Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #20 Gepost op: 06 januari 2016, 14:31:25 »
Lijstjes zitten voornamelijk in mijn hoofd, ik vind het wel knap als je dat echt structureel bijhoudt (doe ik wel met geld, maar niet met eten).

In het kader van sneller dingen opmaken, wil ik wat vaker een warme lunch meenemen naar mijn werk. Dan groeit de vriezer-voorraad ook wat minder snel (ik gooi nooit eten weg). Heeft iemand hier ervaring met een thermos kom/bak waar je een warme maaltijd in mee kunt nemen naar je werk, van ongeveer een halve liter? Ik heb er een aantal gevonden op internet maar echte ervaringen zijn beter natuurlijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #21 Gepost op: 06 januari 2016, 16:56:19 »
Bij ons is het veelal zuivel en sapjes in de koelkast en open potjes. Verse groente proberen we eigenlijk wel eens per twee dagen te kopen, zodat het ook niet te lang blijft liggen.

De 'gewone' voorraadkast is echter een stuk voller. Tomatenpuree, chips, soepen en nootjes spelen daar de hoofdrol, momenteel aangevuld met 8 pakken olliebollenmix  ;D. Vorig jaar hebben we dat ook gedaan, dan maken we ongeveer elke maand/2 maanden oliebollen als we er zin in hebben.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #22 Gepost op: 06 januari 2016, 20:36:43 »
Die oliebollenmix hetken ik, ik koop altijd extra uit angst datik tekort kom. Je kunt er ook erg lekker krentenbrood van bakken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #23 Gepost op: 08 januari 2016, 09:53:04 »
Wat een goed voornemen Sam! Hier liggen de kasten vooral vol met exotische dingen die ik in een opwelling bij de toko heb gekocht, of ingrediënten die ik dan ooit eens voor een recept nodig had maar die ik verder nooit gebruik. Ik moest laatst wel een heleboel weggooien omdat er allemaal beestjes in het kastje zaten :(
De vriezer is bij ons standaard overvol en een zooitje. Ik plak de laatste tijd wel netjes een etiket op elk bakje maar V. doet dat helaas niet dus er liggen heel veel mysterieuze dingen in. Binnenkort maar weer eens een overzicht proberen te maken en meteen de vriezer weer eens ontdooien. Mijn voornemen is om in ieder geval 1 keer per week uit de vriezer te eten. Vaak zijn het bakjes met porties die maar geschikt zijn voor 1 persoon, dus dan moeten we verschillende dingen eten. Is op zich niet erg natuurlijk.
De koelkast staat vooral vol met verschillende soorten pittige saus. Ik geloof dat we al vier verschillende tabascos hebben staan, en vier soorten sambal, en dan nog een paar soorten mosterd. Probeer je dat soort dingen ook op te maken?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #24 Gepost op: 08 januari 2016, 11:20:30 »
Om te beginnen een keer per week uit de vriezer eten is al een heel goede start toch?

Exotische dingen heb ik niet zo veel, die gaan meestal wel op als ik ze koop, dus mijn voorraad is een beetje saai. Daarom zijn kruiden, specerijen en sausjes uitgesloten van de uitdaging, omdat ik, om de rest op te krijgen, absoluut een voorraad van minstens drie soorten mosterd, vier soorten paprikapoeder, twee tabasco's en een andere hot sauce, heel veel verschillende azijnen en olietjes etc. nodig heb. Ik heb wel een stop gezet op jalapeno pepertjes kopen want daar heb ik nog vier potjes van...

Woensdag niet thuis gegeten, gisteravond laat thuis en pasta met diepvries bolognese saus gemaakt. Daarnaast nog twee pakken pasta ontdekt. Ik koop pasta als het in de aanbieding is (twee halen, 1 betalen, of 50% korting op de tweede) en ik hou van variatie. Fusilli is voor de pasta pesto, pipe regate voor de romige sauzen, spaghetti voor de bolognese saus, witte lasagna bladen voor de tomatensaus lasagne, groene lasagna bladen voor de lasagne met spinazie en feta. Gisteravond heel revolutionair de bolognese saus gegeten met de laatste 100 gram pipe regate, gewoon om een pasta-pot leeg te hebben en die bij te kunnen vullen (1 zak pasta minder in de kast).

Vandaag in plaats van een croissantje van de bakker, twee oliebollen uit de diepvries meegenomen naar mijn werk. En ik heb een isoleer lunchbakje gekocht, wat ik nu gevuld heb met kokend water om te kijken hoe lang het nu echt heet blijft. Dan ga ik maandag lekker soep meenemen naar mijn werk. Het werkt ook om dingen koud te houden, dus een pastasalade behoort ook tot de mogelijkheden.

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #25 Gepost op: 08 januari 2016, 11:29:18 »
Wij hebben ook meestal iets van vijf soorten pasta in huis. Heel soms mix ik er twee door elkaar om restjes op te maken, maar het voelt niet echt goed.

Ik neem me ook wel eens voor om restjes eten mee naar het werk te nemen, of om gezonde salades mee te nemen, maar ik ben al de vreemde veganist en ik heb geen zin in opmerkingen. Dus ik eet braaf mijn bruine boterhammetjes zodat ik niet teveel opval tussen de rest  ::)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #26 Gepost op: 08 januari 2016, 12:04:28 »
Ah, ik ben dus niet de enige die zo'n pasta-pietlut is :)

Bij ons op het werk wordt er genoeg gemopperd op het saaie aanbod van het bedrijfsrestaurant dat zelf je eigen dingen meenemen wel geaccepteerd wordt gelukkig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2016, 12:36:58 »
Ah, ik ben dus niet de enige die zo'n pasta-pietlut is :)
Steekt vinger op. Penne, fusilli, tagliatelle, Spätze, spaghetti en lasagnebladen zijn toch wel het minste wat je in huis moet hebben. Plus natuurlijk rijst, risotto, bulgur, couscous, gnocchi. En mie, en udonnudeln. En filodeeg en bladerdeeg. En wraps en pitabroodjes. Je weet tenslotte maar nooit.

Edit: taalstruikel veranderd  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2016, 14:43:57 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2016, 13:58:20 »
Eens.... ik heb het meeste ook :) Ik heb overigens ook wel drie soorten rijst, bedenk ik me nu: arborio (voor risotto en rijstepap), basmati en zilvervlies. Soms ook nog sushirijst maar dat gaat meestal meteen op als ik het kook.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #29 Gepost op: 08 januari 2016, 14:34:38 »
lasagnebladeren

Taalstruikelwaardig.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #30 Gepost op: 08 januari 2016, 14:38:10 »
risotto

Sinds ik de laatste keuringsdienst van waarde heb gezien, zal ik dat woord tot in lengte van dagen associëren met roerbakken en rice-crispies, vrees ik.
In die uitzending werd er trouwens ook fijntjes op gewezen, dat je het over risotto-rijst moet hebben. Risotto is het gerecht.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #31 Gepost op: 08 januari 2016, 15:08:15 »
lasagnebladeren
Taalstruikelwaardig.
Lasagneblätter halt :-[

risotto
Sinds ik de laatste keuringsdienst van waarde heb gezien, zal ik dat woord tot in lengte van dagen associëren met roerbakken en rice-crispies, vrees ik.
Dat zegt veel over jouw relatie met risottorijst in het algemeen  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #32 Gepost op: 08 januari 2016, 16:11:21 »
Eens.... ik heb het meeste ook :) Ik heb overigens ook wel drie soorten rijst, bedenk ik me nu: arborio (voor risotto en rijstepap), basmati en zilvervlies. Soms ook nog sushirijst maar dat gaat meestal meteen op als ik het kook.

Ik heb meestal qua rijst: arborio, gewoon witte snelkook, basmati, pandan, zilvervlies, wilde en witte, Surinaamse. En soms ook nog wat sushi maar dat gaat hier meestal ook meteen op. Pffff  ::)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #33 Gepost op: 08 januari 2016, 16:55:31 »
lasagnebladeren
Taalstruikelwaardig.
Lasagneblätter halt :-[
Enkelvoud is lasagna, dus lasagna bladen is eigenlijk al dubbelop. Maar wel wat correcter dan bladeren  :P Het gerecht is dan weer lasagne, het blijft lastig.
Citaat

risotto
Sinds ik de laatste keuringsdienst van waarde heb gezien, zal ik dat woord tot in lengte van dagen associëren met roerbakken en rice-crispies, vrees ik.
Dat zegt veel over jouw relatie met risottorijst in het algemeen  ;D.

@n heeft wel een beetje gelijk: Risotto is het gerecht, en wat er in de winkels als risotto verkocht wordt mag de naam eigenlijk niet hebben. Goede risotto rijst wordt niet verkocht als risotto of risotto rijst, maar als arborio rijst of andere soortnaam (ik ben niet alleen een pasta-pietlut, maar ook een rijst-raisonneur, blijkbaar...)

Mijn tip voor het afmaken van risotto, omdat ik gruwel van het standaard klontje boter er doorheen aan het eind: klein beetje room erdoor. Ik heb hiervoor slagroom in ijsblokjeszakjes, zo uit de vriezer een of twee klontjes door de risotto aan het einde. Ik heb na de kerstperiode (waarin ik zelf kaneelijs heb gemaakt) nog iets van 25 blokjes ingevroren.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #34 Gepost op: 08 januari 2016, 21:26:14 »
Vandaag moesten de kaasjes die over waren van oud en nieuw echt op, dus een heel straffe kaassaus gemaakt. De helft opgegeten in een ovenschotel met diepvriesspinazie en pasta, de andere helft ingevroren. En nu is mijn diepvriesspinazie op, en daar word ik nu al onrustig van. Ik heb ALTIJD spinazie op voorraad. Rare gewaarwording, dat ik dat echt niet prettig vind.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #35 Gepost op: 09 januari 2016, 12:49:31 »
Dat zegt veel over jouw relatie met risottorijst in het algemeen  ;D.

Ik geef toe dat risotto niet mijn favoriete verschijningsvorm van rijst is. Alhoewel ik misschien eens ergens een goed bereide moet zien te verschalken, of zelf maken. Kan ik weleens op de missielijst voor dit jaar zetten wellicht.

Dat gezegd hebbende, de betreffende aflevering van de keuringsdienst van waarde ging over 'Lassie Roerbakrisotto'. Een vermakelijke aflevering, waarin dat produkt (waarvan de naam alleen al een contradictie is) een soort gepofte rijst blijkt te zijn. Uiteraard werden Italiaanse risotto(rijst :P)kenners en een kok naar hun mening gevraagd. Die vonden dat je zulk spul door het hondenvoer moet roeren, of dat je dat als ontbijt zou kunnen eten. Maar het idee dat je er risotto van zou kunnen maken werd als lachwekkend ervaren en in ieder geval niet serieus genomen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #36 Gepost op: 09 januari 2016, 15:02:20 »
Dat gezegd hebbende, de betreffende aflevering van de keuringsdienst van waarde ging over 'Lassie Roerbakrisotto'. Een vermakelijke aflevering, waarin dat produkt (waarvan de naam alleen al een contradictie is) een soort gepofte rijst blijkt te zijn. Uiteraard werden Italiaanse risotto(rijst :P)kenners en een kok naar hun mening gevraagd. Die vonden dat je zulk spul door het hondenvoer moet roeren, of dat je dat als ontbijt zou kunnen eten. Maar het idee dat je er risotto van zou kunnen maken werd als lachwekkend ervaren en in ieder geval niet serieus genomen.
Dat was inderdaad een hilarische aflevering. Wellicht dat ik, als ik weer eens in Nederland ben, die Lassie Roerbakrisotto eens ga kopen. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Maar dan moet ik eigenlijk ook meteen een 'risotto maaltijdmix' kopen - met risottorijst (ingrediënten: rijst - 'gewone rijst' dus), een risottomix (valt niet eens tegen: maar liefst 15.5% paddenstoelen, het is tenslotte risotto funghi), een marinade (ga ik lekker risotto met gemarineerde tofu maken) en een mix voor een balsamicodressing (ingrediënten: Maltodextrine, suiker, zetmeel (aardappel, erwt), zout, karamelsiroop, zuurteregelaar E262ii, voedingszuur E330,kruiden, balsamico azijnpoeder 2,8% (wijnazijn,druivenmost), ui, MOSTERDZAAD, MELKSUIKER, palmvet, citroensappoeder, knoflookpoeder, specerijen, rode wijnextract. ).
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2016, 15:57:24 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #37 Gepost op: 09 januari 2016, 16:46:17 »
En nu is mijn diepvriesspinazie op, en daar word ik nu al onrustig van. Ik heb ALTIJD spinazie op voorraad. Rare gewaarwording, dat ik dat echt niet prettig vind.

Dat heb ik zeer sterk met doperwten! En ook wel met andere ingrediënten in de voorraadkast, maar qua vriezeringrediënten heb ik dat met doppers.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2016, 12:44:32 »
Oh ja, doperwten, die zijn ook op. Even doorbijten :)

Gisteren het laatste gewone brood uit de vriezer opgemaakt, plus nog drie oliebollen. Uit de koelkast de gruyere en emmenthal die over waren van de kerst opgemaakt in een kleine kaasfondue, met wortel, paprika en komkommer uit de koelkast en afbakstokbrood uit de voorraadkast. Alarm: de witte wijn is nu ook op. Aangezien ik nog drie flessen rood en een rose bubbels heb staan, ga ik geen nieuwe kopen.

Ik ben al gezwicht trouwens, vers bijgekocht voor de komende week: champignons en prei, omdat de basisvoorraad vers erg laag is en ik gewoon de opmaakrecepten in mijn hoofd niet compleet kon krijgen zonder die ingredienten. Ik heb verder nog vers: 2 komkommers, tomaten, sla (die echt op moet), drie grote paprikas, ui, peren en appels. De bananen, mandarijnen en sinaasappels zijn op inmiddels.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #39 Gepost op: 10 januari 2016, 17:04:26 »
Ik denk dat het ook bijna onmogelijk is om echt een hele maand door te gaan zonder iets te kopen, of je moet wel heel veel groenten in de vriezer hebben liggen.
Ik heb vandaag mijn vriezer ontdooit en maar weer eens op papier gezet wat er nog allemaal ligt. Ik heb een aantal dingen weg moeten gooien omdat die echt al veel te lang lagen. Dat wil ik voorkomen door het nu weer wat beter bij te houden allemaal. Ik gooi nog veel te vaak eten weg, stom en zonde.