Vegatopia Forum

Turkije

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

soja

Re:Turkije
« Reactie #40 Gepost op: 10 juni 2007, 19:52:45 »
Turkije, een droom van een land voor vegetariërs. In tegenstelling tot bv Griekenland, waar het al heel wat moeilijker is. Overal in Turkije heerlijk kunnen eten, ik kook zelfs Turks geïnspireerd thuis.

Kleine anecdote : op TV was eens een reisprogramma. Vrouw kloeg steen en been over het hotel in Turkije, ze hadden daar alleen maar Turks eten.

Duh!!
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2007, 19:54:14 door soja »

slmh

Re:Turkije
« Reactie #41 Gepost op: 25 juli 2007, 16:19:39 »
Ben gisteren teug van Turkije gekomen. Ik was 2 weken naar Turkije (Bodrum) geweest naar het hotel Club Forever. Er was veel keuze kwa eten alleen wel veel vlees dat was wel jammer. Maar als ze dan iets vegetarisch hadden was dat wel heel lekker.. ze hadden dan bv. een soort pannekoekjes met kaas, deegrolletjes met kaas, groenten enz. Maar soms hadden ze ook weer niet heel veel lag aan die dag eigenlijk. Gelukkig was er wel veel meloen. Dus dat heb ik ook veel gegeten. En ze hadden ook veel zoete hapjes, was ook wel lekker maar slecht voor de lijn. Er was alleen wel een heel groot nadeel  aan het alakart restaurant. Daar heb ik namelijk een keer met mijn ouders gegeten en dat was ook de laatste keer dat ik daar kwam.. Je kon namelijk zelf beslissen wat je wou. Dus ik zei meteen vanaf het begin dat ik vegetarier ben, zodat ze mij niet opeens vlees opscheppen. Nou eerst kwam de soep dat was dus gewoon vegetarisch. En toen kon ik kiezen uit salades dus toen zei ik dat ik een salade wou zonder vlees. Dus hun zeggen nou dat hebben we wel. Kwam mijn salade zat er dus gewoon kip op he.. Dus ik zeg zo ik had zo gezegt dat ik vegetarier ben, zeiden ze oke wij maken wel een nieuwe salade. Dus komt de ober even later terug geeft hij salade zonder vlees (dat dacht ik dus). Dus ik ging eerst al voor de zekerheid kijken of er echt kip meer in die salade zat. En ik kon niks vinden dus ging ik het eten. Toen ik mijn salade dus bijna op had kwam ik dus gewoon een stukje kip tegen he!! Dus ik werd echt woedend ik wou die mensen echt wat aan doen. Dus ik zeg zo er zit gewoon nog steeds kip in hoor. Zegt die man zo ja de kok haalt het er altijd uit. Werd echt gek he en die ober zat gewoon te lachen met zijn domme hoofd!!  >:( Die mensen denken dus gewoon dat vegetariers iets wel willen eten als dat vlees er is uitgehaald, nou dus echt niet!! DUS VEGETARIERS OPGELET.. ALS JE NAAR HOTEL CLUB FOREVER GAAT EET NIET IN HET ALAKART RESTAURANT Verder was het hotel wel heel mooi en het uitzicht op de zee was ook prachtig en de werknemers waren ook erg aardig op sommige na dan... Sommige waren namelijk echt scheinheilig. Maar verder vond ik het wel een leuk vakantieland alleen wel wat te warm weer want het word daar soms 50 graden en de mensen zijn heel opdringerig.
Xx. Sharon

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #42 Gepost op: 06 oktober 2007, 12:20:28 »
Het meest ideale voor een vegetarier is tcoh denk ik wel het boeken van een all-in reis bij een meer op het westen ingesteld hotel. Ik ben 2 keer in turkije geweest, en alhoewel er veel vlees en vis gemaakt wordt, kon ik wel mn geluk op met alle aardappel/groenten en fruitgerechten. Als je all-in hebt kun je ook lekker je eigen gang gaan en zelf kiezen wat je wilt eten, natuurlijk zal je soms moeten vragen wat er in zit, maar het is een stuk makkelijker als je alle keus hebt.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #43 Gepost op: 03 oktober 2010, 16:52:23 »
13 dagen heerlijk gegeten in hotel Le Jardin in Kiris (Kemer). Ruime keuze, elke dag wel weer andere gerechten.
Ook bij een dagtrip naar Mira Kekova werd er rekening met ons gehouden. Er was een bufet en er werd gevraagd of je er vlees of vis bij wilde. Toen wij aangaven dat we dat niet wilde werd er meteen voorgesteld een omelet te bakken. Vol schaamte kwamen ze vertellen dat ze geen eieren hadden dus kregen we een heerlijk pizza.

Alleen het Mexicaans a la carte restaurant bij Le Jardin was schandalig. Men had gezegd dat we daar vegetarisch konden eten. Het was ook geen a la carte want er was niets te kiezen.
Kregen eest een gevulde aardappel, met gehakt. Vervolgens een bonensoep vol met kip. Zijn toen maar bij het buffet gaan eten. (m'n schoonouders die ware blijven zitten waren ook niet tevreden over het eten zelf. Het nagerecht was gewoon 1 van de dingen die ze die dag bij het buffet restaurant serveerden ..)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Turkije
« Reactie #44 Gepost op: 11 oktober 2010, 14:08:42 »
Wat ik heerlijk Turks voedsel vind, is dolma, rolletjes van wijnbladeren met daarin rijst en andere dingen. Heerlijk!
Ik weet niet of dat in Turkije ook altijd vegetarisch is (ben er zelf nooit geweest), maar hier in Nederland ben ik nog nooit niet-vegetarische dolma tegengekomen in winkels of restaurants.

Het zou trouwens kunnen dat het dolmades genoemd wordt, het ene is de Turkse benaming, de andere de Griekse, en ik haal vaak door elkaar welke welke is (maar ik denk dat dolma de Turkse is).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkije
« Reactie #45 Gepost op: 11 oktober 2010, 14:11:43 »
Wat ik heerlijk Turks voedsel vind, is dolma, rolletjes van wijnbladeren met daarin rijst en andere dingen. Heerlijk!
Ik weet niet of dat in Turkije ook altijd vegetarisch is (ben er zelf nooit geweest), maar hier in Nederland ben ik nog nooit niet-vegetarische dolma tegengekomen in winkels of restaurants.

Het zou trouwens kunnen dat het dolmades genoemd wordt, het ene is de Turkse benaming, de andere de Griekse, en ik haal vaak door elkaar welke welke is (maar ik denk dat dolma de Turkse is).

Bij supermarkten (Super, AH) vind je dolma's in een plat blik bij de olijven etc. Volgens mij zijn die vega, zelf vind ik ze heerlijk! De biowinkel hier verkoopt ze ook en bij de Turk vind je ze natuurlijk.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Turkije
« Reactie #46 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:56:15 »
Bij supermarkten (Super, AH) vind je dolma's in een plat blik bij de olijven etc. Volgens mij zijn die vega, zelf vind ik ze heerlijk! De biowinkel hier verkoopt ze ook en bij de Turk vind je ze natuurlijk.
In sommige winkels hebben ze ook Griekse (die gebruiken wat andere kruiden er in), en die staan bij mijn supermarkt bij de macaroni en tomatenpasta in de buurt. De Turkse meestal in het rek waar allerlei Turkse producten staan.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Turkije
« Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:56:14 »
Mijn Turkse bovenbuurvrouw maakte ze met bladeren uit mijn tuin (struik moest weg vanwege het kattennet) en rijst en vlees, dus ik zou er niet op vertrouwen dat ze in Turkije vegetarisch zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Turkije
« Reactie #48 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:54:30 »
Iemand nog tips voor Side en Istanbul?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Turkije
« Reactie #49 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:46:43 »
Lang, lang geleden (15 jaar?) in Turkije geweest (Antalya, Cappadocie e.o., Toros, Kust bij Antalya). In veel gerechten ging toen een (beetje) vlees of vleesbouillon. Maar het verschilde per kok/restaurant.

