Vegatopia Forum

Italië - Rome

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Italië - Rome
« Gepost op: 20 januari 2008, 18:10:33 »
Er is besloten voor Rome. En dat is fijn, want volgende maand komt nieuwe editie LP voor Rome uit, jeeeuhh.
Ik heb geen idee wat dat is, maar ik hoor het graag.

Het begint met een L en eindigt op onely Planet.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2008, 21:26:58 door Modub »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De keuveldraad
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2008, 18:15:43 »
Ah, die :)
Heb je die nodig in Rome? Ik kan mijn week zo al wel vullen! Maar ik sta natuurlijk open voor suggesties
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:De keuveldraad
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2008, 18:23:58 »
Nou. Ten eerste wil je weten waar je heen gaat lopen... Maar verder vind ik de kleinere reisgidsjes wat teveel richten op enkel de hoofdattracties en die heb ik allemaal wel gezien in mijn eerste bezoeken. In de LP staat ook veel achtergrond en dat is fijn voor wat verdieping. Bovendien lees ik graag waar leuke barretjes zitten, die je zelf niet zo snel vind. Aan de andere kant loop je onderweg naar een vermeende leuke bar wel toevallig een nog leukere bar voorbij.  :P
Mijn fijnste herinnering gaat terug naar de grote begraafplaats bij Piramide, die vol zat met katten van diverse pluimage.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2008, 18:26:07 door Annemieke »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De keuveldraad
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2008, 18:49:08 »
Nou. Ten eerste wil je weten waar je heen gaat lopen... Maar verder vind ik de kleinere reisgidsjes wat teveel richten op enkel de hoofdattracties en die heb ik allemaal wel gezien in mijn eerste bezoeken. In de LP staat ook veel achtergrond en dat is fijn voor wat verdieping. Bovendien lees ik graag waar leuke barretjes zitten, die je zelf niet zo snel vind. Aan de andere kant loop je onderweg naar een vermeende leuke bar wel toevallig een nog leukere bar voorbij.  :P
Mijn fijnste herinnering gaat terug naar de grote begraafplaats bij Piramide, die vol zat met katten van diverse pluimage.
Ik zal hem eens door gaan bladeren dan. Ik kan ook in een Rome-draad wel ons Rome-reis programma plempen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De keuveldraad
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2008, 19:48:49 »
Ah, die :)
Heb je die nodig in Rome? Ik kan mijn week zo al wel vullen! Maar ik sta natuurlijk open voor suggesties


spreek via couchsurfing eens af met een lokale Romein en vraag hem/haar je de leukste plekjes te laten zien.

En stad gezien door de ogen van een local is volgens mij het beste wat er is.

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:De keuveldraad
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2008, 20:11:15 »
Lang geleden: begraafplaats een stuk ten noorden van Termini-station vond ik wel indrukwekkend (en niet druk bezocht).
Op de vraag: "Waar gaan de Romeinen uit?"
kregen we in de toeristische dienst "Trastevere, over de Tiber" te horen, dat zal nu ook wel drukker geworden zijn, maar toch een leuke buurt om 's avonds een restaurantje te zoeken.
In de hitte hebben we fijn geluierd in het park van Villa Borghese, waar natuurlijk ook een prachtig schilderijenmuseum is.
Voorbehoud: ik spreek wel van dertig jaren geleden, jongens en meisjes.
En hoewel toeristisch, is de Piazza Navona een leuke zit op een terras, met ook de Trevi-fontein dichtbij.
Mocht ik er ooit nog eens komen, zou ik wel de joodse wijk willen exploreren, ik denk niet ver van het Colosseum, maar ik heb het nu niet opgezocht. (Trattorias met artisjokbereidingen.)
Een heel bijzonder adres is Café Grecco tegen de Spaanse trappen, ooit verzamelplaats van kunstenaars en van interieur nog altijd een prachtige plek.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2008, 20:23:46 door karl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De keuveldraad
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2008, 20:16:21 »
Ah, die :)
Heb je die nodig in Rome? Ik kan mijn week zo al wel vullen! Maar ik sta natuurlijk open voor suggesties


spreek via couchsurfing eens af met een lokale Romein en vraag hem/haar je de leukste plekjes te laten zien.

En stad gezien door de ogen van een local is volgens mij het beste wat er is.

Die fase heb ik een beetje gehad, ik ga nu gewoon in hotels enzo. In mei gewoonlijk wel eentje zonder warm water  ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De keuveldraad
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2008, 20:17:40 »
Ik heb het vaker genoemd, maar deze kerk lijkt me wel wat, omdat je er onder kan gaan naar de restanten van de kerk die er eerder stond en naar het mitrasaltaar dat zich daar weer onder bevindt. En je zou toch op zijn minst eens over het Forum moeten lopen.

Nou ja, dat zijn dingen die ik zou doen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:De keuveldraad
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2008, 20:20:03 »
In die tijd werden we door "runners" in het station overtuigd mee te gaan naar een smoezelig pensione ten noorden van Termini.
Ik denk dat dit ronselen later verboden werd, het gebeurde nog besmuikt. Maar als je leefde van liefde en wijn, was de afwezigheid van warm water geen bezwaar. Het was ook voordelig.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De keuveldraad
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2008, 20:21:08 »
Lang geleden: begraafplaats een stuk ten noorden van Termini-station vond ik wel indrukwekkend (en niet druk bezocht).
Op de vraag: "Waar gaan de Romeinen uit?"
kregen we in de toeristische dienst "Trastevere, over de Tiber" te horen, dat zal nu ook wel drukker geworden zijn, maar toch een leuke buurt om 's avonds een restaurantje te zoeken.
In de hitte hebben we fijn geluierd in het park van Villa Borghese, waar natuurlijk ook een prachtig schilderijenmuseum is.
Voorbehoud: ik spreek wel van dertig jaren geleden, jongens en meisjes.
En hoewel toeristisch, is de Piazza Navona een leuke zit op een terras, met ook de Trevi-fontein dichtbij.
Mocht ik er ooit nog eens komen, zou ik wel de joodse wijk willen exploreren, ik denk niet ver van het Colloseum, maar ik heb het nu niet opgezocht. (Trattorias met artisjokbereidingen.)
Een heel bijzonder adres is Café Grecco tegen de Spaanse trappen, ooit verzamelplaats van kunstenaars en van interieur nog altijd een prachtige plek.

Trastevere en Joodse wijk, zijn zeker leuk.
’s Avonds eten we in een restaurant in de stad en daarna gaan we, zoals elke avond, naar één van de plaatsen waar het dan bruist van de gezelligheid: de Spaanse Trappen, de Trevi-fontein of de Piazza Navona met het beroemde Fontana dei Quattro Fiumi (fontein van de vier rivieren) van Bernini.

-   Naar het Forum Romanum
-   Lunch op de Palatijn
-   Rondleiding op de Palatijn
-   Circus Maximus vanaf Palatijn
-   Bezoek aan het Colosseum
-   Langs de Domus Aurea, (een gedeelte van ) het gigantische paleis dat keizer Nero voor zichzelf liet aanleggen. Helaas is dit voor enige tijd niet te bezoeken.
-   Wél  bezoeken we de San Clemente, een kerk die in zijn oorspronkelijke vorm stamt uit de 5e eeuw en waarin je kunt afdalen tot het oud-Romeinse vloerniveau; je kunt er zó een steegje van 2000 jaar geleden inkijken! Verder is er ook een Mithras-heiligdom.

-   Vaticaanse Musea, waar we ook de beroemde Sixtijnse kapel en Stanze van Rafaël zien.
-   Sint Pieter, inclusief beklimming van de koepel
-   Wandeling over de heuvel Ianiculus met prachtig uitzicht op de stad
-   Op een terras pizza eten in Trastevere, een volkswijkje beroemd om zijn gezelligheid.

-   Met een voor ons geregelde bus naar Herculaneum en, als het niet regent, beklimming van de Vesuvius.
 
-   Naar de Catacomben van Callisto, deels lopend, deels met een bus (de catacomben liggen een stukje buiten de stad).
Op onze tocht daarheen komen we ook langs de Scala Santa en bekijken we de basilica Jan van Lateranen.
-   Wandeling terug naar de stad over de Via Appia Antiqua langs het kerkje “Domine quo vadis?” en  langs de Aureliaanse stadsmuur.
-   Ook bezoeken we even de Thermen van Diocletianus, tot kerk verbouwd.
-   Aan het eind van de middag brengen we een kort maar indrukwekkend bezoek aan het Palazzo Massimo, een museum waar o.a. schitterende wandschilderingen en mozaïeken uit de tijd van keizer Augustus te zien zijn (complete kamers zijn daar weer opgebouwd).

-we beginnen met Capitolijns museum.
Dan naar de Bocca della Verità (het beroemde putdeksel dat het gezicht van een godheid voorstelt in wiens mond iedereen zijn hand steekt) bij het zeer oude en sobere Griekse kerkje Santa Maria in Cosmedin en het Forum Boarium, de plaats waar het in de Oudheid een drukte van belang was omdat daar markt werd gehouden, bij de plaats aan de Tiber waar de schepen werden gelost. Er staan daar drie zeer oude tempeltjes.
Verder gaan we ook het Tibereiland op, de plaats waar Rome zijn ontstaan aan te danken heeft. Lunch op Tibereiland.

Kort stukje middag: villa Farnesina / villa Giulia/ villa Borghese

-   We bekijken een aantal gebouwen die je echt niet gemist mag hebben, nl. het Pantheon, (de tempel, nu kerk gebouwd door Agrippa, naaste medewerker van Augustus, en na brand herbouwd door keizer Hadrianus), en twee barokkerken, de Gesù en de San Ignazio. Ook gaan we de San Luigi dei Francesi in om drie beroemde schilderijen van Caravaggio te gaan zien.
-   Ook gaan we naar de Campo de’ Fiori, de beroemde markt van Rome, waar je goed kunt slagen in je jacht vaar cadeautjes en souvenirs.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De keuveldraad
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2008, 20:26:01 »
Ik heb het vaker genoemd, maar deze kerk lijkt me wel wat, omdat je er onder kan gaan naar de restanten van de kerk die er eerder stond en naar het mitrasaltaar dat zich daar weer onder bevindt. En je zou toch op zijn minst eens over het Forum moeten lopen.

Nou ja, dat zijn dingen die ik zou doen.
Ja, die kerk vond ik cool. En de catacomben waar de katholieken zich een tijd hebben schuilgehouden ook. (Was dat iets met priscilla, of stond die kerk daar weer helemaal los van? Verhaal wel ongeveer onthouden, maar dat was ook niet zo moeilijk).

Wel lang geleden Rome. Als ik een fatsoelijke baan heb en een ingericht huis enzo, dan gaat het wel weer op mijn verlanglijstje.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De keuveldraad
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2008, 20:28:15 »
Sixtijnse kapel. Mag zeker ik eigenlijk niet vergeten te noemen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:De keuveldraad
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2008, 20:29:50 »
Het is een behoorlijk gevuld programma.
Lijkt me zeer de moeite.
Zelf zou ik het meeste genieten van het avondprogramma, maar dat krijg je natuurlijk pas van jezelf kado na een culturele inspanning.
Domus aurea was idd ook gigantisch en impressionant. Herculaneum  boeiend en wat minder platgetreden dan Pompeï.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De keuveldraad
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2008, 20:32:30 »
Het is een behoorlijk gevuld programma.
Lijkt me zeer de moeite.
Zelf zou ik het meeste genieten van het avondprogramma, maar dat krijg je natuurlijk pas van jezelf kado na een culturele inspanning.
Domus aurea was idd ook gigantisch en impressionant. Herculaneum  boeiend en wat minder platgetreden dan Pompeï.
Ik vond het zelf ook wel een leuk programma  ;D
We lopen zoveel, dat de kinderen een cm korter terugkomen.

Ik vind de avond altijd maar saai, beetje hangen ......
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:De keuveldraad
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2008, 20:41:09 »
Ach zo. Ik vind dat altijd een bekroning van de dag, lekker eten en drinken en opgaan in het gebruis van de stad.
Zij het dat ik tegenwoordig op tijd wil gaan slapen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2008, 20:42:29 door karl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De keuveldraad
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2008, 20:43:55 »
Ach zo. Ik vind dat altijd een bekroning van de dag, lekker eten en drinken en opgaan in het gebruis van de stad.
Zij het dat ik tegenwoordig op tijd wil gaan slapen.

Ja, maar ik vind het daar helemaal niet bruisen! Ligt dat aan mij?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re:De keuveldraad
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2008, 20:51:32 »
Ja, wat versta je onder bruisen, natuurlijk.
Voor mij is de prosecco op een  terras al voldoende.
En wat naar de mensen kijken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:De keuveldraad
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2008, 20:53:04 »
Meestal ben ik op reis zo doodop dat er ook niet veel bruist, maar een terrasje dat gaat altijd nog wel.

In Rome is nu alles wel genoemd, maar er zijn ook nog wel wat Camperwinkels ;)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Italië - Rome
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2008, 21:19:25 »
Ah, die :)
Heb je die nodig in Rome? Ik kan mijn week zo al wel vullen! Maar ik sta natuurlijk open voor suggesties


spreek via couchsurfing eens af met een lokale Romein en vraag hem/haar je de leukste plekjes te laten zien.

En stad gezien door de ogen van een local is volgens mij het beste wat er is.

Die fase heb ik een beetje gehad, ik ga nu gewoon in hotels enzo.

Dat kan evengoed. Couchsurfing is niet alleen bij iemand slapen, je kunt de host ook alleen als gids in de desbetreffende stad 'gebruiken'.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2008, 21:28:21 door Modub »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Italië - Rome
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2008, 21:24:14 »
Ah, die :)
Heb je die nodig in Rome? Ik kan mijn week zo al wel vullen! Maar ik sta natuurlijk open voor suggesties


spreek via couchsurfing eens af met een lokale Romein en vraag hem/haar je de leukste plekjes te laten zien.

En stad gezien door de ogen van een local is volgens mij het beste wat er is.

Die fase heb ik een beetje gehad, ik ga nu gewoon in hotels enzo.

Dat kan evengoed. Couchsurfing is niet alleen bij iemand slapen, je kunt de host ook alleen als gids in de desbetreffende stad 'gebruiken'.
Ah, dat klinkt wel leuk.
Wij bruisen niet op de terassen want daar is geen geld voor he. Al neem ik me nu voor om, als de kinderen 'losgelaten' zijn, toch snel even wat te gaan drinken 's avonds. Al was het maar om op een stoel te kunnen zitten en bij te komen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2008, 21:30:17 door Modub »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken