Vegatopia Forum

Zelf burgers, worstjes, balletjes, schnitzels of pulled jackfruit maken.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

a-willem

Maken jullie wel eens zelf snitzels, hamburgers of filets?
Zoja kunnen jullie de recepten delen?

Ik heb laatst dit gemaakt, was best lekker en mals;
Tofu groente filet 40 minuten (bijgerecht)

60 gram bloem
1 ei
Kleine Ui
90 gram tofu AH naturel (kwart van de inhoud)
50 gram doperwten
30 gram paprika
20 gram wortel
theelepel dextrose
eetlepel tomatenketjap
theelepel zonnebloemolie
Olijfolie, Zout, cayennepeper, peper, paprikapoeder en tijm
Bakboter


ondooi de tofu, druk deze dan met een theedoek droog en hak hem daarna fijn.
(tofu ondooien doe je door deze in een plastic zak te doen.
Dan 15 minuten in een bakje met kokend water, 1x omdraaien)


Meng de tofu met een eetlepel tomatenketjap, tijm, cayennepeper, paprikapoeder en zout en laat deze ongeveer 10 minuten marineren.

Snij de ui in kleine stukken, hak de wortel, ui en de paprika zeer fijn en bak deze.

Kook 50 gram doperwten voor 1 minuut en lek deze uit voor je ze pureer.

Voeg alles toe in een mengschaal; tofu + marinade, ui, 1 ei, de groenten, theelepel dextrose, theelepel zonnebloemolie, zout, cayennepeper, peper, paprikapoeder, als laatst de 60 gram bloem toevoegen.

Mix het geheel goed en vorm dan de filet.

Bak het geheel dan 4 minuten in een pan bakken 1x omdraaien.
(gebruik niet te veel bakboter.


Natuurlijk ben je vrij om met de ingrediënten te spelen, andere groenten, andere tofu, andere kruiden en specerijen of iets anders dan tomaten puree.
Je kan ook dingen toevoegen zoals kaas
In plaats van dextrose (druivensuiker) kan je ook gewone suiker gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2008, 21:18:10 door a-willem »

a-willem

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2008, 18:47:59 »
Ik heb zojuist mijn nieuwste creatie gegeten; tofu kaas schnitzel en die was me toch een partij lekker    
Wow, die ga ik echt vaak eten  :o
Deze schnitzel de lekkerste die ik ooit had gegeten!  
Vega eten rules!   :P



Tofu kaas schnitzel 45 minuten (bijgerecht)

40 gram bloem
1 ei
1 Ui
3 beschuit
180 gram tofu AH naturel (helft van de inhoud)
50 gram geraspte belegen kaas
2 theelepels dextrose
1,5 eetlepel tomatenketjap
2 theelepels zonnebloemolie
Olijfolie, Zout, cayennepeper, peper, paprikapoeder en tijm
Bakboter


ondooi de tofu, druk deze dan met een theedoek droog en hak hem daarna fijn.
(tofu ondooien doe je door deze in een plastic zak te doen.
Dan 15 minuten in een bakje met kokend water, 1x omdraaien)


Meng de tofu met 1,5 eetlepel tomatenketjap, tijm, cayennepeper, paprikapoeder en zout en laat deze ongeveer 10 minuten marineren.

Snij de ui in kleine stukken en bak deze.

Voeg alles toe in een mengschaal; tofu + marinade, ui, de kaas, 2 theelepels dextrose, 2 theelepels zonnebloemolie, zout, peper, cayennepeper, paprikapoeder, als laatst de 40 gram bloem.

Mix het geheel goed en maak en kneed er een bal vorm van.

Rol hem door een bord met geklopt ei. (let op, het geheel word zachter)
Leg het dan op een bord met paneer, rol wat en druk hem wat platter in een platte ovaal vorm, zorg dat het overal goed gepaneerd is.

Hou het bord schuin en laat het paneer van het bord vallen, hou wel je schnitzel tegen.
Schuif hem dan in de pan en druk hem plat.
Bak het geheel dan 4 a 5 minuten in een pan bakken 1x omdraaien met 2 grote spatels.
(gebruik niet te veel bakboter)
Leg hem dan op een bord met keukenpapier om het vet op te vangen.


Dit gerecht past goed bij patat.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2008, 21:17:29 door a-willem »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2008, 01:30:43 »
Klinkt goed, a-willem. Je schnitzel klinkt meer als een burger, maar zeker de moeite van het experimenteren waard. Complimenten voor de uitgebreide beschrijvingen!
Gemüse ist mein Fleisch

a-willem

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2008, 07:59:32 »
dank Eelco
Ja, ik ga nog wel experimenteren om het nog lekkerder te maken, maar dit is een goede basis en ook erg lekker.
Het klinkt misschien als tekst als een burger, maar als je hem op je bord ziet lijkt het er absoluut niet op, het lijkt dan op zo'n grote oostenrijkse wienerschnitzel (qua uiterlijk)
Maar je kan er ook makkelijk burgers van maken, niet paneren en in 2a 3 burgervormen kneden
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2008, 09:35:24 door a-willem »

winne

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2008, 14:41:13 »
Ja, ik ga nog wel experimenteren om het nog lekkerder te maken, maar dit is een goede basis en ook erg lekker.

Goed bezig a-willem! Jouw recept ga ik ook eens proberen.

Heeft je burger een beet? Dat wil zeggen geeft hij weerstand tijdens het kauwen? Daar ben ik naar op zoek. Zie  Recept gezocht vleesvervanger met beet



a-willem

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2008, 14:56:41 »
@ winne
Ik heb gisteren op basis van het schnitzel recept 2 hamburgers gemaakt, ik heb het wel iets anders gedaan omdat ik de tomatenpuree niet zo geslaagd vond erin, het was nu nog lekkerder, ik gaf het een 10!.
Aangezien de ingrediënten ook gebruikt kunnen worden in de schnitzel omdat het eigenlijk hetzelfde is  (tot het paneren want dat doe je dan niet en je vormt 2 burgers en bak ze maar 4 minuten) heb ik net dat gerecht aangepast.
Daar ga ik niets meer aan veranderen  :D

Het filet recept heb ik ook beetje aangepast gelet op wat ik met de burgers heb geleerd hoe het lekkerder kan :P dus die heb ik ook aangepast, moet hem alleen nog morgen uitproberen maar dat zit wel snor  :D


Het geeft niet echt veel weerstand, het is heel mals, precies hoe ik het lekker vind :P
Misschien als je er wat meer meel in doet dat het dan steviger word? experimenteer maar zou ik zeggen :)
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2008, 14:57:50 door a-willem »

a-willem

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2008, 15:05:42 »
dit recept heeft wel een beet;

Maisburgers 20 min

65 gram bloem
285 gram maïs         
2 eieren
Kleine ui      
Bakboter, zout, peper


Snij de ui in kleine stukken en bak deze.

Pureer de helft van het blik uitgelekt maïs met 65 gram bloem en eieren tot een glad beslag.
Dan andere helft uitgelekt maïs en ui toevoegen
Zout, peper op smaak brengen.

Steeds met 2 opscheplepels bergjes op de pan leggen en glad strijken, draai 1x om in 5 minuten baktijd.

Let op, niet teveel bakboter gebruiken
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2008, 15:06:37 door a-willem »

a-willem

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2008, 21:16:45 »
Tofu oosterse bal 20 minuten (snack)

20 gram bloem
90 gram tofu AH naturel (kwart van de inhoud)
1 ei
2 beschuit
half theelepel dextrose
1 eetlepel Curry kruiden ketjap
1 theelepel zonnebloemolie
Zout, peper, bieslook en gember
Bakboter


ondooi de tofu, druk deze dan met een theedoek droog en hak hem daarna fijn.
(tofu ondooien doe je door deze in een plastic zak te doen.
Dan 15 minuten in een bakje met kokend water, 1x omdraaien)


Meng de tofu met 1 eetlepel Curry kruiden ketjap, zout, peper, bieslook, gember, half theelepel dextrose, 1 theelepel zonnebloemolie, een half gekruimeld beschuit en als laatst 20 gram bleom.

Mix het geheel goed en maak en kneed er een platte balvorm van.

Dan deze paneren met ei en beschuit.
Dan nog een keer paneren

Bak hem dan 5 a 6 minuten, regelmatig omdraaien en hou hem ook op zijn zij.
(gebruik niet te veel bakboter)

 
Dit gerecht is helemaal snel klaar als de tofu niet bevroren is, dan is het nog maar 10 minuten werk.
Verder omdat het fling gepaneerd is zou het ook in de frituur kunnen, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd

a-willem

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2008, 19:28:48 »
Ik weet niet of het duidelijk was, maar de bedoeling van deze topic was dat hier recepten geplaast zouden worden.
Maar ik ben de enige die wat neerzet, best jammer want ik zie graag andere recepten.
Dus kom op mensen!  :D  :P

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2008, 19:50:10 »
Geen echt recept, maar wel ideeën: bonen.
Koken/uit blik halen, prakken, mengen met vanalles en kaas, evt. paneren, bakken en klaar.

Ipv. tofu Quorn fijnmalen en dat gebruiken?


We hadden trouwens een drrad die iets van zelfgebrouwde burgers heette ofzoiets, maar die is verdwenen. Waarschijnlijk stond er dan niet veel interessants in.

