Vegatopia Forum

Japan

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Japan
« Gepost op: 09 januari 2012, 10:47:34 »
Ik ben van plan om dit voorjaar naar Japan op vakantie gaan, een 10-daagse reis van Tokyo naar Kyoto. Ik vraag me af of ik daar goed vegetarisch zou kunnen eten. Waar moet ik op letten, hoe leg je het uit, kennen ze vegetarisme eigenlijk wel?

Hebben jullie misschien tips voor restaurants of gerechten?

Alvast bedankt!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Japan
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2012, 20:07:03 »
Ik ben van plan om dit voorjaar naar Japan op vakantie gaan, een 10-daagse reis van Tokyo naar Kyoto. Ik vraag me af of ik daar goed vegetarisch zou kunnen eten. Waar moet ik op letten, hoe leg je het uit, kennen ze vegetarisme eigenlijk wel?

Japan is cool. Ze gooien wel over visbouillon in, behalve in vega-restaurants (in sommige vega-restaurants trouwens ook). In Tokyo en Kyoto zijn leuke vegetarische restaurants. Bij tofu-restaurants kun je over het algemeen niet eten, omdat daar overal vis in zit (ik ken er eentje in Kyoto waar je wel kunt eten). Ze doen in Japans niet aan straatnummers die zomaar vindbaar zijn, dus je moet overal een plattegrondje van meenemen hoe je er komt vanuit de dichtstbijzijnde metrohalte. Tenminste, als je het zeker wilt vinden  :)
Welke plaatsen ga je nog meer bezoeken?
Ga je via een reisorganisatie of regel je alles zelf? Een sidetrip naar Koyasan is leuk, en daar slaap je bij boeddhisten en die snappen wel wat vega is.
Neem een vegetarisch paspoortje mee in het Japans wat je wel en niet eet, er wordt weinig Engels gesproken.

Het is leuk om in een ryokan (herberg) te slapen, maar je moet dan wel Japans spreken of iemand die Japans spreekt laten uitleggen dat je vega wilt eten, je krijgt dan idioot lekker eten. Bij mij deed mijn reisburo dat, maar als je zelf alles regelt is dat wat moeilijk (als je zelf geen Japans spreekt).

In convenience stores (een soort AH to Go maar dan leuker) kun je salades voor lunch halen en puddingbroodjes en zoete bonenbroodjes.

Het voorjaar is wel gaaf, want dan zijn er toffe groenten als eetbare varens.

Als je je goed voorbereid is het zeker mogelijk vega te eten. En het land is echt heel erg de moeite waar om het te bezoeken, zo veel te zien en zo tof.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2012, 20:10:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Japan
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2012, 21:43:21 »
Dank je voor de uitgebreide tips.

We reizen van Tokyo met de trein via een aantal dorpjes naar Kyoto. We boeken via een reisorganisatie en die regelen alle hotels/ryokans en het vervoer. Ze hebben aangeboden voor mij een kaartje te maken waarop staat wat ik wel en niet eet, dus dat zal wel goed komen! Ik heb er zin in en verheuf me op dat idioot lekker eten!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Japan
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2012, 10:26:34 »
Dank je voor de uitgebreide tips.

We reizen van Tokyo met de trein via een aantal dorpjes naar Kyoto. We boeken via een reisorganisatie en die regelen alle hotels/ryokans en het vervoer. Ze hebben aangeboden voor mij een kaartje te maken waarop staat wat ik wel en niet eet, dus dat zal wel goed komen! Ik heb er zin in en verheuf me op dat idioot lekker eten!

