Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Teken? Weg ermee?
Gwennepen:
Iew!
M.:
Hihi, had het al gelezen.
In Panama noemden ze zoiets een 'Tick bomb'. Ik ben er zelf gelukkig nooit in gelopen maar als je wel de pech had zat je inderdaad onder de (miniscule) teken.
Doet me denken aan St.Maarten, toen ik daar woonde. Ik had nog nooit een teek gezien en toen ik bij een vriendinnetje ging logeren zij ze dat ze speciaal voor mij haar kamer tekenvrij had gemaakt. Ik had zoiets van "huh, die zitten toch alleen maar buiten in de bosjes?". Op St.maarten blijkbaar niet, daar zaten ze ook in huis, en die vriendin liet er vervolgens een zien. Eenmaal thuis ging ik ook eens rondzoeken en tot mijn grote horror vond ik ze zelfs in mijn bed!!
De muren bleken onder de teken te zitten, echt overal, brrr ik krijg weer kriebels als ik eraan denk. Blijkbaar hielden ze echter niet van mensenbloed want ik heb daar nog nooit een teek gehad.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Marla op 30 juli 2008, 17:37:00 ---Blijkbaar hielden ze echter niet van mensenbloed want ik heb daar nog nooit een teek gehad.
--- Einde van citaat ---
Er zijn natuurlijk veel soorten teken die elk een voorkeur hebben voor één of meer specifieke diersoorten. De mens wordt dus slechts door bepaalde teken interessant gevonden.
Bovendien is het bij teken - net zoals bij muggen - ook zo dat de ene mens al interessanter gevonden wordt dan de andere.
Maar hoe eng teken ook zijn, misschien is het wel veiliger om op een plek te komen waar er zoveel zitten dat je er een gewoonte van maakt om je lichaam grondig te controleren en daarmee de kans kleiner wordt dat je onbewust gebeten wordt tegenover een plaats waar je er helemaal niet op rekent dat er teken zitten en het door hun kleine aantal ook helemaal niet opvalt waardoor je misschien net gebeten wordt zonder het snel op te merken.
fem fatale:
Het lijkt ook wel of teken minder hun best doen als ze met meer zijn. Hier moeten we de honden na iedere wandeling controleren en dan zitten ze al stevig vast (al gaan ze wel binnen 12 uur dood, door het spul van de dierenarts), maar op plekken waar echt gewaarschuwd wordt voor teken vergeten die beesten zich vast te bijten en kun je ze veel makkelijker van je hond afhalen.
M.:
Dankzij deze draad ging ik gister de katten van mijn moeder weer eens controleren en ik vond er in ieder geval 1. De kat in kwestie was niet blij met mijn actie en liet zich de rest van de avond niet zien dus ik heb niet kunnen kijken of hij er nog meer had. Ik blijf het raar vinden dat ze in de tuin zitten, maar ze zullen hier wel via vogels zijn gekomen ofzo.
Wat ik trouwens ook raar vond: in Panama hadden reptielen/amfibieën ook wel eens teken. Ik heb een foto van een slang met een grote teek op zijn kop. Ik had altijd gedacht dat hun huid veel te dik was en hun bloed niet geschikt.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie