Vegatopia Forum

Gehaktbal

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anneke

Gehaktbal
« Gepost op: 03 januari 2010, 14:54:07 »
Sinds een aantal jaren eet ik geen vlees meer. Ik mis eigenlijk niets, behalve de gehaktbal. Ik ben al een tijdje op zoek naar een vegetarisch alternatief, maar kan het niet vinden. Heeft iemand een recept? Jaren geleden heb ik bij AH wel eens vegetarisch gehakt gezien, maar dat is er niet meer (behalve het kruimige gehakt).
Alvast bedankt!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Gehaktbal
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2010, 17:24:33 »
Vegetarisch gehakt wordt nog steeds verkocht in de Albert Heijn, maar dan waarschijnlijk net niet bij jouw vestiging? Misschien kun je een medewerker vragen in Dasa te kijken ;) Er zijn ook gehaktballetjes van o.a. Tivall.

Een vegetarische grote gehaktbal heb ik volgens mij wel eens bij De Natuurwinkel (met hoofdletters) gekocht. Ik weet alleen niet hoe een echte gehaktbal smaakt, dus of het een goede vervanger is weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2010, 23:01:21 door Poek »

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gehaktbal
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2010, 22:53:27 »
Dat prutje dat ze bij AH verkochten vond ik ook al niet lijken op echte gehaktballen, hoe je het ook kruidde. Het is 20+ jaar terug maar nog mis ik ze dus een heel herkenbaar probleem.
Bij AH hadden ze vroeger ook twee grote gehaktballen, ook nooit meer gezien.

Maar waar verkopen ze dat prutje dan nog, Poek, want heb dat deze eeuw niet meer gezien. (Wij gaan ook niet verder dan een AH XL, Misschien dat je er een AH XXL voor moet hebben, stomme formules).

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Gehaktbal
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2010, 23:00:07 »
Quorn gehakt, Tivall gehakt, tofugehakt, dat allemaal niet? Misschien vragen of iemand het in de Dasa kan opzoeken? En dat eerst op je hand opschrijven, zodat er geen verwarring met crackers ontstaat?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gehaktbal
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2010, 23:07:50 »
Ik bedoel net als Anneke denk ik zo'n homp gehakt, dat je zelf nog kan kneden en kruiden. (Tivall???)

En er moet toch echt een man met pistool achter me staan wil ik naar de AH gaan en semi intelligent met termen gaan smijten die ik niet ken. Maar ik kan het wel gewoon navragen zonder crackers te gebruiken natuurlijk. Daar ging het eigenlijk niet om, want vond het spul niet echt lekker, maar was benieuwd waar jij het dus nog gezien had.


Edit: Hee ik kan weer drie vraagtekens neerzetten!

Re:Gehaktbal
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2010, 23:28:15 »
Edit: Hee ik kan weer drie vraagtekens neerzetten!

Zolang je er geen spatie voor zet, heeft dat altijd gekund. Wellicht kluts je ?? met !! ?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Gehaktbal
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2010, 23:28:29 »
De aller, aller allerbeste gehaktballetjes zijn die van nutana, te koop in Belgische 'bio shop' winkels. Man, man man, die smaken naar gehakt. En als je er iets mee kookt, dan doet de buitenkant ook zoals gehakt. Heel m'n vleesetende familie is er ook dol op  ::)

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gehaktbal
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2010, 00:15:03 »
Ik ben even de naam van het merk kwijt, maar bij bestelbio (webshop/bestelservice) hebben ze kneedbaar gehakt.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gehaktbal
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2010, 00:18:29 »
Uhh, ik dacht, even checken en ik kan het niet meer vinden, heb er ook al een tijd niet besteld.. Ze hebben wel ballen, en heel veel andere lekkere dingetjes, maar daar vroeg je niet om!! ::)

Het merk is/was trouwens healthy planet.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Gehaktbal
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2010, 13:22:46 »
Herkenbaar! Ik miste de gehaktbal ook maar sinds ik kaasgehaktballen maak, is dat gemis ver te zoeken. Een dag later koud op je brood ook zeer lekker. Aangezien ik recept net een aantal keer gepb-t heb, zal ik het gewoon hier plaatsen voor eenieder die op zoek is naar een (calorievolle!) maar waardige vervanger:

Kaasgehakt a la Joyce

2 oude sneetjes bruinbrood ( verkruimeld)
2 zakjes geraspte kaas
1 rode ui ( fijngesnipperd)
2 teentjes knoflook ( fijngesnipperd of met de knoflookpers fijngeknepen)
1 bosje peterselie ( fijngesneden)
2 eieren
1 theelepel paprikapoeder
peper, zout
paneermeel
boter/olie

Meng alle ingredienten in een mengkom met uitzondering van het paneermeel. Goed alles door elkaar kneden en er ballen van vormen. De ballen door het paneermeel rollen.
In een pan boter of olie verhitten en de ballen bakken tot er een krokant korstje vormt.

- Je kan natuurlijk naar eigen smaak allerlei andere kruiden en/of specerijen toevoegen. Zo voeg ik weleens fijngesnipperde rode peper toe en een paar eetlepels edelgist
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Re:Gehaktbal
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2010, 14:10:33 »
2 zakjes geraspte kaas

Hoeveel is dat in grammen? Zo ongeveer?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re:Gehaktbal
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2010, 17:49:13 »
- Je kan natuurlijk naar eigen smaak allerlei andere kruiden en/of specerijen toevoegen. Zo voeg ik weleens fijngesnipperde rode peper toe en een paar eetlepels edelgist

Wat is edelgist eigenlijk? En waar smaakt het naar? Ik zag het ook al voorbij komen in je recept voor soja-flapjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Gehaktbal
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2010, 20:20:27 »
Quorn gehakt, Tivall gehakt, tofugehakt, dat allemaal niet?

De AH in de Wibautstraat verkocht die alle drie gewoon nog. Dat zal buiten Amsterdam vast ook wel het geval zijn.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gehaktbal
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2010, 20:25:48 »
Quorn gehakt, Tivall gehakt, tofugehakt, dat allemaal niet?

De AH in de Wibautstraat verkocht die alle drie gewoon nog. Dat zal buiten Amsterdam vast ook wel het geval zijn.

Alle AH's en andere winkels denk ik wel.
Vandaar ook dat we vroegen naar die hompen (of kneedbaar gehakt zoals Eefje het wat beter formuleerd), maar die ken je dus niet?
Jij als Amsterdammer hebt toch wel toegang tot een AH XXl, me dunkt?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Gehaktbal
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2010, 20:38:22 »
Zou je fem moeten vragen, maar ik vermoed dat het meer iets voor de provincie is, Amsterdammers hebben geen auto.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Gehaktbal
« Reactie #15 Gepost op: 04 januari 2010, 21:18:04 »
In Muiden is een xl, in Amsterdam zijn wij de grootste, maar wij zijn een wijkwinkel. (Wij willen wel een deel van de winkel als xl inrichten, maar dat is gewoon omdat er dan meer voorraad in de winkel past, en we niet steeds de halve vrijdag en zaterdag niets kunnen verkopen omdat alles op is). Zou er niet op de site staan waar xls zitten?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Gehaktbal
« Reactie #16 Gepost op: 04 januari 2010, 21:19:18 »
Ja het staat op de site, en op het osdorpplein zit een xl.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Gehaktbal
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2010, 21:30:49 »
Kaasgehakt a la Joyce
Hoei, dat lijkt me inderdaad lekker! Misschien morgen met gekookte aardappelen, rode kool en veggie jus.

Het lijkt me dat je, voor de 'authentieke gehaktsmaak', ook gehaktkruiden (Silvo en co) kunt gebruiken. Via Google vond ik op een of ander vaag forum een mixreceptje:
4 zout
3 gemalen of vers geraspte nootmuskaat
2 gemalen witte peper
1 gemalen foelie
1 gemberpoeder
1 uipoeder
1/2 gemalen koriander
1/2 knoflookpoeder
(eventueel 1/2 gemalen kruidnagel, maar niet iedereen houdt daarvan)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Gehaktbal
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2010, 09:28:55 »
2 zakjes geraspte kaas

Hoeveel is dat in grammen? Zo ongeveer?

Ik gebruik meestal anderhalf zakje en dat zou dan neerkomen op ehm, 350 gram ofzo?

@ Eelco: ik doe er ook weleens kant& klare gehaktkruiden in, smaakt prima.

@ Natura : Edelgistvlokken koop ik bij de natuurwinkel. Bevat veel vitamine b en is goed voor huid&haar. Veganisten gebruiken dit heel vaak om kaas te vervangen want het geeft een wat hartige smaak. Op de bus staat : Natufood edelgist bevat van nature vitamines van et B-complex zoals b1, b2, b3, b6 en foliumzuur.Extra vitamine b, ter aanvulling op je voeding heeft een positieve invloed op je zenuwstelsel en helpt je om aan te sterken.Bovendien helpt vitamine b jelichaam van binnenuit voor een stralend uiterlijk.Dagelijks gebruik bevordert een mooie huid, glanzend haar en sterke nagels.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2010, 09:35:38 door Djooiss »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gehaktbal
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2010, 12:50:58 »
Dat homperige gehakt van Tivall is jaren geleden toch uit de handel genomen?