Gaaf! Moet ik nog tips voor resto's in Tokyo en Kyoto opschrijven voor je of heb je al genoeg tips?
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Japan
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2012, 17:55:47 »
Als je goede tips hebt: graag!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Japan
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2012, 17:22:02 »
Ok.
Algemeen: in Japan doen ze niet echt aan adressen. Dat wil zeggen: er zijn wel straatnamen, maar de huisnummers zijn willekeurig en niet logisch verdeeld over de straat. Daarom hebben veel bedrijven een plattegrondje hoe je hun zaak bereikt. Als je een winkel, restaurant of locatie heel graag wil bereiken is het dus handig een plattegrondje bij je te hebben, dat je van hun website of elders hebt gedownload. Ook is een beschrijving hoe je er komt handig, voor veggie restaurants kom je die bv op Happy Cow en in blogs wel tegen. Het begint al bij het metro/treinstation, er zijn vaak zeer veel uitgangen, en die hebben en nummer of cijfer (geen naam). Het is handig als je al weet welke je nodig hebt. Ik zou sowieso voor elke stad die je bezoekt waar je niet avondeten in het hotel/de herberg krijgt eet-adresjes meenemen, want zomaar ergens binnenlopen en wat te eten vragen is als je geen Japans spreekt lastig (als je wel Japans spreekt, wat makkelijker, en als je niet zo strict bent en het niet erg vindt niet vega-bouillon/ham/bonitovlokken te krijgen is het ook wat makkelijker)

In de meeste tofurestaurants kun je niet eten als veggie, omdat ze daar veel met visbouillon doen. In ramen (noedel) restaurants kun je ook niet vega eten, vanwege de bouillon.

Overal over Japan vind je convenience stores, een soort AH to go maar dan veel beter. Je komt bv Lawson, AM-PM, 7 Eleven, Sunkiss, Kmart en Family Mart vaak tegen. Een goeie plek om lunch en drinken te halen. In het koelschap vind je vegetarische salade die lekker is, inari-sushi (dat is een tofuzakje gevuld met sushirijst. In de convenience stores is voor zover ik heb meegemaakt de rijst van de inari altijd naturel, en vega. Er gaan geruchten dat er ook tofuzakjes zijn die met visbouillon worden gekookt, maar voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de convenience store inari echt veggie. En lekker en vullend). Er zijn in het koelvak ook onigiri/omusubi: gevulde rijstballen met aan de buitenkant nori. Dat is wat lastig want ze zijn niet allemaal vega. In sommige convience stores staat een plaatje wat er in zit, maar dat is niet bij allemaal, soms hebben ze alleen een kleurcodering. Ik weet dat ergens een gouden en ergens een rode in elk geval niet vega is maar daar heb je weinig aan. De vega opties die er zijn, zijn meestal wakame (zeewier) en ume/umeboshi (zoute pruim). De zeewier op het plaatje ziet er uit als paars/zwarte dingetjes en de ume als een rode rond ding. Het personeel in convenience stores spreekt geen Engels, maar je zou kunnen proberen om om 'wakame' of 'umeboshi' of 'ume' te vragen. Verder vind je buiten de koeling ook nog voorverpakte zoete wafels, vierkante witte boterhammetjes met Amerikaanse pindakaas (te herkennen aan een dansende pinda op de verpakking) en jam (ik denk met een dansende aardbei). Er zijn ook zoete rode bonen broodjes (ronde broodjes, niet iedereen vindt ze lekker). En er is chips en drinken. In de koeling is er ook een soort van je vache qui rit, maar dan niet in driehoekvorm maar drie rechthoekjes. Ook noedelsoepen maar daar heb ik me niet aan gewaagd. Je krijgt hier als je inari of salade koopt bijna altijd ook een servet en stokjes mee bij de kassa of je vraagt even om stokjes (hashi heten die).

Op de treinstations in wat kleinere steden zit soms een soort Franse of Duitse Delifrance (soms heet ie ook zo). Soms hebben ze ook een soort Engelse bordjes bij de selfservice counter staan. In bijna alle hartige gevulde broodjes en quiches zit vaak ham, ook al staat het niet op het bordje. Zoete dingen daar zijn wel vega, net als ongevulde broodjes. Als het broodje zwaar is, zit er vaak wel een vulling in en regelmatig is dat ham kaas. Croissants zijn soms met margarine. Ze hebben ook wel een soort set ontbijt met koffie, een zoet broodje en een gekookt ei.

In de treinstations zijn bento-zaken (lunchboxzaken) die er mooi uit zien, maar iets veggies krijgen is lastig. Ze hebben hier ook tofuzakjes, maar soms zijn die met niet veggie rijst gevuld. Als je lunch voor onderweg moet meenemen zou ik dus naar de convenience stores gaan en niet op het station in een bentowinkel iets kopen.

Mos Burger is een Macdonalds achtige Japanse burgerketen met maar liefst 3 vegaburgers. Je kunt wel googlen welke drie dat zijn, in elk geval één met schorseneren (burdock in het Engels). In de winkel is er dacht ik ook wel een Engels menu. Coco's is een Japanse curryketen, maar ze hebben er geen vega eten: ook in de groente curry gaat rundextract. In de grotere steden zie je wel eens een Subway, ze hebben een veggie delite en ik geloof ook een avocado broodje, geen veggie patty. McDonalds, als je daar al wil komen, heeft wel friet maar geen vegaburger.

Sushi wordt gegeten als snack of vlug avondeten. Je ziet in sushizaken veel mensen alleen eten. Als vega kun je het beste naar een kaitenzushizaak gaan: eentje met ronddraaiband. Daar zie je er niet zo veel van, maar ze zijn er wel, zeker in de grote steden. De vegaopties zijn: kappa (komkommer), oshinko/takuan (beide de zelfde naam voor gele gepickelde daikon/radijs), inari (tofu, klemtoon op de ri), en tamago (zoete omelet, er is wel een kleine kans dat er dashi (visbouillon inzit) klemtoon op de ta) en als je geluk hebt misschien ook natto (gefermenteerde sojabonen, een rare smaak maar leuk te proberen en echt vega), heel soms ook aubergine (soms in blauwe gepickelde variant, weet niet hoe die heet wel iets met nasu erin want dat is de naam voor aubergine), shiitake (paddenstoel). Bij de kaitenzushi hebben ze soms ook wel een Engelse menukaart. Je pakt vd lopende band wat je wilt. De vegasushi komen vaak niet automatisch erop, dus die roep je, hard, naar de chefs die achter de lopende band staan, en dan roept hij hard terug en soms de rest van het personeel ook en dan wordt het voor je gemaakt. Je trekt als Europeaan nogal bekijks in Japan en ook in zo´n zaak, maar mensen vinden het echt leuk dat je er bent.
Zo dat is wat algemene info, later nog wat vega adresjes in Tokyo en Kyoto.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Japan
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2012, 13:26:47 »
Even de website van Mos Burgers bekeken, ziet er wel geinig uit! Dmv symbolen geven ze aan wat voor burgers het zijn, want een omschrijving staat er niet bij. Het groene symbooltje staat voor groenten, maar of dat ook echt vegetarisch betekent? Overigens is dat op die van Singapore waar wel Engels wordt gebruikt, want de Japanse is echt voornamelijk Japans.
Wel leuk dat ze ook burgers met een rijstbroodje hebben. De schorseneren vind je in de kinpiraburger (al is het woord burger niet helemaal van toepassing zo aan de foto te zien). In Singapore heb je daarnaast ook een Hoikkado croquette burger, ik denk dat ze daarmee de pompoen bedoelen. Die is ook als losse kroket verkrijgbaar daar, maar helemaal niet in Japan. Daar heb je wel weer gefrituurde uienringen, al heb je vast wat leukers te proberen als je in Japan bent, lijkt me.
Overigens heeft Mos een samenwerkingsverband met iets typisch Nederlands: Dick Bruna. Je kan dus gaan eten in een themarestaurant met Nijntje kennelijk...

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Japan
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2012, 12:40:43 »
Ja, diverse vegans in Japan hebben uitgezocht dat de 3 groentenburgers (in Japan dan, in Singapore weet ik niet) ook echt vegetarisch zijn en die schorseneren zelfs vegan.
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Japan
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2012, 16:20:01 »
Waaaw, veel tips! Ik heb graag een flinke kom noodlesoep als lunch, helaas zijn die dus meestal met visbouillion... misschien moet ik maar wat minder streng zijn tijdens de vakantie. Voor westerse broodjes ga ik natuurlijk niet naar Japan.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Japan
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2012, 17:35:22 »
Ja, maar ik had na bv een week drie keer per dag Japanse maaltijden soms wel zin in bij de lunch in gewoon een Westers broodje. Omdat je de dag ook al begint met rijst ipv brood  :).

Oh ja, er zijn wel noedels die je vega kunt eten: zaru soba. Dat zijn koude boekweitnoedels. In Tokyo zie je ze niet veel, maar bv in kleinere plaatsen wel en ze zijn een prima lunch. Je krijgt er bosuitjes en sojasaus bij. Soms ook nog een los kannetje vissaus, maar die gebruik je dan dus niet. Je kunt als er geen sojasaus bij komt daar ook om vragen (shoyu is sojasaus). Soms zijn er zaru udon: witte dikke noedels. Het zaru staat voor koud.

Tokyo
Het Brown rice cafe in de wijk Sinjuku is leuk en vega. Ze spreken er niet echt Engels, maar alles is vega en ik geloof dat de menukaart een beetje in het Engels is ook. Op Happy Cow vind je in de comments wel hoe je er moet komen als je er heen wilt vanaf bv Omotesando station. Wij moesten eventjes op een tafel wachten, ze hadden binnen en buiten plek. Er zitten een stuk hippere mensen dan de naam brown rice cafe doet vermoeden. Als je van moderne architectuur houdt, is dit sowieso een leuke wijk om te verkennen.

Het Pure cafe van Aveda is niet heel ver van Brown Rice cafe vandaan en ook helemaal veg. Ik ben hier wel een kijkje gaan nemen maar heb er niet gegeten omdat ik daarna bij Brown Rice ging eten, maar het zag er leuk uit http://www.pure-cafe.com/. Ook voor hun staat er tips hoe je er moet komen op Happy Cow.

SaishokuKenBi is een compleet vega buffet restaurant. Erg leuk en lekker, en superleuk om er alles te kunnen eten, wel wat alternatief. Om het te kunnen vinden moet je even bij de instructies op Happy Cow kijken, maar let op dat er twee Okubo stations zijn, zij bedoelen het metro station en niet het JR treinstation (ik kwam van het treinstation en wist niet dat er ook een metrostation was en bleek dus precies de andere kant op te moeten dan de beschrijving aangaf). http://www.daisho-kikaku.com/ site is in het Japans, maar door te klikken krijg je wel een idee en vind je ook de openingstijden.

Kyoto
In Kyoto serveren ze echt superlekker eten. Ze maken hier van hele verse groenten e.d. gebruik.

In Kyoto kun je op 2 plekken in elk geval veilig naar een tofurestaurant. De eerste is echt fantastisch en mijn favoplek in Kyoto: http://www.sanjo-togaden.com/ (alleen in het Japans). Ze hebben hier idioootlekkere huisgemaakte tofu, yuba (tofuvel, sojamelk) en een Engelse menukaart. Ze spreken geen Engels, beneden zit een winkeltje, boven het resto. Je komt er als volgt: ga op de kruising van Pontocho met Sanjo Dori staan, loop naar links (dus aan de zuidzijde van Sanjo Dori richting het westen). De zaak vind je een stukje voor de kruising met Kawaramachi Dori. De Engelse menukaart en voorbeelden hoe het eten er uit ziet staan buiten. Het wordt door oude, aardige dames gerund.

Op de kruising van Kawaramachi Dori en Sanjo Dori zit trouwens een kaitensushizaak Mushashi met wel een paar vega sushi (en ik dacht ook Engelse menukaart). Als het vol is gewoon naar binnenlopen, want ze hebben boven ook nog een ruimte.

En het tweede tofurestaurant waar ze aan vega doen is Junsei http://www.to-fu.co.jp/en/index.html Ze hebben hier een yudofu course (verse tofu die je zelf in een pot heet water verwarmt, een soort fondue) die alleen in water gaat en niet in bouillon. Je krijgt er natuurlijk wel allemaal smaakmakers bij. Ik ben hier gaan lunchen, heel gaaf, er zaten alleen Japanners en iemand die op de gitarist van R.E.M leek. Om het te vinden is het handig een foto mee te nemen van de main entrance (staat op de site) want deze zaak hoort bij een tempel en allerlei huisjes langs die straat lijken op elkaar, als je de karakters op de balonnetjes vergelijkt met die op je foto weet je welke je moet hebben. Ernaast zit een toeristenwinkel en als je aankomt wil een Japanner je eerst naar de toeristenwinkel leiden, maar dan moet je hard Junsei Junsei roepen en dan laat ie je door de poort. Er zijn misschien ook nog wel andere tempelrestaurantjes met vega yodofu maar het probleem met de tempelresto's is vaak wel dat je wel ongeveer moet weten waar je moet zijn.

Ik ben trouwens ook met een Japanse in het best wel bekende tofuresto Ume No Hana geweest, maar dat was een enorm gedoe, er zijn echt vier chefs langs geweest om met haar in het Japans te praten wat ik allemaal wel en niet at, niet echt handig dus zonder Japanse spreker bij je (en met overigens ook niet, wel enorm lekker).

Obanzai is een best goed te vinden bijna helemaal vega buffet restaurant, volgens mij staan ze ook in Rough Guide/Lonely Planet maar ze hebben geen site. Ze hebben veel gerechten, maar soms zijn 1 of 2 met vis, als je je briefje laat zien dat je vega bent, wijzen ze wel aan welke gerechten niet geschikt zijn. Adres en zo staat op Happy Cow.

In Kyoto zit ook vrij centraal het Indiase restaurant Ashoka. Het is een beetje formeel, maar ze spreken er Engels, hebben een Engelse menukaart en genoeg veggie. Ze zitten ook in Osaka trouwens maar in die vestiging ben ik niet geweest. Site: http://www.ashoka-jp.com/en/shop/index.html#link02

Op de Pontocho-dori (een mooi straatje met sjieke restaurants) zit een Japanner die lang in Frankrijk heeft gezeten en ook vega kan koken. Ik ben er zelf niet geweest maar als je naar een bijzonder diner uitkijkt is dit denk ik zeker een tip (maar het is wel duur, zeker nu de yen zo ongunstig staat, toen ik voor het eerst in Japan was, was de Yen 40% goedkoper!). Je schijnt via de site in het Engels te kunnen reserveren of laat de receptie van je hotel of herberg bellen http://www.misogui.jp/eng/menu/index.html.

En ik heb in Kyoto een hele gave vega kookles gedaan bij een mevrouw die ik geloof inmiddels ook in de Lonely Planet staat http://www.kyotouzuki.com. Zij snapt echt wat vega is, ze had helemaal speciaal vega bouillon gemaakt en we hebben leuke dingen gemaakt. Ze spreekt goed Engels en je kunt een kookles via email bij haar reserveren, heel erg leuk.

Zorg dat je ergens miso konnyaku dengaku of tofu miso dengaku eet: gegrlde sticks met konnyaku (=een soort jelly gemaakt uit een wortel, helemaal vega) met miso, of gegrilde tofu met miso, is echt heel lekker. Ziet er zo uit. Nasu miso dengaku (gegrilde aubergine met miso) is ook heel lekker.

Als je nog van andere dorpen of steden tips moet moet je het even zeggen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2012, 17:39:00 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Japan
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2012, 16:44:55 »
Heerlijk gegeten in Japan! Met een briefje opzak, waarop in het Japans stond wat ik wel en niet eet, kon ik bijna overal terecht. De Japanners zijn zo behulpzaam, dat ze zich echt de moeite nemen met je mee te denken wat je kunt eten.

En in de Ryokans was de keuze aan groente zo royaal, dat ik zelfs als ik geen vegetarisch had besteld, ik mijn buik wel vol had gehad.