Vegatopia Forum

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #120 Gepost op: 21 november 2011, 11:19:47 »
Natuurlijk bestaat het syndroom Y. Dit meisje had het bijvoorbeeld toen ze nog leefde. Had ze genoeg cholesterol en andere gezonde vetten binnen gekregen, leefde ze waarschijnlijk nog, dus je moet het niet onderschatten.

Eventjes serieus: je hebt cholesterol en vetten en dan zeker vetoplosbare vitaminen echt wel nodig voor belangrijke lichaamsfuncties, dus ze volledig uitbannen is redelijk stom.

Langs de andere kant: vage klachten zijn altijd herkenbaar, ze worden niet voor niks vaag genoemd.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #121 Gepost op: 13 december 2011, 00:33:34 »
Natuurlijk bestaat het syndroom Y. Dit meisje had het bijvoorbeeld toen ze nog leefde. Had ze genoeg cholesterol en andere gezonde vetten binnen gekregen, leefde ze waarschijnlijk nog, dus je moet het niet onderschatten.

Eventjes serieus: je hebt cholesterol en vetten en dan zeker vetoplosbare vitaminen echt wel nodig voor belangrijke lichaamsfuncties, dus ze volledig uitbannen is redelijk stom.

Langs de andere kant: vage klachten zijn altijd herkenbaar, ze worden niet voor niks vaag genoemd.

Ik tracht naast dierlijke vetten ook ongezonde vetten uit te sluiten, zoals transvetten.
Ongetwijfeld krijg ik genoeg goeie cholesterol binnen met olijven (dagelijks) en olijfolie voor koude bereidingen en braden.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #122 Gepost op: 13 december 2011, 00:42:46 »
Er zit geen cholesterol in olijven en olijfolie, bovendien spreken we niet van 'goed' of 'fout' cholesterol.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #123 Gepost op: 13 december 2011, 02:38:23 »
Er zit geen cholesterol in olijven en olijfolie, bovendien spreken we niet van 'goed' of 'fout' cholesterol.

Sorry dan
Mijn basisdieet bevat elke dag notenmix. Daar zal wel cholesterol in zitten. Juist? Vermoedelijk antwoord:
Niet veel. Want hoofdzakelijk onverzadigde vetten.

Wiki en andere gezondheidssites spreken  van goed en fout cholesterol.
Ik zie nu dat dat uit de volksmond komt.


« Laatst bewerkt op: 13 december 2011, 03:01:31 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #124 Gepost op: 13 december 2011, 08:13:27 »
Cholesterol zit alleen in dierlijke producten, dus noten bevatten ook geen cholesterol.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #125 Gepost op: 13 december 2011, 10:57:42 »
Maar het overgrote deel van de cholesterol in je lichaam wordt door je lever aangemaakt, dus geen cholesterol eten kan niet zo veel kwaad. Je lichaam gebruikt cholesterol als een soort verpakking, een soort zakjes om vetten in te vervoeren. Maar je hebt natuurlijk wel genoeg voedingsstoffen nodig om die zakjes te maken.


Er zit ook een regelmechanisme achter, je lever maakt maar zoveel cholesterol aan als het nodig is. Als je dus eet, gaat je lever (in principe) ook iets minder cholesterol aanmaken. Maar als je veel 'slechte' vetten eet, dan ga je veel cholesterol nodig hebben, en krijg je een hoge cholesterol. De huidige theorie is dus dat letten op vetten belangrijker is dan letten op cholesterol.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #126 Gepost op: 15 december 2011, 00:33:08 »
Maar het overgrote deel van de cholesterol in je lichaam wordt door je lever aangemaakt, dus geen cholesterol eten kan niet zo veel kwaad. Je lichaam gebruikt cholesterol als een soort verpakking, een soort zakjes om vetten in te vervoeren. Maar je hebt natuurlijk wel genoeg voedingsstoffen nodig om die zakjes te maken.


Er zit ook een regelmechanisme achter, je lever maakt maar zoveel cholesterol aan als het nodig is. Als je dus eet, gaat je lever (in principe) ook iets minder cholesterol aanmaken. Maar als je veel 'slechte' vetten eet, dan ga je veel cholesterol nodig hebben, en krijg je een hoge cholesterol. De huidige theorie is dus dat letten op vetten belangrijker is dan letten op cholesterol.
Bon goed ik maak me er in elk geval geen zorgen over, ik eet alleen goede vetten  en heb met die verdomd moeilijke cholesterol nooit het minste probleem gehad.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #127 Gepost op: 15 december 2011, 00:37:05 »
WCRF haalt ernstig uit naar vleesconsumptie

Citaat:
Professor Martin Wiseman, scientific and medical adviser to the World Cancer Research Fund, said: "The evidence on processed meat is convincing and our scientists estimate that up to about 3,700 cases of bowel cancer could be prevented every year in the UK if everyone ate less than 70g of processed meat a week, which is roughly the equivalent of three rashers of bacon."

According to the WCRF, people should ideally eat no processed meat at all in order to minimise their cancer risk.
Bron: The Guardian
« Laatst bewerkt op: 15 december 2011, 00:42:06 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #128 Gepost op: 17 december 2011, 01:36:45 »
Cholesterol zit alleen in dierlijke producten, dus noten bevatten ook geen cholesterol.
Verheugend nieuws voor mij en beschamend dat ik dat als veganist niet wist.
Vind ik een groot argument voor veganisme
En ik begrijp nu ook waarom er niet van goede en slechte cholesterol mag gesproken worden van Hizikigrll
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #129 Gepost op: 17 december 2011, 01:53:43 »
Maar cholesterol uit voeding draagt dus vrijwel niet bij aan het cholesterolgehalte in je lichaam, wat Greet hierboven al schreef...


Overigens zie ik dat ik hieronder iets niet helemaal duidelijk heb beschreven over goed en fout cholesterol: ik doelde op cholesterol in eten, dat is gewoon cholesterol en niet goed of fout.
In je lichaam heb je wel goed en fout cholesterol, respectievelijk HDL en LDL (High Density en Low Density Lipoproteine). Het is vooral van belang dat de ratio tussen totaal cholesterol en HDL goed is.


Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #130 Gepost op: 17 december 2011, 03:22:13 »
Maar cholesterol uit voeding draagt dus vrijwel niet bij aan het cholesterolgehalte in je lichaam, wat Greet hierboven al schreef...
Dat wist ik dan weer al van voor dat Greet dat schreef :)
Dat is toch wel met de pet gegooid dat "dus vrijwel niet". Ik las dat je ongeveer 27% cholesterol uit voeding haalt

Citaat
Overigens zie ik dat ik hieronder iets niet helemaal duidelijk heb beschreven over goed en fout cholesterol: ik doelde op cholesterol in eten, dat is gewoon cholesterol en niet goed of fout.
In je lichaam heb je wel goed en fout cholesterol, respectievelijk HDL en LDL (High Density en Low Density Lipoproteine). Het is vooral van belang dat de ratio tussen totaal cholesterol en HDL goed is.
Goed goed, het is verwarrend en ik studeer verder om er over mee te kunnen discussiëren als apologeet van het veganisme.
Zelf hoef ik me er geen zorgen over te maken omdat ik geen cholesterol eet en er ook geen nodig heb omdat mijn lichaam het hoofdzakelijk zelf aanmaakt.

Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #131 Gepost op: 17 december 2011, 15:01:24 »
Ook als je geen cholesterol uit voeding binnenkrijgt, kunnen je waarden verkeerd zijn. Bovendien maakt je lichaam meer cholesterol aan, naarmate je er minder van binnen krijgt. Bovendien blijkt dat juist een hoge inname van koolhydraten je LDL kunnen verhogen. Het ligt allemaal net iets anders dan de vegan propaganda en de margarine-producenten je willen laten geloven.

Heb je een hart- of vaataandoening of diabetes, dan is wel voorzichtigheid geboden. Vooralsnog wordt een hoge cholesterolinname dan afgeraden.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #132 Gepost op: 22 december 2011, 23:37:55 »
@ Hizikigrlll
De beste propaganda voor vegan las ik op Vegatopia en dat was in de draad die de motivering van vegans behandelt.
Voor de rest heb ik nooit veel noch goeie propaganda gezien. Het meest nog over vermeden dierenleed. Het minst nog over de medische of gezondheidsvoordelen.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #133 Gepost op: 23 december 2011, 00:09:20 »
Ook als je geen cholesterol uit voeding binnenkrijgt, kunnen je waarden verkeerd zijn. Bovendien maakt je lichaam meer cholesterol aan, naarmate je er minder van binnen krijgt. Bovendien blijkt dat juist een hoge inname van koolhydraten je LDL kunnen verhogen. Het ligt allemaal net iets anders dan de vegan propaganda en de margarine-producenten je willen laten geloven.

Dat is interessant. Dus als mijn moeder een net iets te hoog cholesterolgehalte heeft en steeds magerder moet gaan eten (van de dokter) en op cholestorolinname let, dan bereikt ze juist het tegenovergestelde effect? Is het vetpercentage in voeding vergelijkbaar met cholestorol (excuses als het al genoemd is, maar ik heb vandaag niet het hele topic teruggelezen)? En wat zijn de triglyceriden in dit geheel? Als je een verhoogd triglyceridegehalte in je bloed hebt en je probeert vetloos te eten, bereik je dan juist het tegenovergestelde effect? Ik ben erg benieuwd of iemand iets over de triglyceride kan vertellen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #134 Gepost op: 23 december 2011, 00:45:35 »
Hoe vaak is haar cholesterolgehalte getest en is er gekeken naar de LDL, HDL en de triglyceriden? Want alleen totaal cholesterol zegt niet zoveel, en een eenmalige meting al helemaal niets. Daarvoor fluctueert het gehalte teveel per dag.


