Vegatopia Forum

Lille

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lille
« Gepost op: 18 maart 2013, 18:55:21 »
Wie weet er leuke restaurants in Lille(Rijssel)?
We willen er binnenko0rt een paar dagen naar toe, schijnt een leuke, mooie Franse stad te zijn.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Lille
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2013, 23:19:23 »
Ik heb (vorig jaar Maart) bij http://www.aux-indes.com/ gegeten, in het centrum, dat was prima.
En ook nog ergens crepes, maar dat kan ook heel veel plekken natuurlijk.

En mooie stad inderdaad!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Lille
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2013, 09:55:49 »
Ik vroeg op Twitter ernaar, iemand roemde een kaasfonduerestaurant maar ik heb geen naam gekregen, zou deze wel eens kunnen zijn http://restaurant-lebroc.fr/

Er is ook een Libanees met veel vega http://www.lemontliban.fr/index.php
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Lille
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2013, 14:14:59 »
Ja, een mooie en gezellige stad, "een stad om in te verdwalen" vond Bob den Uyl er de gepaste publiciteitsslogan voor.
In Franse restaurants is nog niet zoveel vegetarisch, je zoekt het best bij exoten.
Je kan dikwijls heel lekker vegetarisch eten bij Libanezen, we hadden er jaren terug een verrassend goede culinaire ervaring, één van onze eerste Libanese maaltijden. Ik denk dat het bij Layalina in de Rue d'Artois was, in elk geval krijgt die goede beoordelingen.
Ook Indiase restaurants komen zeker in aanmerking , ik zie dat Velan Vitias, Rue Colbert 154 erg goed wordt bevonden en vele vegetarische mogelijkheden heeft.
Het is prettig grasduinen in Tripadvisor, restaurants, Lille waar je ook bijvoorbeeld per categorie van keuken kan aanduiden om te zoeken. Zuiver vegetarisch: 0 volgens deze gids.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Lille
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2013, 14:41:44 »
En sla het park/dierentuintje op het schiereiland vooral niet over! Tenzij je niet van parken/dierentuinen houdt, natuurlijk.

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Lille
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2013, 17:05:38 »
Ja, heel gezellig parkje. Museum van Schone Kunsten natuurlijk ook de moeite. De vele kleine oude straatjes. Als je op het centrale plein naar de opera kijkt is de buurt op de linkerkant ook erg de moeite. Onder andere een oud gasthuis dat je kan bezoeken, en als je verder afdwaalt het geboortehuis van De Gaulle in een rustige buurt. Vele Belgische bieren (Leffe o.a) in de cafés, het was trouwens ooit een Vlaamse stad (vandaar zo gezellig natuurlijk  ;D). Als je met de auto bent, kan je ook de lanen rond het centrum rijden, op zoek naar prachtige oude art décohuizen (onder andere dicht tegen het park waarvan sprake).
Al te lang geleden dat ik er was, heel leuke stad.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lille
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2013, 18:16:28 »
Ik was er 2 x bij de grande braderie (begin september), ook leuk maar pokkedruk, en dan is het een ander soort gezelligheid ook. Je kon toen overal buiten eten en drinken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Lille
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2014, 19:18:03 »
Afgelopen weekend in Lille geweest. Leuke stad, maar het heeft niet echt mijn hart gestolen.

We hebben er best aardig gegeten, maar wat is het er duur zeg (maar dat zal overal in Frankrijk wel zijn)!

Een keer in een all you can eat wokding. Dat is misschien sowieso niet zo slim om te doen, maar het was laat en deze had op Foursquare een goede waardering. Nou, dat was het niet waard. Onbeschoft personeel en maar matig eten. Ik ben de naam vergeten.

Zaterdag kwamen we langs "De rode koe". Een biozaakje met een aantal vega-opties. Zie bijvoorbeeld voor ervaringen en adres hier: klik. Wij vonden het best ok, maar het had wel wat meer gekruid mogen worden. Wel aardige mensen daar (ook op het terras: de jongen die daar zat begreep mijn Frans tenminste wel ;) en complimenteerde me nog toen ik de wijn bestelde (maar hé, ik kan wijn bestellen in bijna elke taal :P))

Zaterdag hadden we ergens een pizza. Toen werd mijn Frans pas echt goed, want deze ober begreep me wel.

En gisteren hebben we een burger gegeten bij een vestiging van Holy Cow. Een burgerzaak met 3 vega opties. Wel lekker, vooral de frieten.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2014, 19:22:55 door LL de Ling »

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Lille
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2023, 11:43:30 »
We waren nog eens in Lille. Na zoeken op Tripadvisor heel leuk Libanees restaurantje gevonden in de Rue Gambetta (wat ten zuiden van het centrum, niet ver van Museum Schone Kunsten). Mezzé Royal, gedreven door een zeer vriendelijk Iraaks echtpaar. Acht vegetarische gerechtjes voor twee personen voor 34 euro, dus echt niet duur en prima. Andere avond bij het Indiase Le Safran in de nabijgelegen Rue Solférino. Ook qua eten een meevaller, goed zitten, de uitbaters oogden wat somber. De laatste avond gingen we naar een Marokkaans restaurant waar we gereserveerd hadden, maar de wel aanwezige baas had vergeten te verwittigen dat ze gesloten waren voor vakantie. (Reservatiesystemen lijken in Lille nog niet zo ingeburgerd.) Dan maar naar een grote, drukbezochte (zondag veel gesloten) Italiaan Armand voor een pizza. Raar dat bij Italianen soms geen olijven als amuse te krijgen zijn.
De dranken (behalve fles wijn bij het eten) zijn duur in Lille, het eten dan weer voordelig. Gezellige oude straatjes in centrum, bezoek aan La Piscine-museum in Roubaux en Museum art brut van Villeneuve d'Asq aanrader. Ook busrondrit door de stad interessant.