Vegatopia Forum

Duitsland - Berlijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #20 Gepost op: 05 augustus 2005, 20:26:39 »
Nou, ik ga dus de 1e week van augustus naar Berlijn. Ik ben er 2 jaar geleden geweest en heb toen lekker gegeten. Maar heeft iemand nog extra tips?

Alles prima daar nu in Berlijn? Kan je zelf geen tips geven? Ik ga nl. begin september. ;D

ben net terug. Zal van het weekend berichtje met tips posten  :D
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2005, 18:18:06 »
Berlijn is (vergeleken met Amsterdam) belachelijk goedkoop. De 1e 2 dagen had ik steeds de neiging te veel te bestellen omdat ik me niet kon voorstellen dat een hoofdmaaltijd van 6,50 een volwaardige maaltijd kon zijn. Wel dus.
Ik heb Indiaas gegeten bij Amrit (zit in Mitte, Oranienburgerstr. 45. Er is ook een filiaal op de Oranienstr. in Kreuzberg). Ik vond het niet zo goed: het eten (bloemkoolpakora’s, een gemixte groente curry, een panir-gerecht met spinazie, knoflook/gember naan, salade, rijst) was nauwelijks gekruid. Flauw dus. Je krijgt wel veel eten voor je geld, en het is hier niet duur. Er staat hinderlijke bediening voor de deur die je naar binnen probeert te praten als je een blik op de kaart wil werpen.

Verder heb ik een keer Italiaans geluncht aan het begin van de Oranienburgerstr. (dus aan de andere kant van Amrit) bij Oliva. Voor 4 euro kun je een prima pizza of pasta kiezen van een kleine kaart waarvan een deel vegetarisch is. Salades en soep zijn er ook. In de zomer kun je er lekker buiten zitten. Het is een kleine zaak, dus in de winter zal er wel vaak geen plaats zijn.

Ook heb ik in de Weisser Elephant gegeten: Wegenerstr. 1-2 dat is al bijna in Wilmersdorf maar als je daar toevallig terecht bent gekomen is het een prima plek. Een modern eetcafe met groot terras. Er wordt geen alcohol geschonken (het geheel is een soort werkervaringsproject, maar het is heel professioneel, als ik dat niet op de kaart had gelezen had ik het niet geweten) maar er zijn wel uitgebreide cocktails van vruchtensap. En daarnaast Europees eten, ik geloof 4 vegetarische hoofdgerechten, er is duidelijk aangegeven wat wel en niet vegetarisch is. Ik had een soort mediterrane stoofpot, mijn tafelgenoot gefrituurde fetakroketjes (de frituurolie was wel wat oud) met mooie rode sla, cranberrycompote en brood. Om de sla aan te maken moet je zelf even olie en azijn vragen maar dat is in Duitsland vaak zo. Ze hebben ook lekker ijs toe. Hoofdgerechten kosten geloof ik rond de 9 euro. ’s Middags zijn ze ook open.

Geweldig om te lunchen is Yellow Sunshine in de Wienerstr. 19 in Kreuzberg. Een vegetarische snackbar! Jasper schreef hierboven dat het er ongezellig uit zag maar dat vond ik helemaal niet. Neem een kijkje op de site voor hun uitgebreide aanbod: http://www.yellow-sunshine.com. Ik had een nepkipburger (lekker, het wordt geserveerd op een broodje met tomaat, augurk, etc.) met frietjes (die zijn een klein beetje slap, maar toch wel lekker)  mayonaise (die is hier standaard vegan) en verse sla van onder andere rode kool. Mijn tafelgenoot had een cheeseburger waar ze ook tevreden over was. De bediening is erg aardig. Ze verkopen ook wat losse vegetarische producten en ik zag er zelfs vegetarische kaviaar. Voor veganisten is op de kaart duidelijk aangegeven wat veganistisch is. Er is ook een Engelse kaart.

Echt geweldig lekker Thais heb ik gegeten bij Mao Thai, Wörther Str. 30 in Prenzlauerberg. Behalve Thais maken ze hier ook Zuid-Chinees eten klaar. Er is een aparte vegetarische sectie op de kaart en je kunt kiezen of je wel of niet roken wilt zitten. Het eten was hier echt heerlijk. Iets duurder dan andere tenten, rond de 12 euro voor een hoofdgerecht. De porties zijn niet megagroot dus het is aan te raden om een voorgerecht te nemen. De kaart buiten lijkt weinig keuze te bieden, maar de kaart die je voor je neus krijgt is veel uitgebreider.

Ik heb een keer geluncht bij Beth Cafe (Tucholskystr. 40), een cafe waar een Joods centrum achter zit, waardoor er bewakers met geweren voor de deur staan waar je langs moet. Ze hebben hier een mooie beschutte tuin, maar het falafelgerecht met aubergine, sla, hummus, etc. (6 euro) was mwa; de falafel ging wel, de humus was okee maar de aubergine in een soort tomatensaus was echt niet lekker en de bijbehorende sla (met gekookt ei, yuk) was vers maar niet geweldig. En ik (barbaar) miste de knoflooksaus. Als je falafel wilt eten in die buurt is denk ik Dada falafel op de Linienstr. 132. beter.

Ik heb één keer Duits gegeten, dat was in het eetcafe van Hotel Bleibtreu Bleibtreustr. 31, maar op hun site vind ik alleen een restaurant met ook veel vegetarisch eten, maar wij zaten toch echt in het kafe waar dingen waren als gepofte aardappel, groente ovenschotel etc. heel veel dingen wel met kaas, maar wel lekkere gerechten.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2005, 18:19:44 door Selly »
,,,,فلافل

Neva

Duitsland/Berlijn
« Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2005, 13:59:27 »
In Kreuzberg zit ook nog een ander lekker vegetarisch eetcafé: Cafe V. Het zit vlakbij het parkje daar (wat overigens ook heel gezellig is!), aan de andere kant van de S-bahn. Ik heb daar toen heerlijk gegeten voor een redelijke prijs!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Duitsland/Berlijn
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2005, 00:09:15 »
Niet alleen Berlijn is belachelijk goedkoop, in heel Duitsland kun je aardig goed eten voor weinig geld. In de Horeca in NL is toch wel goed misbruik gemaakt van de omschakeling naar de euro.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2005, 19:19:39 »
Niet alleen Berlijn is belachelijk goedkoop, in heel Duitsland kun je aardig goed eten voor weinig geld. In de Horeca in NL is toch wel goed misbruik gemaakt van de omschakeling naar de euro.

de horeca heeft ook wel te maken gekregen met flink wat hogere inkoop en huurprijzen
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Duitsland/Berlijn
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:46:48 »
Niet alleen Berlijn is belachelijk goedkoop, in heel Duitsland kun je aardig goed eten voor weinig geld. In de Horeca in NL is toch wel goed misbruik gemaakt van de omschakeling naar de euro.

de horeca heeft ook wel te maken gekregen met flink wat hogere inkoop en huurprijzen
Waarom is dat in Duitsland dan niet gebeurd? Het was wel opvallend dat direct na de invoering van de euro de prijzen ineens belachelijk omhoog gingen. En dan is het in het westen nog erger dan hier in het Noorden. In Frankrijk is het overigens nog sterker dan in NL, een waterijsje voor 2 euro 50 bijvoorbeeld.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Duitsland/Berlijn
« Reactie #26 Gepost op: 09 september 2005, 18:17:04 »
Over vegetarisch eten in Berlijn hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. Het is er overal verkrijgbaar en helemaal niet duur. Ik moet zelfs toegeven dat ik niet altijd op de naam van het restaurant gelet heb. Maar van een paar heb ik toch een website gevonden:

Seerose, een vegetarisch restaurant in Kreuzberg. Voor een hoofdgerecht betaal je zo'n 5€

Pasta & Basta, een Italiaans restaurant in Charlottenburg. Het is niet het goedkoopste in Berlijn, maar wel goed en naar Nederlandse normen zeker niet duur. Reken op een euro of 9 voor een hoofdgerecht.

Mocht je willen slapen in een hostel, dan kan je naar David's Hostel in Moabit. Je hebt er geen luxe maar het is wel gezellig en proper. Je kan er ook zelf koken, mocht je dat willen. Dan kan je altijd onder andere hier terecht voor je boodschappen.


« Laatst bewerkt op: 09 september 2005, 18:17:54 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

proud-veggie

Duitsland/Berlijn
« Reactie #27 Gepost op: 24 maart 2007, 13:49:07 »
Als ik in juni van dit jaar geslaagd ben, neemt mijn moeder mij mee naar Berlijn. Zijn er daar nog specifieke restaurants die lekker en vegetarisch zijn? Zijn er mensen hier die in Berlijn ben geweest en die goede tips hebben?

(Ik weet dat het een oud-topic is, maar ik ga binnekort naar Berlijn en dan wil ik dat allemaal wel even weten ;) )
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2007, 13:51:29 door proud-veggie »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #28 Gepost op: 24 maart 2007, 14:47:01 »
Iedere veggie die Berlijn bezoekt moet echt naar Yellow Sunshine in Kreuzberg (http://www.yellow-sunshine.com/kontakt.htm), wat een vegetarische snackbar is. Heel gaaf. Maar wel voor lunch, niet om te dineren ofzo.
,,,,فلافل

proud-veggie

Duitsland/Berlijn
« Reactie #29 Gepost op: 24 maart 2007, 20:32:06 »
Bedankt voor de tip ;D Ik schrijf de naam even op als ik naar Berlijn ga.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Duitsland/Berlijn
« Reactie #30 Gepost op: 25 maart 2007, 15:43:38 »
Je kan hier nog even kijken voor de links van Happy Cow. Wat ik altijd fantastisch vond in Berlijn (Kreuzberg), is dat er redelijk veel ijssalons ook soja ijs verkopen  :D
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

proud-veggie

Duitsland/Berlijn
« Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2007, 18:09:16 »
Thanks :D Leuke site!

Offline Teddy

Duitsland/Berlijn
« Reactie #32 Gepost op: 24 april 2007, 11:01:58 »
Ik ben ook bij Yellow Sunshine geweest! Echt super leuk. Ik had de double chicken burger met bacon en ananas en mijn man had een dubbele vegaburger. Ik vond ze allebei erg lekker, alleen leek die van mij zo erg op echte kip ( of in ieder geval hoe dat in mijn herinnering is) dat ik in vervolg liever een burger heb die niet op iets van vlees lijkt. De smaak vond ik nog niet eens zo erg maar de structuur was echt wennen!

Jammer dat Yellow Sunshine niet in Nederland is!


Lindahogema

Duitsland/Berlijn
« Reactie #33 Gepost op: 08 juni 2007, 07:51:13 »
In Prenzlauer Berg op de hoek Oderberger Strasse/Eberswalderstrasse
zit een heel lekker Thais restaurant, Sukho Thai. daar kun je voor weinig geld heerlijk Thais vegetarisch eten, met lekker weer ook buiten :D. Wij eten er altijd als we in Berlijn zijn :D.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #34 Gepost op: 08 juni 2007, 15:21:55 »
In Prenzlauerberg zit ook de Mao Thai, op de Wortherstr. 30. Ook heel lekker. Ik hoop er als ik in september in Berlijn ben weer te eten, maar ik twijfel of het er van gaat komen.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #35 Gepost op: 16 augustus 2007, 22:14:31 »
2 Weekenden geleden in Kassel best lekker gegeten. Veggie eten was op veel plekken wel te krijgen, maar niet overal even origineel.

Uiteindelijk lekker in de Orangerie gegeten, waar ze een echt prima groentepasta hadden. Vooraf bruschetta's en tomaat-mozzarelasalade. Toe cocktails.
De andere avond goed gegeten in het Movenpick-restaurant. Het is geen gezellig restaurant (in een winkelcentrum!) maar we hadden er gratis diner omdat we in het hotel verbeven, en dat was echt prima, ze hadden 3 of 4 veggie vooraf en 3 verschillende hoofdgerechten. Op de kaart stond precies waar welke additieven in zaten, bijvoorbeeld ook zoetstoffen en caffeine. Vooraf van de salade- en antipasti bar gegeten en toen rosti met kaas en tomaat, beetje vet, wel lekker. Toe fruitsalade.
' Smiddags een lekkere gepofte aardappel gegeten met salade in een Mexicaans achtig tentje tegenover de Neue Galerie.
En Duitsland is nog steeds goedkoop!
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2007, 22:16:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Duitsland/Berlijn
« Reactie #36 Gepost op: 17 augustus 2007, 00:56:27 »
2 Weekenden geleden in Kassel best lekker gegeten. Veggie eten was op veel plekken wel te krijgen, maar niet overal even origineel.
Was je naar de Documenta?

Baal wel, leek me wel cool, en ik kon gratis van Marburg naar Kassel (is ook maar een uurtje), maar ik was niet meer in Marburg toen het begon...
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #37 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:44:15 »
2 Weekenden geleden in Kassel best lekker gegeten. Veggie eten was op veel plekken wel te krijgen, maar niet overal even origineel.
Was je naar de Documenta?

Baal wel, leek me wel cool, en ik kon gratis van Marburg naar Kassel (is ook maar een uurtje), maar ik was niet meer in Marburg toen het begon...

Ja. Het was wel tof, maar wel heel erg veel lopen lopen lopen.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Duitsland/Berlijn
« Reactie #38 Gepost op: 24 september 2007, 21:55:41 »
Terug van een paar dagen Berlijn. Wat een fijne stad is dat toch.

Bij Weltrestaurant Markthalle in Kreuzberg gegeten, waar een lekkere diverse salade was, daarna supergoede huisgemaakte pompoenravioli en appelstrudel na die weer niet zelfgemaakt was.
Bij Strichmann op de Oranienburgerstrasse lekkere sellerieaardappelsoep en Zuid-Duitse Kase Spatzle (hoe schrijf je dat) met gebakken uitjes gegeten, aardige bediening (ik wilde eigenlijk bij Kadima eten maar die waren dicht).
En weer bij Safran gegeten, waar ze zulke lekkere Perzische hapjes hadden  :yummie:. Ik wil ook een goede Pers in Amsterdam.
,,,,فلافل

Aiko

Duitsland/Berlijn
« Reactie #39 Gepost op: 24 september 2007, 22:05:19 »
Nog bekende mensen gezien?