Het wil niet zeggen dat je moeder op een vetarm dieet haar cholesterolgehalte wel kan verlagen. Ze moet juist zorgen dat ze gezonde vetten binnenkrijgt, zoals die in avocado's, olijfolie, vette v1s (wild, niet kweek - als ze het eet), lijnzaadolie, een beetje noten (vers, ongebrand, koel en droog bewaard). Verder veel groenten (meerdere porties per dag) en geen suiker en geraffineerde granen.


Dit zijn nog enkele nuttige links:
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=368
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=369
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=530&id=532&page=9

« Laatst bewerkt op: 23 december 2011, 00:48:23 door Hizikigrrrl »

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #135 Gepost op: 24 december 2011, 01:17:11 »
Oei, ik weet niet precies welke waarde te hoog was. Triglyceride was prima dat weet ik wel. Het schommelde steeds rond de 6,5 en ze werd regelmatig gecontroleerd (half jaarlijks of jaarlijks). Maar er werd bij haar steeds gehamerd op het vet en volgens mij heeft ze af en toe te weinig vet daardoor binnen gekregen. Volgens mij heb je toch wel een klein deel vet nodig voor je lichaam. Al dat letten op het eten resulteerde ook niet echt in een drastische verlaging, maar wel in afvallen (wat eigenlijk niet nodig was). Ik vind het ook raar dat iemand die jarenlang zo op de voeding let, maar zo door de dokter steeds weer weggestuurd wordt met boekjes over vet en aan blijft modderen zonder een echte verlaging. Als alternatief wordt er dan over pillen gesproken, maar ik vraag me ook af of een percentage van 6 nou zo heel erg ongezond is om aan de pillen te gaan. Gelukkig is ze nu niet meer zo streng voor zichzelf.

Die triglyceridevraag was eigenlijk weer voor iemand anders. Die waarde was extreem hoog en ook hier werd geadviseerd op vetinname te letten, terwijl daar weinig mis mee was. Ik vraag me ook af of zo'n waarde niet heel erg afhankelijk is van wat je die weken hebt gegeten. Het is wel vaker gecontroleerd en steeds wel te hoog.

Bedankt voor de linkjes!

Sorry dat het wel wat off-topic gaat, want beide personen zijn geen vegetariër, maar je zou ze flexitariër kunnen noemen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #136 Gepost op: 24 december 2011, 13:15:24 »
De triglyceridenwaarden is juist vaak bij vega's verhoogd door de te hoge inname van koolhydraten, en dan vooral die met een hoge glycemische index (dus aardappels, pasta, witbrood, suiker). Je vetinname verlagen heeft hiervoor weinig tot geen effect. Misschien dat je flexi vriend tijdens de vegamaaltijden het vlees vervangt door meer pasta's en rijst etc te eten?

« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 13:19:01 door Hizikigrrrl »

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #137 Gepost op: 24 december 2011, 23:48:48 »
Die verhoogde triglyceridenwaarde komt in ieder geval niet van teveel pasta, rijst of aardappelen, maar suiker zou misschien wel kunnen. Dankjewel voor je uitleg.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #138 Gepost op: 06 januari 2012, 22:09:53 »
Wat vinden jullie van deze bewering?

Citaat
Koeienmelk van bio-koeien bevat een krachtig opiaat behorende tot de morphine-groep genaamd casomorphine. Geconcentreerde melkproducten (kaas, ijsjes, en melkchocolade) bevatten grote hoeveelheden van deze verslavende drugs.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
« Reactie #139 Gepost op: 16 juni 2012, 13:27:31 »
http://www.ijbnpa.org/content/9/1/67/abstract

Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey

Johannes Michalak, Xiao C Zhang and Frank Jacobi   

International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 2012, 9:67 doi:10.1186/1479-5868-9-67
Published: 7 June 2012

Background
The present study investigated associations between vegetarian diet and mental disorders.

Methods
Participants were drawn from the representative sample of the German Health Interview and Examination Survey and its Mental Health Supplement (GHS-MHS). Completely vegetarian (N = 54) and predominantly vegetarian (N = 190) participants were compared with nonvegetarian participants (N = 3872) and with a non-vegetarian socio-demographically matched subsample (N = 242).

Results
Vegetarians displayed elevated prevalence rates for depressive disorders, anxiety disorders and somatoform disorders. Due to the matching procedure, the findings cannot be explained by socio-demographic characteristics of vegetarians (e.g. higher rates of females, predominant residency in urban areas, high proportion of singles). The analysis of the respective ages at adoption of a vegetarian diet and onset of a mental disorder showed that the onset of mental disorders tends to follow the adoption of the vegetarian diet.

Conclusions
Vegetarian diet is associated with an elevated risk of mental disorders. However, there was no evidence for a causal role of vegetarian diet in the etiology of mental disorders.


PDF: http://www.ijbnpa.org/content/pdf/1479-5868-9-67.pdf