Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Sven

• 4.077
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #25100 Gepost op: 24 juni 2025, 19:17:23 »
Deze vakantie probeer ik toch vooral de regionale keuken te ontdekken. Vandaag vegan curryworst met friet en een rode cole slaw bij Fritz Mitte in Weimar.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

• 7.361
« Reactie #25101 Gepost op: 25 juni 2025, 17:08:55 »
Bloemkool uit de oven met de rest van de kaassaus van gisteren. Erbij hartige muffins.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 21.039
    • Mijn Homepage
« Reactie #25102 Gepost op: 25 juni 2025, 21:06:42 »
Gisteren heb ik in het buurthuis een sociale maaltijd gekookt: groentesoep, gekookte aardappelen, rode biet met ui en een eiwitbron. We hebben weer gezellig gekookt, wel jammer dat de avond eindigde met een waterballet door een sifon die opensprong (dat heeft de beheerder vandaag maar moeten oplossen).

Vanavond Pellkartoffeln en een uitgebreide salade met van alles en nog wat om de boel op te leuken. En zowel gisteren als vandaag (en ook morgen) tussen de middag een snelle zelfgemaakte 'instant'-groentesoep op het werk.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.804
« Reactie #25103 Gepost op: 25 juni 2025, 22:54:22 »
Gisteren volkoren pita's met vivera gyros, gemengde sla en knoflooksaus.

Vandaag pasta met kruidenroomkaas, tomaat en soepgroenten.

Als lunch salade met gesnipperde bloemkoolstronk, radijs, kikkererwten en granaatappelpitjes. En een pita met een gebakken eitje.

Offline Sam

• 7.361
« Reactie #25104 Gepost op: 26 juni 2025, 15:37:56 »
Vandaag kook ik bruine bonen. Een deel wordt bruinebonensoep voor morgen en voor de vriezer. Een deel gaat vanavond in de chili, die op tafel komt met yoghurt, guacamole, jalapenos en tortillachips. Wat er nog over is gaat de vriezer in. Zelfgekookte bonen zijn zoveel lekkerder dan die uit blik!

Offline Eelco

• Admin
  • 21.039
    • Mijn Homepage
« Reactie #25105 Gepost op: 26 juni 2025, 20:43:48 »
Er gaat niets boven zelfgeweekte en -gekookte bonen, Sam. Ik heb altijd een paar bakjes in de vriezer liggen (en ook wat blikjes voor noodgevallen).

Ik heb met collega's in de Kromme Rijn gekanood, met een tussenstop in een theehuis annex pannenkoekenrestaurant. Ik had 't allerbeste van de allerlekkerste pannenkoeken van het heelal: een pannenkoek met meegebakken champignons, paprika, sugar snaps, rode ui en kaas. De pannenkoek was op zich prima, maar de vulling was wel erg spaarzaam (ik telde een halve champignon, twee sugar snaps, vier blokjes paprika, een paar snippertjes ui en wat geraspte kaas). Dan vind ik 17,90 wel heel erg aan de prijs, ook voor het allerbeste van het allerlekkerste.

Offline Sven

• 4.077
« Reactie #25106 Gepost op: 26 juni 2025, 20:54:25 »
Vandaag beland bij Karin's Schnelle Küche in Quedlinburg, Saksen-Anhalt. Het lag iets verder buiten het toeristische centrum dan ik eerst dacht (15min te voet), maar daardoor was het een plek voor lokale mensen. Ik merkte ook wel dat ik in het voormalige Oost-Duitsland zat.

Het menu bestond uit typisch (Noord-)Duitse  stevige kost, het meeste reeds voorbereid. Het vegetarische aanbod bestond uit vooral eiergerechten. Ik had senfeier (vgl Kamper steur) met gekookte aardappels en een wortelsalade (€7) en nog een extra portie spinazie (€3). Vriendelijk, snel, erg proper, goedkoop, geen sterrenrestaurant maar wel lekker. En ook best wel druk.

Aan de tafel naaste me zat een vrouw op leeftijd met, vermoed ik, haar zoon en haar hondje op een handdoek naast haar. Ze probeerde de hond dingen te geven, maar hij aanvaardde niet alles. Op het einde hoorde ik de man zeggen "nee, dat doe je niet!" Blijkbaar was ze van plan om de hond de bruine jus van het bord te laten likken...
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2025, 02:36:26 door Sven »

Offline Eelco

• Admin
  • 21.039
    • Mijn Homepage
« Reactie #25107 Gepost op: 27 juni 2025, 16:03:35 »
Dat zijn inderdaad Oost-Duitse prijzen, Sven. Voor 10 euro is dat een prima maaltijd, en Quedlinburg is een mooi plaatsje.

Ik eet nu een Mexicaansachtig bonenstoofpotje van bruine bonen, aubergine, bosui en verse koriander. Het was eigenlijk als soep bedoeld, maar door de tomatenpuree was ie tot een stoofpotje ingedikt. Lekker!

Vanavond wordt het een spinazielasagne met vegan bechamelsaus op basis van havermelk. Ik pureer de haver vlak voordat ik de roux maak en schenk die dan door een fijne zeef direct in de pan. Lekker makkelijk.

Offline Sven

• 4.077
« Reactie #25108 Gepost op: 27 juni 2025, 22:38:11 »
Vanmiddag chana masala met rijst en salade bij een Indiase CouchSurfer in Göttingen.

Voor vanavond wou ik mijn gastheer meenemen naar een goed Duits restaurant. Maar had hij toch liever pizza. Oké dan...

Offline Eelco

• Admin
  • 21.039
    • Mijn Homepage
« Reactie #25109 Gepost op: Gisteren om 19:36:00 »
Andijviestamppot! Met erbij een plantaardige kikkererwten-havermout-courgetteburger. En vanmiddag had ik een kleine salade van ijsbergsla, peterselie, koolrabi en radijs, getopt met gemarineerde tofu ('vegan feta').

Offline Eelco

• Admin
  • 21.039
    • Mijn Homepage
« Reactie #25110 Gepost op: Vandaag om 19:07:00 »
Een pizza bianca belegd met witlof, champignons en mozzarella, met als smaakmakers knoflook, pepertjes en rozemarijn.

Offline Sam

• 7.361
« Reactie #25111 Gepost op: Vandaag om 20:25:19 »
Turks platbrood met vega burger en een zelfgemaakte hamburgersaus met een pietsje knoflook. Erbij dipgroente met kruidige griekse yoghurt.