Vegatopia Forum

Wat was vroeger je lievelingskostje?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #80 Gepost op: 04 juni 2011, 09:40:01 »
Die Chalet Royal in Den Bosch bestaat toch nog, hebt u het recent nog bezocht, Heer niewied?
Ik dacht ook dat het niet meer bestond, maar zie: http://www.chaletroyal.nl/

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #81 Gepost op: 04 juni 2011, 19:38:07 »
Het kaasfondu-tje klinkt zeer smakelijk. Eigenaardig die manie van vele restaurateurs om verkleinwoorden te gebruiken, het lijkt erop alsof ze de kookkunsten waarop ze trots zijn tegelijk wat willen relativeren, lofbetuigingen aan de cliënt overlatend.
Nee hoor, dat is gericht op de caloriebewuste vrouw. Want wie het ook voorstelt, die bepaalt of er ergens gegeten gaat worden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #82 Gepost op: 05 juni 2011, 13:08:05 »
Ik vergat nog mijn Japanse prefkostje: hoba miso. Laat Tertia maar een beschrijving geven, die was er pas.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #83 Gepost op: 05 juni 2011, 14:23:33 »
Gefrituurd eten lijkt een beetje zondig want vet, maar de combinatie van knapperigheid en smeuïgheid is soms een smaakbom.
Een glas alcoholisch hoort toch bij lekker eten.

Kom maar hier met die zondes hoor!

Wat ik dan weer niet heb is alcohol drinken tijdens het eten. Misschien heb ik nog geen benul van wijn-spijscombinaties, maar hetzelfde heb ik met het merendeel van alcoholische bonbons. Voor mij hoeft dat niet...

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #84 Gepost op: 26 augustus 2011, 01:57:12 »
Oh nootmuskaat :-X
Van die half vergane muffe meuk voorgemalen en al uit een potje.
Ja, gek he, en dat spul accepteer je tot je zelf de nootmuskaatrasp ontdekt.
Nou, eigenlijk niet. Bij ons thuis ging er nootmuskaat over de bloemkool, de sperziebonen en de (gekookte) andijvie. Het kan toeval zijn, maar deze groenten eet ik nog steeds niet echt vaak. OK OK het is geen toeval dus...

De zomervakanties waren het culinaire hoogtepunt: de opbergruimtes onder de banken in de caravan werden volgestouwd met blikken groente en pakken stabilac. We aten dan drie weken lang blikgroente met saroma als toetje, want dat was lekker goedkoop.
Blij dat wij dat niet deden! Een van de lekkerste toetjes ooit vond ik Danette in Frankrijk (verkrijgbaar in choco en vanille), zegmaar de Franse variant van vla en anders dan de standaard Danoontjes verkrijgbaar in een soort mega-yoghurtbakje van wel een halve liter (voor Fransetoetjesbegrippen enorm). Als ik het nu weer zou eten zou ik het wsl. zo uitspugen omdat ik het veel te zoet vind (had afgelopen najaar nl. precies die ervaring met een 'fantastisch' Italiaans toetje dat ik na jaren zoeken weer ergens vond), maar toen vond ik het geweldig lekker.

Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...
Die herinnering had ik al uit mijn hoofd verbannen. Zo ging dat bij ons thuis ook, dan at je een lekkere hap vla, met harde koude stukjes "warm" eten  :-X
:o Hadden jullie ouders zo'n hekel aan kinderen? Of zijn dat streekgebonden fratsen of zo? Daar heb ik in mijn wijde omgeving nooit van gehoord!
Typisch Hollands, I guess... Ik heb het maar 1x meegemaakt en dat was op m'n 17e ofzo, thuis bij een vriendinnetje dat in een dorpje in de Schermer woonde. Ik associeer het dus (ook) met hardwerkende boerengezinnen o.i.d. Soep, hoofdmaal en vla, het ging allemaal in hetzelfde bord. Voor deze gelegenheid was het erg fijn dat ik heb geleerd altijd netjes mijn bord leeg te eten.

