Vegatopia Forum

Koolhydraatarme inspiratie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Koolhydraatarme inspiratie
« Gepost op: 11 juli 2018, 10:29:38 »
Aankomend weekend komen mijn schoonzus en haar vriend eten, zij eten al een tijd koolhydraatarm omdat ze af moet/wil vallen. Het lijkt me aardig om hier rekening mee te houden, maar ik mis even de inspiratie. Ik dacht iets van een groentencurry te maken met  wat bijgerechten (naan, papadums, chutney), kan iedereen pakken wat hij of zij wil, maar de bijgerechten lijken me dan weer niet zo koolhydraatarm en dan wordt het weer wat karig misschien. Ik weet het niet zo goed, ik denk nooit na over koolhydraten.

Iemand tips of recepten?

Offline Selly

  • *****
  • 30.774
Re: Koolhydraatarme inspiratie
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2018, 10:39:10 »
Wat eiwitrijke bijgerechten anders ook, zoals gebakken paneer, raita van Turkse yoghurt en Indiase eitjes https://www.seriouseats.com/recipes/2012/02/anda-bhurji-spicy-indian-scrambled-eggs-recipe.html of gekookte eitjes met tamarinde?
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.384
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Koolhydraatarme inspiratie
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2018, 11:04:51 »
Een rijk gevulde salade (sla, bospeen, radijs, koolrabi, venkel, rucola, bleekselderij, kidneybonen, dat werk). Eventueel ook nog een tomatensalade erbij. Als bijgerechten feta of halloumi, gekookt ei, geroosterde zonnebloempitten, Turkse yoghurt, eventueel ook bulgur of knoflookcroutons (voor degenen die wel wat koolhydraten kunnen gebruiken).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Koolhydraatarme inspiratie
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2018, 19:16:11 »
Goeie tips! Daar kan ik wel wat mee.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.541
Re: Koolhydraatarme inspiratie
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2018, 22:55:35 »
Poppadums zijn gemaakt van kikkererwtenmeel, misschien vallen die ook wel mee qua koolhydraten. Eten ze alleen geen geraffineerde graanproducten en aardappels etc? Je kan ook zoete aardappels maken uit de oven, met daarbij lekker veel groenten (ook uit de oven). Lekker met op het laatst wat verse geitenkaas erover.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Koolhydraatarme inspiratie
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2018, 07:56:05 »
Eten ze alleen geen geraffineerde graanproducten en aardappels etc?

Dit volgens mij. Schoonzus heeft er niks over gezegd of ergens naar gevraagd verder. M. heeft alleen gemeld dat het natuurlijk wel vegetarisch is en dat was geen probleem. Misschien denkt ze wel "ik spring een keer uit de band", maar het leek mij wel leuk om er rekening mee te houden, dan kunnen ze in ieder geval kiezen.
Ik wil het mezelf in ieder geval niet te moeilijk maken, onze keuken zit in de aanbouw en daar staat de hele dag de zon op. Als het zondag inderdaad zo zonnig wordt als voorspeld is het daar knap warm en wil ik daar echt niet te lang bezig zijn. Ik neig nu richting saladebuffet en misschien nog een hartige taart of groenten uit de oven.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Koolhydraatarme inspiratie
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2018, 13:26:51 »
Ik zou eerst informeren hoe strikt ze is. Is het alleen geen granen en aardappels of ook geen peulvruchten en bepaalde groenten?

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Koolhydraatarme inspiratie
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2018, 17:14:59 »
Heb ik gedaan. Het was blijkbaar meer een voornemen dan praktijk, zowel het koolhydraatarm eten als afvallen, ik hoefde nergens rekening mee te houden... Ik heb een hartige taart met een salade gemaakt.