Vegatopia Forum

Waar aten we vandaag?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #200 Gepost op: 16 juli 2019, 09:32:10 »
Afgelopen weekend waren we in Arnhem. Vrijdag laat aangekomen en geen zin in/tijd voor zoeken naar een restaurant. We liepen de parkeergarage uit en stuitten op Grieks restaurant Rhodos.  Grieks = (meestal) lekker en de keuken was nog open dus wij naar binnen. We werden zeker niet teleurgesteld, vooral de auberginesalade was erg lekker met een sterke rooksmaak zoals we ons herinneren van toen we op Lesbos waren.
Zaterdag aten we bij Indiaas restaurant Mantra. Ik had tandoori paneer met naan en bloemkoolcurry. De paneer was verbazingwekkend lekker met duidelijke zuivelsmaak, nog nooit zulke lekkere paneer gegeten. Ik ken paneer als nogal smakeloos, bijna uitwisselbaar met ongemarineerde tofu. Nou, deze paneer leek daar totaal niet op, heel smaakvol en met een romige korrelige structuur. Later werd me verteld dat ze hun paneer zelf maken.
De bloemkoolcurry was mild pittig met bloemkool die nog een beetje bite bezat, niet helemaal supergaar gekookt. Heel smaakvol alles en de man was ook al zo tevreden over zijn Thali.

Gisteravond ter afsluiting van het weekend naar de Oude Plek, goed en gezellig als altijd.

Bij een volgend bezoek aan Arnhem is 'Enig alternatief' een dikke aanrader (vega-bio). En het Eetatlier :-). En Rung voor Thais eten.
Enig alternatief en het Eetatelier staan beide op mijn lijstje maar we hadden geen zin in wachten en de man is geen vegetariër. Thais is zeker interessant, dank voor de tip  :thumbsup:

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #201 Gepost op: 17 juli 2019, 08:31:41 »
Gisteren gegeten bij het Zusje. Prima vegakaart!

Online karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #202 Gepost op: 29 juli 2019, 06:55:43 »
Op het einde van de koopzondag in Bergen-op-Zoom naar de Bourgondiër, een grote, drukke brasserie op het centrale plein. Ik heb er altijd bewondering voor hoe op elkaar ingespeeld, veeltallig personeel zorgt voor een vlotte bediening van vele gasten.
Op de kaart stonden twee vegetarische gerechten. Een vegetarische Wiener schnitzel snijdsel met champignonroomsaus en paprika en champignons met roerbakgroenten.  We kozen voor dat laatste gerecht en het was een mooi, groot bord met twee halve paprika's gevuld met roerbakgoenten en kaasgratin erop en twee champignons met roomkaas, mooi torentje rijst, nog wat losse roerbakgroenten en currysaus. Zoals het bij het Nederlandse bourgondische eten past ook nog een kom frieten en mayo erbij. Tussen de groenten in de paprika's lagen onbestemde, eerder smakeloze, vrij stevige witte vormpjes die ik niet kon thuisbrengen, was het een pasta of een sojabereiding. Die zou ik vervangen door meer hartige, aangebakken sojareepjes of sojagehakt, maar het was verder een heel aardig gerecht.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2019, 06:58:40 door karl »

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #203 Gepost op: 25 oktober 2019, 09:23:53 »
Er viel wat te vieren en daarom aten we gisteren bij Veggies on Fire. Het was nog steeds zoals ik me herinnerde: erg lekker en lekker ontspannen.
Ik begon met een prima misosoep gevuld met knapperige groenten. De man had de mexicaans gekruide huis gemaakte seitan. Ook erg lekker.
Als hoofdgerecht aten we beide de chipotle burger, een broodje bonenburger met salade, in stoom gebakken aardappelen, mayo en een tomatensaus. De burger pretendeert geen vlees te zijn en dat is fijn, hij smaakt lekker naar bonen en is goed pittig van de chipotle. De aardappelen zijn stevig en bruin aan de buitenkant en romig aan de binnenkant, gebakken aardappelen met veel smaak maar zonder het vet.
Gemberthee bij het voorgerecht, rosé bij het hoofdgerecht, koffie toe.
Het was een feestelijk avondje!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #204 Gepost op: 25 oktober 2019, 20:16:36 »
Leuk, Jol!

- ik had wat eten en waar eten we door elkaar gehaald, ik zal het in het juiste draadje plaatsen  ;)-
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019, 20:21:00 door meisbaer »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #205 Gepost op: 28 oktober 2019, 09:07:10 »
Pas geleden gegeten bij Humphrey's. Erg lekker menu met veel vega en zelfs vegan opties, die iedere 3 maanden wisselt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #206 Gepost op: 08 november 2019, 20:31:31 »
Ik ben hier wat te weinig geweest, maar wij waren laatst met veel plezier bij Zebedeus in Den Haag. https://zebedeus.nl/
De hele tafel nam meteen vego/vegan omdat het gewoon aantrekkelijke opties waren.  :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #207 Gepost op: 05 april 2020, 20:48:30 »
Best wel wat restaurants die nu door Corona dicht zijn, bieden afhaal of bezorgmenu's, om thuis nog verder af te maken. Choux, een van mijn favoriete restuarants in Amsterdam, doet dat nu ook. Je krijgt er een link naar een video bij zodat je kunt zien hoe je de boel thuis afmaakt. Gisteren gedaan en was erg lekker! Smaakte zoals daar in het restaurant ook.
We aten:

