Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #660 Gepost op: 20 april 2019, 09:18:23 »
Misschien een hele onnozele van mij: bone china porselein is voor 50% gemalen dierenbotten. Je eet er van, je eet het niet op natuurlijk, dus het valt meer in de niet vegan hoek dan niet vegetarisch. Maar echt nooit bij stil gestaan...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #661 Gepost op: 20 april 2019, 16:46:58 »
Misschien een hele onnozele van mij: bone china porselein is voor 50% gemalen dierenbotten. Je eet er van, je eet het niet op natuurlijk, dus het valt meer in de niet vegan hoek dan niet vegetarisch. Maar echt nooit bij stil gestaan...
Het heeft ook een poosje geduurd voordat ik me realiseerde waar ossengalzeep van wordt gemaakt  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #662 Gepost op: 20 april 2019, 18:27:42 »
Eh, duidelijker kunnen we het niet maken?  ;)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #663 Gepost op: 22 april 2019, 01:10:51 »
Eh, duidelijker kunnen we het niet maken?  ;)
Ik was nog jong en naïef. Het concept dat je uit dat ingrediënt een soort zeep kunt maken kwam gewoon niet in me op.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #664 Gepost op: 22 april 2019, 07:55:34 »
Ik heb het ook lang niet geweten Eelco. Dacht dat het een merknaam was ipv ingredient. En groene zeep is ook niet groen tenslotte.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #665 Gepost op: 16 maart 2021, 10:56:34 »
Nou ben ik er toch wel aan gewend dat niet alles even zorgvuldig wordt gelabeld. Maar dit..... had ik dus nietsvermoedend in huis gehaald. :-\

Het is overigens één label. Niet dat er per ongeluk twee niet bij elkaar passende opgeplakt zijn of zo.

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 11:46:25 door #Q@ñon »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #666 Gepost op: 16 maart 2021, 12:50:50 »
Hmm, dat is wel een heel sterk staaltje van foutief labelen. Volgens mij is dat niet alleen voor vegetariërs misleidend, maar ook gewoon gevaarlijk ivm allergieën e.d.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #667 Gepost op: 16 maart 2021, 14:18:24 »
Voor de duidelijkheid: er zit dus inderdaad kip (12% maar liefst) in.

Nog even op de ingrediëntenlijst gekeken: Soy lijkt op sojasaus te slaan. Maar het blijft verwarrend.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #668 Gepost op: 16 maart 2021, 14:30:43 »
Dat is behoorlijk misleidend zeg. Ik lees altijd wel de labels omdat er vaak nog wel garnalenpoeder of vissaus in dit soort dingen zit, maar kip zou ik ook niet verwachten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Ethicalgirl

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
    • Biobey
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #669 Gepost op: 21 augustus 2021, 14:02:27 »
Ik heb onlangs suikervrije, bio snoep gekocht uit Holland & Barret. Op e verpakking stond gelatine geschreven. Dit zag ik wanneer ik thuis was. Ik heb een email geschreven om te vragen of het vegan is en bleek dat het gelatine dierlijk was. Echt erg dat het nergens vermeld stond.
Vegan l Eco bewust l Organic
Hobby: Hiking
@ https://www.biobey.be
About me-> https://www.biobey.be/over-ons/

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #670 Gepost op: 21 augustus 2021, 14:59:22 »
Gelatine is toch altijd van dierlijke oorsprong? Of ben ik nu abuis?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #671 Gepost op: 21 augustus 2021, 15:22:27 »
Gelatine  wordt bereid door gedeeltelijke hydrolyse van collageen, doorgaans (of uitsluitend) van huiden en beenderen van vooral zoogdieren. Er bestaat klaarblijkelijk ook plantencollageen, maar vegetarische gelatine ben ik nog niet tegengekomen - ik vermoed dat plantencollageen daarvoor ongeschikt is of de productie veel te duur om uit te kunnen.

Als er dus 'gelatine' op de verpakking staat, dan kun je er zeker van zijn dat het product niet-vegetarisch is. Omdat vegetarisme geen allergie of zo is, hoeft gelatine echter niet als allergeen oid te worden gedeclareerd.  Wel vervelend inderdaad als je het pas na thuiskomst ontdekt.

Gelukkig wordt snoep steeds vaker plantaardig geproduceerd, met een van de vele alternatieven voor gelatine.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #672 Gepost op: 21 augustus 2021, 21:19:23 »
Bio snoep hoeft nog niet te betekenen dat het vegetarisch is natuurlijk, je hebt ook bio gelatine. Maar wel vervelend voor je.

Katja is niet bio, maar heeft nu alle snoep vegetarisch (dus zonder gelatine) en ook vegan snoep, dus misschien is dat een idee?

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #673 Gepost op: 24 augustus 2021, 14:53:01 »
Ik heb onlangs suikervrije, bio snoep gekocht uit Holland & Barret. Op e verpakking stond gelatine geschreven. Dit zag ik wanneer ik thuis was. Ik heb een email geschreven om te vragen of het vegan is en bleek dat het gelatine dierlijk was. Echt erg dat het nergens vermeld stond.

Je zou het inderdaad niet verwachten maar ze claimen met suikervrij en biologisch niet dat het vegan snoep is.
Maar wel stom.

Offline Ethicalgirl

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
    • Biobey
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #674 Gepost op: 11 september 2021, 17:19:30 »
Heel veel snoep uit de winkel. Er staat niet altijd duidelijk vermeld. Soms moet je het navragen zelfs
Vegan l Eco bewust l Organic
Hobby: Hiking
@ https://www.biobey.be
About me-> https://www.biobey.be/over-ons/

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #675 Gepost op: 12 september 2021, 12:03:59 »
Je bedoelt schepsnoep?

Bij voorverpakt eten hoeft een fabrikant er niet op te zetten of iets vegetarisch is of niet. Dat mogen ze zelf wel of niet doen.

Er zijn handige lijstjes te vinden op internet waar alle ingrediënten op staan waar je op moet letten. Gelatine is natuurlijk nooit vegetarisch, maar er zijn ook wat kleurstofen en e- nummers die van dierlijke oorsprong kunnen zijn. Wil je het zeker weten en niet steeds op de verpakking hoeven te kijken, dan kan je ook ervoor kiezen om alleen bepaalde merken die aan geven dat ze vegetarisch zijn (zoals Katja) te kopen.

Offline Ethicalgirl

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
    • Biobey
Re: Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #676 Gepost op: 25 september 2021, 20:34:46 »
Ik heb zo'n probleem met vegan producten. ER wordt melkpoeder toegevoegd in meest onverwachte producten.
Vegan l Eco bewust l Organic
Hobby: Hiking
@ https://www.biobey.be
About me-> https://www.biobey.be/over-ons/