Vegatopia Forum

België

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
België
« Gepost op: 17 februari 2006, 18:01:17 »
www.bloemenhuisje-oostkamp.be
Veggie Valentine was er een meevaller.
Verder is er elke maand een veggie weekend.
Op de kaart hebben ze voorlopig enkel snacks maar daar komt deze zomer verandering in.
Extra : sprekende papegaai.
We hoorden heel duidelijk: wastlekker?  :)
Ja dus.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:België
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2006, 18:07:47 »
Nog iets: 1koppeltje had helemaal niet door dat het een vegetarisch menu was!
Ik hoorde de kok uitleg geven na het dessert.
Ze waren aangenaam verrast.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 18:44:50 door Nick »
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re:België
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2007, 13:24:50 »
Zaterdag in 't Leireken in de Brouwerijstraat in Steenhuffel (Vlaams-Brabant, België). Hebben buiten vegetarische tapa's, zoals bruschetta,
twee vegetarische hoofdgerechten : wrap met groenten (die wij aten)
met een zelfgekozen sausje apart, rauwkost met vinaigrette...lekker...
Er is ook een groenteburger met rucola. Al heel wat vergeleken met de vele vlees-en-vis en- niets- anders restaurants die er nog zijn (vind je op www.resto.be dan ook terug als je bij Vlaams-Brabant "vegetarisch" intikt, overigens slechts een zestal hits voor een hele provincie).
Verbouwd station met nog stations-banken en -interieur.Sympathieke zaak, wandel-en fietspaden in de buurt. Vele lekkere bieren, in hoofdzaak van de nabijgelegen brouwerij Palm.

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re:België
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2007, 08:56:47 »
In "Het Gasthuis" tegen de prachtige waterburcht met Engelse en Franse tuin van Alden-Biesen (Belgisch-Limburg). Op de kaart vijf vegetarische gerechten. Naast kaaskroketten, papardelle met groenten, mediterraanse tosti met courgette en zongedroogde tomaat
een origineel vegetarisch koninginnehapje. Voor de Nederlanders : dat is de in België populaire "vidée" of bladerdeeggebakje dat meestal met kip, champignons en béchamelsaus wordt gevuld. Hier was het hapje niet helemaal volgroeid zodat de vulling niet in maar op en rond
het gebakje lag. Een  lekkere vulling van witte saus, courgette-en aspergestukjes, selder, prei met smakelijk gepresenteerde rauwkost met vinaigrette(samengehouden met dungeschilde komkommer), rode bessen, watermeloen en ananas voor het fruit en kroketten of frites. Mooie bordpresentatie inclusief streepje saus (balsamico?). Vriendelijke en professionele bediening. Voor een "toeristische" zaak een aanrader. Ook groot en aangenaam terras.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:België
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2008, 14:04:03 »
Niet vandaag maar zaterdagavond: in 'Moeder de Gans' te Teuven (België), waar ik mijn vader mee naar toe sleepte, hoewel het zíjn verjaardag was. Ze werken daar namelijk vrijwel geheel met biologische streekproducten en bakken hun eigen zuurdesembrood :D.

Dat brood viel overigens een beetje tegen, de rest was lekker: ik had de vegetarische salade, met allerlei soorten sla, noten en rozijnen met daarbovenop artisjokken, champs en boontjes in roomsaus. Die combinatie (vooral de artisjok/rozijnen) was wel een beetje vreemd, maar de saus was echt heel lekker. Mijn zusje had de vegetarische dagschotel, paprika's gevuld met rijst en kaas (maar zonder kaas want dat lust ze niet) en die vielen bij haar niet in de smaak (te pittig, maar ik en mijn vader vonden het wel lekker).
Toe ook nog heerlijk sorbet- en yoghurtijs gehad, eigenlijk het beste deel van de maaltijd.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:België
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2008, 00:57:14 »
Ik at vanavond in de Bottarga, Oostende. Weliswaar maar twee vege gerechten op de kaart, maar GOD wat zijn die heerlijk!
Ik nam thaise curry met groentjes, ananas en rijst (die apart erbij wordt opgediend)(ook keuze uit pasta): o-ver-heerlijk.
Het is er een geweldige bediening, wat soms te wensen laat aan de dijk in Oostende (en andere kuststeden), maar hier was alles perfect in orde.
Het restaurant is begeven in een soort rood-achtig licht en is stijlvol ingericht, heel modern, maar toch uitermate gezellig.
De (afrikaanse) rode huiswijn was bovendien super.

Wij gaan zeker terug!

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:België
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2008, 19:31:14 »

Het is er een geweldige bediening, wat soms te wensen laat aan de dijk in Oostende (en andere kuststeden),
 

Inderdaad, het lijkt zelfs vaak alsof je aan het zeetje ook minder vegaopties hebt. Heb trouwens vorige week gegeten in een restaurant in Middelkerke waar veel keuze en het eten best ok was. Ben de naam kwijt, zal nog eens zoeken of ik ergens een bonnetje vind.

Ben ook effe langs de Red Pepper in Oostende gelopen.  (VTM: Mijn restaurant)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:België
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2008, 11:02:01 »

Het is er een geweldige bediening, wat soms te wensen laat aan de dijk in Oostende (en andere kuststeden),
 

Inderdaad, het lijkt zelfs vaak alsof je aan het zeetje ook minder vegaopties hebt. Heb trouwens vorige week gegeten in een restaurant in Middelkerke waar veel keuze en het eten best ok was. Ben de naam kwijt, zal nog eens zoeken of ik ergens een bonnetje vind.

Ben ook effe langs de Red Pepper in Oostende gelopen.  (VTM: Mijn restaurant)

Er IS ook minder vegetarische optie, inderdaad! Er wordt begonnen met 'voorgerechten', dan 'vleesgerechten', dan 'visgerechten' en dan 'dessert'. Vaak wordt 'vegetarisch' vergeten. Wat wel jammer is.
Ik liep ook langs The Red Pepper (hebben ze daar iéts vegetarisch?). Ik zei op dat moment tegen mijn vriend 'waar zou The Red Pepper liggen?', en op dat moment liepen we er juist langs, heel raar :)

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:België
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2008, 15:20:51 »
dit weekend trouwens gaan eten in stockt 21, dat is een pizzapastagrill restaurant ofzoiets in mol.

het was met de familie van mijn vriend, en er was speciaal gevraagd voor een vegetariër.
als voorgerecht was 1 van de 2 keuzes veggie (salade caprese) en die was heel lekker want met verse basilicum
de (balletjesloze door mij ;D) tomatensoep was ook goed.
voor het hoofdgerecht vroegen ze, wat had u graag gewenst? een slaatje, een pastatje? met zo een leuke joviale grijns, en de rest was lekker geweest, dus ik was nieuwgierig maar voor pasta gevraagd.
het was lasagna met niks als tomatenpuree en kaas. geen groenten, geen speciale kruiden, niks. vreselijk saai, en nog niet goed gebracht ook niet. (pasta was overgaar)
eenvoud siert, maar dan vind ik sommige voorgemaakte winkellasagna zelfs nog pakken beter.
ik heb altijd pecht als ik met zijn familie ga eten. ik krijg altijd iets waarvan ik denk; wat is dat fijne anti-reclame voor het vegetarisme.

eergisteren was mijn 'schoonvader' trouwens verbaasd dat ik geen vis at. -we zijn bijna 9 maanden samen, en ik heb daar al regelmatig gegeten-

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:België
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2008, 18:31:19 »
Ik at 2 weken geleden met vriendje, grootmoeder en tante in Beluga, een stijlvol restaurant aan de dijk in Oostende.
Oorspronkelijk staat er niets vegetarisch op de kaart, maar mijn grootmoeder was er gaan reserveren en had (een dag op voorhand dus) laten weten dat er een vegetariër bij zou zijn (ik dus :) ).

De amuse waren 3 kleine hapjes in een glaasje en een gefrituurde gamba.
1 glaasje was vegetarisch (mozarella met pesto en gedroogde tomaatjes), ik kreeg als vegetariër perfecte braambessen, kersen, aardbeien en frambozen erbij.
"Voor een mooie huid".

Als voorgerecht namen we elk de groentesoep (tomaat-pompoen-wortel geloof ik) van de dag, die perfect zacht en scherp tegelijk proefde. Hij had ook een romig textuur, terwijl er volgens ons geen room in te bekennen was. Fijn.

Als hoofdgerecht kreeg ik dus een 'verrassing', er was 'iets voorzien'.
Ik heb nog nooit zo speciaal gegeten als daar, dat moet ik toegeven.
De kok had een torentje van vegetarische maaltijd gemaakt met onderaan zelfgemaakte aardappelpuree met stukjes, daarbovenop gewokte groentjes (shii take, peultjes, courgette, paprika, tomaat), een zelfgemaakte vegetarische burger (!!), en daar nog eens bovenop een (ik geloof) kwarteleitje met 3 eierdooiertjes.

Erbij kwam brood en een klein pannetje met extra gewokte groentjes.
Super- lekker gegeten!

Bij de koffie kwam een ijsgekoeld glaasje avocaat.

Nog nooit zo speciaal gegeten, en dat in een restaurant waar normaal gezien niets vegetarisch te verkijgen is (zoals bijna elk restaurant aan zee).

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:België
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2008, 11:04:21 »
eergisteren bij pita gianni's in deurne. hele lekkere falafel met houmous, en ook heeeeeeel veel voor die prijs. zelfs mijn vriendje moest een deel laten staan, en das een heel grote eter. prijs kwaliteit dus zeker in orde. er waren ook nog een paar slaatjes en spaghettie en pizza, zoals elke goede pizza-pita zaak betaamd. en het was er nog gezellig ook.

en gisteren bij chinees fan's garden. zoals gewoonlijk alle bami's en nasi's veggie verkrijgbaar, maar ook een tofustoofpotje. dus dat neem ik nadat ik een vegetarische loempia heb gevraagd.
die was lekker, krijg ik het stoofpotje, zit dat boordevol soorten chinees vlees   >:(
oeps, tofustoofpotjes zijn meestal dus niet veggie in china... ik dacht dat dat wel duidelijk was met die vegetarische loempia, maar ze verontschuldigden zich, en een beetje later stond er een wel degelijk vegetarische variant op tafel. die superlekker was. :D en die ik weeral niet opkreeg.
en bovendien zij de ober dat ze zeker had gevraagd om geen vleesjus te gebruiken, want ze had ook een vegetarische vriendin, en ze begreep het erg goed. das vriendelijk.

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re:België
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2009, 11:07:31 »
Lekkere witte asperges op zijn Vlaams (in goede culinaire traditie dikwijls à la Flamande genoemd), dus in botersaus met geplet hardgekookt ei, in Kokenete (Kontich).
Voor ons dichtbij en echt wel een prettig adres. Je kan buiten eten bij goed weer (dat deden we nog net voor de avondkoelte viel.) Altijd wel groentetaart op de kaart, ook een zuiderse pasta-ovenschotel en nu ook een groentestrudel met currysaus die ik volgende keer wel eens wil uitproberen.
Aardige wereldwijnen, goede fruitig-droge Pinot Grigio uit Umbrië.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:België
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2009, 08:33:14 »
Gisteren gaan eten in restaurant Mint in Heusden-Zolder. Een vrij nieuw restaurant, zeer strak modern ingericht.
Voorgerecht: ambachtelijke kaaskroketjes
hoofd: Pasta roulade met aubergine en courgette gegratineerd met buffelmozzarella
wijn: een goeie witte bourgogne


Zeer verzorgd, de presentatie van de gerechten was echt top. Zeer attente bediening ook. Er is ook een gezellige loungebar waar je een aperitiefje of achteraf wat kan drinken.

http://www.mint-dining-lounge.be

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re:België
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2011, 10:38:54 »
Was al lang op ons verlanglijstje, www.le chemindecedre.be in Namen.
Prachtig huis, luxueus interieur en gelegen in de zeer gezellige oude stad.
Er is een vegetarisch bord, samengesteld door de chef zelf, dat zijn prijs (13,50) zeker waard is.
Omdat we de Libanese keuken al wat beter kennen en om hapjes te vermijden die we liever niet hebben, kozen we zelf onze mezze.
Een frisse fattouch, de traditionele fris-zurige Libanese salade met broodstukjes,
lekkere patata Harra (gebakken aardappelblokjes), een bladerdeeggebakje met spinazie, een koude moussaka (met nogal veel tomatensaus waarin kaneel doorsmaakte), een bijzonder lekkere koude linzensalade met rijst en gebakken ui en falafel, vier mooie grote falafelbollen met brosse korst, die in onze falafel-top 3 mogen.
Het is met het zelf kiezen van mezze altijd wat mikken dat je niet te veel of te weinig hebt, maar we hadden goed gekozen, vonden we.
Mooie, bijzondere wijnen tegen een redelijke prijs (23 euro voor dit soort zaak vind ik redelijk), wij hadden een witte Libanese Kefraya Dame Blanche, een mengeling van drie druiverassen, een zachte, droge, smaakvolle wijn.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2011, 10:51:22 door karl »