Vegatopia Forum

Nicaragua

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Nicaragua
« Gepost op: 04 januari 2014, 20:58:44 »
Viavia in León, Nicaragua is een absolute aanrader, hostel, eet-en reiscafé met enkele vegetarische opties op de kaart. De uitbaatster is een Vlaamstalige Belgische. Wij hadden een kamer met 2 kingsize bedden voor ons 3, voor 38$/nacht.
In de Lonely Planet zag de dochter een vegetarisch restaurant in León. Wij gingen dus op zoek en vonden een gezellige zaak, Cocinarte, met tot onze verbazing een muur vol litho's van Herman Brood. De uitbaatster bleek een Nederlandse dame te zijn. Ik at er iets Aziatisch, chop suey vegetariano denk ik, en de dochter at iets met een sissende grillpan vol met groentjes. Het was lekker en verzorgd en ruim voldoende,  en de mevrouw was heel vriendelijk. Ik heb bij haar promotie gevoerd voor vegatopia want dat kende ze nog niet. Zalige wereldmuziek van Putumayo was een verademing na alle melige kerstliedjes à la White Christmas.
Vegetarisch eten is voor de rest vrij simpel en nogal eentonig. Gallo pinto (rijst met bonen, wat heel lekker is), tostones, tajades en maduro (allemaal varianten met (bak)bananen) en een slaatje waarvan een doorsnee toerist niet van durft te eten, wegens dreigende tourista.
Vandaar dat er regelmatig voor buitenlandse keuken werd gekozen, zoals een broodje met grillgroenten, geitenkaas en pesto in Granada, bij The Garden Café en ook nog ergens anders een veggie pizza, allemaal aangeraden door de Lonely Planet.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2014, 11:22:13 door Joske »

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Nicaragua
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2014, 23:09:27 »
Owwww, Gallo Pinto, mijn allerfavorietste ontbijt. Ik maak het nog wel eens  :kwijl:  en lust het alles ontbijt, lunch, avondmaaltijd of zomaar tussendoor. Maar het allerlekkerst is het natuurlijk als je het ter plaatse eet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nicaragua
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2014, 15:02:41 »
Owwww, Gallo Pinto, mijn allerfavorietste ontbijt. Ik maak het nog wel eens  :kwijl:  en lust het alles ontbijt, lunch, avondmaaltijd of zomaar tussendoor. Maar het allerlekkerst is het natuurlijk als je het ter plaatse eet.

Ik dacht even dat Gallo Pinto een rode wijn betrof en dat dit eigenlijk in de bekentenissendraad moest ;D

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nicaragua
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2014, 20:20:19 »
@Jol, heb je een recept? Er is zoveel op het web te vinden maar ook zoveel verschillend, dat ik niet weet welke uit proberen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Nicaragua
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2014, 21:40:46 »
@Jol, heb je een recept? Er is zoveel op het web te vinden maar ook zoveel verschillend, dat ik niet weet welke uit proberen!

Jaa ik ben ook benieuwd naar je recept Jol.
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Nicaragua
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2014, 23:27:25 »
Elke huisvrouw in Costa Rica heeft haar eigen recept en iedereen vindt de gallo pinto van z'n of haar eigen moeder het lekkerst.  ;) Het is eigenlijk restverwerking: bij de warme maaltijd worden altijd rijst en bonen geserveerd (ook bij spaghetti!) en wat over is bak je samen tot rijst mét bonen. Eerst uitje bakken, dan rijst en (zwarte) bonen erbij, pica de gallo erbij, de locale versie van salsa inglesa (is vegetarisch) erbij en dat is het dan wel. Belangrijk zijn de verse koriander die in CR met bossen tegelijk gegeten wordt (ook in de spaghettisaus), de Engelse saus (die ik hier vervang door HPsaus) en op het laatst een scheutje Tabasco. O ja, en de bonen moeten zwart zijn.

Ik zal er binnenkort eens even voor gaan zitten om hoeveelheden en volgorde van verwerking beter aan te geven. Overigens maak ik vele varianten, afhankelijk van wat ik in huis heb. Rijst met bonen en koriander vind ik al gauw lekker, ook gemaakt met Nederlandse bruine bonen  :P

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nicaragua
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2014, 08:54:40 »
Ik begreep wel dat het vaak ook bereid wordt met reuzel. Gelukkig wist ik dat nog niet toen ik naar Nicaragua ging, anders had ik daar echt niks kunnen eten. Ik heb een recept in een kookboek staan, zal eens kijken of dat online te vinden is.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nicaragua
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2014, 08:59:33 »
http://eastonrecipes.blogspot.nl/2011/01/gallo-pinto-costa-rican-refried-rice.html

Volgens mij heeft degene die dit recept heeft gepost het wel een beetje aangepast, ik weet bijna zeker dat het normaal met zwarte bonen is.

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Nicaragua
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2014, 15:26:24 »
Het is in Costa Rica normaal met zwarte bonen maar je komt het een enkele keer ook met rode kidneybonen tegen. In Nicaragua zijn de rode kidneybonen de normale bonen om in de gallo pinto te gebruiken.

Het recept is onderweg, als artikeltje binnenkort op deze site  :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Nicaragua
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2014, 15:59:04 »
Ik ben benieuwd naar jouw recept Jol, het lijkt me wel lekker, maar dan wel met een stevige hoeveelheid kruiden erin (sommige recepten die ik online las zijn wel erg sober).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nicaragua
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2014, 07:25:47 »
Het is in Costa Rica normaal met zwarte bonen maar je komt het een enkele keer ook met rode kidneybonen tegen. In Nicaragua zijn de rode kidneybonen de normale bonen om in de gallo pinto te gebruiken.

Het recept is onderweg, als artikeltje binnenkort op deze site  :)
Neen hoor Jol, geen kidneybonen in Nicaragua. Ik kom in veel recepten ook de paprika tegen, ook die wordt in Nicaragua niet gebruikt.
Is het zo dat komijn zorgt voor een lichtere (zonder winderigheid) vertering? Ik vreesde ervoor op de overvolle bussen maar heb nooit iets geroken gelukkig.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 07:37:53 door Joske »

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Nicaragua
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2014, 09:45:29 »
Het is in Costa Rica normaal met zwarte bonen maar je komt het een enkele keer ook met rode kidneybonen tegen. In Nicaragua zijn de rode kidneybonen de normale bonen om in de gallo pinto te gebruiken.

Het recept is onderweg, als artikeltje binnenkort op deze site  :)
Neen hoor Jol, geen kidneybonen in Nicaragua. Ik kom in veel recepten ook de paprika tegen, ook die wordt in Nicaragua niet gebruikt.
Is het zo dat komijn zorgt voor een lichtere (zonder winderigheid) vertering? Ik vreesde ervoor op de overvolle bussen maar heb nooit iets geroken gelukkig.

O, dat van die kidneybonen had ik van horen zeggen en uit recepten op 't web.
Van de komijn kan ik niet bevestigen, hetzelfde wordt gezegd van verse koriander, zelf denk ik dat het soort boon ook een rol kan spelen. Ik ken gallo pinto alleen maar met paprika, groene en rode.