Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?

(1/3) > >>

Truus:
hoi lezers,
weet niet precies hoe ik het moet omschrijven en weet ook niet zeker of dit topic hier thuis hoort :D
ik heb last van slijm in mijn neus en keel wat ik moeilijk weg krijg ondanks dat ik genoeg drink
nu heb ik het idee dat dat komt door zuivelproducten...
zal ik wel ergens gelezen hebben ooit, ik weet het niet
nu probeer ik dan zuivel door sojaproducten te vervangen maar heb het idee dat dat niet helpt
is er een voedingsdeskundige of expert op dit gebied die hier iets over kan zeggen, cq adviseren?
ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is ?
groet,
Truus

meisbaer:
Ik ben geen voedingsdeskundige, helaas, maar ik heb zelf last van slijm in mijn keel door zuivelproducten, vooral melk en kaas. Er zijn wel meer mensen die dat hebben. Verwarmd in een gerecht valt het wel mee, maar dan valt het misschien ook minder op.

Vooral in de maanden dat ik last heb van mijn boompollenallergie is het erger, heb ik zo het idee. Gek genoeg heb ik er bij sojaproducten geen of in ieder geval veel minder last van.

Misschien moet je het eens uitproberen, of een weekje geen zuivel etc helpt, en zo ja, langzaamaan steeds weer iets proberen. Dan kan je beter zeggen waar je last van hebt. Er zijn trouwens ook melk-achtige producten zonder soja, zoals rijst- of havermelk.

Truus:

--- Citaat van: meisbaer op 06 februari 2013, 18:22:46 ---Ik ben geen voedingsdeskundige, helaas, maar ik heb zelf last van slijm in mijn keel door zuivelproducten, vooral melk en kaas. Er zijn wel meer mensen die dat hebben. Verwarmd in een gerecht valt het wel mee, maar dan valt het misschien ook minder op.
Vooral in de maanden dat ik last heb van mijn boompollenallergie is het erger, heb ik zo het idee. Gek genoeg heb ik er bij sojaproducten geen of in ieder geval veel minder last van.
Misschien moet je het eens uitproberen, of een weekje geen zuivel etc helpt, en zo ja, langzaamaan steeds weer iets proberen. Dan kan je beter zeggen waar je last van hebt. Er zijn trouwens ook melk-achtige producten zonder soja, zoals rijst- of havermelk.
--- Einde van citaat ---

dank je voor je reactie, misschien is er nog iemand die dit leest die er dan méér van weet ;-). ik zou het jammer vinden om de soja vla te moeten laten staan, en de sojadrink waar ik een bananen smoothie mee maak. misschien even afw88 of er mensen zijn die weten of melk- en of soja producten hebben op het taaie slijm. ik denk dat ik het heb sinds ik begon met toetjes van danone, en daarna naar soja vla ben overgestapt. ik vervang de sojadrink maar even door appelsap. ik hoop op meer reacties :D

sabine77:
gewone melk staat er onbekend slijmvormend te zijn. op het moment dat je verkouden bent kan je dat dan ook beter laten staan.
Zure melkproducten gaan vaak wel.
Op mijn werk heb ik een hoop clienten die veel last hebben van benauwdheid en slijmvorming. Die krijgen vaak sojaproducten.
Nou heb ik me laten vertellen dat elke dag sojamelk/vla etc ook niet super gezond is

Sam:
Ik krijg ook meer slijmvorming van zuivel. Een nadeel van bijna geen zuivel meer drinken/eten: ik heb geen slijmvorming meer in keel en neus, maar er zit wel wat vocht, dat hoort zo. Ik heb voor mijn gevoel veel vaker dan vroeger een beetje nattige snuffelneus, als het neusslijm taaier is blijft het beter op zijn plek zitten ofzo? Ik merkte het verschil pas toen ik echt bijna helemaal gekapt ben met zuivel, zelfs kleine hoeveelheden houden het nog in stand. Ik merk het effect van kaas op slijmvorming niet, overigens.
Ik ben geen grootverbruiker van soja drank of toetjes, gebruik het met mate en merk geen effect op slijmvorming.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie