Vegatopia Forum

Mexico

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

annemiek

Mexico
« Gepost op: 18 juni 2001, 17:51:00 »
hallo!

in augustus ga ik een maand reizen rond mexico city! is het moeilijk om daar vegetarisch te eten? ben ik gedoemd een maand lang bruine bonen te eten of zijn er meerdere mogelijkheden in de mexicaanse keuken?

het lijkt me leuk te kunnen vragen naar een bepaald gerecht, dus als jullie iets weten, graag!

of moet ik naar bepaalde restaurants? kortom hebben jullie tips of informatie, laat het me weten. Ik ben benieuwd!
« Laatst bewerkt op: 29 september 2003, 11:22:31 door Sander »

el25

mexico
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2001, 10:15:00 »
Ik ben een paar jaar geleden in Mexico geweest en heb echt absoluut geen problemen gehad met vegetarisch eten; was zelfs erg makkelijk. Veel vegetarische gerechten zijn inderdaad wel met bonen ja, maar er is ook meer. En in Mexico City lijkt het me helemaal niet zo moeilijk. Kijk anders eens in de Lonely Planet gids ofzo, daar staan meestal wel vegetarische restaurants in. Kijk trouwens wel uit: kip (en vis) wordt daar niet als vlees beschouwd... dus het kan gebeuren dat je ineens kip op je bord hebt liggen of iets dat daar voor door moet gaan (leguaan- echt waar).

kattekop

Re:mexico en Brazilië
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2003, 10:04:21 »
Weet iemand hoe makkelijk het is om veganistisch te eten in Mexico? Bij de meeste Mexicaanse restaurants kun je wel goed veg eten, maar overal zit kaas of zure room door. Is dat een Nederlandse aanvulling op het Mexicaanse eten of krijg je dat in Mexico ook voorgeschoteld?

We zijn van plan om een paar weekjes in de superbadplaats Playa del Carmen door te brengen. We twijfelen nog wel tussen Mexico en Brazilië. Heeft iemand daar ervaring met vega eten?


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:mexico en Brazilië
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2003, 10:42:54 »
Bij de meeste Mexicaanse restaurants kun je wel goed veg eten, maar overal zit kaas of zure room door. Is dat een Nederlandse aanvulling [..] ?
Volgens mij niet, maar ik ken ook geen authentieke Mexicaanse recepten, alleen Amerikaanse interpretaties. Kaas en zure room zijn natuurlijk wel makkelijk achterwege te laten als je er om vraagt.

Ik zou trouwens bijvoorbeeld bij refried beans (frijoles refritos?) ook even informeren of dat niet met reuzel is gebeurd.

Citaat
We twijfelen nog wel tussen Mexico en Brazilië. Heeft iemand daar ervaring met vega eten?
Brazilie lijkt me moeilijker voor een vegetarier.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2003, 10:46:48 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

TerrorTofuSojaSatan

Re:mexico
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2003, 11:04:07 »
brazilie is vleesland met veel grote bbq restaurants snif
Verder bestaat het nationaal voedsel eigenlijk uit 3x per dag bruine bonen :)

kattekop

Re:Mexico
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2003, 12:29:53 »
Jakkes bbq en bruine bonen!! Nou wat eten betreft heeft Mexico dus de voorkeur. We hebben voor beide landen wel een kamer met keukentje op het oog, dus in het ergste geval kunnen we zelf elke avond gaan koken. Reisdoel is het zien van schildpadden tijdens het snorkelen, dus nu nog even uitvinden in welk land je daar de meeste kans op hebt.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Mexico
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2003, 16:38:17 »
Jakkes bbq en bruine bonen!! Nou wat eten betreft heeft Mexico dus de voorkeur. We hebben voor beide landen wel een kamer met keukentje op het oog, dus in het ergste geval kunnen we zelf elke avond gaan koken. Reisdoel is het zien van schildpadden tijdens het snorkelen, dus nu nog even uitvinden in welk land je daar de meeste kans op hebt.

Naja, ehm zo had ik het niet bedoeld!
Verder is Brazilie een geweldig land, hoor!!
Bovendien zijn er, zeker in de steden altijd veel immigranten geweest, zodat er overal veel buitenlandse restaurantjes te vinden zijn hoor! En kdenk ook wel dat er veel groente en fruit op de markten in in de winkels te verkrijgen is, dus zeker als je zelf kookt hoeft er geen probleem te zijn! :)
'fish are friends, not food!'

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Mexico
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2003, 23:33:29 »
Como Mexico no hay dos!  :D
'fish are friends, not food!'

kattekop

Re:Mexico
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2003, 11:32:20 »
Poeh nou ik moet nog even aan mijn Spaans werken, want ik begrijp hier niks van....

Rikardo, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb gehoord dat Veracruz een heel leuk plaatsje is, met veel muzikanten op straat en zo. Maar wij hebben onze basis in Playa del Carmen. Van daaruit gaan we wel uitstapjes maken, maar Veracruz is dan net wat te ver.

We hebben een studio genomen, kamertje met kookplaatje er in, zodat we als er echt niks vega's te vinden is, we zelf wat kunnen kokkerellen. Er gaan dus ook wat zakjes soep en nasi- en spagettimix mee in de koffer :)

Verheug me al op de grote hoeveelheden vers tropisch fruit dat ik daar kan gaan verorberen. Al heb ik gehoord dat fruit relatief nog best duur is en vlees en bier goedkoop. Bah daar heb ik nou niks aan.

bestmayo

Mexico
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2008, 10:00:02 »
In juni gaan we naar Mexico. Voor t eerst hebben we all incl. Nooit gedaan ivm vegatarisch zijn maar na vorig jaar in Tunesie amper iets te kunnen eten omdat er niets te krijgen viel toch gedaan, was ook goedkoper.

Bij neckerman staat: vegatarische maaltijden mogelijk.

Heeft iemand ervaring met Mexico? Tips voor lekker vegatarisch eten in cancun?
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2008, 13:03:29 door Sander »

Rikardo

Re:Mexico
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2008, 00:44:25 »
In Cancun komen veel Amerikaanse toeristen, dat zul je wel merken.
Door het bedienend personeel zal vaak wel redelijk engels worden gesproken. Dus je kunt je wensen in het engels kenbaar maken en een vegetarier zullen ze wel vaker zijn tegengekomen.
Je moet wel uitkijken, want soms gooien ze ook door de bonen wat varkensvet (manteca). "soy vegetariano, no como carne, ni pollo, ni pescado, ni mariscos" zou het wel aardig moeten dekken in het spaans (ik ben vegetarier, ik eet geen vlees, ook geen kip, noch vis, noch zeevruchten).
In Veracruz, de woonplaats van mijn ouders (mijn vrouw is Mexicaanse) vond ik tot mijn verrassing vier vegetarische restaurants en ook in Mexico-stad heb ik vaak in een vegetarisch restaurant gegeten, vraag het eens aan een local, misschien is Cancun niet anders, hier is alvast een link:
http://www.happycow.net/north_america/mexico/cancun/index.html

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mexico
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2008, 13:41:21 »
Ik ken een aantal Veganisten die wel eens in Mexico zijn geweest en zelfs zij hadden niet al te grote problemen, dus veggie moet helemaal wel kunnen.

Ik ben trouwens wel eens in een All Inclusive oord in Venezuela geweest en dat was qua eten ook best te doen, hoewel na een tijd de salades je neus uit komen. Ik vind overigens dat All Incl. echt een hel, maar dat is dan weer een hele andere discussie  ;)

Rikardo

Re:Mexico
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2008, 01:13:57 »
Nooit all-incl. op vakantie geweest. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit lekker makkelijk vinden, maar voor mij is één van de leuke dingen van vakantie vieren het rondlopen door een dorp of stad en zoeken naar een leuk terras/restaurant. Bij zo'n all-inclusive resort heb ik altijd de indruk dat je weinig van het terrein afkomt.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mexico
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2009, 22:54:01 »
Mijn vriend en ik plannen dus om naar Mexico te gaan, aanbieding gezien + reischeque gekregen met nieuwjaar.
Nu vroeg ik mij af (na de paniekreactie van mijn moeder): is het er veilig? Ik lees vanalles over het opletten voor afpersers, kidnappings voor losgeld en drugs verstoppen in andermans bagage, wat zwaar bestraft wordt in Mexico.

[We willen naar Mexico, Cancun, gewoon in een all-in hotel, we gaan (normaal gezien) geen excursies maken, wel eens de stad bezoeken. We kiezen voor Mexico omdat het daar warm is, en we dat wel kunnen gebruiken. En Egypte vertrouwen we op dit moment niet zo (met de Gaza-strook enz).]

Rikardo

Re:Mexico
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2009, 09:40:53 »
Mexico is helaas hard op weg het nieuwe Colombia te worden. Veel drugs-gerelateerd geweld en ontvoeringen. Ook expres-ontvoeringen (secuestros-expres) zijn populair. De één vasthouden en de ander dwingen het losgeld te pinnen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Je bagage laten insealen is ook wel een goed idee. Ik weet niet of ze dat in Cancún doen, op Schiphol in ieder geval wel.
Vertrouw niemand 100%. Ook officiele taxi-chauffeurs en politie-agenten werken samen met ontvoerders.
Laat niet merken hoeveel je pint. In México is het in veel banken zelfs al verboden mobiel te bellen, om te voorkomen dat iemand aan een handlanger buiten doorgeeft hoeveel geld er is opgenomen.
Maar laat het je pret niet bederven! Mexico is een prachtig land met een heleboel aardige mensen. Als uitstapje raad ik je het ecologische park Xcaret aan:
http://www.xcaret.com/
en het beroemdste tempelcomplex van Mexico, Chichen Itza mag natuurlijk ook niet ontbreken:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/2163-new7wonder-1-chichen-itza-in-mexico.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chich%C3%A9n_Itz%C3%A1
(de laatste is wel een behoorlijk eind rijden vanaf Cancun).


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mexico
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2009, 12:01:39 »
Mexico is helaas hard op weg het nieuwe Colombia te worden. Veel drugs-gerelateerd geweld en ontvoeringen. Ook expres-ontvoeringen (secuestros-expres) zijn populair. De één vasthouden en de ander dwingen het losgeld te pinnen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Je bagage laten insealen is ook wel een goed idee. Ik weet niet of ze dat in Cancún doen, op Schiphol in ieder geval wel.
Vertrouw niemand 100%. Ook officiele taxi-chauffeurs en politie-agenten werken samen met ontvoerders.
Laat niet merken hoeveel je pint. In México is het in veel banken zelfs al verboden mobiel te bellen, om te voorkomen dat iemand aan een handlanger buiten doorgeeft hoeveel geld er is opgenomen.

 ::) Vlieland schijnt ook heel mooi te zijn...

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mexico
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2009, 12:07:42 »
Mexico is helaas hard op weg het nieuwe Colombia te worden. Veel drugs-gerelateerd geweld en ontvoeringen. Ook expres-ontvoeringen (secuestros-expres) zijn populair. De één vasthouden en de ander dwingen het losgeld te pinnen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Je bagage laten insealen is ook wel een goed idee. Ik weet niet of ze dat in Cancún doen, op Schiphol in ieder geval wel.
Vertrouw niemand 100%. Ook officiele taxi-chauffeurs en politie-agenten werken samen met ontvoerders.
Laat niet merken hoeveel je pint. In México is het in veel banken zelfs al verboden mobiel te bellen, om te voorkomen dat iemand aan een handlanger buiten doorgeeft hoeveel geld er is opgenomen.
Maar laat het je pret niet bederven! Mexico is een prachtig land met een heleboel aardige mensen. Als uitstapje raad ik je het ecologische park Xcaret aan:
http://www.xcaret.com/
en het beroemdste tempelcomplex van Mexico, Chichen Itza mag natuurlijk ook niet ontbreken:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/2163-new7wonder-1-chichen-itza-in-mexico.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chich%C3%A9n_Itz%C3%A1
(de laatste is wel een behoorlijk eind rijden vanaf Cancun).



Bedankt! Ik wil zowieso iéts gaan bezoeken, maar aangeizne wij maar twee jonge mensen zijn, is het 1. wel wat duur en 2. niet zo heel erg veilig, met maar 2 (al is vriendje een grote sterke kerel ;) - groep tegen 2 is geen kans..). We gaan het boeken trouwens! Gisteren twijfelden we nog een beetje. Stom dat het reisbureau niet open is in het weekend, nu is het afwachten tot maandagochtend... Hopelijk is de reis dan nog niet weg -klappertandend :)-

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Mexico
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2009, 15:34:08 »
Ik ben een week in Cancun geweest, het is een aardige stad, weinig gemerkt van criminaliteit daar. We hebben daarna zelf een auto gehuurd en een week rondgereden in de streek onder Cancun, Cancun zelf is geen aanrader met de auto. Het karakter van de stad: Het is voornamelijk toeristenindustrie daar, en Cancun is een gewone moderne stad. Pinnen kun je in de meeste grote hotels ook dus je hoeft dat niet op straat te doen. Chichen Iza is een aanrader. Xcaret heb ik zelf niet gedaan, leek me niet zo leuk. Ik ben wel naar Xelha gegaan, is er ook in de buurt (ietsje verder rijden) en daar kun je prachtig snorkelen. http://www.xelha.com/ Beetje jammer dat ze er dolfijnen in gevangenschap houden, dat wel. Heb je al geboekt? Zo niet, dan is Playa del Carmen misschien een betere uitvalsbasis dan Cancun. Het is een uurtje vanaf het vliegveld, je bent de drukke stad uit, je hebt er strand, je zit vlak bij een leuk eiland, en de attracties zijn dichterbij, mocht je er naar toe willen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mexico
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2009, 18:24:42 »
Ohnee, jakkes, houden ze daar dolfijnen gevangen? Da's zielig! Maar ik zou zowieso al nooit een of ander toeristisch uitstapje gaan doen met dolfijnen. Het is inmiddels geboekt, voor Cancún. Ik kijk op het vliegtuig samen met vriendje dan wat we gaan doen, of natuurlijk als we daar zijn :) We gaan er voornamelijk om uit te rusten en om van elkaar te genieten :)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mexico
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2009, 18:26:27 »
Oh, nog een vraagje, hadden jullie vegetarisch eten op het vliegtuig? Toen ik naar NY vloog, was er keuze uit internationaal - indisch - vegetarisch. Maar de meneer van het reisagentschap wist het niet zo goed, maar heeft het 'erbij gezet'.