Na mijn badmintontraining op de maandagavond
Hee, ik wist niet dat jij badmintonde! Nog steeds?
(Of zou ik precies dit al eerder hebben gepost en daarna weer zijn vergeten?)
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2011, 02:16:42 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #85 Gepost op: 26 augustus 2011, 02:12:04 »
En sja, mijn lievelingseten vroegâh? Kauwgomkaas, denk ik. Volwassenen noemen dat slastamp met kaas: stamppot met rauwe kropsla, stukjes appel, spekjes en blokjes kaas (die dan draden ging vormen als je er een lepel van wilde opscheppen, vandaar de naam).

Als feestelijk (of makkelijk) maaltje maakte mijn moeder ook nog wel eens 'boerenkip met friet' (door kennissen van ons, die dat recept van mijn moeder overnamen om onduidelijke redenen (nog altijd) 'Kip koning David' genoemd): friet met erbij gebakken stukjes kipfilet, spekjes en worteltjes + doperwtjes uit pot.

Ik hield ook altijd van hutspot en boerenkool, maar met m'n verjaardag (hoogzomer) aten we dat niet zo vaak. Rode kool en spinazie (met toen steevast een gekookt ei) ook altijd lekker gevonden.

Ook favo:
- Foe yong hai van mijn moeder (vooral de rode saus en de erwtjes).
- Rijst met doperwtjes en gele saus (kerrie) en banaan.
- Macaroni op oma's manier (en door mijn ouders ook zo gemaakt): met veel gebakken ui, en gebakken paprika, en stukjes ik weet niet, corned beef wsl of ham ofzo, en dan als smaakmaker volgens mij straight ketchup erdoor. Wsl. ook met champignons. In opgebakken variant extra lekker! En altijd op je bord nog kerriepoeder eroverheen (en geraspte kaas denk ik, maar dat weet ik eigenlijk niet meer). Ja I know, dit recept is goed beschouwd te bizar voor woorden met die kerriepoeder, maar het hoorde er absoluut bij!
- De nasi goreng van mijn moeder.
- Westfriese ovenschotel (heette dit geloof ik, is pas later aan het assortiment toegevoegd, toen ik al bijna uit huis was): een ovenschotel met aardappel en witlof en verder heb ik eigenlijk niet zo'n goed idee van wat er precies door ging. Bovenop paneermeel en/of kaas.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #86 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:43:13 »
Hee, wat een enorm leuke draad is dit! En jeeminee, wat moesten jullie soms vreselijke dingen eten, zeg! hihi Vla in het bord waar de stamppot ingelegen had, brrr. En die grappige pakjes om pudding te maken, ik had er nooit van gehoord, heb het net gegoogled, en ehm, ik denk niet dat ik er veel aan heb moeten missen ;).

Mijn moeder is behoorlijk calvinistisch opgevoed en mijn vader komt uit the Land of Plenty. Zo kreeg ik op de lagere school van mijn moeder een appel en een boterham met kaas mee. Hier tegenover stond mijn vader die een appel met kaneel en rozijnen mee gaf en burrito’s in mijn lunchtrommeltje zou hebben gedaan als ik hem dat niet uit schaamte zou hebben verboden.
Familie feestjes bij mijn Nederlandse grootouders bestonden vroeger uit een luxe buffet. Er was dan brood, boter en ham en kaas én salami en heldere soep met balletjes. Tijdens mijn vaders eerste complete familiebezoek wachtte hij even af, om het voorbeeld van de anderen te kunnen volgen. Toen hij zag wat de bedoeling was, legde hij twee boterhammen op zijn bord, besmeerde deze dun met boter en legde op de ene een plakje kaas en op de andere een plakje salami. Hij ging zitten en toen hij zag dat de anderen begonnen met eten, legde hij zijn ene boterham op de andere en nam een hap. Op dat exacte moment, riep mijn toen vijf-jarige neefje uit: “Oma! Oma! Oom X heeft twee dingen op zijn boterham!”

Oh my! Mijn vaders familie zou van een familie samenkomen een laid back ‘make yourself at home’-feest hebben gemaakt en zij zouden – ongeacht het een Mexicaanse, Amerikaanse of Arabische maaltijd zou zijn en ongeacht het een ontbijt, lunch of diner zou betreffen –  er minstens twee dagen voor in de keuken hebben gestaan!
Toch heb ik aan mijn Oma’s kookkunsten goede herinneringen. Ik heb nog nooit ergens even lekkere (laat staan betere) stoofpeertjes geproefd als bij haar. Ik was er gek op!
Ook was ik dol op mijn moeders griesmeelpap en –pudding, zeker met de door haar gemaakte bessensap. En nog steeds vind ik dat erg lekker.
Mijn vader kon (en kan nog steeds) fantastisch burrito’s maken en Mexicaanse rijst en op zondagochtend maakte hij wel eens scones of pancakes. Ik kreeg ook weleens een vla-shake mee naar school. Dan deed hij vanille vla en melk in een beker, en dan schudde hij dat heel hard. Dat vond ik heel lekker.
Mijn moeder kan goed koken, al vond ik vroeger haar simpelere maaltijden het lekkerst: hutspot met komijnenkaas en andijvie stamppot. Mijn vader greep op zulke avonden altijd naar de tabasco en eigenlijk heeft hij stamppot nooit echt leren waarderen. Ik was ook altijd blij als mijn moeder imjadara maakte of orzo met spinazie en bami met pindasaus lustte ik ook graag. En zij maakt – en dat is wel iets minder eenvoudig – echt de beste warrah aneb (ik heb geen idee hoe ik dat moet spellen – het zijn in elk geval wijnbladeren gevuld met o.a. rijst, bonen, tomaat, munt, peterselie, ui). Dan zat ze aan de grote eettafel om dat te maken en dan was ze heel lang bezig. De rolletjes werden opgestapeld in een grote zware pan en wat daar niet in paste, werd in een ovenschaal gedaan en er ging veel citroen overheen. Ik denk dat we dit met name aten als er een feestje was.
Oh! En heb je mijn moeders bramentaart weleens geproefd?

Zo terugkijkend, moet ik toch wel zeggen dat ik het zeker niet slecht heb gehad (al beweerde ik destijds soms toch wel wat anders ;D )!
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2011, 16:17:28 door Temari »

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #87 Gepost op: 26 augustus 2011, 12:30:14 »
Oh! Ik bedenk me net iets wat ik vroeger echt heel vervelend vond. Als ik uit school kwam en mijn moeder was thuis, dan kreeg ik limonade en een snoepje of een koekje. Echter, wanneer ik uit school kwam en mijn vader was thuis, dan kreeg ik dus echt geen limo en iets lekkers, "milk and a cookie" kon ik krijgen, en anders pech. Echt stom vond ik dat altijd, en flauw, want "van mama mag dat wel altijd".  
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2011, 16:32:02 door Temari »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #88 Gepost op: 26 augustus 2011, 14:21:49 »
Prachtig verhaal, Temari! Zo te lezen heb je van huis uit aardig wat verschillende culinaire invloeden meegekregen.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #89 Gepost op: 26 augustus 2011, 19:51:11 »
Patat met mayo.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #90 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:55:10 »
Pannekoeken, Pizza, evt patat, geen dingen dus niet met een P begonnen. ;)

Toen mijn beugel was geplaatst kreeg ik mijn lievelingseten: pizza. Niet zo snugger van mijn moeder.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #91 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:58:28 »
hahaha nou, dat is eigenlijk gewoon gemeen! Al was het vast heel lief bedoeld!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #92 Gepost op: 09 september 2011, 09:56:27 »
Ik verklaar dat mijn kinderen verwend zijn... Voor papa's plezier een pakje saroma meegenomen op vakantie, maar alleen papa lust het  ;). Zo vinden de meeste van mijn kinderen goedkope ijsjes ook niet lekker, doe maar echt italiaans ijs  ::)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Leintjecherubijntje

  • **
  • 44
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #93 Gepost op: 09 september 2011, 11:43:49 »
Witte bonen in tomatensaus met ananas en spekjes. Dat at ik dan samen met mijn vader, als mijn moeder een keer niet kon koken (paps was niet zo handig met de pannen toen, nu wel) of heeeel graag rijstebrij wilde eten (waar wij allemaal van gruwelden). Heerlijk!
Nog steeds, ook zonder spekjes.

En zelfgemaakte tomatensoep door mams, en later door mams en ikke samen, en nog later door ikke alleen voor de fam. Ook nog altijd lekker.

En hutspot met draadjesvlees.... dat mis ik soms stiekem nog wel eens....

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #94 Gepost op: 13 september 2011, 09:45:22 »
Chilli con carne was echt mijn favoriet! Dat moest mijn moeder altijd op mijn verjaardag maken, samen met brood om erin te soppen.

Verder at ik als klein kind liever zwart brood (=roggebrood) met sjink (gerookte ham) en mosterd dan een witte boterham met hagelslag en lustte ik geen snoepjes, alleen echte bonbons, maar dan niet met slagroom gevuld.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #95 Gepost op: 13 september 2011, 12:55:59 »
Mijn tante vertelde gisteren dat ze vroeger graag witbrood met daartussen een plakje roggebrood en een laag basterdsuiker at :-X.


maxmax

Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #96 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:20:08 »
pasta carbonara, maar dan met ham- ipv spekblokjes, tegenwoordig eet ik het nog steeds graag... maar dan met vega spekblokjes, volgens vegatopia recept ;D
en als ik bij oma was at ik altijd pasta met rode (vlees saus :-X) tegenwoordig eet ik niet vaak meer bij oma, maar als we daar eten is het meestal gewoon lekker 'oudeerwets' de frituurpan op het gasfornuis :)
vroeger wou ik, volgens mijn moeder, niks eten zonder vlees :-[, en toch ben ik (vanaf mijn 15e, ik ben nu 16) vegetariër, als eerste van het gezin, nu doen mijn ouders en broertje af en toe wel met me mee, helemaal er vanaf helaas niet, maar ach, beter dan full-time vlees, toch?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #97 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:31:23 »
vroeger wou ik, volgens mijn moeder, niks eten zonder vlees :-[, en toch ben ik (vanaf mijn 15e, ik ben nu 16) vegetariër, als eerste van het gezin, nu doen mijn ouders en broertje af en toe wel met me mee, helemaal er vanaf helaas niet, maar ach, beter dan full-time vlees, toch?
Vind ik ook! :) En laat ze dat maar lekker zelf bedenken, ik denk dat juist als je erover zou gaan 'zeuren' dat het beter zou zijn als ze helemaal vega gingen eten, je ze dan tegen je in het harnas jaagt, met 't tegenovergestelde effect.
Goed bezig in elk geval! En welkom op het forum. :D

Ik wil vega bananenschuimpjes.

maxmax

Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #98 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:39:06 »
...Goed bezig in elk geval! En welkom op het forum. :D
bedankt :)
ik houd zelf ook heel erg van koken, dus als ik kook, is dat uiteraard ook vega en dan wordt er altijd heerlijk van gegeten
ik was in augustus jarig en op mijn verjaardag had ik ook gezegd dat het buffet helemaal vega moest zijn, en het was een groot success, dan laat je mensen ook proeven hoe lekker vega kan zijn en hoeveel er mogelijk is!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #99 Gepost op: 04 oktober 2011, 23:49:35 »
...Goed bezig in elk geval! En welkom op het forum. :D
bedankt :)
ik houd zelf ook heel erg van koken, dus als ik kook, is dat uiteraard ook vega en dan wordt er altijd heerlijk van gegeten
ik was in augustus jarig en op mijn verjaardag had ik ook gezegd dat het buffet helemaal vega moest zijn, en het was een groot success, dan laat je mensen ook proeven hoe lekker vega kan zijn en hoeveel er mogelijk is!

Leuk! Ik zag je andere recept ook al langskomen. :)
Het is ook mijn favoriete manier. Niks geen gepreek; gewoon lekker vega koken voor mensen. En als ze zelf vragen waarom je vega eet, dat toelichten. Is soms ook al genoeg om mensen te inspireren tot een vleesloos eetpatroon.
Ik wil vega bananenschuimpjes.