Waar haal jij eigenlijk je dextrose en welk merk is dat?
« Laatst bewerkt op: 06 september 2008, 19:52:55 door Hizikigrrrl »

a-willem

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2008, 20:23:43 »
Bonen is zeker wel een goed idee ja,
De dextrose is van het merk zonnatura en die haal ik bij c-1000, maar ik zag ze geloof ik laatst ook bij super

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2008, 12:23:20 »
Ik wil ook een schnitzel! Maar dan zonder ei. Kan dat bij jouw recept Willem? 8)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2008, 21:44:38 »
Tofu kaas schnitzel 45 minuten (bijgerecht)
Vanavond een variatie op dit recept gemaakt, met tofu van de toko (stuk voordeliger, bovendien is hier geen AH). Met de vork fijngeprakt, knoflook uit de pers, komijnzaad, zout, peper, kaas. Bloem erdoor totdat de massa wat minder plakkerig wordt en de helft van een ei om het geheel te binden. Vervolgens, besmeerd met ei, in het paneermeel, en in de pan ermee. Inderdaad zeer geslaagd!

Volgende keer zal ik proberen de massa nog fijner te krijgen in de keukenmachine.
Gemüse ist mein Fleisch

Lama

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2008, 21:40:50 »
Ik heb ergens een recept voor een vegetarische burger gemaakt van kidneybonen (die rooie nierachtige bonen, uit blik). Je pureert de kidneybonen (€0,37 per blik, nóg een argument om het duurdere vlees te laten staan) en voegt het een en ander toe. Vervolgens bak je het...
Maar er is een probleem, terwijl de binnenkant niet gaar wordt wordt de buitenkant razendsnel pikzwart. En da's toch jammer, want vervolgens is de burger niet te vreten...

Weet iemand een recept voor een burger met kidneybonen, wat goed te bakken is.
Bij voorbaat hartelijk dank...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2008, 21:57:30 »
Ehm. Zwart? Staat het vuur dan gewoon niet veel te hoog?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Lama

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #15 Gepost op: 09 oktober 2008, 19:34:21 »
Vuur?? Ik mag toch hopen dat er geen vuur uit m'n electrische kookplaat komt...
De kookplaat staat (altijd) op de allerhoogste stand, op die kidneyburger na gaat het altijd goed. Gebakken aardappeltjes (mét italiaanse kruiden) branden nooit aan, andere etenswaren ook niet. Dus het lijkt me stuk dat het daar aan ligt. Maar ik ga de volgende keer proberen wat er gebeurd als de plaat minder heet is, in ieder geval bedankt voor het advies...

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #16 Gepost op: 09 oktober 2008, 23:05:18 »
aarappeltjes kunnen best veel hebben als ze met een berg samen in een pan liggen, dan verdelen ze da warmte. maar zo'n burger is veel minder eten, en dus wordt de pan wss veel sneller warm. zou het zoiets niet kunnen zijn?

Lama

Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #17 Gepost op: 06 november 2008, 21:45:07 »
Ook op laag (lager) vuur heb ik het geprobeert...
Maar het blijft een papperige, viezege massa. Misschien het recept aanpassen... Maar hoe??
Heeft iemand ideeën hoe je van o.a. een blik kidneybonen zelf een vegetarische burger kan maken?? Zo'n blik kidneybonen is erg goedkoop (€0,39 (pas geleden €0,02 duurder geworden, hoe durven ze  :steam:)), en erg voedzaam en gezond (volgends de website van de vegetariërsbond zitten rode kidneybonen bomvol met ijzer). Twee eigenschapen die het een ideaal voedingsmiddel maken.

Maar hoe kan je hier een goede burger van maken??
In ieder geval heb je het basisingrediënt nodig (de kidneybonen), en natuurlijk één of meerdere kruiden voor de smaak (bijv. kerrie, of italiaanse kruiden). Maar met enkel geprakte bonen en wat kruiden kom je er niet...
Wat moet je toevoegen om er een vegetarische burger van te maken???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #18 Gepost op: 07 november 2008, 00:15:06 »
Voor het binden zou ik een geklopt ei gebruiken of een halve. Ligt eraan hoe groot je burger wordt.

Denk verder aan knoflook, fijngehakte uitjes, pepertjes, geraspte kaas etc.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Zelf snitzels, hamburgers of filets maken
« Reactie #19 Gepost op: 07 november 2008, 10:39:55 »
Heeft iemand ideeën hoe je van o.a. een blik kidneybonen zelf een vegetarische burger kan maken??
Mag worst ook? Ik heb ooit een recept voor Mexicaanse groenteworstjes gepost.

Geprakte kidneybonen lijkt me ook niet de beste basis voor een burger, je hebt iets meer consistentie nodig. Vermengen met rijst, wellicht (en ingrediënten, zoals Hiziki suggereerde). Je kunt als basis het recept voor rijstballetjes nemen (naar onder scrollen), ketjap/djahé/djinten vervangen door bv een lepel tomatenpuree, oregano, chilikruiden, piment, en - indien gewenst - burgers ipv balletjes ervan maken.

Misschien kun je eens experimenteren en kidneybonen-falafel maken? Neem het basisrecept, vervang kikkererwten door kidneybonen, ipv munt zou ik oregano gebruiken, misschien ook nog wat snippertjes ui. Ook de falafelmassa kun je prima braden ipv frituren; je kunt er ook burgers van maken. Tomatensaus erbij?
Gemüse ist mein Fleisch