Vegatopia Forum

Vega BBQ

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lidewei

Vega BBQ
« Gepost op: 10 juli 2001, 22:38:00 »
Hoi,
ik heb wel een paar lekkere recepten voor op de bbq.

groentespiezen:
-courgette
-ui
-paprika (verschillende kleuren)
-champignons
-tomaat (stevige
Maak een marinade van o.a.
-olie (zonnebloem of olijf)
-ketjap of andere sojasaus
-knoflook
-sambal
-kruiden (naar keuze, bijvoorbeeld kerrie, paprikapoeder, chilipoeder, maar ook kun je gedroogde basilicum en oregano erdoor doen)

Snijd de groenten in grote stukken, zodat je ze goed op een spies kan prikken. Zorg ervoor dat de stukken er niet af kunnen vallen. Champignons kun je vaak heel laten.
Groenten laten marineren, liefst een paar uur, want dan trekt de er goed in. Maak de spiezen pas, wanneer de bbq heet genoeg is en je ze er meteen op kunt leggen.

Ook lekker op de bbq: maiskolven.

banaan met chocolade:
snijd de banaan in van boven naar beneden aan de holle kant. Duw in de inkeping een paar stukjes pure chocolade (zoveel als erin past zonder dat de banaan stuk gaat) Wikkel de banaan in alu-folie en leg hem op de bbq. Hij is goed als hij zacht is en de chocolade gesmolten.
waarschuwing: niet teveel eten van tevoren, want dit nagerecht is vrij machtig.
groetjes van Lidewei
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 11:19:24 door Sander »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2002, 13:37:00 »
Ik denk, weet je wat, ik gooi het onderwerp vast omhoog. Het wordt weer BBQ-weer.

Receptje:

Koop bij de Turk van die platte Pars-Broden (soort dikke tortilla's). Bestrijk ze met een mengsel van tomatenblokjes, knoflook, snufje zout en peper. Beetje geitenkaas eroverheen kruimelen, Flinke hoeveelheid verse tijm. Drupje honing, olijfjes of reepjes venkel zijn optioneel. Rol het geheel op, pak het in in zilverfolie en kets het op de BBQ.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

Re: Vega BBQ
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2002, 21:59:00 »
Ikzelf maak meestal iets met groenten omdat ik niet houd van nepvlees. Gevulde parika, met couscous, kikkererwten en kruiden. je kan ze van te voren klaarmaken en dan op het ijzer leggen. Lekker hoor, met bier, wijn en wodka. ;)

« Laatst bewerkt op: 22 april 2003, 13:53:16 door Sander »

Fieteke

Re: Vega BBQ
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2002, 12:35:00 »
Ik heb tegenwoordig een leuk boekje van Iris "hartige & heerlijke vleesvervangers" waar tips in staan voor de barbeque.. Ik heb ze nog niet uitgeprobeerd maar dit lijkt me wel lekker: plakken courget en aubergine marineren in olijfolie, geperste knoflook, provenciaalse kruiden, zout en peper. samen met ui en paprika (bestreken met olie) aan spiesjes op de bbq. Je kunt ook gepofte aardappelen maken met vulling (eerst even aardappelen poffen in oven of magnetron en dan in alufolie ongeveer tien minuutjes op de bbq leggen)

Maaike

Re: Vega BBQ
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2002, 22:42:00 »
Ook leuk is brooddeeg (makkelijk van mix) in spiralen om (geweekte) stokjes, lekker padvindersachtig.
Ook lekker zijn groentes, met kaas ertussen in folie (kan ook in oven natuurlijk, maar goed, voor het meedoen)
Kastanjes en aardappels en appels poffen of, heel apart, knoflookbol, ingepakt half uur in de as (of oven), voorzichtig topje erafsnijden  puree eruitknijpen en gebruiken als saus, of op brood ofzo.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2002, 15:26:00 »
Heeft iemand de worsten van Vetara al wel eens op een BBQ gepleurd?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2003, 21:16:31 »
Het is weer barbeque-seizoen aan het worden. Ik ben nog steeds geen goed vega-bbq-boek tegengekomen, dus deze draad zal wat mij betreft worden geincorporeerd in het Vegatopia-kookboek, maar tot die tijd...

Uit: Verrukkelijk barbequen, door Valerie Ferguson:

Kruidenpolenta-koekjes

Nodig:

7,5 dl bouillon
175 gram polenta
2 el boter
5 el gemengde gehakte kruiden
olijfolie
zwarte peper

Maak polentaprut: breng de bouiilon aan de kook, roer de polenta erdoor. Blijf 5 minuten roeren  tot de pap dik begint te worden en loslaat van de randen van de pan.
Haal de pan van het vuur en roer de boter, kruiden en peper erdoor.
Spreid het mengsel uit en laat het afkoelen en stevig worden. Steek er daarna mooie vormpjes uit, die je in kan smeren met olijfolie en roosteren op de bbq.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

willem1940

Re: Vega BBQ
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2003, 03:03:44 »
Chroom is zeker giftig.

Aluminium staat in Zweden al tientallen jaren onder verdenking en contact wordt daar ontraden / geweerd, het is er zelfs verboden in legeringen van muntmetaal. Men tracht een statistische relatie met de Ziekte van Alzheimer na te trekken.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2003, 12:39:03 »
Mensen die zich zorgen maken over aluminium wordt aangeraden het volgende recept niet al te lang van tevoren klaar te maken. (eveneens afkomstig uit 'verrukkelijk barbecuen')

4 peren
150 gram bosbessen (de betere supermarkt verkoopt ze in de diepvries, anders wachten tot het seizoen).
2 el citroensap
1 el gesmolten boter
4 el bruine suiker
versgemalen zwarte peper.

