Vegatopia Forum

(Potentiële?) gevaren van hoog sojaverbruik

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
(Potentiële?) gevaren van hoog sojaverbruik
« Gepost op: 03 maart 2019, 11:33:34 »
Alle zogenaamde vleesvervangers en andere 'vegan' producten zitten vol soja.
Sojaproducten, kunnen uw hormonen, uw voortplantingssysteem en uw schildklier beïnvloeden.  In soja zitten estrogenen, vrouwelijke hormonen. Mannen kunnen er tieten van krijgen. De kwaliteit van het sperma neemt af.
De functie van de schildklier kan verstoord raken.

 https://www.eldiario.es/tumejoryo/comer/problema-soja-hormonas_0_870713853.html?utm_source=adelanto&utm_medium=email&utm_content=Socio&utm_campaign=2019-03-02-adelanto&goal=0_10e11ebad6-e6fbde40d6-56526257&mc_cid=e6fbde40d6&mc_eid=822ca683a7)

Hoe bezorgd moet ik me daarover maken? (20 jaar hoog sojaverbruik)
 
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: (Potentiële?) gevaren van hoog sojaverbruik
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2019, 15:20:34 »
Als mannen tieten krijgen van soja, zou dat een prima middel zijn voor transgenders  ::). Dat soort geruchten hoor je al jaren. In dit Volkskrantartikel worden ze vrij overtuigend ontkracht: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/is-dit-nou-de-duivel-~b3b2da35/. 'Tenzij je de hele dag door sojaproducten eet, hoef je absoluut geen problemen te verwachten', zegt (voedingsdeskundige) De Waart. Als je een schildklierafwijking hebt, moet je wel oppassen, staat in het artikel.

Het Voedingscentrum noemt ook geen gevaren bij sojagebruik. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/soja.aspx. Overdreven veel is nooit goed (als je 10 liter water per dag drinkt is dat ook ongezond, de hoeveelheid maakt het vergif).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: (Potentiële?) gevaren van hoog sojaverbruik
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2019, 01:24:00 »
Het lijkt  inderdaad een zaak van hoeveelheid. Oosterlingen (rijsteters) halen een gemiddelde van 12 gram per dag.
Met al die  gefabriceerde  vleesvervangers en nieuwe sojaproducten (bifidus yoghurt etc ) is gemakkelijk een veelvoud daarvan te halen.

Ik ben te oud om er mij zorgen over te maken maar het klinkt niet als 'goede reclame' voor de jeugd...
Eet wat best is voor de planeet.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: (Potentiële?) gevaren van hoog sojaverbruik
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2019, 11:19:22 »
Veel vleesvervangers bestaan ook (deels) uit tarwe- of peulvruchteneiwit. Waar de meeste mensen op het internet het mee eens lijken te zijn, is dat gefermenteerde soja gezonder is. Dus tempé, miso, sojasaus etc.

Afwisseling blijft voor alles wat je eet belangrijk.

Re: (Potentiële?) gevaren van hoog sojaverbruik
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2019, 15:55:58 »
Alle zogenaamde vleesvervangers en andere 'vegan' producten zitten vol soja.
Sojaproducten, kunnen uw hormonen, uw voortplantingssysteem en uw schildklier beïnvloeden.  In soja zitten estrogenen, vrouwelijke hormonen. Mannen kunnen er tieten van krijgen. De kwaliteit van het sperma neemt af.
De functie van de schildklier kan verstoord raken.

 https://www.eldiario.es/tumejoryo/comer/problema-soja-hormonas_0_870713853.html?utm_source=adelanto&utm_medium=email&utm_content=Socio&utm_campaign=2019-03-02-adelanto&goal=0_10e11ebad6-e6fbde40d6-56526257&mc_cid=e6fbde40d6&mc_eid=822ca683a7)

Hoe bezorgd moet ik me daarover maken? (20 jaar hoog sojaverbruik)

Dit is precies wat ik ook weet over soja. Hoog sojagebruik wordt afgeraden omdat het vrouwelijke hormonen stimuleert. Jij doet dit al 20 jaar, dus wellicht kan je ons vertellen over je ervaringen? Merk je hier iets van?

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: (Potentiële?) gevaren van hoog sojaverbruik
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2019, 11:48:45 »
In Asië lopen niet meer mannen met tieten rond dan elders volgens mij en ik heb geen effect van die extra oestrogenen gemerkt mbt de overgang.
Geruchten en bangmakerij denk ik dan.
Eens met meisbaer: afwisseling!