Vegatopia Forum

Plantaardige cellen breken net minder snel af dan dierlijke.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Plantaardige cellen breken net minder snel af dan dierlijke.
« Gepost op: 19 maart 2019, 01:38:55 »
Hallo,

Ik zei:
- Veel sporters, ook professionals, gaan vegan omdat plantaardig beter verteert dan vlees.

Iemand antwoordt mij:
- Plantaardige cellen breken net minder snel af dan dierlijke.

Mijn vraag:
Klopt dat 'wetenschappelijk?. En is dat 'beter verteren' een subjectief gevoel dus?


-

Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Plantaardige cellen breken net minder snel af dan dierlijke.
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2019, 00:49:24 »
Geen wetenschappelijke bron, maar wel een bron die volgens mij zijn adviezen wetenschappelijk kan onderbouwen: het Voedingscentrum meldt:
Citaat
In plantaardige eiwitten zitten soms minder essentiële aminozuren of in een verkeerde verhouding. Daarnaast is het eiwit uit sommige plantaardige producten soms moeilijker te verteren. Voldoende essentiële aminozuren en goede verteerbaarheid bepalen samen de eiwitkwaliteit. De kwaliteit van eiwit kun je uitdrukken in een getal. Daarbij is de kwaliteit van eiwit van kippenei de referentie: 1,00. De lagere kwaliteit van plantaardig eiwitbronnen zorgt ervoor dat iemand wat meer eiwitten nodig heeft als hij geen of minder dierlijke eiwitten binnenkrijgt. De aanbevolen hoeveelheid eiwit is in principe 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht, maar voor vegetariërs en veganisten is die hoeveelheid respectievelijk 20 en 30% hoger. Daarnaast moeten ze opletten dat ze eiwitten uit verschillende bronnen eten vanwege het verschil in essentiële aminozuren. Zo bevatten peulvruchten niet voldoende van alle essentiële aminozuren, maar wanneer je daarnaast voldoende granen eet krijg je wel voldoende van alle aminozuren binnen die je nodig hebt. Graan is namelijk rijk aan methionine en arm aan lysine. Bij peulvruchten is het net andersom.
Die vriend lijkt dus gelijk te hebben wat betreft eiwitten, maar de vezels uit de groente zorgen wel voor een betere vertering.

Wat betreft sport, meldt het Voedingscentrum:
Citaat
Als je vaak fanatiek aan kracht- of duursport doet kan je wellicht nog wat meer eiwit gebruiken, maar dat kan je ook uit plantaardige bronnen halen.
Gemüse ist mein Fleisch