Vegatopia Forum

Turkije

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

babbie

Vega eten in Turkije
« Reactie #20 Gepost op: 08 december 2002, 15:13:00 »
Ik ben in oktober 2002 naar Gumbet in turkije geweest, omdat ik bang was dat ze niet zoveel vegetarisch zouden hebben hadden we voor all-in gekozen, zo hadden we dus ontbijt, lunch en diner in buffetvorm. Ik had echt enorm veel keuze en heb heerlijk gegeten zelfs pasta's hadden ze apart van de saus zodat je die weer kon mixen met 1 van de vele groetenschotels.

We hebben ook in het dorpje gegeten en ook daar hadden ze in de meeste restaurants wel vegetarische gerechten, dus ik vondt het echt een superland voor vegetariers

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #21 Gepost op: 01 juli 2003, 12:24:12 »
Ik ga in september naar de Turkse riviera. Ik weet nog niet welk stadje, is hotel op indeling. Alleszins 1 van deze 5: Alanya, Antalya, Kemer, Side of Belek. Ik lees wat tegenstrijdige getuigenissen in deze draad, maar de meesten zijn toch positief, dus ik heb er goeie hoop op. Wij hebben net niet voor all-in gekozen omdat ik plaatselijke restaurantjes willen verkennen. Het risico neem ik erbij. Als er nog tips zijn ivm vegetarisch eten in Turije of in 1 van bovenstaande stadjes, altijd welkom!

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Turkije
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2003, 10:56:24 »
Ik ga in september naar de Turkse riviera. Ik weet nog niet welk stadje, is hotel op indeling. Alleszins 1 van deze 5: Alanya, Antalya, Kemer, Side of Belek.  Als er nog tips zijn ivm vegetarisch eten in Turije of in 1 van bovenstaande stadjes, altijd welkom!

In Antalya ben ik een paar jaar geleden geweest. Op dat moment waren er vooral Duitse toeristen. De Turkse bevolking spreekt goed Engels en Duits. In de meeste restaurantjes heb je altijd wel een vegasuggestie. Wel effe waarschuwen dat het er soms erg heet kan zijn, er is in de zomer echt wel een vochtige hitte. De klassieke kust vb Kusadaci, heeft een aangenamer klimaat.
Veel plezier nog in Turkije

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2003, 16:21:28 »
Wel effe waarschuwen dat het er soms erg heet kan zijn, er is in de zomer echt wel een vochtige hitte. De klassieke kust vb Kusadaci, heeft een aangenamer klimaat.

Hopelijk is het in september al wat minder he. Op de meeste sites die ik tegenkom staat dat de temperatuur gemiddeld 27 graden is in september, maar da's wel een gemiddelde van heel Turkije...

Citaat
Veel plezier nog in Turkije !!

Thx!! Moet wel lukken he :)

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2003, 01:12:08 »
Ik ben sinds vandaag terug uit Turkije; fantastische vakantie gehad. Het stikte er wel van de Hollanders  :P En ik moest niet verhongeren: in het hotel zelf was er een uitgebreid buffet, de warme gerechten waren wel met vlees, soms was er wel een vegetarisch bijgerecht bij, maar het koud buffet was lekker en gevarieerd genoeg. In de restaurantjes pasten ze er altijd wel een mouw aan, al stond er niets op de kaart, beter dat dan een klant verliezen ;) Eén keer mezze kunnen proeven :yummie:

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2003, 12:22:27 »
Ik ben gisteren terug gekomen van een weekje vakantie in Turkije en het was heerlijk, we zijn vier keer uit eten geweest en dat ging prima. Alle restaurants hadden wel minstens 5 vegetarische gerechten op het menu en meestal zat daar ook wel een veganisische bij. Ben een keer naar een vegetarisch restautant geweest en daar kon ik gewoon vragen of ze veganistische gerechten hadden, begrepen ze meteen.

Zat in Fethiye trouwens...

viv

Re:Turkije
« Reactie #26 Gepost op: 02 juli 2005, 22:03:01 »
Ben vorige zomer in Marmaris geweest
en het was het eerste land waar ik zo gemakkelijk kon eten!
wat een vriendelijke mensen
en bij elk restaurant meerdere vegetarische menus
bijna alleen maar engels hoeven spreken ook de menukaarten

dus echt een aanrader :D

Offline Sharon

  • **
  • 56
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #27 Gepost op: 27 november 2005, 17:02:20 »
Ik ben in Alanya geweest en heb daar 18 dagen eigenlijk alleen op watermeloen en turks brood geleefd. De kok wou het maar niet begrijpen en het personeel wees gewoon gerechten aan waar vis inzat, of salades waar vlees doorheen zat (maar dat kun je er toch gewoon uitpeuteren). Grrr. in ieder geval het was geen leuke ervaring die vakantie. Als je de kok erop wou aanspreken dan kon hij ineens geen engels en hetzelfde gold voor de manager. Onze hostess erop afgestuurd (zij kon wel turks).. Die avond kreeg ik drie groenuitgeslagen aardappels met veel bravour op een bord aangeleverd.
Niet iets wat ik nog een keer zou doen.. Maar dat lag niet alleen aan het slechte eten, maar ook aan de aantallen voedselvergiftigingen en de vele mensen die aan me zaten.

sjors

Re:Turkije
« Reactie #28 Gepost op: 02 december 2005, 20:43:44 »
Afgelopen zomer ben ik een weekje in Istanbul geweest (liftend vanuit Nederland :D) en een slaapplek gevonden bij een Turks meisje die vegetarier bleek te zijn en ook begrip had voor het feit dat ik veganist was. We hebben heel de week heerlijk veganistisch gegeten !

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2006, 10:11:01 »
Wij gaan in mei, naar een all-in (hel), want met de schoonouders...

Ben erg benieuwd, maar ik ga in ieder geval al bovenstaand even uitprinten  :D
Hoor wie klopt daar kinders???

denizthecat

Re:Turkije
« Reactie #30 Gepost op: 29 maart 2006, 07:46:16 »
Hoi,

Ik zeg het niet omdat ik half Turks ben, maar de Turkse vegetarische keuken is echt het allerbeste

De Turkse keuken bevat ontzettend veel vegetarische en veganische gerechten. Om te beginnen is het traditionele Turkse brood geheel veganistisch. Dat krijg je altijd bij een gerecht. Plus er wordt heel veel gebruik gemaakt van olijfolie wat de meeste groentegerechten ook veganistisch maakt.

Je kan in het Turks 'Et yemem' zeggen wat letterlijk betekent 'ik eet geen vlees'

Of heel simpel:
 "et yok"-geen vlees
 "et yasak"- vlees verboden
 "et ve balik yasak"-vlees en vis verboden
"et, balik ve tavuk yemem"-ik eet geen vlees, vis of kip.

"et" betekent vlees
"balik" betekent vis
"tavuk"betekent kip

Dus dat moet geen enkel probleem zijn. succes en geniet van de Turkse keuken


RedHair

Re:Turkije
« Reactie #31 Gepost op: 30 maart 2006, 15:20:32 »
Ben benieuwd denizthecat, ik vlieg morgen vroeg naar Istanbul!  ;D

Angie

Re:Turkije
« Reactie #32 Gepost op: 22 juni 2006, 13:05:25 »
Ik ga naar Turkije, Marmaris.
Ik leef dan 11 dagen op brood en meloen, ik neem het risico niet om toch perongeluk vlees binnen te krijgen.


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Turkije
« Reactie #33 Gepost op: 22 juni 2006, 13:11:55 »
Ik ga naar Turkije, Marmaris.
Ik leef dan 11 dagen op brood en meloen, ik neem het risico niet om toch perongeluk vlees binnen te krijgen.

Al kun je heerlijke vegetarische gerechten krijgen (of gewone vegetarische gerechten zoals pasta/pizza/groenten/aardappelen), jij houdt het bij brood en meloen  ???

Of ben je er eerder geweest?

Angie

Re:Turkije
« Reactie #34 Gepost op: 22 juni 2006, 17:33:51 »
Ik ben er eerder geweest maardat was bij een ander hotel en daar was eigenlijk geen keus.
Ik kan hier wel eens kijken wat ze hebben....

Maar ben eigenlijk een miep met eten hoor  ;)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #35 Gepost op: 22 juni 2006, 23:58:08 »
probeer toch gewoon eens al die turkes heerlijkheden: pepers, paprika enzo gevuld met fetakaas (tenzij je ook geen kaas eet), aubergines op verschillende wijzes, bijvoorbeeld met veel knoflook of gefrituurd, gemengde salade, vergelijkbaar met griekse salade, filodeeg met bijvoorbeeld feta en spinazie... en natuurlijk als toetje: baklava!

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #36 Gepost op: 24 juni 2006, 12:08:46 »
Ook al heb je een reis geboekt hebt met hotel-vol pension dan is er niemand die je verplicht in dat hotel te eten als het je niet bevalt.
Ik heb hele goede ervaringen met vegetarisch eten in Turkije, heerlijke salades, aubeginesauzen, gebakken cougettegerechten, gefrituurde groenten, groenten in marinades etc etc. In de meeste restaurants mag je zelfs in de keuken aanwijzen wat je wilt. Als je dan ook nog een lijstje meeneemt met de vertaling dat je geen vlees/vis/eieren of wat ook eet dan kom je een heel eind.
Dan voor toetje nog de heerlijke baklava's vol met noten......
En ontbijt met verse feta kaas mjammie !
Landen in deze streek zijn juist luilekkerlanden voor vegetariers !

slmh

Vegatarisch eten in Turkije (Bodrum)
« Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2007, 12:48:06 »
Hallo,
Ik ga in de zomervakantie naar Bodrum in Turkije op vakantie. En ik wou vragen of er iemand misschien tips of adressen van vegetarische restaurants heeft. En welke dingen daar erg lekker zijn. Dank je. :)
Kus Sharon

buufje

Re:Turkije
« Reactie #38 Gepost op: 29 mei 2007, 13:49:55 »
Ik ben onlangs een weekje naar ozdere geweest, dichtbij kusadasi. Had daar voor het eerst een all in hotel. Nou qua eten is dat super goedgekomen. Zoveel salades, soepen, broodjes met fetakaas en heerlijke kazen, verder linzen, veel koolsoorten, gestoofde turkse spinazie. HEt was voortreffelijk. Ook de yoghurtsauzen bijvoorbeeld cacik, is met knoflook en veel groene kruiden is zalig. toetjes ook zeer rijkelijk vertegenwoordigd.   HEt kan dus weldegelijk in Turkije.
Als je het adres wilt.

www.grandefe.com
ook niet duur trouwens

weekje in mei all in 309 euro p p


Offline Di.

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #39 Gepost op: 02 juni 2007, 14:30:14 »
ahaha, vet dat je in özdere bent geweest. Wij hebben daar een zomerhuis en ik zie er bijna nooit toeristen. Ik ga deze zomer weer zo'n 7 weken!

In Turkije hebben ze meze voor bij de drank (denk tapa's). Die zijn 9 van de 10 keer vegetarisch en verkopen ze in zo ongeveer elk goed restaurant. Als ik buiten eet ga ik daar vaak voor (maar meestal koken we gewoon thuis aangezien het supermarkt aanbod heel groot is en de verse groenten op de markt echt fantastisch lekker zijn). In de wat grotere steden heb je sowieso van die wat modernere lunchrooms/restaurants en daar heb je altijd ook vegetarische hoofdgerechten.

Verder kan je op het strand en bij strandtenten altijd vegetarische snacks halen: jack-patatoes (kömpir), platte broden gevuld met kaas of aardappel (gözleme), gestoomde mais...
Just know that when you see me cringe sometimes
I'm trying to rid the poison from my mind