Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Stappen tellen

(1/22) > >>

Sam:
Ik heb al een tijdje een app op mijn telefoon die stappen telt, en sinds deze week ook gewoon een losse, zo'n wegggevertje.

Ik merk dat ik het best lastig vind om aan de 10.000 stappen per dag te komen. Op een gewone kantoordag haal ik nog geen 2.000 stappen als ik met de auto ga, als ik met het OV ga kom ik richting de 8.000 stappen. In het weekend als ik veel te voet doe haal ik er misschien 12.000. Ik bouw sinds ik het bijhoud wel extra stappen in door vaker de trap te nemen, de auto verder weg te parkeren, naar de kroeg te lopen in plaats van te fietsen etc. maar de totale aantallen vind ik toch tegenvallen. Ik loop niet hard (als in: hardlopen, ik loop wel snel door :)), ik wandel wel regelmatig lange afstanden maar dat is ook niet elke week.

De nieuwe rage van fitnesstrackers en apps zal nog wel even duren, ik vind het allemaal wel interessant. Ik ben wel van de tabellen, grafiekjes enzo dus vind dat leuker dan een losse stappenteller, alleen heb ik gemerkt dat mijn huidige losse stappenteller wel accurater is dan de app (Moves). Ben benieuwd hoe Apple Healthkit scoort.

Wat vinden jullie van een stappenteller of ander ding dat je activiteiten bijhoudt zoals een app, fitness armband of smartwatch? Hebben jullie er eentje, en zo ja, hoe bevalt het?

Aiko:
Ik heb een simpele stappenteller van de ANWB, waar ik erg content mee ben. Het aantal stappen zelf dat dat ding telt vind ik niet interessant. Interessanter vind ik dat het de gelopen afstand en de verstreken tijd telt. Zo weet ik dat ik gisteravond na mijn werk plus de kilometers van huis naar station en andersom, in totaal 15,4 kilometer heb gewandeld.

Wel heeft deze stappenteller nog wat functies waar ik niet veel van begrijp (waaronder nou net de functie over 'ex' dat ze op het plaatje laten zien). De handleiding houdt zich op dat punt stil (en ook op het grote internet vind ik er niets over terug), en op het gebied van intuïtie kom je helaas ook niet ver. Maar ach, ik ben al blij met de weet van afstand en tijd. En èrg handig; deze teller hoeft niet perse ergens opgeklikt te worden of recht te hangen of wat dan ook. Kan gewoon in je broekzak, tas of waar je het maar wil. Het telt gewoon altijd goed door.

Ik wandel veel naar en van het station, en ook geregeld na werktijd. Ik heb als voordeel dat ik ongeveer tien treinstations op wandelafstand heb van mijn werk (binnen anderhalf uur lopen).

silke:
interessant, heb me hier even verder in verdiept en toen gevonden dat 10 minuten fietsen of sporten telt voor 1500 stappen, dus 1 uurtje fietsen en je hebt al bijna de 10000 stappen gehaald. niet zo moeilijk om te behalen denk ik?

Sam:
Heb je zelf een stappenteller Silke? Ze zijn al voor weinig te krijgen, zoals deze.

Fietsen telt niet mee voor je stappen, fietsen is ook lichaamsbeweging maar wordt niet geregistreerd door stappentellers. Zowel voor fietsen als voor lopen kom je met een uur flinke lichaamsbeweging wel aan je doel, maar dan moet je er wel tempo inhouden. 10.000 stappen is ongeveer 7 km. Een uur fietsen is zo'n 20 km, tenzij je Aiko bent, dan is het wat meer  :)

Ik wil eigenlijk graag 10.000 stappen op een gewone dag inbouwen zodat ik niet 's avonds nog een eind hoef te lopen om de 10.000 vol te maken. Op een OV dag is dat geen enkel probleem, maar op een autodag is dat voor mij niet te halen.

Overigens: ik heb nu twee tellers op mijn telefoon en die kunnen het al niet eens worden met elkaar. Health geeft per actieve dag bijna 1000 stappen meer aan dan Moves, en de gewone stappenteller heeft weer 1000 stappen meer dan Health.

Poek:
Ik ga vanavond naar een logeeradres in Leeuwarden, 2.6 km van het station volgens Google maps. Als het niet stortregent ga ik dat lopen ipv bus of ophalen, maar dan zit ik dus maar net over een derde van de tienduizend stappen... ik vraag me af of ik die zelfs op een dag als vandaag (museum geweest, boodschappen gedaan, straks met trein) wel haal.

Er ligt overigens een stappenteller een meter naast me, ooit van Sinterklaas gekregen, maar hij ligt nog in de verpakking  :-[

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie