Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #140 Gepost op: 15 maart 2018, 19:45:18 »

Jalapenos beschimmelen trouwens best snel, dat valt me wel tegen.

Die van het AH huismerk wel. Een aantal jaar geleden viel me op dat die van ah snel niet meer goed waren, en toen zag ik dat op de pot stond iets als dat ze maar vier dagen na openen goed bleven. Idioot natuurlijk want wie eet dat nu zo snel. Die van casa fiesta blijven veel langer goed na openen, AH verkoopt die niet meer maar Jumbo wel. Die van AH neem ik niet meer.
Aha, het zijn inderdaad die van AH! Dan ga ik ook andere kopen, ik gooi nu steeds een halve pot weg. Dank!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #141 Gepost op: 16 maart 2018, 08:38:34 »
Ik heb zelf jalapenos ingemaakt, die staan al een jaar of zo en zijn nog prima. Dus best gek als die uit de winkel maar zo kort houdbaar zijn...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #142 Gepost op: 06 april 2018, 00:08:13 »
Vorige week stelde ik vast dat onze plank met sauzen en conserven bijna helemaal leeg was. Er stonden nog twee blikken kokosmelk en een blik jackfruit. Een goed teken: dat wat we kopen, wordt ook echt gebruikt. Ondertussen weer aangevuld: blikken kidneybonen, kikkererwten (voor de hummus!), canellonibonen, ananas, tahin, mosterd, ketchup, citroensap, wittewijnazijn, tabasco, tomatenpassata, blikken tomaten en blikjes tomatenpuree.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #143 Gepost op: 06 april 2018, 08:12:11 »
Die plank gaat bij mij ook goed. Blikken tomaten, bonen en kokosmelk ben ik bijna doorheen.
De vriezer schiet nog niet echt op, want omdat ik dus al die bovengenoemde zaken aan het opmaken ben, houd ik steeds weer porties over die ik dan invries....
Maar ik heb inmiddels wel overzicht van wat 'oud' is en op korte termijn opgegeten moet worden.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #144 Gepost op: 07 december 2018, 12:45:30 »
Ik ga het dit jaar anders doen. Ik begin niet in januari, ik begin deze week. In de komende twee weken alleen wat extra verse groente kopen en verder alles uit de diepvriezer en voorraadkast. Ik heb zeker genoeg voor de komende twee weken, voor drie maaltijden per dag. Ondanks dat ik er beter de hand aan hou, slibt de voorraadkast toch steeds weer dicht. Ik vind het zo prettig om veel verschillende dingen in huis te hebben, maar die jaarlijkse opschoning is dan echt wel nodig. Ik blijk ondanks goede voornemens toch weer zes soorten pasta in huis te hebben, en bloem om zelf verse pasta te maken...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #145 Gepost op: 07 december 2018, 13:17:10 »
Ik blijk ondanks goede voornemens toch weer zes soorten pasta in huis te hebben, en bloem om zelf verse pasta te maken...
Maar penne, fusilli, spaghetti, tagliatelle, Spätzle en lasagne is toch wel het minste wat je aan pasta in huis moet hebben, toch?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #146 Gepost op: 07 december 2018, 16:30:08 »
Ik blijk ondanks goede voornemens toch weer zes soorten pasta in huis te hebben, en bloem om zelf verse pasta te maken...
Maar penne, fusilli, spaghetti, tagliatelle, Spätzle en lasagne is toch wel het minste wat je aan pasta in huis moet hebben, toch?

Je vergeet de farfalle! En dan heb je soms zin in volkoren pasta en soms niet, dus moet je beiden in huis hebben  ::)
En nog tig soorten rijst: risotto, zilvervlies, paella, sushi, gewone witte snelkook, basmati, Surinaamse, Pandan, wilde rijst en dan vergeet ik er vast nog een.
Ja, ik geloof dat het tijd is dat ik ook weer mee ga doen aan de keukenkastjes uitdaging.


Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #147 Gepost op: 07 december 2018, 17:02:52 »
Ik blijk ondanks goede voornemens toch weer zes soorten pasta in huis te hebben, en bloem om zelf verse pasta te maken...
Maar penne, fusilli, spaghetti, tagliatelle, Spätzle en lasagne is toch wel het minste wat je aan pasta in huis moet hebben, toch?
Ja dat vind ik ook, maar op een gegeven moment moet het toch op. En 7 x een pond pasta is al 35 maaltijden, en met een keer pasta per week is dat al 9 maanden voor het op is...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #148 Gepost op: 08 december 2018, 17:06:43 »
Voorraadkasten en diepvriezer zijn opgeruimd. Ondanks mijn jaarlijkse opruiming kwam ik toch weer dingen met een tht van 2014 tegen, die heb ik nu toch maar weggegooid.

Ik heb nog 5 soorten pasta (voor 10 maaltijden), vier verschillende soorten kokos, vier soorten currypasta, een mapo tofu mix, drie soorten nan en twee soorten papadums, vijf verschillende soorten crackers, vier soorten rijst, maar twee soorten linzen en twee soorten droge erwten, vijf soorten azijn, zeven soorten olie maar die hoeven niet op, vijf soorten bloem/meel, en ga zo maar door. Ik wil die variatie, maar moet van elke soort in een jaar tijd toch wel een verpakking leeg maken om de voorraad vers te houden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #149 Gepost op: 11 december 2018, 17:26:28 »
Een kilo bruine bonen en een pond kikkerwten gekookt en ingevroren, van een deel van de bruine bonen chili gemaakt, van de rest chili en nog wat andere restgroente mexicaanse bonensoep gemaakt en die ook ingevroren. Mijn voorraadkast wordt leger, mijn diepvriezer voller. Maar het fijne is dat de nu diepvriezer vol zit met makkelijk eten, en de voorraad kast vol zat met eten dat veel tijd kost.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #150 Gepost op: 11 december 2018, 17:29:49 »
Je vergeet de farfalle! En dan heb je soms zin in volkoren pasta en soms niet, dus moet je beiden in huis hebben  ::)
En nog tig soorten rijst: risotto, zilvervlies, paella, sushi, gewone witte snelkook, basmati, Surinaamse, Pandan, wilde rijst en dan vergeet ik er vast nog een.
Ja, ik geloof dat het tijd is dat ik ook weer mee ga doen aan de keukenkastjes uitdaging.
Oh ja, rijst! Dat valt bij mij nog mee, ik gebruik ofwel basmati ofwel sushi rijst, die gebruik ik ook voor rijstepap en voor risotto namelijk, en dan nog ronde zilvervliesrijst. Ik heb wel om onverklaarbare redenen drie open pakken basmati rijst, hoe kan dit nu weer?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #151 Gepost op: 07 januari 2019, 11:37:53 »
Doordat ik in december al begonnen ben valt het met de voorraadkast wel mee. Ik heb door een hoop opmaakprojectjes en restanten van kerst en oud- en nieuw wel weer een tjokvolle diepvriezer. Ik ga proberen de eerste maand van het jaar geen boodschappen te doen, behalve verse groente. Dat moet lukken. In de eerste week van het jaar geen cent uitgegeven aan boodschappen, dit moet de komende week ook nog lukken, daarna is de verse groente wel op.

Wat moet er deze week perse op: Aardappelen, wortel en winterpeen, ui, rode paprika. Ik voel een shepherd's pie aankomen. Uit de diepvriezer: Doperwtjes. Kan ook in de shepherd's pie.

Overigens had ik echt gedacht dat ik iets gedaan had met de mysterieuze kastanjepuree, onderdeel van volgens mij mijn eerste voorraadkast uitdaging. Staat nog steeds in de kast.  :-[ Ik ga het deze week eten als hartige puree bij de overgebleven noten-champignon Wellington die over is van de kerst.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #152 Gepost op: 22 januari 2019, 12:10:40 »
De kastanjepuree is geprobeerd en krijgt geen vervolg, de smaak is OK maar de textuur is me te plakkerig.
Een ander product dat geen terugkeer krijgt maar nu wel op is: cupcake mix, geen idee waarom ik dit ooit gekocht heb. Wel aardig maar ik gebruik nooit mixen.
Nog op te maken: Drie soorten currypasta, terwijl ik eigenlijk altijd zelf curry paste maak, scheelt heel weinig qua tijd en ik doe er toch altijd extra specerijen bij. Maar goed, de komende weken dus curry. Ben ook nog steeds niet door mijn voorraad nan heen dus dat komt goed uit.

Ik heb inmiddels wel weer verse groente en brood gekocht, verder niets aan eten, ook geen yoghurt of kaas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #153 Gepost op: 02 december 2019, 16:53:06 »
Het is weer december, tijd voor de voorraadkast uitdaging! Ik merk dat ik inmiddels (na een aantal keer deze uitdaging gedaan te hebben) wel voorzichtiger ben met mijn voorraad, het vooruitzicht van maanden lang verplicht twee keer per week pasta eten heeft mijn pasta inkoopbeleid wel een beetje ingetoomd.

Wat moet er op deze keer: uit de diepvriezer bonen, kikkerwten, soepen, tomatensaus, nog 1,5 brood van de Togoodtogo aankoop in september (note to self: maar niet meer doen, hoe goed en goedkoop het brood ook is), een paar bakjes vleesvervangers, brie, cake, diepgevroren rijpe bananen.
Uit de voorraadkast: twee pakken spaghetti (waarvan ook eentje van Togoodtogo), twee halve pakken pasta, curry pasta, verschillende soorten toastjes en crackertjes.

Alle zaken die ik bij vorige uitdagingen tegenkwam (hallo kastanjepuree!), heb ik niet meer gekocht. Ik heb ook niets meer gekocht waarvan ik niet zeker wist dat ik het ook echt snel ga gebruiken, hoe lekker het ook is/lijkt. En ik ben strenger geworden op het gebruik maken van acties, het kan wel veel goedkoper zijn om drie bakjes olijven tegelijk te kopen maar als ik er hooguit eentje per week eet, schiet dat echt niet op.

Ik denk dat ik voor het eerst sinds ik aan deze uitdaging begonnen ben, in december wel klaar ben met alles opeten!

Iemand anders nog bezig met het leegeten van kasten en vriezers?

edit: net even in de koelkast gekeken. Ik dacht dat het wel meeviel maar moet hard dooreten om alle kaas deze maand op te krijgen. Misschien had ik toch niet ook nog een kaas adventkalender moeten kopen  ;D
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 16:57:45 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #154 Gepost op: 02 december 2019, 20:43:03 »
Ik doe ook mee!
Heb nog geen uitgebreide inspectie gedaan, maar in elk geval moet op:
- half pak risottorijst (per ongeluk dubbel gekocht)
- grove bulgur (begint echt aan t eind van de houdbaarheid te komen)
- doosje hazelnoten
- 2 pakjes tofuzakjes
- 2 bakjes miso, een daarvan is bijna op, een ander voor een derde.
- circa 2 porties miniatuur penne
- geconfijte sinaassnippers
- gevriesdroogde frambozen
- nougatinekorrels
- niet op maar wel ingebruik genomen moet worden de venererijst.

Gisteren is al op gegaan: de volkoren couscous.
Helaas heb ik gisteren een restje bruine tahin moeten wegdoen, die was ranzig geworden.
De vriezer is half september nog leeggeten. Wel in de vriezer wat op moet is een voorraadje petehbonen.

Edit: die bulgur is mogelijk de bulgur die ik hier in 2016 al noemde :-0. Het was een enorme pot.
Ook moet de gort die ik daar noemde nog steeds op
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 20:46:41 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #155 Gepost op: 02 december 2019, 21:49:14 »
Bulgur uit 2016, kan nog net lijkt me!  ;D

Vandaag ipv de pompoensoep tomatensoep gegeten, omdat dat een grotere doos was en dus visueel sneller opruimt in de vriezer  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #156 Gepost op: 02 december 2019, 22:04:55 »
bulgur uit 2016, kan nog net lijkt me! 

Afgelopen weken al regelmatig mee gehad als lunch (als graan in de salade) nog prima te eten, maar wil die pot nu echt op hebben. Ik zal het eens afwegen, ik neem 40 gram per keer mee in de lunch dus dan weet ik wanneer het eind in zicht is :D
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.735
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #157 Gepost op: 03 december 2019, 12:31:35 »
Ik had nog zuurkool in de koelkast (zo'n houdbaar pak), dat blijkt dus toch over de datum te kunnen gaan. THT tot juli 2019, maar het was echt bruin en HEEL zuur.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #158 Gepost op: 03 december 2019, 14:17:16 »
Oh jee, wat jammer neleH! Ik heb ook nog twee pakken in de koelkast (koelkast uitdaging wordt hierbij toegevoegd...) en ik denk dat die ook wel eens over de datum kunnen zijn.

Verder in de koelkast sausjes van de BBQs deze zomer, deze moeten maar weg want die zijn volgende zomer niet lekker meer (en ik eet ze nergens anders bij). Appels waar ik even appelmoes van moet maken voor ze niet goed meer zijn (helpt weer niet met de vriezer leegkrijgen!), een la vol verse groente die deze week vanzelf wel leeg gaat. Ik heb ook nog een heleboel vers fruit van iemand gekregen dat ik nooit in 1 keer op krijg, ik denk dat ik daar maar sap/smoothie van maak en dat ook invries, lekker bij het ontbijt. Zo komt die vriezer nooit leeg natuurlijk :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #159 Gepost op: 03 december 2019, 19:00:31 »
Ik heb koelkastsausjes van de BBQs deze zomer, deze moeten maar weg want die zijn volgende zomer niet lekker meer (en ik eet ze nergens anders bij).

Kan het wellicht op een Turkse pizzarol of in een pita? Of misschien ken je iemand die met kerst gaat gourmetten, daar eten mensen ook van die sausjes bij.
,,,,فلافل