.

Al die planten zijn ontstaan na een eeuwenlange selectie.  De oorspronkelijk (natuurlijke) vormen waren helemaal niet zo 'mensvriendelijk'.  Zo is een wilde appel klein en erg zuur, een wilde banaan bevat nauwelijks vruchtvlees en is helemaal niet vlot te openen, ...

En veel van de vruchten, noten, ... die we verbruiken zijn helemaal niet zo makkelijk te oogsten.  (Cactusvruchten, macadamianoten, kokosnoten, ...)

Sommige wilde vormen van vruchten, noten, ... zijn zelf giftig (amandelen, ...)

Als vruchten en noten 'van nature' voor ons waren bedoeld, dan had de natuur het toch wel wat makkelijker voor ons gemaakt.

Wel is het zo dat bepaalde vruchten 'gemaakt' zijn om op te eten omdat dit de verspreiding van de zaden ten goede komt.  Maar gezien wij nog maar zelden in de natuur kakken en gezien de meeste hybriden die we gebruiken voor de productie van vruchten nauwelijks vruchtbaar zaad opleveren is dat ook niet meer van toepassing.

Bedenk hiernaast nu eens wat voor een moeite het kost om een dier te vangen , erop te jagen  , het slachten , villen , enz…. wat een zootje, en wat een naar beeld te aanschouwen ook als mens. Wat een verschil met het gemak waarmee een vrucht wordt geplukt en gegeten.

Die vergelijking gaat dus niet op.  Als je 'moderne' (gekweekte en onnatuurlijke) vruchten wil vergelijken met vlees, dan moet je het vergelijken met de gedomesticeerde dieren waar helemaal niet op gejaagd hoeft te worden.

Bovendien zijn er dieren die makkelijk te 'oogsten' zijn.  (Mosselen, sommige insecten, jonge vogeltjes, ...)

Vruchten rotten ook weg wanneer ze in de natuur niet opgegeten worden in tegenstelling tot dieren.

En wat denk jij dat er met dieren gebeurt eens ze dood zijn?

Dieren zijn bezielde wezens waar net zoals jij als mens een entiteit in zit..

Ja?  Hoe bezield zijn mosselen t.o.v. een oude eik?

Een argument die veel vleeseters hiertegen opbrengen is dat in de natuur dieren ook opgegeten worden. Dit gebeurd wel door roofdieren die gemaaktzijn om die functie uit te oefenen met slagtanden en een gebit en spijsverteringsstelsel speciaal ervoor uitgerust.

...

Kort samengevat , ik geloof dat de mens van natuur geen vleeseter is , en dat het tegen onze menselijke natuur ingaat, zowel fysiek als geestelijk.

Natuurlijk zijn mensen geen carnivoren, net zomin als ze herbivoren zijn.  Als je kijkt naar ons lichaam dan hebben we kenmerken van beiden en is de conclusie dat we omnivoren zijn de meest logische.

Zonder een omnivoor dieet was de mens er ook nooit in geslaagd zich over heel de wereld te verspreiden.

Vind jij dat traditionele Inuits er een zeer onnatuurlijk leven op na houden?

Het natuurargument heb ik trouwens nooit gesnapt, niet als vleeseters het gebruiken om het vegetarisme aan te vallen noch als vegetariërs het gebruiken om hun eetgewoonten te verdedigen.

Is kleding dragen natuurlijk?  Is op internet surfen natuurlijk?  Is in de auto rijden natuurlijk?  Ik zie niet in waarom iets natuurlijk per definitie beter zou zijn.

“Zodus, hoewel we dénken dat we er één zijn en handelen alsof we er één zijn,
zijn mensen van nature geen carnivoren. Wanneer we dieren doden om hen op te eten,
doden zij uiteindelijk ons, omdat hun vlees cholesterol en verzadigd vet bevat,
welke nooit bedoeld waren voor mensen, die van nature herbivoren zijn.”
Dr. William C. Roberts, Hoofdredacteur American Journal of Cardiology

Tja, er zijn net zoveel dokters te vinden die iets anders zullen beweren.
Het feit is dat beperkte hoeveelheden van bepaalde soorten vlees helemaal niet ongezond zijn en prima kunnen passen in een evenwichtig dieet.  Het is geen noodzakelijk voedsel, maar het is ook geen gif.
Daarnaast zijn er voldoende planten te vinden die minstens zo ongezond of gevaarlijk zijn als het eten van vlees.

Wist je dat maniok, een basisvoedsel in vele landen, uiterst giftig is en pas na een intensieve behandeling eetbaar kan gemaakt worden?

Een ander sterk argument die hier al naarboven gehaald werd is het vlees laten voor het welzijn van de planeet , ik heb ooit eens ergens gelezn dat je tot 300 keer (verbeter me gerust) meer voedsel kan halen uit een bepaald gebied wanneer je er planten verbouwd dan wanneer je er runderen op laat grazen. Eigenlijk kan je er een boek vol overschrijven hé . Tis zowiezo een discussie die je als vleeseter nooit kan winnen.

300 keer is sterk overdreven.  Soms wel 10 keer, maar ook dat hangt erg van de omstandigheden, kweekwijze en de diersoorten af.  Het is zelf zo dat men op sommige plaatsen waar geen (voor de mens) eetbare plantensoort groeit het toch mogelijk is om aan (niet intensieve) veeteelt te doen.

Dat neemt niet weg dat de huidige vorm van grootschalige vleesproductie inderdaad een vorm van grootschalige voedsel- en ruimteverspilling inhoudt.

Verschillende genieën hebben ooit gekozen voor vegetarisme. Zo was er Einstein die zei “niets zal onze gezondheid en het voortbestaan van het leven op aarde zoveel helpen als de evolutie naar een vegetarische leefwijze.”

Hopelijk vindt die evolutie ook plaats

En vele anderen genieën aten behoorlijke hoeveelheden vlees.  Niet dat ik het daarom niet eens ben met Einstein, maar op zich zegt zijn keuze voor het vegetarisme weinig.


Hopelijk vindt die evolutie ook plaats

Daar sluit ik me graag bij aan.

'k Hoop dat ik je niet afschrik met mijn post, dat is niet mijn bedoeling.  Maar ik vind het zo zonde dat sommige vegetariërs door het (meestal onbewust) verdraaien van de feiten zichzelf een makkelijk doelwit maken voor zij die daar vragen bij stellen.

Birdy

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #62 Gepost op: 18 mei 2007, 15:09:05 »
Ikzelf ben vegetarier geworden omdat ik simpelweg niet meer met de gedachte kon leven een dier op te moeten eten.
Nu blijf ik vegetarier:
- om gezondheidsredenen; vegetariers leven langer, hebben mminder last van cholesterol, overgewicht, enzovoort
- nog steeds uit liefde voor de dieren
- uit protest tegen de vleesindustrie en alle smerige praktijken daaromtrent
- omdat ik gelezen had dat indien niemand nog vlees zou eten, er een boel honger in de wereld zou kunnen opgelost worden...

Perfect vegetarier zijn is wel moeilijk. Ik eet NOOIT vlees of vis maar krijg wel regelmatig eens gelatine voorgeschoteld als ik bij anderen blijf eten, ik zorg er wel voor dat ik het zelf niet koop. Trouwens, ik vind gelatine een vrij ongevaarlijk kwaad want eens er veeeeel minder dieren zouden gegeten worden als nu, denk ik dat gelatine ook steeds minder gebruikt zal worden...
Ik zorg er wel voor dat ik in het algemeen milieubewust leef, want dieren en natuur verdienen wat meer zorg dan vandaag! Wel moet ik zeggen dat mijn partner en ik momenteel het geld niet hebben om alles biologisch en fairtrade enzo te gaan kopen...
Ik plan daar later wat meer mee te beginnnen...

Gargamel

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #63 Gepost op: 18 mei 2007, 22:58:52 »
Voorkomen is beter dan genezen. Mijn overtuiging (gestaafd door feiten of niet) is dat matig tot geen vlees eten bevorderend is voor de gezondheid. Alle wetenschappers zijn het erover eens dat vet vlees slecht voor je is. Onbegrijpelijk dat mensen dat nog eten. Kun je net zo goed meteen de gebeden der stervenden opzeggen  :o Het probleem zit hem voor mij vooral in de bio-industrie. Groeihormonen, antibiotica enz. Allemaal rotzooi die je niet binnen zou moeten krijgen. Natuurlijk, in plantaardig voedsel zitten ook stoffen die in meer of mindere mate giftig zijn. Maar ik heb geen zin om helemaal fobisch te worden als het om voeding gaat. Dat gaat me te ver. Verzadigd vet, cholesterol, hoge bloeddruk, overgewicht (zit niet in de genen), noem maar op. Geen dingen waar ik op zit te wachten.
Ik zou hypocriet zijn als ik zou beweren dat ik vegetarisch eet om dierenleed te voorkomen. Ik verminder misschien enigszins dierenleed, maar ik ben geen veganist dus indirect sterven er toch dieren om mijn maag te kunnen vullen. Als ik geen yoghurt at, hoefde er ook geen melkkoe gefokt te worden. En ze hoefde dan ook niet afgemaakt te worden als ze geen melk meer gaf. Dus dat is eigenlijk alleen een argument voor veganisten, denk ik.

jarno

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #64 Gepost op: 16 juni 2007, 12:12:55 »
Voor mij komt het puur door het bewustzijn dat ik zelf geen ander dier zou vermoorden. Gezondheid en idealisme komen hooguit op een tweede plaats. We leven in een tijd waarin vlees eten ook niet nodig/onontkoombaar is, dus ik kies ervoor het niet te doen. Vlees/vis van een ander kopen is simpelweg de ander het dier voor je laten vermoorden, waardoor in mijn ogen niet plotseling de aard van het te consumeren vlees verandert. Het is nog steeds een dood dier, en het dier is nog steeds dood omdat jij om vlees vroeg.

Het is even aanpassen in het begin (ben nog maar een maandje of twee helemaal over), maar het is vrij makkelijk te doen omdat het is gebaseerd op een uitgedacht principe. De wil om dieren helemaal met rust te laten zal denk ik binnen een jaar of twee tot compleet veganisme leiden, misschien zelfs sneller. Hier geldt weer hetzelfde als met het kopen van vlees, mijn vraag naar melk is gelijk aan het gebruiken van een koe. Zie het als een uitbreiding van de gouden regel van één diersoort naar alle. Ik verwacht er niks voor terug, dit is gewoon wat ik doe.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2007, 13:12:25 door jarno »

Suus

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #65 Gepost op: 27 juni 2007, 20:34:39 »
Ik speelde al jaren met de gedachte om geen vlees meer te eten. Vroeger was ik al een lastige vleeseter. Ik wilde niets wat ook nog maar een beetje op een dier leek. Mijn vader (kok) vond dat maar onzin (en nu nog >:()
Ik heb zelf altijd dieren gehad thuis bij mijn ouders en nu heb ik een kitten en 2 konijnen. Ik zou ze echt nooit kwaad kunnen doen laat staan vermoorden en opeten. Ongeveer een jaar geleden heb ik besloten dat als ik geen dieren kan en wil vermoorden ik ze ook niet moet eten omdat een ander dat dan voor me heeft gedaan.
Mijn reden zijn dan ook:
- liefde voor de dieren
- gezondheid (vlees heb je echt niet nodig om gezond te zijn)
- en een bijdage leveren (hoe dan klein ook) om de manier waarop mensen met dieren omgaan in de industrie te veranderen

McCartney

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #66 Gepost op: 01 juli 2007, 20:01:25 »
Mijn redenen om vegetariër te worden waren:
  • kan het slachten van dieren niet aanzien. Ook als ik er niet bij ben. Maar ik zag ooit hoe mijn vader de koppen van levende vissen afsneed en op televisie hoe kippen onthoofd worden en een koe nog natrappelde. Nooit begrepen waarom het sommige mensen blijkbaar helemaal niets doet en hoe het mogelijk is dat ze in een abatoir kunnen werken. Dan moet ergens toch je gevoel gewoon afgestompt zijn geraakt.
  • beslist beter voor het milieu. Hoeveel plek zal er wel niet overblijven voor prachtige natuur als we alle overbodige gewassen voor veevoeders enzo kunnen gaan afschaffen?
  • ik ben nooit gek geweest op vlees. Worst vond ik smakeloos, biefstuk taai alsof je niet meer op kan houden met kauwen, sinds er een graat in m'n keel bleef steken nooit meer vis aangeraakt, sauzijsebroodjes vond ik droog, kroketten en frikandellen om te rillen zo vies: nee, het was wat dat betreft voor mij heel makkelijk.

Maar ik moet zeggen dat ik wat smaak betreft daarom ook niet echt zo gecharmeerd ben van allerhande vleesimitaties. Het zijn meer anderen die het voor mij kopen omdat ze anders niet weten wat mij voor te moeten zetten.
  • en ik was al gewend om een "buitenbeentje" te zijn. Er zijn ook genoeg mensen die niet snappen waarom ik niet in God geloof.
Nou ja, sowieso meerdere redenen dus. Alleen veganisme durf ik niet aan. De verkrijgbaarheid is weer heel een stuk moeilijker dan bij vegetarisch en ook ben ik bang voor tekorten. Heb ook totaal geen zin in pillen slikken. De veganistisch opgevoedde babies die eraan overleden staan me overigens ook nog goed bij.

McCartney
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2007, 20:03:03 door McCartney »

Arahnea

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #67 Gepost op: 03 juli 2007, 15:37:06 »
ik ben al een tijdje vegetarier, ik eet geen vlees, geen vis, geen melk producten behalve vega kaas en ik haal mijn producten zoveel mogelijk biologisch. Mocht ik ooit ergens komen waar men niet weet dat ik vegetarier ben en men zich heeft uitgesloofd voor mij iets lekkers te maken sla ik dat niet af uit beleefdheid.

Ik vind dat mensen hier vaak wel heel erg hun best doen om gelijk te halen..   iedereen heeft een eigen reden om geen vlees te eten en ik vind dat er niet een reden is waardoor mensen "meer vega"dan anderen zijn...Vegetariers Verenig U.

Over mijn eigen beweegredenen:
Ik ben tegen de onmenselijke behandeling van dieren en gebruik zo min mogelijk producten en bijproducten die uit de "industrie" voorkomen.

mijn eitjes haal ik bij kennissen die prachtige kippetjes hebben met een mooi hok en waar ik met een beetje mazzel 1 eitje per week van krijg ( een miniscuul, maar heerlijk eitje, dat wel).
Ik verwacht en wil niet dat iedereen vegetarier wordt, ik denk dat dat geen prettige gevolgen heeft voor de bestaande dieren noch voor het milieu, of je het nu wilt of niet mensen hebben behoefte aan dierlijke producten.
Daarentegen vind ik wel dat al het vlees biologisch moet zijn, er minder vlees geconsumeerd moet worden en de dieren in kwestie, rustig en gezond moeten worden grootgebracht.
Koeien mogen van mij minimaal 6 jaar zijn, gekalfd hebben en dan rustig geslacht worden, geen stress.

Ze zouden ontzettend hoge boetes van mij mogen krijgen voor industrie vlees ( kunnen ze de opbrengsten mooi gebruiken om vega-vervangers en biovlees goedkoper te maken)

F%^& de industrie

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2007, 13:53:27 door Arahnea »

Harry

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #68 Gepost op: 03 juli 2007, 15:45:27 »
ik ben al een tijdje vegetarier, ik eet geen vlees, geen vis, geen melk producten behalve vega kaas en ik haal mijn producten biologisch.
Zijn die vleesvervangers van de Lidl biologisch dan?

Arahnea

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #69 Gepost op: 03 juli 2007, 16:51:33 »
ik ben al een tijdje vegetarier, ik eet geen vlees, geen vis, geen melk producten behalve vega kaas en ik haal mijn producten biologisch.
Zijn die vleesvervangers van de Lidl biologisch dan?

volgens mij niet nee, ik zeg verderop wel dat ik zo min mogelijk producten uit de industrie eet.. ik zal het even corigeren, ik haal mijn producten zoveel mogelijk biologisch ;)

Ik weet ook nog niet of ik standaard de lidlburgers ga halen.. ik vond het iig wel een portomonee vriendelijk alternatief voor vlees

Harry

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #70 Gepost op: 03 juli 2007, 16:55:37 »
ik ben al een tijdje vegetarier, ik eet geen vlees, geen vis, geen melk producten behalve vega kaas en ik haal mijn producten biologisch.
Zijn die vleesvervangers van de Lidl biologisch dan?

volgens mij niet nee, ik zeg verderop wel dat ik zo min mogelijk producten uit de industrie eet.. ik zal het even corigeren, ik haal mijn producten zoveel mogelijk biologisch ;)

Ik weet ook nog niet of ik standaard de lidlburgers ga halen.. ik vond het iig wel een portomonee vriendelijk alternatief voor vlees

Jammer, ik koop ook het liefst zoveel mogelijk biologisch. De Lidl is daarmee wel  voorzichtig aan de weg aan het timmeren, trouwens. Bijvoorbeeld biologisch brood voor 1,49 en verscheidene biologische groenten voor relatief weinig geld.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2007, 16:56:24 door Harry »

McCartney

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #71 Gepost op: 03 juli 2007, 17:57:45 »
Met al die onontdekte genetisch gemanipuleerde Monsanto-produkten zullen uiteindelijk biologisch moeten ben ik bang. Ik was altijd wel voor biologisch, maar de dure prijzen en het onhygiënische imago van veel natuurvoedingswinkels (schimmel, fruitvliegjes enzo en ik werd ooit bediend door iemand met vieze, zwarte handen...) hielden me altijd een beetje tegen.
EKO-keurmerken zijn dus niet genoeg: de smaakpolitie mag wat mij betreft ook wel meedoen.
Greenpeace had onlangs onderzoek laten doen naar de schadelijke effecten van GM-maïs en de resultaten liegen er niet om. Wel jammer dat daar proefdieren voor gebruikt waren.

McCartney

Harry

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #72 Gepost op: 03 juli 2007, 18:06:37 »

Ik was altijd wel voor biologisch, maar de dure prijzen en het onhygiënische imago van veel natuurvoedingswinkels (schimmel, fruitvliegjes enzo en ik werd ooit bediend door iemand met vieze, zwarte handen...) hielden me altijd een beetje tegen.
EKO-keurmerken zijn dus niet genoeg: de smaakpolitie mag wat mij betreft ook wel meedoen.


Het beeld dat je van natuurvoedingswinkels schets komt niet overeen met de huidige stand van zaken. Ik ben behoorlijk goed thuis in de natuurvoedingsbranche en er heeft daar een geweldige professionaliseringsslag plaatsgevonden.

Arahnea

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #73 Gepost op: 03 juli 2007, 18:22:27 »
ik vind dat bio-brood van de lidl erg lekker moet ik eerlijk zeggen

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #74 Gepost op: 04 juli 2007, 23:54:11 »
Ik vind de redenen die ik hier lees natuurlijk wel OK: goed voor dieren, goed voor gezondheid.
Wel vind ik dat vegetarisme nog veel meer zou kunnen gepromoot worden vanuit een "globalistische" wereldvisie en daardoor zou je
individuele gevoelens in een ruimer kader plaatsen.
Ik ben geen specialist, maar hoor van Amazonewouden die gekapt worden om er soja als voedsel voor de door ons gefokte dieren te produceren e.d. De enorme verspilling en vervuiling van toch niet oneindig hernieuwbare aarde. Als je vegetarisme in het Al Gore-verhaal kan plaatsen, heb je fundamentele argumenten voor, laten we dan meer zeggen, de redding van de Aarde.

Ik zeg het ook vaak genoeg. Maar dit is zo'n feit dat net als de wereldwijde klimaatverandering waar men pas echt massaal van bewust wordt (en het ook echt gelooft) als het door middel van bijv. een documentaire van een invloedrijk persoon aan een wereldwijd publiek wordt getoond. Ik denk dat een soortgelijke documentaire over het vegetarisme heel wat teweeg zou kunnen brengen. De meeste bestaande documentaires over vegetarisme zijn volgens mij niet echt commercieel te noemen. De klimaatveranderingen en het vegetarisme integreren in 1 verhaal kan zeer zeker succesvol zijn. Hoewel er wel een maar bij te plaatsen is: milieuvriendelijker leven door bijv. energie te besparen is voor veel mensen een kleine stap, terwijl het afzweren van vlees juist het tegenovergestelde is.  

beert

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #75 Gepost op: 11 juli 2007, 15:32:42 »
Waarom veggie? Eigenlijk vooral om de manier waarop wij dieren 'behandelen' in de bio-industrie. Dieren worden daar gezien als economisch product. De opbrengst is belangrijker dan het welzijn van het dier.

