Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Bloeddonor & vegetariër

(1/99) > >>

bloempjuh:
Ik ga dinsdag a.s. op eerste keuring bij de bloedbank om donor te worden. Ook al houd ik niet zo van bloed en naalden, ik vind het erg belangrijk en een tamelijk kleine moeite.

Maar nu ineens vraag ik me af.. kan ik met mijn vegetarische lijfstijl wel genoeg ijzer in mijn bloed hebben? Ik eet best veel vleesvervangers, maar kan me niet voorstellen dat ik net zoveel ijzer binnenkrijg als mijn (biefstuketende) vriendje bijvoorbeeld..

M.a.w.: Is vegetarisch eten een probleem als bloeddonor?

fem fatale:
Volgens mij moet het gewoon kunnen. Ijzer neem je als vegetarier goed op, beter dan uit biefstuk volgens mij.

En volgens mij hebben we hier eerder ijzerdraden gehad en had vrijwel iedereen genoeg HB.

Kiwi:
Ik (a.k.a. Kiwi De Veganist 8) :P) ben ook bloeddonor, en mijn ijzergehalte is meestal zelfs aan de hoge kant voor een vrouw.

Ligfietsertje:
Ik geef de laatste 2 jaar ook bloed en tot nu toe zonder problemen.  Het ijzergehalte is volgens mij een van de zaken die ze sowieso controleren als je bloed geeft.

Voor je bloed mag geven in België (en ik vermoed ook in Nederland) moet je een hele reeks vragen beantwoorden.  Of je vegetariër bent hoort daar niet bij.  Als de bloedbanken (die toch de nodige kennis van zaken hebben) vegetarisme als reden zouden zien om geen bloed te geven dan zouden ze er zeker achter vragen.  Zij zien dus zelf geen probleem.  Bovendien kan je die vraag natuurlijk ook aan de dokter stellen waar je zeker een gesprekje met zal moeten hebben. (In België is dat toch het geval.)

De hoeveelheden ijzer die je verliest zijn trouwens redelijk beperkt.  Dus als je geen last hebt van ijzertekort (en als vegetariër heb je niet noodzakelijk last van ijzertekort) dan zal er ook geen tekort ontstaan door het geven van bloed.  Als het ijzergehalte in je bloed op het randje van het aanvaardbare is (of daar onder) dan kan je beter geen bloed geven.  Als men dat niet spontaan onderzoekt (wat je dus ook aan die dokter kan vragen) dan kan je natuurlijk altijd nog langst je huisarts om dat te laten controleren.

Als je je zorgen maakt om ijzertekort maar toch iets wil doen voor je medemens is het natuurlijk ook nog mogelijk om plasma te geven.  In plasma zitten er immers geen rode bloedcellen en het ijzer in je bloed zit vooral in die rode bloedcellen.

Kiwi:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 01 juli 2007, 15:07:56 ---Als men dat niet spontaan onderzoekt (wat je dus ook aan die dokter kan vragen) dan kan je natuurlijk altijd nog langst je huisarts om dat te laten controleren.
--- Einde van citaat ---

Voor er daadwerkelijk bloed afgetapt wordt wordt inderdaad eerst je Hb-gehalte gemeten. Vroeger met een vingerprik, tegenwoordig vanuit je arm. Een te lage Hb-waarde of een te hoge of te lage bloeddruk kan reden zijn om op dat moment geen bloed af te nemen of ter plekke een aanvullend gesprekje met een echte arts te hebben, evenals bedenkelijke antwoorden op een of meer van de vragen op de vragenlijst die je elke keer moet invullen (zo heb ik een keer bij een arts op zijn kantoortje gezeten omdat ik naar een mogelijk malariagebied was geweest, en hij meer zekerheid wilde hebben over de afgelegde route, en ook een keer omdat mijn bloeddruk te hoog was bij de eerste meting. Toen er daarna nog een keer handmatig gemeten werd was hij wel binnen de aanvaardbare normen).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie