Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline meisbaer

• 5.947
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #25620 Gepost op: 21 december 2025, 22:59:41 »
Stoofpeertjes met bulgur en Veg. slager bradwurst. Ik had extra Stoofpeertjes gemaakt, ook alvast voor het kerstdiner (ga crumble maken).

Offline Sam

• 7.527
« Reactie #25621 Gepost op: 22 december 2025, 17:36:07 »
Restjes uit de oven: een laagje spinazie-blauwekaas quiche vulling, daarop een laagje tortellini met tomatensaus, daarop een laagje champignon-kaassaus.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 21.310
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #25622 Gepost op: 22 december 2025, 20:22:47 »
Kristof is na een lange treinreis wat moe en slapjes thuisgekomen. Daarom heb ik voor vanavond weer een fikse pan aardappel-groente-bonensoep gemaakt. Omdat ik morgen in het buurthuis meehelp met het kerstdiner van Robin Food, is er voor morgen ook nog een flinke portie over.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline karl

• 6.555
« Reactie #25623 Gepost op: 22 december 2025, 20:47:29 »
bulgur, groenteballetjes van Garden Gourmet (voor ons toch het beste merk), stoofpotje van venkel, wortelen, ui, pastinaak

Offline meisbaer

• 5.947
« Reactie #25624 Gepost op: 23 december 2025, 09:36:46 »
Mijn vriend had gisteren een stoofpotje met pastinaak, knolselderij, wortel en gemengde bonen gemaakt. Erbij aardappelkroketjes. Ik had als lunch linzen met spruitjes en tomaat, even opgewarmd in de magnetron.

Offline Sam

• 7.527
« Reactie #25625 Gepost op: 23 december 2025, 17:02:11 »
Rauwkost met griekseyoghurtdip, erbij een broodje met vegetarische balletjes.

Offline Eelco

• Admin
  • 21.310
    • Mijn Homepage
« Reactie #25626 Gepost op: 23 december 2025, 22:30:57 »
Kerstdiner met Robin Food in het buurthuis: geitenkaassalade met stoofperen; paddenstoelensoep; proteïnehoofdgerecht met erbij een salade nicoise (die van mij visvrij) en groente in roomsaus; een uitgebreid toetje met koffie en thee na. Een uitgebreid diner dus en dat vergde best wat voorbereiding, maar vele handjes maken licht werk, en we hebben zelf ook mee kunnen genieten.

Offline meisbaer

• 5.947
« Reactie #25627 Gepost op: 23 december 2025, 23:29:11 »
Leuk dat je dat nog steeds doet!

Vandaag rijst met diepvriesgroenten en nootjes. Op het werk hadden o.a, ze lekkere tomatenlinzensoep die licht pittig was.

Morgen maakt ik volkoren wraps met chili, ik heb alvast een tomatenrodeuisalsa gemaakt. En alvast ook maar salade voor bij de lunch gemaakt: kikkererwten met hummusdressing, radijs en komkommer.

Offline Sam

• 7.527
« Reactie #25628 Gepost op: 24 december 2025, 17:21:14 »
Couscous met ratatouille, ondertussen ook de kersterige stoofpeertjes en cranberrycompote gemaakt.

Offline Eelco

• Admin
  • 21.310
    • Mijn Homepage
« Reactie #25629 Gepost op: 25 december 2025, 00:13:45 »
Bij de schoonfamilie in Hannover: Kartoffelsuppe, Kartoffelsalat, bijzonder lekker brood, Weihnachtsstollen. Ik heb er toch ook nog een salade met groente bij weten te smokkelen.

Offline meisbaer

• 5.947
« Reactie #25630 Gepost op: 25 december 2025, 20:20:52 »
Als lunch de overgebleven wraps van gisteren met allerlei rauwkost en kikkererwten.

Vanmiddag al een heleboel voorbereid voor morgen, soep gemaakt en vooral veel groenten voorgekookt.

Daarna een simpele risotto gemaakt met safraan, ui, knoflook, rozemarijn, tijm, courgette, prei en tuinerwtjes. Erover geraspte pecorino.

Offline Eelco

• Admin
  • 21.310
    • Mijn Homepage
« Reactie #25631 Gepost op: 26 december 2025, 13:44:47 »
Gisteren had ik tussen de middag al een pizza gorgonzola en spinazie in een Italiaans restaurant in een buitenwijk van Hannover, mijn schoonmoeder wilde daar graag met de hele familie eten.

De rest van de dag was er kerststol, ander kerstgebak en 's avonds konden we nog een broodje smeren, waarbij ik ook lekker wat rauwkost heb genomen.

Ik ben vannacht snipverkouden geworden en mijn maag voelt ook wat gevoelig aan. Maar eens kijken waar ik vanavond zin in heb. Momenteel eten Kristof en zijn broer rauwe worteltjes - compensatiegedrag  ;D

Offline Sven

• 4.188
« Reactie #25632 Gepost op: 26 december 2025, 18:22:43 »
Kerstavond: mini-loempiaatjes, vega bitterballen, salade, kaas, brood

Kerstdag: pompoensoep, sperzieboontjes met vega spekjes, vega burger, aardappelkroketten. Kerstgebak toe.

Vanavond: spruitjes, oesterzwammen, wellicht met rijst en een saus.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 21.310
    • Mijn Homepage
« Reactie #25633 Gepost op: 27 december 2025, 00:40:18 »
Het werd een geïmproviseerde avondmaaltijd. Laugenbrötchen uit de Airfryer, Backcamembert, overgebleven brood, kaas, salade zelf te maken, nou ja, dat soort dingen. Helemaal prima.

Offline Sam

• 7.527
« Reactie #25634 Gepost op: 27 december 2025, 16:52:38 »
Eerste kerstdag traditioneel kaasfondue. Gisteren een uitgebreid menu met vooraf een trio van witlof (glaasje romige witlofsoep, witlofsalade, witlofschuitje met peer, gorgonzola en hazelnoten), daarna een notengehakt Wellington, aardappelgratin met gruyere, groene asperges, spruitjes, stoofpeertjes, cranberry compote en een salade caprese. Als toetje een chocoladecake-ster op een laagje ganache, met brandy cream. Was allemaal erg lekker!
Vanavond restjes want er is nog genoeg over 😁

Offline Eelco

• Admin
  • 21.310
    • Mijn Homepage
« Reactie #25635 Gepost op: 27 december 2025, 20:46:26 »
Na een lange autorit met file door gladheid op de snelweg langs het Teutoburger Wald (tussen Melle en Osnabrück) had Kristof zin in een hartige kaastosti en een zoete tosti met pindakaas en honing. Ik had eerder behoefte aan wat lichts en warms, dus ik heb voor mezelf een groentesoep met bruine linzen in elkaar gedraaid.

Offline meisbaer

• 5.947
« Reactie #25636 Gepost op: 28 december 2025, 13:53:42 »
Vrijdag had ik kerstdiner gemaakt, mijn ouders en oudste zus kwamen bij ons eten.

Het thema was seizoensgroenten en -fruit. Vooraf pompoensoep met soepstengels en geroosterde pompoenpitjes.

Daarna als hoofdgerecht 'hete bliksem uit de oven', met erbij groenten uit de oven met komijnzaad (koolraap,  pastinaak, rode biet), gestoofde witlof, gebakken kastanjechampignons. Er waren ook nog bladerdeeghapjes (rode ui/belegen kaas,  champignons/blauwe geitenkaas) en een witte saus met peterselie en bieslook. De hete bliksem was lekker, maar ik had nog veel meer appel erdoor kunnen doen.

Als toetje stoofpeertjescrumble met kaneelijs. Mijn moeder had teveel bladerdeeghapjes gehad en kon haar crumble niet meer op  ;) .

Gisteren nog het restje hete blisem en witlof met saus als lunch, plus nog pompoensoep. Ik had extra soep gemaakt, en die heb ik nog opgevuld met extra pompoen en rode linzen. Staat nu nog een bak in de vriezer van.

Als avondeten pandanrijst met eitjes in pittige tomatensaus, tofu in pindasaus en sajoer lodeh met wortel, aardappel, prei, sperziebonen en taugé.

Offline Eelco

• Admin
  • 21.310
    • Mijn Homepage
« Reactie #25637 Gepost op: 28 december 2025, 20:14:40 »
Klinkt goed, meisbaer!

Wij aten vanavond tagliatelle in salieboter, erbij een stoofje van spruitjes, koolrabi, venkel, rode paprika en bruine bonen.

Offline meisbaer

• 5.947
« Reactie #25638 Gepost op: 28 december 2025, 21:04:16 »
Kost altijd wat tijd en voorbereiding, maar altijd fijn om te doen  ;)

Vandaag lekker simpel, pompoenlinzensoep als lunch, kaasfondue als avondeten. Om te dippen: afbakbroodjes, gekookte knolselderij en koolraap, rauwkost (paprika, komkommer en wortel).

Offline Sven

• 4.188
« Reactie #25639 Gepost op: 29 december 2025, 19:55:03 »
Vanmiddag bloemkoolsoep en pitabroodjes met witlofsalade.

Vanavond palmkool en spirelli in een romige saus, gegratineerd met vegan kaas.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.