Vegatopia Forum

Keukengeheimpjes en andere tips en tricks

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Gepost op: 15 november 2012, 13:47:09 »
Iedereen heeft ze wel, de persoonlijke kleine of grote trucjes in de keuken, die touches die het geheel nét dat tikkeltje meer geven, of die een gerecht helemaal af kunnen maken. Zoals een beetje mosterd bij de kaassaus, bijvoorbeeld. Of een scheut rode wijn aan de bolognesesaus, voor extra diepgang. Of ui bakken met een beetje steranijs voor een vollere en zoetere smaak te bekomen. Bij het begin van een curry behalve een uitje ook al een tomaat mee bakken, zodat die helemaal carameliseerd. Dit zijn enkele van mijn dingetjes.
Welke zijn die van jullie? Wat geeft jullie keuken 'persoonlijkheid'?


Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2012, 14:03:33 »

Extra champignon/tomaat/paprika op diepvriespizza's.

Mijn buurman frituurt bij voorkeur ovenfriet in plaats van gewone diepvriesfriet. Maar ja hij neigt dan ook wat naar obees, ik geloof niet dat hij dat durft te doen in aanwezigheid van buurvrouw.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2012, 17:13:42 »
Mijn enige keukengeheim is dat ik altijd knoflook en kerrie in huis moet hebben. Daar maak je alles lekker mee :P
Want a sugarcube?

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2012, 18:27:15 »
Ik maak een quiche/groentetaart altijd van diepvriesbladerdeeg, die ik niet blindbak, maar meteen met inhoud en al in de oven zet. Om te voorkomen dat het deeg te nat wordt door al het vocht wat uit de groenten komt, doe ik onderop een dun laagje couscous, die neemt dan mooi het vocht op en je proeft het eigenlijk niet.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2012, 12:06:58 »
Ik maak een quiche/groentetaart altijd van diepvriesbladerdeeg, die ik niet blindbak, maar meteen met inhoud en al in de oven zet. Om te voorkomen dat het deeg te nat wordt door al het vocht wat uit de groenten komt, doe ik onderop een dun laagje couscous, die neemt dan mooi het vocht op en je proeft het eigenlijk niet.

Dat doe ik ook, maar dan met paneermeel. Werkt als een trein!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2012, 12:08:42 »
En nog eentje voor het koken van eieren. Ik doe altijd een scheutje azijn in het water.
Als de eieren dan barsten, blijft het eiwit toch binnen de schaal.

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2012, 08:23:58 »
Bij de toko hebben ze van die zakjes voor pindasaus/gadogadosaus/etc. Ik doe vaak een beetje daarvan in mn saus als ik gele curry maak. Lekker :) sowieso gebruik ik het eigenlijk vaker als ingredient, dan om daadwerkelijk pindasaus te maken haha...

Ketchup in de linzensoep, niet te zuinig ook. Het zoetzure is precies goed erbij, en de soep wordt mooier rood.

Eieren kan je ook koken in een waterkoker. Wel gaatje prikken in de luchtbel aan de bolle kant, ik prik sws altijd gaatjes maar in een waterkoker wil je ECHT niet dat ze barsten haha... Ideaal voor op de camping, en ik heb het ook heel lang op mijn studentenkamer gedaan. De keuken was 2 trappen omhoog en dan nog een hele gang door, maar koelkast, waterkoker en combimagnetron had ik op mijn kamer. Mocht je het willen proberen, de waterkoker moet je open laten staan zodat hij niet uitschakelt.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2012, 21:48:05 door Aphyna »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2012, 19:03:32 »

Ketchup in de linzensoep, niet te zuinig ook. Het zoetzure is precies goed erbij, en de soep wordt mooier

Hihi, ik doe ook vaak ketchup in allerlei dingen, is ook nog een van mijn kleine truucjes als iets niet 'fris' genoeg smaakt naar mijn mening. :)

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2012, 21:44:41 »
Oh, UIENPOEDER!! Bijna alles wordt beter van uienpoeder. Omeletjes, stoofsels, soepjes, nasi-achtige baksels... En alles waar je 'iets mist', dat nog net wat voller en hartiger van smaak zou mogen worden maar niet persé nog zouter hoeft.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2012, 08:37:22 »
En nog eentje voor het koken van eieren. Ik doe altijd een scheutje azijn in het water.
Als de eieren dan barsten, blijft het eiwit toch binnen de schaal.
Ik zet de eieren met koud water op. Nog nooit gebarsten eieren gehad.

Antoinette

Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2012, 10:02:31 »
En nog eentje voor het koken van eieren. Ik doe altijd een scheutje azijn in het water.
Als de eieren dan barsten, blijft het eiwit toch binnen de schaal.
Ik zet de eieren met koud water op. Nog nooit gebarsten eieren gehad.

ik zet de eieren ook op in koud water, met een gaatje en een beetje zout....

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2012, 13:33:31 »
en een beetje zout....

Waarom is dat eigenlijk? Pasta en aardappelen en dergelijke moeten volgens het recept ook altijd in een beetje zout gekookt worden. Doe ik nooit. Waarom zou ik dat wel/niet moeten doen?

Antoinette

Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2012, 13:49:01 »
zout bij pasta en aardappelen is volgens mij voor de smaak
er zijn er ook die koken in zeezoutwater
maar zout bij het ei? omdat mijn moeder dat ook deed en het helpt om de eieren heel te houden, maar 100% zeker weten doe ik het niet...

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2013, 11:01:04 »
Omdat als het ei dan onverhoopt toch barst, het eiwit minder snel uitloopt met wat zout in het water, dan heelt het barstje nog voor het een grote barst wordt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2013, 11:15:31 »

Eieren kook ik in de stomer (is tevens het voornaamste gebruik van dat ding). Daar kan niets tegenop, geen omkijken naar. Kooktijd is iets langer, daarentegen hoef je niet eerst te wachten tot het water kookt.
Alleen even opletten dat ze niet al voorgebarsten zijn, anders kan het alsnog een kliederboel worden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2013, 18:36:29 »
Mijn belangrijkste trick is toch wel veel zelf maken van goede en verse ingrediënten.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2013, 17:23:23 »
De tip voor hele lekkere paprikasoep: De paprika's nat bakken. Hoe werkt dat? Paprika's opzetten met een paar cm water, paprikapoeder en vers gemalen peper. Zachtjes laten koken tot de paprika bijna gaar is. Dan het vuur hoger zetten en als er nog weinig water over is, een scheut olijfolie erbij doen, en dan onder voortdurend roeren laten inkoken tot je de consistentie van hele dikke jam hebt, de paprika caramellisseert een beetje. Pureren en dan verdunnen met een beetje kruidenbouillon (zelf gemaakt of van een blokje) tot je een dikke romige soep hebt. Als je de paprika rauw bakt, krijg je niet de zoetheid die er uit komt als je het bakt als het al bijna gaar is. Je hebt wel veel paprika nodig voor een pan soep, daarom geef ik dit als klein voorgerechtje in een glaasje, met een dot zure room of creme fraiche erop, en niet als een kom soep.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2013, 23:26:11 »
Is dat dan hetzelfde effect da je ook krijgt als je ze roostert?

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #18 Gepost op: 08 januari 2013, 15:58:41 »
Je krijgt een beetje hetzelfde effect, maar niet helemaal. Als je ze roostert wordt de schil donker, en moet je die er af pellen. Dat geeft een beetje ander bijsmaakje, en wordt ook net iets minder zoet naar mijn smaak. Bij deze manier hou je de schil er gewoon in (wordt toch gepureerd), en het is veel sneller dan roosteren.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2013, 16:49:25 »
Klinkt heerlijk, spijtig dat het geen paprika seizoen is...