Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Liever dood dan opgesloten?

<< < (2/12) > >>

Mariek:
Maar hoe zat het met het indertijd breed uitgemeten verhaal van onze eigen Huggies? Die was gevonden op een ijsschots als klein ijsbeertje zijnde en leeft nu ook in een dierentuin (Emmen of Rhenen? Ik heb d'r afgelopen jaar iig nog gezien). Heeft gewoon een paar jongen grootgebracht.

Ik zie het verschil tussen dit beertje, vogels die in dierentuinen worden grootgebracht met van die handpoppen en chimpansees in luiers dan niet zo. Een dierentuin is en blijft iets tegennatuurlijks en dan kun je daar binnen niet spreken over 'de natuur zijn gang laten gaan'.

Lovelocker:
Ik heb maar een kort berichtje erover gelezen, maar ijsberen behoren tot de voor mens meest gevaarlijke dieren. Een schizofrene ijsbeer lijkt mij wellicht nog gevaarlijker.
Van "eenzaamheid" zal een ijsbeer iig geen last hebben, dus alleen in een ruimte zal geen wezenlijk probleem zijn in vergelijking met andere opgesloten ijsberen.
Overigens denk ik - aangezien ijsberen gewend zijn grote afstanden af te leggen - dat ijsberen geen dieren zijn voor een dierentuin. Dan loopt de ijsbeer groot gevaar uit te sterven. Als het broeikaseffect doorzet zal dat ecologisch gezien misschien niet zo'n ramp zijn aangezien andere beren naar het noorden oprukken. Ik weet niet of dat zo is, i.v.m. dieet en zo.
Een optie ijsberen uit te zetten op de Zuidpool, wordt vrij algemeen afgewezen. Dat zou een ramp kunnen worden. O.a. voor de pinguins.

Huggies heeft misschien toch voldoende moederliefde gekend? Ik ken het verhaal niet. Dit ijsbeertje is ogenblikkelijk verstoten, begreep ik.

Over het oprukken van beren noordwaarts overigens: er is laatst voor het eerst een kennelijk kruising gezien tussen een ijsbeer en een Kodiakbeer. Deze beren hebben - voor zover men weet - eerder nooit bastaarden opgeleverd. Omdat de leefgebieden niet overlapten. Het zou een aanwijzing kunnen zijn dat dat nu wel gebeurt.

MieX:
Volgens mij moeten we 'genieten' van Ijsberen zolang ze er nog zijn. Als de klimaatsverandering zoals die nu aan de gang is doorgaat  cq verergert, dan is het afgelopen met ijsberen in het wild! En echt lekker voortplanten in de dierentuin doen ze ook niet ...  :-\

proud-veggie:
Ik vind niet dat ze het ijbeertje moeten doden. Hij is nu gelukkig zo. Het is niet natuurlijk, maar dat is een dierentuin zowiezo niet.

Roodbaard:
Ik begrijp niet zo goed waarom dit dier dood zou moeten. Misschien heb ik te weinig verstand van ijsberen. Als een ijsberenjong verstoten wordt door zijn moeder en vervolgens door verzorgers opgevoed wordt, is het dier dan gedoemd te mislukken als volwaardige ijsbeer? Ik begrijp dat zo'n beestje bepaalde dingen niet van een mens kan leren, maar alleen van andere beren. Maar nu die andere beren (zijn moeder dus) hem hebben verstoten, moet hij dan gelijk maar dood? Wordt hij gevaarlijk, lastig, onhandelbaar? Alle ijsberen zijn toch gevaarlijk? En een dier in gevangenschap houden is toch nooit natuurlijk? Dit dier is anders, oké, maar moet hij daarom dood?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie