Vegatopia Forum

Hooikoorts

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Hooikoorts
« Gepost op: 15 april 2019, 11:05:00 »
Ik geloof niet dat hier al een draadje voor was, dus bij deze.

Met weer een droog voorjaar is het de laatste tijd erg zwaar qua pollendruk. Ik ben allergisch voor boompollen, en nu de berken met z'n allen tegelijk gaan bloeien, heb ik ontzettend last van hooikoorts. Nu heb ik al wel "gewone" last van de vroegbloeiende bomen gehad (Els, hazelaar), naar dit is wel een tandje erger.

Ik gebruik 's ochtends een tablet Desloratadine en 's avonds een neusspray met corticosteroïden. Echter lijk ik één van de tien mensen te zijn die bloedneuzen van de spray krijgt, dus ik kan hem niet elke dag gebruiken. Op dit moment lijkt dit niet voldoende te zijn, en heb ik het regelmatig zeer benauwd. Ik heb al een nieuwe huisartsafspraak gemaakt.

Verder heb ik al pollenhorren in mij huis, en doe ik al dingen zoals buiten de slaapkamer uitkleden. Alleen als ik naar buiten ga, heb ik het niet meer onder controle, maar ik kan natuurlijk niet de hele tijd binnen blijven  :-\

Nu lees ik dat voedingsmiddelen vermijden die van nature veel histamine in zich hebben ook wat kan helpen. Vooral dingen die langer moeten rijpen of gefermenteerd zijn, zoals zuurkool, kaas en tempé bevatten veel histamine.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar of meer mensen ervaren dat het erger is dan normaal, en welke medicijnen jullie dan gebruiken? Helpt het voldoende? Al eens geprobeerd om bepaalde voeding te vermijden?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Hooikoorts
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2019, 11:41:35 »
Ik lijk de laatste jaren steeds meer last van hooikoortsachtige klachten te krijgen, vooral in het voorjaar en de zomer dus. Vorig jaar 'explodeerde' de lente zo ongeveer in april, na nog een Siberische vriesperiode in mei - toen waren de klachten heviger - maar dit jaar lijkt alles vroeger en langduriger, maar ook gelijkmatiger (dus minder heftig) in bloei te komen. Mijn klachten blijven trouwens beperkt tot een droge neus en weinig reukzin, en soms wat tranende ogen.

Ik neem geen pilletjes, maar spuit wat cetirizine (Prevalin) in mijn neus als ik klachten heb - spray leek me logischer dan pilletjes voor mij. Tot dusver helpt dat vrij goed.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Hooikoorts
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2019, 11:43:33 »
Ik gebruik 's ochtends een tablet Desloratadine en 's avonds een neusspray met corticosteroïden. Echter lijk ik één van de tien mensen te zijn die bloedneuzen van de spray krijgt, dus ik kan hem niet elke dag gebruiken. Op dit moment lijkt dit niet voldoende te zijn, en heb ik het regelmatig zeer benauwd. Ik heb al een nieuwe huisartsafspraak gemaakt.

Bij kruidvat kan je een neusspuiter kopen voor vijf euro nogwat. Heet [...] Duo, precies naam weet ik even niet, maar het staat gewoon in het schap van de verkoudheidsdingetjes. Helpt best goed. Nadeel is dat je het maar een week achtereen mag gebruiken. Maar dat is bij driemaal per dag. Ik heb het alleen gebruikt om in de avond in slaap te kunnen komen. En daarom maar bijna drie weken lang gebruikt. Werkt vrij goed als je neus helemaal dicht zit en je daardoor een stikkingsgevoel hebt en je niet kan slapen. Na vijf minuten met dit spul adem je weer vrijuit. Een bloedneus is ook hier een mogelijke bijwerking.

Weet je zeker dat het door de allergie komt? Dat dacht ik ook bij mij, maar ik bleek dus een poliep te hebben die mij de adem ontnam. Een andere neusspuiter die je denk ik alleen op recept kan krijgen helpt deze weer weg te krijgen. Die mag je ook op de lange termijn gebruiken.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Hooikoorts
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2019, 13:02:52 »
Die bloedneuzen lijken mij wel door de neusspray te komen, want ze vallen samen met wel of niet gebruiken van de spray. Ook heb ik zelf al zonder spray ook wel eens last van een beetje bloed in mij neus tijdens het hooikoortsseizoen, maar met spray is het meer en consistenter.

Sprays die je maar een tijdje mag gebruiken ben ik een beetje bang voor, zeker omdat ik meestal een paar maanden last heb.

Benauwdheid bij allergie heb ik al sinds dat ik klein was. Toen ik op de basisschool zat, had ik een inhaler tegen piepende ademhaling. Op de middelbare school leek het even beter te gaan. Tijdens mijn studie begin het weer.

Maar ik ga het zeker aankaarten bij de huisarts, woensdag (ivm werk) afspraak.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Hooikoorts
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2019, 14:10:12 »
Ik heb een zware graspollenallergie en gebruik normaal een antihistamine en een hormonenspray (ik heb soms ook een lichte bloedneus). En dan heb ik meestal nog klachten.

Ik heb jaren geleden (omdat ik ook eczeem had) wel eens gekeken of ik een patroon kon ontdekken met bepaalde voedingsmiddelen en dan viel vooral rode wijn en aardbeien op, maar verder kon ik niet veel ontdekken. Volgens mij krijg ik van tempeh geen extra last.

Het graspollenseizoen begint weer, maar ik mag (geloof ik) vanwege de zwangerschap niets gebruiken van wat ik normaal aan medicatie neem. Ik ga dus even mijn huisarts bellen deze week.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Hooikoorts
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2019, 11:55:21 »
Ik was vooral vanwege de plotselinge benauwdheid en de bloedneuzen  naar de huisarts gegaan. De bloedneuzen kunnen geen kwaad, ik heb gewoon adertjes die dicht bij de opervlakte liggen, en dus sneller spingen. Nu ik elke avond de spry weer gebruik, voel ik mij wel beter. Ik doe elke ochtend een beetje (calendula)zalf in mijn neus, en de bloedingen lijken hiermee minder te zijn.

Voor mijn benauwdheid krijg ik over een paar weken een longfunctietest, voor de zekerheid. De huisarts kon verder geen rare dingen in mijn longen horen. Mocht ik meer duidelijkheid willen hebben, kan er ook nog een histamine provocatietest worden gedaan.

Ondertussen heb ik eens goed op mijn eten zitten letten. Een week geen chocola gegeten, geen of heel weinig kaas. Dit lijkt al veel te helpen. Alleen had ik Bugles met nachosmaak gegeten, niet aan gedacht dat er naast echte kaas (wat?er zit echte kaas in  ;) ) ook smaakversterkers in zaten. Ik zat lekker te knabbelen, tot ik het superbenauwd kreeg, mijn neus ging lopen, en mij opeens niet meer lekker voelde. Test geslaagd, zou ik zeggen.

Nu reageert iedereen weer anders, maar als ik oplet, merk ik toch dat mijn lichaam aanslaat bij sommige voedingsmiddelen. Ik eet elke dag wat sojayoghurt op mijn muesli met een glaasje sap. Daar heb ik dus licht last van (tintellende mond, raar gevoel in de wangen, beetje last van mijn borst). Eens kijken of dat de sojayoghurt is of niet.

Dus de komende weken eens goed opletten. De chocoladepaaseitjes moeten maar even wachten.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Hooikoorts
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2019, 10:29:46 »
Ik heb een zware graspollenallergie en gebruik normaal een antihistamine en een hormonenspray (ik heb soms ook een lichte bloedneus). En dan heb ik meestal nog klachten.

Ik heb jaren geleden (omdat ik ook eczeem had) wel eens gekeken of ik een patroon kon ontdekken met bepaalde voedingsmiddelen en dan viel vooral rode wijn en aardbeien op, maar verder kon ik niet veel ontdekken. Volgens mij krijg ik van tempeh geen extra last.

Het graspollenseizoen begint weer, maar ik mag (geloof ik) vanwege de zwangerschap niets gebruiken van wat ik normaal aan medicatie neem. Ik ga dus even mijn huisarts bellen deze week.
Ik gebruik ook antihistamine en een gecombineerde (steroiden en antihistamine)-neusspray. En een inhaler.

Tomatenpuree zou ook een hoog-histamine product zijn, maar die eet ik zonder problemen (de andere dingen niet, dus moeilijk vergelijken).

Overigens mocht ik tijdens de zwangerschap geen levocetirizine en desloratidine, maar wel gewone cetirzine en loratidine. De neusspray moest geloof ik tijdelijk een zoutoplossing worden. (Al kreeg ik laatst wel de steroidenneusspray mee, en niet de gecombineerde "voor het geval ik zwanger zou zijn". De apotheek is ook verantwoordelijk voor mijn anticonceptie, dus hoe ze op dit idee kwamen?)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Hooikoorts
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2019, 12:09:06 »
Ik ben nu een tijdje op mijn voeding aan het letten, en ik heb echt het idee dat het helpt. Ik slaap beter, vooral als ik 's nachts een keer naar de wc ben geweest, slaap ik weer beter in. Ook slaap ik langere stukken aan elkaar. Normaal gesproken moet ik in het weekend altijd 10 uur per dag bijslapen, maar gisteren was ik na 8 uur slapen echt wakker.

Verder heb ik het minder benauwd, en weet nu de relatie te leggen tot wat ik eet en opeens niet meer lekker voelen. Dus als ik het een beetje benauwd krijg, dan weet ik dat het over een kwartiertje of zo weer over is, en waar het van komt.

Tomaten lijk ik ook niet veel last van te hebben. Ik heb het nog niet aangedurft om weer chocola te eten, eerst moeten die bomen maar eens uitgebloeid zijn  ;) Er mag nog wel een winterkilo'tje vanaf, dus dat is op zich geen slecht idee.

Ik ben niet superstreng, maar probeer wel er rekening mee te houden. Mijn vriend ook als hij kookt. Als ik veel buiten ben, dan wat strenger, als ik veel binnen ben, kan ik wat zondigen. Hopelijk heeft de regen van deze week al wat geholpen.

Maar ik ben wel blij dat dit iets is waarmee ik mij beter voel. Het is even lastig, maar wel de moeite waard.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Hooikoorts
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2019, 12:24:36 »
Dit seizoen was voor mij een goed hooikoortsseizoen! Waarom? Tsja, door veel minder buiten te zijn. Ik was veel thuis met mijn zoontje. Toen ik wat meer naar buiten ging en tijdens onze korte vakanties in Bunnik en Ommen had ik meer last.

Cetirizine heb ik inderdaad nog even gebruikt icm borstvoeding, maar word er suf van. Nu gebruik ik weer fexofenadine. Volgens de gyn kon ik dat best gebruiken met de zwangerschap. Ik was zelf sceptisch en heb het maar 1 keer geprobeerd. De volgende ochtend waren mijn vliezen gebroken. (Ik denk niet dat hier sprake is van oorzaak en gevolg :))

Edit: naam antihistamine was fout.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 08:25:33 door LL de Ling »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Hooikoorts
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2019, 00:32:38 »
Ik gebruik al sinds ergens in juni geen anti-histamine meer en heb dan ook bijna geen last meer. De meeste dingen kan ik wel weer (met mate) eten. Wel merk ik dat ik van sommige voedingsmiddelen toch nog wat last heb. Chilipeper is nog een beetje een probleem, dus niet meer erg pittig eten meer voor mij. Bij Quorn heb ik ook nog een reactie gehad, dus maar geen Quorn meer, daar is mee te leven  ;)

Verder lijken grote hoeveelheden aubergine nog een reactie te geven. Dingen waar ik nog verder mee moet testen zijn mosterd, sommige azijnen, oude kaas en champignons. Al lijkt dit de laatste tijd ook wel aardig te gaan (mosterd is nog twijfelachtig).

Wanneer de bomen weer gaan bloeien ga ik wel weer strenger zijn, maar fijn dat het dus ook een langere periode minder streng hoeft  :D