Schil de peren, snijd ze doormidden, haal het klokhuis eruit. Smeer ze in met citroensap zodat ze niet bruin worden. Maak vier pakketjes van zilverfolie waar elk twee halve peren en een kwart van de bosbessen gaan. Besmeer de vellen vantevoren met de gesmolten boter, en doe dan het fruit erin. Strooi suiker over het fruit, frummel de pakketjes dicht en leg ze 20 minuten op de bbq.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Katleen

Re: Vega BBQ
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2003, 18:09:25 »
Misschien heb je ook wat aan Heerlijk vegetarisch barbecuen ?

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2003, 18:16:17 »
Misschien heb je ook wat aan Heerlijk vegetarisch barbecuen ?

Vertel es: Werk je in een boekenwinkel?

Katleen

Re: Vega BBQ
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2003, 08:27:58 »
Helemaal niet, beschouw het maar als een uit de hand gelopen hobby...

Toby

Re: Vega BBQ
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2003, 19:59:36 »
Welke vegetarische producten bijv. van Tivall, Quorn e.d. kan je gebruiken op de barbecue? *Aangezien ik niet te veel risico wil nemen met ' moelijke eters'. Dus zijn die balletjes van Tivall bijv. te combineren met groente op een satéprikker en is het nodig om ze van te voren bijv. met olie in te smeren?

Ik help mee op een opendag van het Felixproject (een kattensterilisatieproject) en wil niet teveel gedoe en geknoei en uren voorbereiding. Bovendien wil ik graag herkenbare dingetjes kunnen aanbieden en niet te veel fratsen. Het is voor vegetariërs niet voor veganisten ( denk dat ik daar wel de enige veganist zal zijn :)).

Van welke vegetarisch merk maak ik bijv. een makkelijke en smakelijke saté? Is dat te doen met Quorn of valt dat snel van zo'n stokje. Serveren we lekker een broodje erbij en een pindasausje met wat gefruite uitjes, salade erbij enz. Kan ook wel sojabrokken gebruiken volgens mij is dat heel veel werk, niet? Koken, marineren, enz.

Kunnen de vegetariërs die vaker met deze producten koken mij adviseren aub?

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2003, 20:05:34 »
Ik weet niet of ze in NL verkrijbaar zijn maar de worsten van Sanvian vind ik het lekkerst op de barbeceu.
Sojabrokken zou ik zelf nie echt gebruiken (vrij smakeloos en nogal wak)
Ik heb zelf de ervaring dat spiesjes maken van Quonblokjes wel gaat hoor.
In de Delhaize verkopen ze ook vegetarische spiesjes (merk weet ik niet) met een pindasausje erbij. Die zijn ook wel lekker.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2003, 20:06:05 »
Welke vegetarische producten bijv. van Tivall, Quorn e.d. kan je gebruiken op de barbecue?

Als je het jezelf wat gemakkelijk wil maken: Ik heb vandaag gezien dat ze in de Carrefour vegetarische barbeceupakketjes verkopen. (verschillende vleesvervangers)

willem1940

Re: Vega BBQ
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2003, 22:52:59 »
De beste/lekkerste vega-gerechten die ik ooit per ongeluk tegenkwam leken in NIETS op vlees.

De paar "vleesvervangers" die ik proefde heb ik uitgespuugd, arrgghhh. Hond en kat wilden er zelfs niet aan ruiken .... gappen wel champignons, bananen, appel en tomaat (chocola ook).

Ik ben niet eens vegetarier, maar smaken zat voorhanden in die sector, kan nooit het probleem zijn.

Geleerden hoeven maar 1  B12-plant duurzaam te modificeren/manipuleren en de Vrije Keuze wordt vanzelf ondersteund door BSE en allerlei Veepesten.

Zijn ALLE geleerden kannibalen of zo?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Vega BBQ
« Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2003, 08:27:34 »
Ik heb zelf de ervaring dat spiesjes maken van Quonblokjes wel gaat hoor.
die blokjes zijn zo klein. ik vind dan de rest van de groente (uien, kerstomaatjes, paprika, courgette) die er aan zit lekkerder. (plus dat ik geen quorn meer eet natuurlijk)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Danielle

Re: Vega BBQ
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2003, 21:47:52 »
De groenteburger en de hamburger van de AH gaan prima. Die kleine worstjes van Tivall ook.
Tempeh werd bij mij niet lekker. Maar wat je absoluut niet moet doen is gepaneerde dingen.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2003, 11:03:02 »
Zaterdag bbq voor de biologen. Van de 48 weekendgangers eten er 13 vega.

Zij krijgen: een zelfgekleide groenteburger met courgette en wortel en pinda's en shit
Aardappels in plakken met daartussen een kretje van kappertjes, zwarte olijven en oude kaas
Aubergineflapjes met feta, gedroogde tomaat en verse basilicum.
Artisjokken (hopelijk verse, anders blikvoer op een stokje) met citroen-dragonsaus.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

Re: Vega BBQ
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2003, 09:14:58 »
Hoop voor jullie dat er binnen geknoeid kan worden, want echt fijn weer is het niet.

Misschien een idee om gerechten te plaatsen die ook eetbaar zijn als de barbeque in het water valt? :)