Buiten de touristtraps zijn we regelmatig in de keuken gevraagd en mochten we aanwijzen wat we wilden eten. Dat is wel zo handig als de enige gemeenschappelijke taal "handen en voeten" is.  Het is dan ook vrij gemakkelijk om je daar te te laten uitnodigen in de keuken. Natuurlijk is het begrip vega ook wat lastig uit te leggen in "handen en voeten". Ik heb toen maar besloten even niet principieel te zijn.

Zomaar wat herinneringen:
Probeer de kleine "tentjes". Als het vol zit met locals is het goed. (Ik herinner me een shabby wegrestaurantje, type "voorzichtig ademhalen anders stort het in", een rij stinkende vrachtwagens voor de deur. We hebben er op een terrasje aan de achterkant werkelijk verschrikkelijk zitten smullen).
In de kleine dorpjes hebben theehuizen, winkels enzo geen uithangborden. Vragen! Leer 10 woordjes Turks en je bent familie :).
Toeristenresorts? Wegblijven! Ver weg. Ook als er nog een authentiek" dorpje aan vastgeplakt zit. De enige plek waar we vies eten hebben gehad.
Oh ja: veel Duitsers/Engelsen = veel vlees.

::mijmert gelukzalig verder::
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2011, 22:49:03 door RvO »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Turkije
« Reactie #50 Gepost op: 09 april 2012, 10:06:17 »
Olympos is wel een aanrader in Turkije: zeker in het laagseizoen. Vrijdag kwamen we aan bij Orange Pension en hebben we 2 dagen gerelaxed en gewandeld.

Het Nederlands op de website van Orange Pension is hilarisch, maar de jongen die er werkt spreekt erg goed Engels en is heel aardig en behulpzaam (en gezellig). Het is half pension, dus diner is inbegrepen. Vrijdag waren we de enige gasten en kregen we eten uitgeserveerd. Echt super lekker: groenten, zelfgemaakte friet, rijst, linzensoep, fetarolletjes. Prima vegetarisch ook. Zaterdag was het buffetstijl, maar was ook lekker.

Olympus is een beetje een hippieplaatsje (met veel Duitsers die aan yoga doen), maar er staat wel vaak vega op de kaart. Het heeft verder een prachtig strand en natuur. Fijn voor een paar dagen, maar veel mensen blijven er hangen. Dit pension kun je gewoon makkelijk via Booking.com boeken. Verwacht niet veel luxe, maar wel goede bedden en lekker eten voor die prijs.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2012, 10:09:15 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Turkije
« Reactie #51 Gepost op: 11 april 2012, 13:23:59 »
Gisteren hebben mijn vriend en ik gegeten bij Burger King op de campus in Ankara (Turkije). Gewoon, omdat het kon, want ze serveren namelijk een Bean Burger in Turkije (en als ik het goed begrijp ook in andere landen in het Midden-Oosten.

Die was smakelijk. De friet erbij helaas niet. Maar wel leuk voor af en toe.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2012, 14:33:07 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Turkije
« Reactie #52 Gepost op: 13 april 2012, 07:32:07 »
Als je ooit in Ankara komt, ga dan naar Nefes. Goede muziek en je kan er leuk zitten. Daarnaast kun je er mezze eten, die bijna allemaal vegetarisch zijn. We hadden onder andere lekkere kaas, goede salade (met pul biber) en gegrilde aubergine en erg lekker brood. Voor 5 lira per mezze een goede avond gegarandeerd.

Nadeel is dat er gerookt wordt. Maar wij zaten gisteren bij het raam en het dak was open, dus we hadden er niet zo veel last van.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Turkije
« Reactie #53 Gepost op: 19 april 2012, 11:36:05 »
Vandaag eindelijk tofu gevonden! In de Carrefour, de silken versie. (Bij benodigdheden voor sushi).

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Turkije
« Reactie #54 Gepost op: 24 april 2012, 10:40:16 »
Burger King in Duitsland heeft (had?) ook een bonenburger, de countryburger. Best lekker.

Iemand vertelde me over een eethuisje in Goreme, Capadocie. De eigenaren zijn Turks en Zuid-Afrikaans. Helaas geen menu online, maar er zou ook heerlijk vegetarisch eten moeten zijn.
Er is in die buurt wel een en ander te beleven, erkent door Unesco ook.
Sin chile, no tiene chiste!