Vegatopia Forum

Slowakije

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ElisaDay

Slowakije
« Gepost op: 28 mei 2002, 23:30:00 »
Vegetarisch eten in Slowakije is goed te vinden, hoewel je moet niet veel afwisseling verwachten.
Een nationaal Slowaaks gerecht is gepaneerde kaas (net zoiets als onze "kaasschnitzels" maar de paneer is lekkerder/echter). Pas wel op dat er geen ham bij zit, vaak staat deze variatie van het gerecht namelijk ook op de kaart bij vleesloze gerechten.
Verder hebben veel restaurantjes iets van rijst met groenten.
Als voorgerecht is de knoflooksoep erg lekker!
En als je er echt niet meer uitkomt: over het algemeen is het normaal om je hoofd- en bijgerecht apart te bestellen, dus heb je een redelijke keuze aan bijgerechten (aardappel, groente, rijst).
groetjes, ElisaDay

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Slowakije
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2002, 11:23:00 »
Allen daarheen
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline pip

  • ***
  • 169
Slowakije
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2002, 14:36:00 »
toevallig ben ik van plan over een (nog onbekend) aantal weken daarheen te gaan op vakantie. Ik ga dan kijken of ik er een beetje redelijk geheel plantaardig (veganistisch) kan eten. Heb je nog tips voor me, ElisaDay
blaat

Offline Nick

  • ****
  • 578
Slowakije
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2002, 14:38:00 »
Niet te haastig!
Toen ik er was kon je buiten die gepanneerde kaas (inderdaad lekker) niet veel meer dan tomaten of augurken krijgen. Soms stonden wel eens andere groenten op het menu maar waren helaas juist niet te krijgen. De volgende dag toevallig ook niet..
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

smikkeltje

Re:Slowakije
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2006, 21:28:30 »
toevallig ben ik van plan over een (nog onbekend) aantal weken daarheen te gaan op vakantie. Ik ga dan kijken of ik er een beetje redelijk geheel plantaardig (veganistisch) kan eten. Heb je nog tips voor me, ElisaDay

jeej, over drie weken ga ik ook naar slowakije!! ik ga naar bratislava en naar ehm... ergens ten noorden daarvan waar je kunt skiën :) ben benieuwd of je nog lekkere vegatips hebt, want de laatste keer dat ik in het buitenland was heb ik alleen maar friet met sla kunnen eten :S
(ik eet dus geen kaas... dat maakt het nog wat lastiger)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2006, 21:30:30 door smikkeltje »

smikkeltje

Re:Slowakije
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2006, 10:50:22 »
Nou, veganistisch eten is niet erg bekend, wel heeft ongeveer elk restaurant een aantal vegetarische gerechten, maar dat is dan met kaas. En knoflooksoep is heel lekker, maar wordt wel meestal van vleesbouillon gemaakt! Net als andere soepen daar overigens. en bloemkool en broccoli lijken de nationale groenten te zijn, ook gefrituurd, superlekker! En aardappelkroketjes! En avocadosalade! En in mijn ervaring is het niet zo zinvol gebleken om een gerecht met kaas te bestellen zonder kaas, want ik had drie keer gevraagd of ik er geen kaas bij kreeg, en toen kreeg ik het toch. Gelukkig kon ik het er zo'n beetje afpulken.
Maar ze hebben overal cocktails en warme wijn, dat is ook voedzaam!

smikkeltje

Re:Slowakije
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2006, 10:51:15 »
Oh ja, ik heb wel een paar vegetarische restaurants gezien die ook veganistisch op de kaart leken te hebben, maar die waren toevallig steeds dicht als we wilden eten.

Vegasmurf

Re:Slowakije
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2009, 09:17:06 »
Mijn ervaring is dat je in Slowakije prima vegetarisch kunt eten. Zelf ben ik allergisch voor kaas maar dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Wel is het oppassen omdat bij de meeste restaurants een lijstje met vleesloze gerechten op de kaart staan, maar daar zitten dan vaak wel gerechten met ham ( =Sunka) bij.
Vegetarische restaurants zul je niet veel tegenkomen, maar je kunt bij iedere pizzeria prima terecht en ook de chinees rukt op. Ook bij chinezen heb ik heerlijk vegetarisch gegeten.
Met soep zou ik erg voorzichtig zijn, die wordt meestal vegetarisch gemaakt door de balletjes er uit te scheppen.
Ook kun je vaak lekker eten door van een aantal bijgerechten te combineren.
Het erg handig om voor een paar euro een boekje wat en hoe slowaaks te kopen

Groetjes,
Vegasmurf

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Slowakije
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2010, 19:26:34 »
Afgelopen dagen was ik in Slowakije en herken alles wat hierboven al geschreven is. Gegrilde groenten (met gestoomd brood) was wel mijn favoriete gerecht.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Slowakije
« Reactie #9 Gepost op: 08 juli 2017, 23:54:59 »
Anno 2017 is Bratislava een bruisende, moderne stad met allerlei verschillende restaurants. Het prijspeil is wat gestegen, tot op Duits niveau (lees: hoofdgerecht 7.50 tot 10 euro, halve liter bier voor 3 euro). Wij aten vanavond in een Thais-Aziatisch restaurant, Green Buddha, in het centrum. Een prima curry en lekkere loempiaatjes.

Openbaar vervoer is trouwens nog steeds erg goedkoop, 70 cent voor een ritje van 15 minuten. Ik verblijf in een hotel dat bij de universiteit hoort (Hotel Druzba), iets buiten het centrum, voor minder dan 30 euro per nacht - met eigen douche en toilet, lelijk gebouw maar prima kamer. Je schijnt voor 2-3 euro een goed ontbijtje te kunnen scoren.
Gemüse ist mein Fleisch