Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Tips om aan te komen, met zuivelallergie

(1/4) > >>

meisbaer:
Een vriendin van mij heeft een probleem met aankomen en vroeg mij of ik haar kon helpen. Ze is altijd al slank van bouw geweest, maar sinds ze geen melk meer mag (kaas!), heeft ze problemen om op gewicht te blijven.
Nu is ze de laatste tijd er moe, en in het ziekenhuis zijn ze erachter gekomen dat ze een  een ontstoken schildklier heeft. Hierdoor heeft ze af en toe flink last van koorts, en valt ze helaas weer af.

Nu was haar vraag of ik lekkere dingen kan verzinnen die ze makkelijk kan maken. Ze heeft net een blender gekregen, dus ze zat aan lekkere smoothies te denken. Ik had haar al wat tips gegeven over avocado's, notenpasta's etc, maar de basis zal waarschijnlijk yofu of sojamelk zijn.

Pas nu ik weer wat aan het lezen ben, vraag ik me af of het kwaad kan dat ze vrij veel sojazuivel eet, ivm haar schildklier?

Ik heb haar al als tip gegeven om naar een diëtist te gaan, maar misschien heeft iemand hier daar ervaring mee.

Mochten jullie nog goede tips hebben om gezond aan te komen, of lekkere zuivelvrije smoothies/blenderrecepten, dan geef ik ze graag door! Nederlandstalige sites zijn ook welkom.

Hizikigrrrl:
Oppassen met soja inderdaad, het lijkt me niet goed als ze daar dagelijks porties van binnenkrijgt ivm haar schildklier.

Er zijn nog meer voedingsmiddelen die een negatieve uitwerking op een slecht werkende schildklier kunnen hebben. Waarschijnlijk is het verstandiger als ze naar een (natuur)diëtist gaat, het klinkt niet alsof ze voldoende verstand van voeding heeft om hier zelf uit te komen. Vreemd dat het ziekenhuis haar daar niet heen stuurt. Als ze te weinig calorieën binnenkrijgt, is de kans groot dat ze ook te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Neemt ze wel zout met jodium erin? En als ze brood eet, is dat dan brood met gejodeerd zout?

Verder kan ze meer goede vetten gaan eten. Dagelijks een portie noten (ongebakken en ongezouten), zaden en pitten, een avocado, geregeld een paar eieren, olijfolie over de salade,  Rijst, aardappels en havermout zijn ook calorierijk. Als ze geen grote eter is, kan ze vaker per dag kleine porties eten.

Heeft ze echt een zuivelallergie of verdraagt ze bijvoorbeeld onaangezuurde zuivel minder goed? Zou ze dingen als volle yoghurt en kwark wel kunnen hebben? Of van geit of schaap?

fem fatale:
Idd, oppassen met soja en naar dietist.

Als haar schildklier niet goed functioneert kan ze ook daardoor afvallen, en dan los je dat met diëten niet op, schildklier goed instellen is echt stap 1. (Maar dan alvast van de soja afblijven, dat helpt bij het instellen van de medicatie.)

meisbaer:
Oh dat gaat ze niet leuk vinden, ze heeft dan wel ze een probleem met wat ze naarbinnen krijgt. Er zijn niet zo heel veel alternatieven voor sojayogurt, ik ken alleen kokosyoghurt? Sojamelk zou ze kunnen vervangen door bijvoorbeeld rijstmelk of havermelk, maar zit daar genoeg eiwit in?

Maar ik zal het in ieder geval doorgeven dat soja niet goed voor je schildklier is. Als je misschien een goede bron hebt, waar ik wat meer erover kan lezen? Ik denk niet dat haar arts in het ziekenhuis weet dat ze allergisch is voor zuivel, maar ik geloof dat ze die snel weer ziet.

fem fatale:
Oh de patiëntenvereniging heeft het me ooit verteld op twitter. Ik heb het toen uitgeprobeerd en mijn waarden zijn echt beter zonder soja. Maar kokosyoghurt is echt het enige alternatief en ik ben daar niet onwijs enthousiast over.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie