Vegatopia Forum

Tips voor keukengereedschap

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Tips voor keukengereedschap
« Gepost op: 30 juni 2018, 21:20:27 »
Deel in deze draad je beste aankopen of juist de grootste miskleuns. Stel hier ook je vragen als je ergens naar op zoek bent.

Ik bijt het spits af met een aankoop van ca. 2 maanden geleden, die ik sindsdien vrijwel dagelijks gebruik: de Microplane Gourmet rasp fijn 32cm. Hij heeft de knoflookpers ondertussen vervangen, gember rasp je er ook prima mee, Italiaanse harde kaas, citroen- of limoenrasp. Lekker makkelijk schoon te maken en blijkbaar onverwoestbaar. We hebben de brede variant gekocht, omdat deze breder (pun intended) inzetbaar is dan de smalle variant. Dit ding dus:

Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips voor keukengereedschap
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2018, 13:25:41 »
Twee echt scherpe messen is een open deur zeker? Een kleine (maar niet te klein) voor knoflook etc, een grote voor kool, pompoen etc.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Tips voor keukengereedschap
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2018, 13:41:46 »
Twee echt scherpe messen is een open deur zeker? Een kleine (maar niet te klein) voor knoflook etc, een grote voor kool, pompoen etc.
Mag het ietsje specifieker zijn?  :)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips voor keukengereedschap
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2018, 19:05:00 »
Duikelman, de kleine rond de 12 en de grote circa 25? Recht, geen kartels. Poeh, wat valt er verder te zeggen? Gaan al 15 jaar mee, 2x laten slijpen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips voor keukengereedschap
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2018, 15:37:11 »
Oh ja, de microplane, fantastisch! Ik heb er drie (fijn, midden, grof), ben enorm fan.
Nog iets dat ik heel vaak gebruik: de mexican elbow.
https://www.kookwinkel.nl/oldenhof-italiaanse-citroenpers-22-cm-aluminium-geel?sqr=citroenpers&

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Tips voor keukengereedschap
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2018, 21:52:07 »
Duikelman, de kleine rond de 12 en de grote circa 25? Recht, geen kartels. Poeh, wat valt er verder te zeggen? Gaan al 15 jaar mee, 2x laten slijpen.
Klinkt goed. De messen bij ons zijn ook aan vervanging toe, dus daar ga ik eens naar kijken. Al moet ik zeggen dat soms niets gaat boven zo'n el cheapo aardappelschilmesje van de Blokker.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Tips voor keukengereedschap
« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2018, 00:35:17 »
Ik maak nog veel gebruik van mijn spiraalsnijder (of groentenpuntenslijper zoals wij hem noemen), ook al is dat niet meer hip  ;). Verder een kaasraspmolentje, daar kan je ook goed restjes (niet al te harde) kaas mee raspen, zonder je vingers mee te raspen.

Wij hebben laatst een fijn mini wokje gekocht, waar precies een glazen deksel op past die we al hadden. Fijn als tussenmaat tussen een koekenpannetje en een steelpan. Gebruik het vaak als ik voor de lunch wat groenten wil bakken of stoven.


Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Tips voor keukengereedschap
« Reactie #7 Gepost op: 03 juli 2018, 17:29:11 »
Mijn pie-maker. In Australie heeft het ding de top 10 van meest ongebruikte keukenspullen gehaald, maar ik gebruik hem elke twee weken wel, en soms vaker. Perfect voor restjes, pie ziet er prachtig uit, is lekker, en met wat salade ernaast een complete maaltijd.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light