Vegatopia Forum

Veganaise/ Tofunaise

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #40 Gepost op: 16 mei 2013, 09:10:31 »
Weet je zeker dat ze het bij de Ekoplaza niet hebben? Er staat niet op dat het veganaise is, maar meestal staat er 'ei-vrij' op. Die van Yakso moet je in ieder geval laten staan, maar die van vetara is wel lekker, die verkopen ze daar ook soms. Er is er ook een van Machandel die de Ekoplaza vaak heeft. Ik vind hem iets te zoet ofzo, dus niet heel lekker, maar ook niet heel vies.
Verder hoorde ik van iemand van de Jumbo ei-vrije mayo verkoopt van het merk Smaakt, maar ik heb hem nog niet gezien en ik weet dus ook niet of hij lekker is.

En tot slot een recept: http://www.veganchallenge.nl/veganaise/
Ik zou alleen wel minder zout toevoegen. Ik vind deze erg lekker, maar op de een of andere manier gaat het niet altijd even goed.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #41 Gepost op: 16 mei 2013, 09:36:23 »
Ik doe 100 ml sojamelk en 150 olie en geen agave, maar ook bij mij wisselt het hoe dik hij wordt. Alles op kamertemperatuur gaat vaak beter dan de sojamelk uit de koelkast.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #42 Gepost op: 16 mei 2013, 09:37:53 »
Nee ze hadden het echt niet, ik heb het nog gevraagd. Nou is die in Leiden ook niet zo groot hoor, en het assortiment niet heel compleet.
Jumbo? Dat is interessant, ga ik daar ook eens kijken!

Bedankt ook voor het recept, ga ik ook eens proberen.

Dank je Fem, voor de aanvullende tips!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2013, 09:55:49 »

Tot nu toe heb ik de veganaise uberhaupt nog nergens gevonden... Bij Ekoplaza (die in Leiden) hebben ze het in elk geval niet.
Weet iemand waar ik een smakelijke versie kan krijgen? En als iemand dat weet in (de buurt van) Leiden zou dat nog fijner zijn  :)
Hebben ze het toevallig bij de Natuurwinkel? Die zit in Zoetermeer, dus dat zou nog te doen zijn.

Hier een actuele lijst van veganistische mayonaises: http://wiki.veganisme.org/index.php/Mayonaise

Vroeger hadden ze in de Brandnetel altijd meerdere veganistische mayonaises: http://www.brandnetelbio.nl/ Maar ik woon al jaren niet meer in Leiden dus ik weet niet of dat nog steeds zo is. Maar sowieso een super toffe winkel...

Veel succes!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #44 Gepost op: 16 mei 2013, 10:00:15 »
Goeie tip, ik ken die winkel wel, maar ben er nog nooit binnen geweest. Toch maar eens doen dan.

Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #45 Gepost op: 16 mei 2013, 10:32:05 »
Ik heb nog niet alle veganaises uit de winkel geprobeerd, maar die ik tot nu toe heb gehad halen het niet bij zelfgemaakte. Die van Bruno Fisscher wil ik wel een keer een kans geven, maar die ben ik nog nergens tegen gekomen.

Mijn zelfgemaakte mayo lijkt op die van de veganchallenge website: http://www.veganchallenge.nl/veganaise/. Met dat recept maak je een flinke pot vol, maar je kunt het recept ook halveren, of een derde ervan maken. Zoals je in het gelinkte filmpje kunt zien is het een heel makkelijk en snel recept. De veganaise blijft bij mij meestal een week of twee goed, en wel drie-vier weken als ik er wat soja-lecithine aan toevoeg (dit is een emulgator/stabilisator, te koop als voedingssupplement bij de Tuinen en biowinkels).

Voor knoflooksaus, romige dressings etc. gebruik ik tegenwoordig meestal sojayoghurt als basis, want dat hebben we altijd in huis voor het ontbijt. Zorg wel dat je een ongezoete yoghurt neemt, zoals Alpro Mild&Creamy.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #46 Gepost op: 16 mei 2013, 10:37:15 »
Blijft dat zo lang goed? Dat had ik niet verwacht, dan is zelf maken nog meer een optie. Maar ik wil het allebei proberen.
En ik zal ook even je website bekijken op zoek naar lekkere recepten.


