Vegatopia Forum

Portugal

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Portugal/Lissabon
« Reactie #20 Gepost op: 26 juni 2003, 15:58:41 »
In Lissabon en Porto heb je een paar vegetarische en Indische restaurants waar je waarschijnlijk wel een vegan maaltijd kan krijgen.

Os Tibetanos V op de Avenue de Liberdade In Lissabon is naar 't schijnt wel goed.


Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:portugal
« Reactie #21 Gepost op: 30 juni 2003, 13:42:01 »
Ik ben er nu, en kook gelukkig zelf in mijn kamertje die ik vanavond ga bezoeken en bewonen als het goed is voor een maandje :)
In veel restaurants hier is alleen maar vis (en vlees ) te krijgen. Portugezen zijn niet van die grote groente-eters. Het blijft hier vooral bij kool(rapen) en wortels... En een soort van kool-aardappelsoep...
In de Algarve ben ik nog nooit geweest, maar daar lijkt me het me iets minder moeilijk gezien het grote toerisme daar. Blijft (in het portugees!) goed uitleggen van je eetgewoontes en dan bidden dat er toch niet iets vissigs in je eten zal zitten...
Oxala!

Natuurwinkels zal je hier trouwens niet (zo snel??) tegenkomen...

Ps. neem een knijper mee voor in de supermarkt, de bacalhau (gedroogde cabeljau uit Noorwegen, hét nationale gerecht) stinkt heel erg...  ;)
'fish are friends, not food!'

Gijs

Re:portugal
« Reactie #22 Gepost op: 30 juni 2003, 15:10:07 »
Ik heb dankzij Vegatopia nu een paar adresjes in Lissabon en desnoods overleef ik wel op patat en bananen ;D

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:portugal
« Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2003, 19:14:32 »
Ze hebben hier trouwens wel allerlei lekkere bladerdeeg hapjes/taartjes, zowel zoet (met een soort puddingachtigs erin) als met groentevullingen. (naast de vis en vleesvullingen natuurlijk).
Maar als veganist heb je daar natuurlijk ook niets aan...
boa sorte! (=succes)
'fish are friends, not food!'

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #24 Gepost op: 07 juli 2003, 20:18:09 »
in lissabon, dichtbij de rua augosta , in de rua da victoria zit een winkeltje ´cadas sandes´ die halve stokbroodjes ter plaatse belegt. je mag zelf kiezen dus. de standaard ´vegetariana´is met ei, maar voor een veganist lijkt het me geen probleem zonder ei te vragen. ook zou ik de ´rode kool salade´niet nemen (erg zuur) verder hebben ze allerlei soorten bakken (groente)beleg.
bovendien hebben ze soep. die is hier in ptgal meestal vegetarisch. (vegan weet ik niet)

probeer de caldo verde eens, is bouillon met aardappels gepureerd en een soort groene groente. best lekker :)
'fish are friends, not food!'

femke

Re:Portugal
« Reactie #25 Gepost op: 08 juli 2003, 07:48:00 »
Ja, groente, méér méér ;D! Ik ga waarschijnlijk in augustus ook naar Lissabon, dus alle (eet)tips zijn welkom Isabel.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2003, 07:48:35 door femke »

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #26 Gepost op: 08 juli 2003, 12:04:00 »
hmmm... dan moet ik je toch teleurstellen, want portugezen zijn niet echt groente-eters... ook vegetarische salades blijven meestal steken bij wat sla (alface), geschrapte wortels (cenouras), 2 schijfjes tomaat (als je geluk hebt 3), eventueel een paar schijfjes ui en een azijndressinkje erbovenop...

de bolos die overal verkocht worden zijn wel heeeeeerlijk. (bolo de nata, mjammjam) niet veganistisch trouwens...
'fish are friends, not food!'

femke

Re:Portugal
« Reactie #27 Gepost op: 08 juli 2003, 13:22:38 »
hmmm... dan moet ik je toch teleurstellen, want portugezen zijn niet echt groente-eters...  *knip*

Ja, dat had ik al gelezen. Daarom was ik ook al zo blij met dat winkeltje met caldo verde. Maar mocht je nog andere tips/ adresjes hebben van wat dan ook, dan hou ik me aanbevolen :)

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #28 Gepost op: 08 juli 2003, 14:09:06 »
dat winkeltje had trouwens dagsoepen, iedere dag wat anders dus, maar elk ´normaal ´ ptgees restaurant heeft caldo verde :)
'fish are friends, not food!'

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2003, 18:12:06 »
Portugalnieuwsflash:

Tot mijn verbazing kwam ik eergisteren in een ietwat afgelegen straatje/´winkelcentrumpje  ´een reformwinkeltje tegen. Ik geloof dat het reformwinkeltje in het kleinste Nederlandse gehuchtje nog groter zal zijn, maar goed. Ze verkochten er vooral homeopatische middeltjes, ook van die gezondheidssandalen en een paar schaarse producten (in hun vitrine waren oa 3 potjes tartex te vinden...) die er denk ik al heel lang in lagen... Ik heb er dus alleen maar een zakje kruidensnoepjes gekocht... Niet echt een aanrader dus, maar misschien als je een erg wanhopige veganist in Portugal bent zou je er wel terecht kunnen... Ze verkochten ook wat zelfgemaakt brood en gebak, dingen als linzen en redelijk wat koekjes ende mueslirepen. Alhoewel ik denk dat dit alles niet zoveel aan het assortiment van een grote supermarkt hier zou toevoegen.. Ze schenen zelfs een ´keten´te zijn, dwz nog 2 andere winkel(tje?)s te hebben. De adressen zal ik volgende keer wel opzoeken (foldertje meegekregen), allemaal in Porto, maar misschien zijn er in Lissabon dus ook wel een paar (kleine) reformzaakjes. Er lag zelfs ook een portugees vegetarisch kookboekje :).
Op mijn (open deur) vraag aan de verkoopster dat er zeker niet zoveel vegetarische Portugezen waren zei deze dat dat wel meeviel, maar ik blijf toch het tegenovergestelde denken... ::)  Maar misschien zijn er wel een aantal mensen die om gezondheidsredenen macrobiotisch of id gaan eten, veel (eenvoudige) Portugezen zijn immers nogal gevoelig voor voor wat de bladen voor rages weergeven...
bloep!


Trouwens nog wat algemene info:
waarschuwing:
in tegenstelling tot in veel nlse restaurants zijn de broodjes met boter en kaas of olijven ed die vaak voor het voorof hoofdgerecht worden gereserveerd niet inclusief hier! Denk dus niet dat het ´van het huis is´ oid. Als je het niet wilt, weiger het dan ook gelijk en neem er geen hapje van. Vooral in (toeristische) restaurants in Lissabon nemen ze toeristen zo vaak ´te grazen´ door elk klein broodje, botertje en kaasje apart te berekenen... Portugese obers/restaurantseigenaars kunnen erg gehaaid (solly haai) zijn en de bediening in Portugal is zeker niet hun sterkste punt...
Verder zijn de meeste Portugezen, vooral in het Noorden heeeel erg vriendelijk en behulpzaam :).

Ow, trouwens ook nog: als je geen vegan bent, neem dan eens als ontbijt/(vroege) lunch een torrada, dat is luchtig geroosterd brood met gesmolten boter, erg lekker :)
Als je bovendien vegetarisch bent en op vakantie gwoon alle kaas eet (zoals ik) is een Tosta de queijo ook erg lekker :)  
En koffie: vraag je normaal om koffie ´queria...´ dan krijg je een klein kopje heeeel sterke koffie.
Is dat toch wat te sterk, kun je ook kiezen voor een café con leite (mits je geen vegan bent natuurlijk, duh) das met half melk in een groter kopje (meer nlds formaat. Een galaõ is een groot glas koffie met melk en schuim :) .  Probeer ook de vele bolos: ptgese taart/gebakjes, vooral de bolo de nata is mjammjam :)

tis wat lang geworden, maar over Ptgal valt natuurlijk ook veel te vertellen :)

ps. mocht je tijd hebben/in de buurt zijn bezoek dan ook Braga. Dat is zowiezo een mooie oude stad (vanouds erg religieus, veel kerken dus), maar je kunt daar ook een huis van een rijke fam bezichtigen (kben de naam ff kwijt) dat werkelijk prachtig is. Vooral de tuin doet het hem :heart:
'fish are friends, not food!'

Gijs

Re:Portugal
« Reactie #30 Gepost op: 14 juli 2003, 14:44:39 »
Das Sandes is inderdaad een goeie plaats om belegde broodjes te halen; kan je gewoon zelf ingedrienten aanwijzen. Het is overigens een keten en heeft filialen door heel Portugal.

Ronduit heerschend en het beste vegan restaurant waar ik ooit gegeten heb is "Oriente Chiado" in Rua Ivens in Chiado, Lissabon. Vegan all-you-can-eat buffet voor €12,50 en LEKKERRRR

Een redelijk grote natuurwinkel bevindt zich vlakbij Rossio in Rua 1 de Decembro.

Nog een goed vegan-vriendelijk adres is Restaurant Jaipur in Rua de Gloria, vlakbij het kabeltrammetje bij Restauradores. Merkwaardige combinatie van een Indiaas en een Italiaans menu (bij een pizza krijg je ook gewoon papadums, whaha), maar volop keus uit vegan gerechten (na navraag). Vooral de Indiase gerechten waren heerlijk en bovendien spotgoedkoop!

In grote winkelcentra (bijv. Amoreiras en Colombo in Lissabon en tevens centra in Cascais, Porto en Algarve) heb je kans een Joshua's Shoarma Grill tegen te komen. Klinkt fout, maar ze hebben wel falafel!

Verder zijn de restaurants in Lissabon 1 pot nat; allemaal ranzige, door TL-buizen verlichte vis- en vleestenten. Niks te halen voor vega's, zelfs niet een los patatje ofzo.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #31 Gepost op: 14 juli 2003, 15:50:28 »
Kga morgenavond met ex-vegetariste uit New York in enigste vegetarische restaurantje hier in Porto eten... :)
Verslag (en adres) volgt...
blub!
'fish are friends, not food!'

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #32 Gepost op: 18 juli 2003, 15:21:38 »
Hallo, voor wie een keer in Porto komt:
hier het adres van het (enige?!) vegetarische restaurantje dat Porto ehm.. arm :) is...
Kweet de straat niet uit mñ hoofd, maar hij zit in het winkelcentrum ´Centro comercial Christal Park) pal tegenover het museum Soares dos Reis. Ook vlakbij het Palacio de Cristal dus. (aanraders! :)  )
Het restaurantje zit een verdieping onder de grond en heet ´Overde restaurante vegetariano e macrobiotico´. Op zich was het best goed te eten en niet duur. Niet erg veel keus, maar al meer dan in standaard restaurant natuurlijk :) . Zelf-opscheprestaurant met verschillende bakken, ook salades en toetjes. De borden worden gewogen. (wat moeilijkheden gaf voor de medewerkster met de moderne computerapparatuur  ;D ). Wel was (misschien hierdoor... het eten wat aan de lauwe kant. Wel leuk zitje met uitzicht op tuin :) .
Ook aan te raden in datzelfde winkelcentrum op de begane grond een of andere ' tropischachtige snackbar'  met verse fruitdrankjes. oa Manga-laranja :D mjammjam!
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Portugal
« Reactie #33 Gepost op: 03 januari 2005, 21:53:51 »
In maart ga ik een week naar Lissabon! Gelukkig naar gelegenheid waar ik zelf kan koken  :D. Maar als iemand nog goede restauranttips heeft hoor ik graag  :)
,,,,فلافل

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2005, 00:23:17 »
In maart ga ik een week naar Lissabon! Gelukkig naar gelegenheid waar ik zelf kan koken  :D. Maar als iemand nog goede restauranttips heeft hoor ik graag  :)

Portugal en vegetarisme, het blijft toch altijd problematisch...  :-\
De verschillende 'bolos' en andere zoetigheden en (bladerdeeg) 'taartjes' maken echter veel goed :)  :heart:

Ik hoop van de zomer ook weer in Portugal te zitten :)  
Helaas weet ik in Lissabon geen goed restaurant adres voor je...
'fish are friends, not food!'

mirrrie

Re:Portugal
« Reactie #35 Gepost op: 07 februari 2005, 14:39:35 »
Ik ben in 2001 in Porto geweest en toen zaten er volgens mij nog een stuk of 4 vegetarische restaurants. Sommige met een winkeltje erbij. Eigenlijk allemaal met het principe van aanwijzen wat je op je bord wilt en daar maken ze dan een mooi prijsje van. In Lisboa eigenlijk weinig kunnen vinden toen. Als ik nog een keer naar Portugal zou gaan dan zou ik sowieso naar Porto gaan. Zo mooi! En de mensen zijn er veel aardiger dan in Lisboa. Stad is ook veel leuker. Ik zou er zomaar willen wonen.... maar ja die taal hè.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Portugal
« Reactie #36 Gepost op: 07 februari 2005, 14:45:59 »
Als ik nog een keer naar Portugal zou gaan dan zou ik sowieso naar Porto gaan. Zo mooi! En de mensen zijn er veel aardiger dan in Lisboa. Stad is ook veel leuker.

ja hee, ik heb net een vakantie van 5 dagen naar lissabon geboekt.
Heb je helemaal geen restauranttips voor lissabon?
,,,,فلافل

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #37 Gepost op: 07 februari 2005, 18:48:15 »
Ik ben in 2001 in Porto geweest en toen zaten er volgens mij nog een stuk of 4 vegetarische restaurants. Sommige met een winkeltje erbij. Eigenlijk allemaal met het principe van aanwijzen wat je op je bord wilt en daar maken ze dan een mooi prijsje van. In Lisboa eigenlijk weinig kunnen vinden toen. Als ik nog een keer naar Portugal zou gaan dan zou ik sowieso naar Porto gaan. Zo mooi! En de mensen zijn er veel aardiger dan in Lisboa. Stad is ook veel leuker. Ik zou er zomaar willen wonen.... maar ja die taal hè.

De mensen zijn idd aardiger in het Noorden dan in Lissabon. Zijn echt oprecht geinteresseerd in je enzo. De kleinere stadjes in het noorden zijn trouwens ook heeel mooi! Braga, Guimaraes, Braganca...  :heart:
Wat trouwens ook heel leuk is om met (een auto, aan te raden) de Serra do Geres in te gaan en dan bij een dorpje ergens aan te bellen of ze een slaapgelegenheid hebben :) Ook heel mooie natuur en meren om in te zwemmen :)
Portugees is trouwens een prachtige taal, hoor, als Frans je ligt kan je ook snel Portugees leren, hoor. Het zijn vooral de klanken waar je aan moet wennen :)
En ik ben ook al aan het sparen voor een huisje in Portugal, hoor! :D
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2005, 18:48:52 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Portugal
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2005, 10:51:44 »
Is er al iemand in de streek Cascais-Estoril geweest?

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Portugal
« Reactie #39 Gepost op: 18 februari 2005, 15:12:15 »
Is er al iemand in de streek Cascais-Estoril geweest?

Erg toeristisch en moeilijk voor vega's... :/
(Maar ik ben daar maar vluchtig geweest, misschien is er wel meer als je goed zoekt... )
'fish are friends, not food!'