Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #200 Gepost op: 27 oktober 2020, 21:39:33 »
Op vrijdag, als de groente- en fruitvoorraad voor de week is aangevuld, puilt hier de koelkast ook uit. Dat was vroeger nooit, dan haalde ik tussendoor nog wel wat bij, maar nu kom ik zeker niet meer dan 1x per week in de winkels en plan ik heel zorgvuldig een weekmenu. We eten ook meer fruit.

De vriezer (3 laden, niet zo'n diepvrieskist hoor) is ook standaard vol, ook wat meer met vegaburgers enzo.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #201 Gepost op: 27 oktober 2020, 23:26:06 »
Hier meer voorraad van de dingen die we veel gebruiken, maar de dingen die we minder vaak gebruiken gebruik ik nu wel vaker om ruimte te maken voor de spullen waar ik een grotere voorraad van wil hebben.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #202 Gepost op: 28 oktober 2020, 06:51:50 »
Ik heb gisteren ook de voorraadlades opgeruimd. En alle potjes  schoongemaakt. Ik heb de periode van ziekzijn zo goed als achter de rug. En vind het fijn dat alles dan een soort van “ontsmet” is. Ik kwam nog een aangebroken pak macaroni tegen, járen over de datum, maar volgens mij blijft gedroogde pasta gewoon altijd wel goed. Ook heb ik perensap uit 2018 verwerkt in hachee van linzen. Erg lekker.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #203 Gepost op: 03 januari 2021, 14:09:43 »
Veel minder voorraad dan andere jaren, maar na de kerst toch wel wat over dat op moet. Vandaag dus even wat extra tijd in de keuken:
- Appelcompote van appels die over waren van de appelflappen
- Bolognesesaus met overgebleven kastanjechampignons, paprika en een rest rode wijn
- Kaassaus van all restjes kaas die er over zijn van de verschillende kaasplankjes
- Soep van alles wat er daarna nog over is, op basis van spliterwten maar met indiase kruiden en veel ui.
- Ontbijtsap met komkommer, wortel, sinaasappel, appel en banaan.

Vanavond op het menu pasta met een deel van de bolognesesaus en kaassaus uit de oven, de rest gaat de diepvriezer in.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #204 Gepost op: 11 januari 2022, 11:39:53 »
Ha, dit jaar ongemerkt hetzelfde rijtje afgewerkt als vorig jaar!

Nog steeds niet veel voorraad over door het zoveel thuis zijn. Maar ik moet nodig even door alle kasten en de diepvriezer heen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #205 Gepost op: 13 januari 2022, 10:45:16 »
Ik zou ook mee moeten doen. In ons vorige huis werd onze voorraad regelmatig uitgedund door een aanhoudende voedselmottenplaag, maar daar hebben we hier geen last van. Verder hebben we voor sommige dingen nog geen vaste plek, waardoor ik totaal geen overzicht heb en dan maar nieuwe koop, ipv dat ik even ga kijken of we nog hebben liggen. Ook hangen de keukenkastjes hoger, waardoor ik nog meer moeite moet doen om er goed bij te komen. Binnenkort maar eens gaan inventariseren hoeveel pasta en rijst we precies hebben liggen, en dan ook  een vaste plek bedenken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #206 Gepost op: 13 januari 2022, 13:30:29 »
Ik wil wel meedoen! We hebben een nieuwe voorraadkast laten maken waar veel inpast en met aanbiedingen heb ik de neigingen wel ruim in te slaan.
In de gewone voorraadkasten zwerft ook wel eens wat, heb laatst wel iets weggegooid, maar het is slim er eens even tijd voor de te nemen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #207 Gepost op: 13 januari 2022, 19:51:08 »
Leuk dat er meer mensen gaan rauzen! Ik ben even aan het weggooien geweest: amandelmeel en boekweitmeel meer dan een half jaar over de datum, open verpakkingen (wel in plastic verpakt). Meel en bloem vind ik echt niet lekker meer als het oud is. Maar wat doe ik? Meteen nieuwe kopen om mijn favoriete hartige muffins mee te maken, want daar kreeg ik ineens weer enorme trek in 😁
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #208 Gepost op: 13 januari 2022, 22:24:58 »
Proef je dat verschil echt, als je er iets mee gebakken hebt? Ik geloof niet dat ik ooit naar de houdbaarheidsdatum van bloem heb gekeken (maar ik moest het de afgelopen jaren dus regelmatig weggooien ivm beestjes  :iek:)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #209 Gepost op: 14 januari 2022, 01:30:36 »
De coronapandemie heeft er juist voor gezorgd dat onze voorraadkast tegelijkertijd beter gevuld is dan ooit, en dat er niets is wat we niet gebruiken. Een ruime hoeveelheid pasta, conserven, condimenten en (veelal gedroogde) peulvruchten. Kristof vertrekt morgen naar Duitsland (eerst Hannover, dan Flensburg) en ik heb een fikse voorraad wintergroenten ingeslagen en goed opgeslagen. Mijn uitdaging is om in ieder geval de komende twee weken, maar misschien zelfs drie weken, geen boodschappen te hoeven te doen. En dat zonder ergens op in te hoeven boeten.

Die zelfgekozen escape-room heeft een aantal makkelijke uitwegen: gewoon de hond even alleen laten en naar het winkelcentrum gaan (vindt hij niet leuk, maar als ik terugkom ligt hij meestal te slapen) of bij Picnic bestellen (dat is sowieso makkelijk). Maar nu de Gorillas en Flincks ons wijs willen maken dat we het echt nodig hebben om binnen tien minuten de missende ingrediënten of drankjes in huis te hebben vind ik het des te interessanter om het tegendeel te bewijzen. Met een goed gevulde voorraadkast ben je een stuk vrijer dan met een 24/7-service.

Maar over een goed half jaar moet de voorraadkast leeg zijn: een verhuizing richting Utrecht is aanstaande.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #210 Gepost op: 14 januari 2022, 13:14:34 »
Ha, een nieuwe aanstelling of alleen een nieuw huis, Eelco?

Ik vind het ook wel prettig om nu wat extra voorraad te hebben. Dit zijn voornamelijk dingen die we toch al vaak gebruiken. Ik heb een beetje afgeleerd om voorraad te hebben van iets wat we minder gebruiken. Dan wordt er pas nieuw gekocht als het bijna op is.


Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #211 Gepost op: 14 januari 2022, 14:28:33 »
Ik hou door Corona ook veel minder over dan vroeger, omdat er nooit ongeplande etentjes en kroegbezoeken zijn, en ik voor mezelf nog steeds heel lekker kook maar niet met ingredienten die ik zelden gebruik, voor gasten gebeurde dat nog wel eens.

Amandelmeel wordt echt een beetje ranzig als het over de datum is, vind ik. Dus dan maar vaker muffins bakken tot het weer op is. Iemand nog andere lekkere recepten die ik *moet* proberen met amandelmeel?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #212 Gepost op: 14 januari 2022, 16:58:31 »
Ha, een nieuwe aanstelling of alleen een nieuw huis, Eelco?

Wow ja Utrecht, vertel Eelco, benieuwd! Wel een erg leuke stad.

Hier ook meer voorraad dan normaal maar alles komt wel op (behalve rozijnen laatst ranzig geworden  :'( die waren helemaal niet zo oud).
Boekweitmeel moet hier op, dat ga ik hopelijk volgende week vrijdag in een gerecht van Yvette van Boven verwerken (een soort boekweitsocca).
Amandelmeel moet hier ook op, eens kijken wat ik daar mee kan maken.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #213 Gepost op: 14 januari 2022, 19:32:53 »
Amandelmeel is heel erg lekker in Indiaase curry. Uit mijn hoofd:
Amandelmeel met geraspte kokos mengen, ongeveer een volle eetlepel elk. Dat even bakken tot het goudbruin is. Af laten koelen in een schaal.

Daarna gember, uien en knoflook bakken, met wat korianderzaadjes, chilipoeder en gemalen komijnzaad. Daarna het amandel-kokosmengsel met wat volle yoghurt of kokosmelk toevoegen en laten sudderen. Afmaken met wat zout en verse koriander.

Je kan er gebakken paneer in stoven, of bijvoorbeeld champignons, courgette etc.

Als je heel veel in één keer wil opmaken, dan kan je spaanse sinaasappeltaart maken. Daar gaat geen bloem maar alleen amandeltaart in, en een hele sinaasappel die je eerst gaar kookt. Erg lekker! Nu krijg ik zin om deze weer eens te maken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #214 Gepost op: 15 januari 2022, 17:04:23 »
Amandelmeel is heel erg lekker in Indiaase curry.

Hey bedankt voor alle tips, daar kan ik wel wat mee en toevallig ga ik morgen Indiaas koken.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #215 Gepost op: 15 januari 2022, 17:20:49 »
Die sinaasappeltaart klinkt ook heerlijk  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #216 Gepost op: 16 januari 2022, 17:13:10 »
Vandaag wilde ik spaghetti maken en in plaats van gewoon een nieuw pak te kopen ging ik eens in de keukenkastjes kijken. 5 pakken spaghetti gevonden, waarvan 4 aangebroken en 1 nieuwe. Uit drie verschillende kastjes  ::)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #217 Gepost op: 16 januari 2022, 18:23:53 »
Hahaha, goed idee dus om even te kijken 😁
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #218 Gepost op: 27 januari 2022, 20:39:05 »
Leuk dat er meer mensen gaan rauzen!

Als ik rauzen zeg, dan zegt mijn vriend altijd dat het in Den Haag alleen met de Kerstbomen gebeurt, maar das misschien meer voor de taalstruikeldraad.

Ik heb een blikje zwarte bonen, kidneybonen en een potje amandelschaafsel opgemaakt en veel verder ben ik nog niet. O nee, de kruidnoten zijn nu ook op. De kast lijkt wel wat leger, want probeer nog niet onbeperkt bij te vullen. Voor volgende week maar verder met de rest van de blikjes. Zag nog linzen, O die heb ik ook nog in gedroogde vorm.


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #219 Gepost op: 03 februari 2022, 18:02:52 »
Vandaag 6 aangebroken pakken farfalle uit de kast gehaald, de meesten met nog maar een klein restje. Nu zijn het er nog maar 2.