- brood van Menno en Choux's karneboter

- Gerookte en gedroogde rode bieten met een crème van Saint-Phillipe kaas. Daarbij gele biet, gefermenteerde blauwe bes, cassisbloesem, chips van zwarte-bessenblad en zwarte-bessentakolie

- Witte asperges met een gepocheerd ei, Nieuw-Zeelandse spinazie, mierikswortel-mousseline, wildpluksalade en een daslook beurre blanc

- Griesmeel met witte chocolade en magnolia, compote van framboos,  aardbei, rabarber en roos, geroosterde pistache en koekkruimel
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #208 Gepost op: 06 april 2020, 10:45:11 »
Oooh, dat klinkt goed!

Ik moet voor volgende week een Griek vinden die op 1e kerstdag bezorgd zodat mijn vader z'n traditionele Paasmaal kan eten maar dan thuis  ;D
Andere jaren zitten we met het hele gezin en alle aanhang in een restaurant, dat gaat nu niet en we mogen  ook niet ergens anders samenkomen. Dan maar met z'n tweetjes.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #209 Gepost op: 06 april 2020, 20:03:03 »
Leuk dat ze er filmpje bij maken!

Hoeveel tijd ben je nog besteed aan het afmaken van het menu? Het zou echt nu niks voor ons zijn, als we iets laten komen moet het ook gemakkelijks zijn ;)

Kerst valt vroeg dit jaar trouwens.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #210 Gepost op: 07 april 2020, 18:03:52 »
  :schater2: :bloos:

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #211 Gepost op: 09 april 2020, 20:35:28 »
Hoe veel tijd ben je nog besteed aan het afmaken van het menu? Het zou echt nu niks voor ons zijn, als we iets laten komen moet het ook gemakkelijks zijn

5 minuten met voorgerecht, 10 minuten voor hoofd, 1 minuut voor nagerecht.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #212 Gepost op: 10 april 2020, 20:21:44 »
Dat valt wel mee.

Online karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #213 Gepost op: 06 september 2020, 09:39:24 »
We waren in l'Auberge des Maieurs in Woluwe, Brussel. Mooie, ruime, luchtige zaak die twee jaar open is. Professioneel gerund, met informatieve, vriendelijke bediening (ook in het Nederlands, hoewel de voertaal er Frans is.)
De man van de uitbaatster heeft een boerderij, die de vele verse groenten levert, die ook in een bijhorende winkel verkocht worden met andere bio-producten. 's Middags is er een voordelige lunchformule, 's avonds kiest men van de kaart (vlees-vis-vegetarisch op gelijke hoogte.) We hadden een lekker voorgerecht van "gepaneerde" brie (luchtig, krokant korstje en smeuïge vulling, alternatieve kaaskroket) en verschillende soorten tomaten. (Vind kaaskroket toch lekkerder dan de dikwijls te grote en vullende burrata.)
Als hoofdgerecht een heel mooi groentebord met vele verschillende groenten als raap, boontjes, pompoen, wortelen, courgette, champignons... Mooi om gefrituurde groentereepjes op de gekookte of gestoomde te doen. Twee zeer luchtige, gezonde sausjes, één van rode biet gemixt met noten, één zeer luchtige schuim van amandelen, melk en kruiden als kurkuma en gember. Het bière du quartier was licht, helder, kruidig, een mooie begeleider.
Niet echt goedkoop (voorgerecht 15, hoofdgerecht 25 euro, maar gezien de kwaliteit, kader en bediening het waard.)


« Laatst bewerkt op: 06 september 2020, 16:51:24 door karl »

Online karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #214 Gepost op: 24 juni 2021, 08:07:12 »
Niet vandaag maar in het weekend waren we gaan wandelen in Brasschaat, een rijke, groene gemeente met groot park en bos. Om niet naar de vertrouwde eetadressen dicht bij huis te gaan, zochten we wat doelloos in de hoofdstraat naar een zaak die in aanmerking kwam. Zo liepen we https://www.blessbybelinda.be/ voorbij, waar de kaart ons verleidde om op het terras te gaan zitten. Indonesisch (in Nederland "Indisch") restaurant, een keuken die hier veel minder verbreid is dan bijvoorbeeld de Thaise. Behoorlijke (klassieke) vegetarische keuze, met eerst drie knapperige groenteloempia's als voorgerecht en dan bami en nasi goreng. Lekker! Er waren ook gerechten met tofoe. Vriendelijke bediening, redelijke prijzen, prettige huiswijn. Er werd ook heel wat thuisbezorgd of afgehaald.
Ober zei dat ze er nog maar recent zijn, leek ons een erg mooie aanwinst voor het dorp en een plek om terug te komen.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #215 Gepost op: 12 juli 2021, 15:40:23 »
Naar aanleiding van het Vegatopia artikel over moestuinen met restaurants: geluncht bij 'Bij de Tuinman' in Hilversum. Erg fijne plek: naast de moestuin dus lekker groen, en vriendelijke bediening. Relatief kleine kaart, met 4 lunchgerechten, wel allen vegetarisch en op verzoek veganistisch. Wij hadden de taco's met witte bonen puree & pulled paddestoelen, en een bietenburger met salade en frietjes. Erg lekker gegeten en fijne drankjes erbij. Met ca €15 per lunchgerecht niet goedkoop, maar wel goede prijs/kwaliteit verhouding.
Reserveren aanbevolen, er werden veel mensen die spontaan kwamen aanlopen weggestuurd.

Online karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #216 Gepost op: 19 augustus 2021, 09:09:47 »
Wandelend over het Zuid in Antwerpen viel de aangroei op van eethuisjes. De concurrentie is groot rond Marnixplaats en het Museum. Tenslotte terug gekozen voor het oude, vertrouwde Finjan met zijn vlugge, betaalbare, eerlijke Libanese keuken. De falafel is er nog altijd zeer lekker en de tabbouleh was fris, vers en evenwichtig. Ook de salade bij de falafelschotel was fris en lekker. De kaart was een beetje veranderd, leek het, met vele salades en vele combinatiemogelijkheden van kleine en grotere gerechten. Gezien de veranderde tijden niet meer de vertrouwde grote sausflessen op tafel, maar individueel verpakte en individueel te bestellen kleine sausdoosjes.
Was zowat het eerste, voor een groot gedeelte vegetarische, pitarestaurant in Antwerpen en een vaste waarde midden de sterk oprukkende, soms wat modieuze Midden-Oosterse eethuizen.

Online karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #217 Gepost op: 14 februari 2022, 14:06:40 »
Een dagje in Gent om eindelijk nog eens de mooie, gezellige, levendige stad te herontdekken en het (binnenkort tijdelijk sluitende) Design-musuem te bezoeken.
Ik ben niet zo voor ketenrestaurants maar het aanschuiven voor Le Pain Quotidien in het oude grote Postgebouw loonde de moeite. Grote keuze dikwijls originele gerechten. Ik nam een mooie toast van zuurdesembrood met een spread van linzen en champignons en warme bloemkoolroosjes.
's Avonds gingen we naar Epiphany's Kitchen, recent bekroond door BE.Vegan als beste diner-restaurant. Feeëriek, warm interieur. We deelden pittig gekruide edamame-bonen en een aparte gevulde aardappel met (qua structuur zeer vergelijkbare) nep-kaviaar als voorgerecht. Plantaardig als de zaak is (niet plantaardig mits supplement) waren er ook plantaardige "kaas"- en "garnaal"-kroketten.
Als hoofdgerecht zijn er zeer originele pasta's of pizza's. Mijn pizza Arabian Nights was belegd met onder andere gekruimelde falafel en toefjes tahin-crème. Er is een grote drankenkeuze, met ook heel wat mocktails. Het blond Lupulus-bier dat ik erbij dronk is één van mijn huidige bierfavorieten.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #218 Gepost op: 03 maart 2022, 16:01:49 »
Wij aten gisteren bij Vietfoods in Deventer. Vietnamees dus. Het was dikke prima, we hadden een soort vegan verrassingsmenu. Voorgerecht: spring rolls en loempia's (zalig), hoofdgerecht: grote schaal met van alles er erop, groente, vleesvervanger (rund + kip), 2 bereidingen tofu. En veel koolhydraten. Het was eigenlijk te veel. Er kwam ook nog een toetje, met kokos en pandanblokjes en nog iets ondefinieerbaars, was erg lekker.
Recent ben ik naar de Vietnamees in Utrecht geweest, die heeft mijn absolute voorkeur (ANAN, echt zalig en leuk streetfoodachtig ingericht). Maargoed, daar wonen we niet dus dit was een prima alternatief.

Online karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Waar aten we vandaag?
« Reactie #219 Gepost op: 09 oktober 2022, 08:10:39 »
We aten in het Libanese Beirut Palace in Mechelen, dat erg aan de weg timmert, bijvoorbeeld op FB. Bestaat nog niet zo lang. Werd door de uitbaters gedurende een jaar verbouwd tot iets redelijk paleisachtig en kreeg dan onmiddellijk na opening nog de corona-lockdown over zich. Ligt dicht tegen het station, maar dus nog op wandelafstand van maar niet in het centrum. De prijzen zijn er zeer redelijk, er is een vegetarisch bord van vier koude en vier warme mezze voor 15 euro. We kozen zelf onze mezze en die vielen alle in de smaak: falafel, de deegrolletjes met kaas en met spinazie, fattouch, foul. Een hoofdgerecht kon er echt niet meer bij. Zeer vriendelijke uitbaters die hun best deden met extra sausjes brengen, praatje maken en die ons nog een dessert (combi van drie) van het huis gaven.