Ik ben overigens niet tegen het eten van vlees. Ook vind ik het doden niet 'zielig'. Ik zie dat als iets natuurlijks. Roofdieren doden ook. Dat hoort erbij als je geboren bent als prooidier :-). Even voor zij die roepen "ja maar slachthuizen blabla". Ik heb het over het doden van een dier, niet het slachten of de manier waarop er geslacht wordt.

McCartney

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #76 Gepost op: 11 juli 2007, 17:42:01 »
Waarom veggie? Eigenlijk vooral om de manier waarop wij dieren 'behandelen' in de bio-industrie. Dieren worden daar gezien als economisch product. De opbrengst is belangrijker dan het welzijn van het dier.
Volgens mij zijn dierenwelzijn en milieu twee heel verschillende onderwerpen. Gretz had het even over milieu en dan doet de humane behandeling van dieren eigenlijk niet zo terzake, hoewel dat laatste ook best wel een topic is in het vegetarisme natuurlijk.
Of we nu lief zijn voor de koe of niet, ze produceert veel meer CO2 en amoniak dat een heleboel auto's en eet ook zeer veel voedsel dat in principe ook voor mensen eetbaar is. Het stukje vlees dat ze daar uiteindelijk voor teruggeeft is erg weinig in verhouding tot wat ze haar hele koeienleven verorberd heeft. Er moeten speciale gewassen voor geteeld worden, alleen al om koeienmonden te vullen.
Citaat
Ik ben overigens niet tegen het eten van vlees. Ook vind ik het doden niet 'zielig'. Ik zie dat als iets natuurlijks. Roofdieren doden ook. Dat hoort erbij als je geboren bent als prooidier :-). Even voor zij die roepen "ja maar slachthuizen blabla". Ik heb het over het doden van een dier, niet het slachten of de manier waarop er geslacht wordt.
Het doden voor voedsel is inderdaad natuurlijk, maar welk verschil zie je nu precies tussen doden en slachten?

McCartney

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #77 Gepost op: 11 juli 2007, 21:29:14 »
Roofdieren doden ook.
Roofdieren doden vaak de zieke en oude dieren. En dieren die een slechte conditie hebben. De mens wil echter het beste van het beste. Zieke en oude dieren mogen niet eens ter consumptie worden aangeboden. Dus volpompen die hap met antibiotica. Breng ze naar het slachthuis in de bloei van hun leven (of eerder zoals bij kalfsvlees). Waar kwam die gekke koeienziekte ook al weer vandaan?
Een roofdier laat z'n slachtoffers meestal niet lijden. En een tijdje opgesloten houden in een kooitje zal het roofdier ook niet doen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

beert

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #78 Gepost op: 12 juli 2007, 11:40:02 »
@Arno, helemaal mee eens hoor :-). Ik maakte die opmerking meer om aan te geven dat ik niet tegen 'eten van vlees' op zich ben, maar wel tegen de manier waarop wij met die dieren omgaan. En sowieso ook het respectloze..

@McCartney, ik snap je reactie niet zo goed. Ik heb het toch niet over het milieu?

Met slachten ben ik idd niet duidelijk, maar ik bedoel wat Arno ook al uiteenzet. Dus de manier waarop dieren behandeld en later geslacht worden.

McCartney

Re:Redenen om vegetariër te worden
« Reactie #79 Gepost op: 12 juli 2007, 12:47:59 »
@McCartney, ik snap je reactie niet zo goed. Ik heb het toch niet over het milieu?
Jij niet nee, maar ik zei dus tegen je dat Gertz het daarover had. Dus begreep ik jouw reactie niet. Om die reden.

McCartney

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2007, 12:50:40 door McCartney »