Vegatopia Forum

De ontbijtdraad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
De ontbijtdraad
« Gepost op: 04 juli 2012, 15:24:23 »
Hoe ontbijten jullie doordeweeks?

Ik sla het op dit moment weer over, omdat ik nu zelfs moeite heb met vitaminepillen 's ochtends, laat staan echt voedsel, maar dat blijft me de hele dag achtervolgen, ik snaai bij de lunch, en omdat ik dan niet goed eet, ga ik 's middags maar weer eten zoeken en dan halfslachtig avondeten of pas heel laat. (wat misschien wel de reden is dat de volgende dag ontbijten ook weer niet lukt?)

Ik zou graag een ontbijtdrank ofzo willen proberen 's ochtends, maar ik ga niet doen alsof ik daadwerkelijk iets in elkaar ga flansen 's ochtends, of zelfs maar de avond van te voren. Koken, en daar reken ik blenderen ook toe, is op dit moment gewoon nog heel moeilijk en daar moet ik een middag voor uittrekken in het weekend.

Commerciele dingen lijken af te vallen omdat ik geen melk en geen appel mag (en nog meer dingen, maar het lukt al niets om iets te vinden zonder melk en appel) dus ik overweeg toch om iets in elkaar te gaan zetten in een weekend en dan maar hopen dat het een weekje houdbaar is.
Maar misschien zijn er nog ideeën waar ik niet opgekomen ben, dus ik hoor graag hoe jullie ontbijten.

(En recepten voor iets wat mijn bloedsuiker stabiliseert en voorkomt dat ik met flink knorrende maag aan de lunch begin en wat een week houdbaar is in de koelkast of ingevroren kan worden hoor ik ook graag.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2012, 15:32:12 »
Kan sojamelk/-yoghurt wel? Heb je een blender? Bij een blender is het toch een kwestie van spul in de bak mikken en ding aanzetten? Tsja, dan zou ik sojayoghurt, fruit, havermout/brinta en een scheutje water in de blender mikken en dat opdrinken. Niet houdbaar.
Of sojayoghurt, fruit en havermout/brinta en een handje noten naar binnen lepelen.

Kop thee en een volkorenbeschuit/knåckebrød is ook al teveel voedsel?
Eet je daadwerkelijk helemaal niks totaan de lunch? Daar kan ik me dus echt niks bij voorstellen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2012, 15:36:47 »
Eerst wat slokken thee en evt wat jus.
Daarna twee uit cruesli/beschuitje/boterham.

Heel soms alleen een beschuitje, maar dan fiets ik naar school, en dan ben ik alweer flauw.

En dan begint de werkdag in het onderwijs, met max een kwartiertje pauzes, óók voor de lunch. Dus dan om tien uur 1 boterham, om twaalf uur 1 boterham, en rond drie uur eindelijk lunchen, maar goed tot daar ging je vraag niet.

En 's ochtends geen trek? Dan máák je maar zin. ;)
Ik mocht van mijn opa zonder eiwitten niet de deur uit het verkeer in.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2012, 15:41:56 »
Is misschien koude soep iets voor je? Gazpacho, komkommersoep? Vijf gedroogde abrikozen?
Of je eet 1 cracker en om half 10 en 11 uur nog een cracker of abrikoos of wat dan ook?
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2012, 15:46:18 »
En 's ochtends geen trek? Dan máák je maar zin. ;)
Ik mocht van mijn opa zonder eiwitten niet de deur uit het verkeer in.
Ik word misselijk van eten 's ochtends en blijf het dan de hele dag opboeren. En ik ga met een taxi naar mijn werk, dat is voor iemand die wagenziek is sowieso al een uitdaging, laat staan als die iemand ook nog misselijk is van het ontbijt.

@Selly: crackers gaan pas rond lunchtijd, maar soep lukt misschien wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2012, 15:48:29 »
Om je bloedsuiker te stabiliseren heb je voor zover ik weet langzame koolhydraten nodig: müsli, volkorenspul, havermout, brinta. Idd. eiwitbron erbij en nog wat fruit en klaar is Klara fem  ;)

Ik eet 's ochtends best veel en met de kinderen eet ik fruit mee. Dat is ook wel nodig om de lunch te halen en ik fiets maar 4/6 km naar school (afhankelijk van de locatie waar ik moet zijn).

Kun je niet iets eten zodra je uit de taxi komt dan? Of bouw het op met een halve beschuit o.i.d. om eraan te wennen.
En je weet dat vitaminepillen "loos" slikken, dus zonder voedsel weinig effect heeft?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2012, 15:52:19 »
@Selly: crackers gaan pas rond lunchtijd, maar soep lukt misschien wel.

Instant misosoep is misschien ook iets dan.
Soep blijft ook wel even goed en is vooruit de maken. En in de vriezer te mikken.En kan geblenderd worden.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2012, 15:54:52 »
dat van die vitaminepillen wist ik niet, dan is het maar goed dat dat nu ook niet lukt.

Müsli en brinta gaan soms wel goed, maar nu niet. Opbouwen heeft weinig zin in mijn geval, omdat het fluctueert, soms kan ik wel een half kommetje müsli op, soms niet. Ik kan op dit moment een half glaasje sap, maar dat is gewoon te weinig.

Als ik uit de taxi kom en ben bijgekomen van de reis is het al zo'n beetje lunchtijd (ik werk niet 's ochtends, omdat ik hoe dan ook part time werk en mijn lijf heeft zo'n afgrijselijke hekel aan ochtenden dat ik het mezelf en mijn baas maar niet aandoe om dan maar productief te gaan zijn), maar daar kan ik wel een beetje in schuiven misschien. Maar dan nog ben ik waarschijnlijk aangewezen op semivloeibaar eten en moet ik dat dus mee zien te nemen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2012, 15:59:42 »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2012, 16:06:06 »
Ja maar dat is net als met koken, dat kan ik niet  :(

De combinatie van veel allergieën en een handfunctie als de mijne is erg onhandig. Open maken kunnen collega's nog wel doen,  maar het ding moet natuurlijk ook dicht.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2012, 16:10:59 »
Ja maar dat is net als met koken, dat kan ik niet  :(

De combinatie van veel allergieën en een handfunctie als de mijne is erg onhandig. Open maken kunnen collega's nog wel doen,  maar het ding moet natuurlijk ook dicht.

Oh ja, dat is dan niet handig.
Ik weet niet of een soep bento beter dicht is te maken.
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2012, 16:29:03 »
Ik ontbijt altijd met een smootie van vers geperst citrusfruit, banaan en diepvries frambozen, bessen en/of aardbeien, wat honing en soms wat yoghurt erdoor. Daarna eet ik een klein kommetje muesli met yoghurt, soms met nog wat (gedroogde) vruchten of nootjes erdoor.

Als ik geen zin het om iets te eten of muesli me zelfs te zwaar is dan eet ik alleen een kommetje yoghurt/kwark met vruchten of honing. Dan heb ik wel eerder weer honger, maar dat maakt me niet uit, dan lunch ik gewoon al om half twaalf.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2012, 23:40:15 »
En een rijst- of viergranenwafel of zo?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #13 Gepost op: 05 juli 2012, 01:43:32 »
Ik word misselijk van eten 's ochtends en blijf het dan de hele dag opboeren.

Klinkt enigszins bekend.
Heb je last van reflux oid? Neem je maagbeschermers?
Slaap je wel goed verder?
Is de ph van je urine weleens gemeten? Zo nee, dan zou je voor de gein eens kunnen kijken met zuur/basestrips of je 's ochtends in het algemeen zuur bent of dat het misschien meer aan je maag zelf ligt. Je speeksel testen voordat je iets in je mond hebt gehad, dus ook niet eerst je tanden poetsen.

Zure of verzurende producten kun je het beste ontlopen lijkt me.

Met een beetje vriezer kun je heel handig de avond van te voren iets uit de voorraad vissen en 's ochtends ontdooid meenemen. Denk aan volkorenmuffins of bijvoorbeeld een pannenkoek. Sushi kan ook, al moet je die niet met veel vocht bevattende dingen als komkommer invriezen. Google op bento, tig drukke moeders leggen voorraad aan en leggen uit hoe dat te doen. Niet te grote dingen kun je 's ochtends eruit halen, dan heb je een koele lunch.
Aardappelsalade (zoete aardappel is beter qua GI-index), pastasalade, bonensalade, quinoa en couscous zijn wel een paar dagen houdbaar. Rijstsalade zou ik niet te lang bewaren. Misschien iets met gekookte kikkererwten als salade proberen? Of met bietjes, die kunnen ook fijn voor je maag zijn trouwens.
Miniquiches, gevuld brood (Turks gozleme met spinazie-feta, die hebben meestal niet zoveel deeg, bijvoorbeeld), samosa's met volkoren deeg.

Heb je een magnetron? Is het wel haalbaar om die 's ochtends te gebruiken?



Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #14 Gepost op: 05 juli 2012, 02:18:35 »
Ik heb zelf het idee dat het gewoon lang duurt voordat mijn spijsverteringsstelsel "wakker" wordt. Toen ik nog sportte, duurde het na het sporten ook een uur of 6 voordat ik weer kon eten. Ik heb verder geen last van reflux, en ik neem geen maagbeschermers, omdat ik ook geen pijnstillers slik. Ik zou het eigenlijk wel eens over laxeermiddelen moeten hebben met een arts, maar die ga ik liever niet gebruiken, dus ik hoop door gewoon mijn maag wat sneller op gang te helpen dat ook wat beter te laten verlopen.

Ik slaap enorm kut, maar dat doe ik al jaren (en ik heb ook al jaren, zo niet mijn hele leven, enorm veel problemen met eten 's ochtends).

De PH van mijn urine is ongetwijfeld wel eens gemeten toen ik een blaasontsteking had, maar verder nooit.

Lunch meenemen zou ik eigenlijk moeten doen, maar mijn vriezers zitten al vol met voorgekookt avondeten, omdat ik gewoon nog niet goed genoeg kan koken om dat stelselmatig zelf te doen. Ook flink vooruitkoken gaat gewoon nog niet, dus dat wordt gedaan.

Ik heb een magnetron (uiteraard, want ik kook dus niet) en dat lukt me 's ochtends meestal nog wel. (En laten we eerlijk zijn, als het opwarmen en opeten van ontbijt fysiek te zwaar is, dan moet ik gewoon niet gaan werken, want dan heeft mijn lijf heel duidelijk rust nodig).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #15 Gepost op: 05 juli 2012, 09:04:55 »
Kijk eerst eens naar gewoon eten met een laxerende werking, voordat je met medicijnen begint. Misschien is het op te vangen door meer vezels binnen te krijgen en water te drinken bijvoorbeeld.

Heb je weleens enzymen geprobeerd? Die kunnen helpen bij een betere vertering. Krijg je via je voeding wel genoeg jodium binnen? Dat kan ook je vertering beinvloeden. Kijk eens hoe je op zeewier reageert bijvoorbeeld.

Bedoelde ook niet dat je zelf vooruit moest gaan koken, je post genoeg op het forum om dat te weten ;) Misschien toch kijken naar een klein vriezertje erbij anders? Het is wel echt belangrijk om regelmatig te eten, zeker nu je nog aan het herstellen bent, je wel weer op pad gaat om te werken en je bloedsuiker stabiel moet blijven. Gember kan ook helpen tegen misselijkheid en wagenziekte.

Je had eerder gepost dat die magnetron te ver weg stond oid, vandaar de vraag. Je kan soep invriezen in handige porties (zakjes, ook makkelijker te tackelen dan bakjes gok ik of in een grote muffinvorm oid en dan nadat ze los ingevroren samen in zak doen) en 's avonds in een magnetronbak doen. 's Ochtends hoef je dan alleen kort de magnetron aan te zetten. Trechter maakt het overgieten makkelijker of je kan kijken naar een bakje waar je het zo uit kan drinken natuurlijk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #16 Gepost op: 05 juli 2012, 14:14:09 »
Ik eet al veel vezels en drink al veel water, dat is volgens mij het probleem niet. Eerder dat mijn darmen te lang stilliggen ofzo. Maargoed, ik ken niemand die daadwerkelijk minder klachten kreeg door het gebruik van laxeermiddelen, dus ik wil het echt liever niet.

Jodium zal op het randje zitten, omdat ik vrij weinig eet, en dus ook vrij weinig brood met jozo. Zelf doe ik vrijwel nooit ergens zout bij, broer en moeder koken ook vrij zoutloos. Zeewier heeft albert volgens mij niet en de zeewiersalade van de sushibezorger heeft komkommer erdoorheen, dus die kan ik niet eten.

Vriezertje erbij is misschien wel een optie. Ik heb op zich al een grote vriezer erbij, maar daar zit katteneten in, en die gaat helemaal vol af en toe. Die 3 laden die ik heb zitten vol met mensenavondeten. Maar op dit moment is de lunch nog niet het grootste probleem, ik kan met wat er in de kantine is ook een gezonde lunch samenstellen, alleen niet als ik duizelig ben, dan grijp ik de meeste zoete dingen die ik kan vinden.

De magnetron is nu verplaatst, omdat het mijn hoofdkookinstrument is geworden, dus daar kan ik nu goed bij ;)]

Ik ga van het weekend eens een soepje of 2 maken, kijken hoe dat volgende week gaat.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #17 Gepost op: 05 juli 2012, 14:48:48 »
En wat vind je van yofu, met wat vers fruit erdoor?
Ik had ook nooit trek 's ochtends, ik ontbeet met koffie, en pas met de lunch ging ik echt wat eten. Toen ik zwanger werd trok ik dat niet meer, en toen ben ik gaan ontbijten op mijn werk. Want echt zo rechtstreeks uit bed wat eten, brrr, moet er niet aan denken.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #18 Gepost op: 05 juli 2012, 15:18:25 »
Op de momenten dat müsli lukt, lukt yofu ook, maar nu dus niet (ik heb alleen wel de alpro yoghurtvariatie, die is veel minder zuur, dat vind ik meestal vervelend, maar 's ochtends is dat niet zo erg).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #19 Gepost op: 05 juli 2012, 16:28:35 »
Als je weinig beweegt, kan dat ook je peristaltiek beinvloeden trouwens. Chia- en lijnzaad kunnen de doorloop wat sneller maken, mits er voldoende gedronken wordt.

AH heeft vast wel gedroogde nori. Anders kun je bij o.a. de natuurwinkel ook zeewiervlokjes krijgen, dat is nog makkelijker in het gebruik voor je. Daar vindt je ook een zeewiersalade die alleen hoeft te wellen.

Heb je in de kantine wel keuze uit zoetigheid die niet alleen snelle suikers heeft? Anders maak je die pieken (en dalen) alleen maar erger.
Misschien kan iemand een voorraadje zelfgemaakte mueslirepen voor je maken?

Sin chile, no tiene chiste!