Offline Myka

  • **
  • 36
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #47 Gepost op: 16 mei 2013, 12:58:04 »
Ook bij De Groene Winkel. Ik weet niet of er een vestiging bij jou in de buurt zit, en hier heb ik een best wel grote vestiging. Het heet ook ei-vrije mayonaise maar het merk ben ik vergeten, volgens mij vetara.

En ik ga het ook eens zelf proberen te maken, want ik vond het best lekker. Het is wat zoeter en frisser dan gewone mayo. Die gewone met ei blijf ik voor patat toch het lekkerst vinden, maar op brood eet ik de veganaise graag.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2013, 15:23:19 »
De Groene winkel zit niet hier in de buurt volgens mij. Misschien in Alphen a/d Rijn...
Ik ga eerst de Natuurwinkel nog even proberen in Zoetermeer.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2013, 17:19:01 »
Ik heb nog niet alle veganaises uit de winkel geprobeerd, maar die ik tot nu toe heb gehad halen het niet bij zelfgemaakte. Die van Bruno Fisscher wil ik wel een keer een kans geven, maar die ben ik nog nergens tegen gekomen.

Die vind ik lekker. Ik kom die alleen tegen bij estafette winkels.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #50 Gepost op: 17 mei 2013, 08:26:37 »
Estafette zit niet zo ver bij mijn werk vandaan zie ik, daar kan ik misschien vanmiddag nog langsrijden!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #51 Gepost op: 17 mei 2013, 08:45:42 »
Cornelie, als je sojalecithine toevoegd, gebruik je dan van die korrels? En hoeveel doe je er dan bij?

Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #52 Gepost op: 17 mei 2013, 11:33:04 »
Ik heb een bus lecithine-poeder van Natufood. Als je korrels hebt kun je die misschien eerst fijnmalen met een vijzel ofzo?
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #53 Gepost op: 17 mei 2013, 20:35:16 »
Uiteindelijk niet meer bij estafette geweest, maar wel bij Jumbo. Daar de eivrije mayo gevonden van 'smaakt'. Best lekker, had van mij alleen iets minder zoet en iets meer zuur mogen zijn. Maar het viel me helemaal niet tegen!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #54 Gepost op: 18 mei 2013, 20:20:26 »
Bij de Zaailing op de Hooigracht hebben ze veganaise. Of je het lekker vindt moet je even uitproberen, er zijn verschillende merken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #55 Gepost op: 19 mei 2013, 08:35:19 »
Dank je Sam!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #56 Gepost op: 21 mei 2013, 18:16:38 »
Inmiddels ook die van vetara aangeschaft, ter vergelijking. Nog niet geproefd.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #57 Gepost op: 24 april 2014, 18:49:49 »
Bruno Fischer:
    * Salatmayonnaise (biowinkel)
Deze is mijn favo!
Hij was alleen op steeds minder plekken te krijgen en op het laatst alleen nog bij Marqt. Daar zag ik hem de laatste keer dat ik er was ook niet meer...  :'(
M., ik zag dat jij deze ook graag eet. Weet jij (of iemand anders, uiteraard) er nog aan te komen?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #58 Gepost op: 24 april 2014, 20:57:53 »
Wellicht de Biomarkt op de Weteringschans? Ik weet het niet hoor. Of Vegabond?
In Duitsland lijkt ie nog wel te bestaan (allerlei NLlinks geven dode links) dus het merk is er nog wel gewoon denk ik, lijkt er op dat NL importeur ermee is gestopt.
,,,,فلافل

Re:Veganaise/ Tofunaise
« Reactie #59 Gepost op: 24 april 2014, 21:50:37 »
Ja, ik mis de Bruno Fisscher ook! Hij was al bijna nergens te koop, maar nu kan ik hem echt niet meer vinden.

Remia heeft er trouwens een vegan mayo in hun assortiment. Hoop dat die lekker is! http://www.remia.nl/producten/mayonaise/104/
Kom eens kijken op Vegetus.nl