Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #60 Gepost op: 18 januari 2016, 15:46:43 »
Bij ons schiet het niet heel erg op, als ik wat opmaak koopt de man iets anders bij.
Zo heb ik/hebben we
(...)
Ach, ik concentreer me op het opmaken van potten en blikken uit de voorraadkast. De vriezer krijg ik niet leeg, die vul ik zelf elke twee á drie weken met soepjes (gemaakt van al die verse groenten die ik telkens in huis haal) voor de lunch.
Dat schiet toch al wel een beetje op? Op die -tig pakken pasta en tomatensap dan (hoe lang doen jullie in vredesnaam met zoveel tomatensap ??? )

Grappig dat jij ook echt zenuwachtig wordt van een lege groentela en fruitschaal Jol. Ik moest echt even flink weerstand bieden aan de neiging bij te vullen dit weekend.

Leuk van de uitdaging deze maand: het wordt weer eens duidelijk dat ik echt nooit eten weggooi, alles wordt gebruikt, ingevroren of verwerkt tot maaltijd en ingevroren, Niet uit zuinigheid, maar omdat het allemaal te lekker is om weg te gooien.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.630
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #61 Gepost op: 19 januari 2016, 11:40:07 »
hoe lang doen jullie in vredesnaam met zoveel tomatensap ???
Geen idee, de man is sinds kort begonnen met tomatensap drinken bij het ontbijt.

Ik gooi ook niet veel weg tenzij een mandarijn of appel ineens aan het schimmelen/rotten is. Of als ik teveel heb gekookt en het in de koelkast laat staan voor een dag later en mijn vader dan in het ziekenhuis terecht komt en later te laat is geworden.

Vroeger liet ik de teveel gekookte porties staan voor de avonden dat de man alleen thuis is maar daar ben ik mee gestopt, hij eet dan toch wat anders (mannenavond  ;D ::)). Restjes gaan tegenwoordig gewoon de volgende dag mee op tafel.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #62 Gepost op: 19 januari 2016, 19:56:25 »
Toch maar geen verse aankopen vandaag

Hoe doe je dat nu met fruit?  :)

Hier is vandaag de laatste portie capucijners in de vriezer opgegaan  :). Er is nu nog 1 zakje gedroogde capucijners in de voorraadkast, maar dat is slechts 2 maanden oud, en dat blijft daar voorlopig even. Ik ga vannacht eerst pak bruine bonen weken en dat worden dan morgen na koken 3 voorraadporties bruine bonen in de vriezer. Ik denk dat ik 1x chili ermee maak, 1x soep en die 3e weet ik niet. Daarna is er nóg een pak bruine bonen in de voorraad, maar dat is voor later zorg.

Ik ben helaas een 2e aangebroken pak kikkererwtenmeel tegengekomen  :( Ik hoopte morgen het aangebroken pak op te maken, dat lukt wel, maar dan is er nog dat 2e pak, en het blijft niet zo lang goed.

Ook opgegaan: 1 piccalilly (en daarna 1 piccalilly uit de voorraad geopend, dit is de laatste in de voorraad als het goed is en ik vul hem niet aan, want ik eet nog maar weinig piccalilly) en 1 sambal (en er zijn nog genoeg sambals in de voorraad, wordt dus ook niet aangevuld).

Nieuw in de voorraad aan zaken die geen snelle roulatiesnelheid hebben volgens mij alleen een pak kikkererwtenmeel (uit het Krat, daarom moet de voorraad op, hoewel dit pak nog een jaar goed blijft).
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #63 Gepost op: 20 januari 2016, 10:59:08 »
Goed bezig Selly! Lekkere plannen met de gedroogde bruine bonen, moet ik eigenlijk ook weer eens doen want dat is lekkerder dan die uit blik. Maar ik heb nog een pak gedroogde kikkererwten in de voorrraadkast, en moet me eerst door nog 5 blikjes kikkererwten en een paar blikjes kidneybonen heenwerken en wat ruimte in de vriezer maken, voor ik die ga koken. Daarna mag ik pas gedroogde bruine bonen kopen.

Qua fruit: Dat ga ik dit weekend wel weer bijkopen, ik heb nu nog 3 appels, maar maak ook graag vers sap met fruit en groente, dat heb ik dus het afgelopen weekend overgeslagen, en wel gemist. Ik heb wel stoofpeertjes in de diepvriezer. Verder heb ik op mijn werk gratis fruit, dus ik kom wel aan mijn twee stuks per dag, dat is wel heel luxe.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #64 Gepost op: 24 januari 2016, 17:22:47 »
Bijgekocht: verse spinazie, champignons, brood, uien. Vanavond pasta met champignons en verse spinazie, met daarbij pasta uit de voorraadkast en kaassaus uit de diepvriezer.

Ik had eigenlijk trek in een winter rauwkostsalade, maar omdat ik nog lang niet rond ben met de voorraad mag ik van mezelf geen rode kool, witte kool, knolselderij en wortel kopen, want dan ben ik zo weer een paar weken verder voor dat op is. Maar ik vertik het om een zielig zakje voorgesneden frutsels te kopen die vier dagen geleden gesneden zijn, voor het driedubbele van de prijs van losse groente.

Inmiddels begint de vriezer wat leger te raken en heb ik weer lege diepvriesbakjes in de kast staan. Het overgebleven brooddeeg van vorige week is dit weekend hele lekkere foccacia geworden, ik ga toch vaker deeg invriezen in de toekomst, is toch wel erg makkelijk.

Morgen weer een portie soep mee naar kantoor voor de lunch, dat bevalt ook erg goed. De komende week eet ik ivm werk een aantal keren niet thuis, en als ik thuis ben dan is het laat, dus dat worden maaltijden uit de vriezer: roerbakgroenten met een sausje (gratis gekregen bij de boodschappen een tijdje terug) en tomatensaus (met pasta uit de voorrraadkast en de rest champignons).

Volgende week is het het einde van mijn uitdaging maand. Ik heb dan in totaal in de hele maand minder dan 10 euro uitgegeven in de supermarkt.

Edit: geen fruit gekocht, maar sap gemaakt van appel, komkommer en verse spinazie, met een kneepje limoen. Erg lekker!
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 17:26:41 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #65 Gepost op: 24 januari 2016, 18:20:27 »
Wow Sam, goed gedaan! Ik heb wel het een en ander opgemaakt/aangebroken, maar ook weer nieuwe dingen (in de aanbieding) gekocht.
Vanavond gaat wel weer een deel van de over datum speltbroodmix op, ik ga pannenkoeken bakken :)

Van de week maar weer eens verschillende granen als lunch of avondeten maken.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #66 Gepost op: 25 januari 2016, 09:03:22 »
Klinkt lekker, die pannenkoeken van speltbroodmix. Misschien moet ik ook maar eens pannenkoeken maken. Al vrees ik dat het er dan weer veel worden en ik een deel in de diepvriezer kan knallen.

Die aanbiedingen zijn bij mij ook valkuilen, waarom meer betalen als het niet nodig is? Zo koop ik nooit schoonmaak/wasmiddelen voor de volle prijs, maar kan dus inmiddels een half jaar vooruit met de huidige voorraad.

Voor de vriezer ga ik nog een andere tactiek toepassen: opeten wat een rare vorm heeft zodat ik meer ruimte heb. Klink raar, maar ik heb een bonte verzameling scones, oliebollen, een wafel, pitabroodjes etc. liggen. Dat moet na het volgende weekend op zijn, behalve de oliebollen en het gewone brood. Inmiddels past het bladerdeeg/filodeeg weer op het (mini) bladerdeegplankje, past alle groente in de groentela en op de groenteplank erboven, past alle vegomeuk in het vegomeuk laatje. Dus het is nog niet leeg, maar het past allemaal weer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #67 Gepost op: 25 januari 2016, 09:21:52 »
Wow wat goed Sam, 10 euro! Ga je iets leuks doen met het bespaarde geld?

Hier gaat het wel redelijk goed met de inhoud van de vriezer. De meeste restjes zijn op, er liggen alleen nog heel veel vleesvervangers. Ik had nog wel een vraagje trouwens, je had het eerder over het invriezen van paprika, doe je dat dan gewoon rauw of blancheer je het eerst? En vries je wel vaker zelf groenten in? Zou soms wel handig zijn hier, we hebben nog te vaak dat er iets ligt te verpieteren omdat het niet uitkomt om het op te maken.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #68 Gepost op: 25 januari 2016, 11:31:54 »
Wow wat goed Sam, 10 euro! Ga je iets leuks doen met het bespaarde geld?
Nou, dat bespaarde geld was allemaal wel uitgegeven in december dus laten we zeggen dat ik nu quitte sta qua boodschappenbudget voor januari :)
Citaat
Hier gaat het wel redelijk goed met de inhoud van de vriezer. De meeste restjes zijn op, er liggen alleen nog heel veel vleesvervangers. Ik had nog wel een vraagje trouwens, je had het eerder over het invriezen van paprika, doe je dat dan gewoon rauw of blancheer je het eerst? En vries je wel vaker zelf groenten in? Zou soms wel handig zijn hier, we hebben nog te vaak dat er iets ligt te verpieteren omdat het niet uitkomt om het op te maken.
Die vleesvervangers krijg ik ook echt niet op, heb tot nu toe 250 gram opgemaakt, nog 1500 te gaan geloof ik...

Ik vries paprika en prei gewoon rauw in, bloemkool, broccoli en boontjes blancheer ik. Als ik van alles maar een beetje over heb maak ik er meestal een tomatensaus van, die ik dan invries zonder kruiden. Dan kan het nog een pastasaus, pizzasaus of een basis voor soep worden. Het enige dat ik niet invries is bladgroente zoals sla, spinazie, andijvie etc. Maar als dat op moet gooi ik het (desnoods gecombineerd) rauw door een stamppot, en dan is het ook snel op (uitzondering: ijsbergsla, daar is niets mee te beginnen in stamppot, dan kun je de stamppot uitwringen). Champignons vries ik niet op zichzelf in, maar ik hak ze met de keukenmachine tot kruimels en bak ze dan met een gesnipperd uitje en een blik gepelde tomaten, dat is een goede basis voor een bolognese saus, dus dat gaat dan ook de vriezer in. Als ik een half blik bruine bonen heb vries ik dat ook gerust in, is weer een goede aanvulling voor een bonensoep.

(het is geen wonder dat die vriezer zo vol zat...)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #69 Gepost op: 25 januari 2016, 12:20:44 »
Goed bezig, Sam! :D

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #70 Gepost op: 25 januari 2016, 12:29:22 »
Die pannenkoeken waren best lekker geworden. Met een deel volkoren speltbroodmix, zelfrijzend bakmeel en boekweitmeel. Alles een paar maanden over datum, trouwens   :-[
Binnenkort nog maar iets mee maken dan.

Iemand nog leuke ideeën voor kastanjemeel, of kokosmeel?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #71 Gepost op: 25 januari 2016, 12:40:23 »
Castagnaccio.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #72 Gepost op: 25 januari 2016, 13:44:21 »
Castagnaccio klinkt goed! Waarom heb ik geen kastanjemeel op voorraad eigenlijk?  :P

Ik heb in het kader van voorraadkast uitdaging vaker lunch van huis meegenomen, nu twee keer soep en een keer een restje pasta met tomatensaus en dat is goed bevallen. Ik heb een thermosbak gekocht van Lunchbots. Je moet niet al te vroeg van huis willen als je van heel hete soep houdt, maar 3,5 uur is prima te doen, 4 uur vast ook nog wel. linkje.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #73 Gepost op: 25 januari 2016, 13:58:10 »
Die pannenkoeken waren best lekker geworden. Met een deel volkoren speltbroodmix, zelfrijzend bakmeel en boekweitmeel. Alles een paar maanden over datum, trouwens   :-[
Vast een tenminste houdbaar tot datum toch? Die negeer ik zeer regelmatig. Sommige dingen worden muf, maar dat ruik je dan wel. Of er gaan beestjes in zitten, maar die zie je dan wel :)

Fijn dat de pannenkoeken lekker zijn geworden, wat had je er op gedaan? Ook restverwerking (gevulde pannenkoeken zijn bij uitstek geschikt om restjes groente op te maken) of traditioneel stroop/appel/kaneel?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #74 Gepost op: 25 januari 2016, 18:36:29 »
Bij meel waar rijsmiddelen aan toegevoegd worden (zelfrijzend bakmeel en de broodmix dus) kan het wel uitmaken hoe oud het is, bij een andere bakmix deed de gist het niet meer goed, vandaar deze alternatieve verwerking.
Ik had een paar met kaas (een kant bakken, omdraaien, helft met kaas beleggen, dubbel vouwen, beide kanten gaar bakken) en champignongs (eerst even in pan bakken, dan beslag erop). En naturel met stroop/poedersuiker/blauwe bessen.

Die Castagnaccio klinkt wel apart, een soort van beslag van alleen kastanjemeel en water, en dat met olijfolie gebakken. Met rozijnen en noten. Is de olijfolie dan niet een beetje te hartig? Of proef je dat niet.

Ik zat er aan te denken om er iets hartigs mee te maken, bijvoorbeeld een beetje door quichedeeg (dat bij mij altijd meer op pizza- dan ouderwets korstdeeg lijkt). Maar iets zoets kan natuurlijk ook. Misschien ook iets als boekweitflensjes, maar dan met kastanjemeel?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #75 Gepost op: 25 januari 2016, 19:50:14 »
Die Castagnaccio klinkt wel apart, een soort van beslag van alleen kastanjemeel en water, en dat met olijfolie gebakken. Met rozijnen en noten. Is de olijfolie dan niet een beetje te hartig? Of proef je dat niet.
Ik heb het jaren geleden gegeten, herinner me alleen dat ik het lekker vond. Er zat ook rozemarijn in.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #76 Gepost op: 01 februari 2016, 09:39:55 »
Dit weekend vrienden te eten gehad dus de voorraad verse groente is weer aangevuld. Nog over na het etentje: paprika, worteltjes, champignons, verse tomaat, komkommer.

De uitdaging gaat nog door: zaterdag een onaangebroken pak toastjes en een zak cassavechips meegenomen naar een feestje, nog 1 pak toastjes, 1,5 pak crackertjes en een zak cassavechips te gaan. Weer een stukje appeltaart uit de vriezer opgegeten (nog 2 te gaan), plus een paar kerstchocolaatjes. Vorige week ook weer een portie pastasaus uit de diepvriezer opgemaakt, en een portie chili, plus een half pakje vegetarische spekjes. Gisteren heerlijk een hele berg biologsche witlof gegeten, met aardappelpuree uit de oven. Nu nog 1 portie aardappels over.

Ik vraag me af of ik vrijdag voor het eerst in 5 weken weer AH ga laten bezorgen, of dat ik het nog een weekje ga doen met alleen wat verse boodschappen. Is prima te doen (nog een halve voorraadkast vol en 1/3 diepvriezer). Ligt een beetje aan de bonusaanbiedingen denk ik.

Dit weekend trouwens ook drie dozen boeken weggegeven aan de boekenweggeefwinkel, en al het oud papier en glas weggebracht. Ik ga zo'n opgeruimd huis krijgen als ik niet uitkijk :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.630
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #77 Gepost op: 01 februari 2016, 11:41:52 »
Terwijl ik van alles probeer op te maken wordt de voorraadkast alleen maar voller: de man is aan het hamsteren, omdat er een aantal goede aanbiedingen zijn en omdat hij de laatste kaart van ah voor bestek wil volplakken. Nou ja, ondertussen wel allerlei resten meel en gedroogde peulvruchten opgemaakt. Als die spaarkaart vol is kan ik maanden voorruit  :P

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #78 Gepost op: 01 februari 2016, 13:14:27 »
Hier gaat het langzaam de goede kant op. Ik ben de aangebroken potjes en flesjes in de koelkast aan het opmaken. De koelkast is al wat leger, alleen heeft de Dirk weer vivera burgertjes in de aanbieding :)

Komende week is het Aziatische week bij de Lidl, dat betekent inslaan van noodlesoepjes, chutney en wat naanbrood. Maar ik weet dat we dat meestal ook opkrijgen, voordat ze weer opnieuw in de aanbieding zijn.

Nog een tip voor (oude) toastjes en crackertjes, je kan er heel goed panneermeel van maken! Gewoon even stampen in de vijzel, of in een zak onder de deegroller.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #79 Gepost op: 01 februari 2016, 13:23:05 »
Ik heb trouwens nog twee bestekzegels, Jol, dus als jullie er nog tekort komen...