Vegatopia Forum

Spontaan gasten te eten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Spontaan gasten te eten?
« Gepost op: 21 juli 2019, 01:24:29 »
Ik geloof dat jij wel vaker gasten hebt die "per ongeluk" blijven eten ;)  Klinkt gezellig!
Als we bezoek krijgen, blijven ze inderdaad vaak hangen om een hapje mee te eten. Vaak nodig ik ze expliciet uit, maar we hebben ook altijd voldoende in huis om spontaan wat lekkers te fabriceren - en als er kinderen bij zijn, vraag ik altijd wat zij lekker vinden en hou daar rekening mee. Gewoon ook omdat ik samen eten erg gezellig en absoluut niet moeilijk vind. En we kijken zeker niet al vanaf vijf uur op onze horloges.

De gasten van vandaag waren (eh, zijn) erg goede vrienden. En toch vroegen ze of het niet te veel moeite was en dat ze ook wel wat anders konden verzinnen. Is dat een soort Nederlandse beleefdheid en de verwachting dat je na een bezoek in de middag rond zessen het huis uit wordt gewerkt, zodat rond etenstijd alles weer 'normaal' is? In Duitsland aten we geregeld spontaan bij vrienden en vrienden bij ons, en dat was vrij vanzelfsprekend. Verjaardagsfeestjes begonnen meestal ook rond zes, zeven uur met een buffet. In mijn jeugd (in Nederland dus) leek bij iemand eten echter best wel ongebruikelijk te zijn, iets dat goed moest worden overlegd of vooraf gepland en afgesproken.

Of speelt het ook een rol dat veel mensen het lastig vinden om ineens voor meer mensen te koken dan vooraf gepland? Is men bang dat 'wat de pot schaft' niet representatief of goed of gezellig genoeg is?

Ik vraag me dus af: wat doe jij als mensen rond vijf uur, half zes nog blijven plakken? Probeer je ze vriendelijk de deur uit te werken, bestel je dan toch maar Chinees of pizza, of draai je snel een leuke buffettafel in elkaar? Wat zijn de moeilijkheden die je ervaart - bijvoorbeeld gebrek aan creativiteit of voorraad, of dat de avondroutine toch ineens anders is dan gebruikelijk? En hoe is het als jullie ergens op bezoek zijn? Word je vaak voor etenstijd vriendelijk de deur uitgewerkt en is bij iemand blijven eten toch 'een dingetje' dat niet vanzelfsprekend is, of zijn de tijden toch veranderd en zijn Nederlanders daar makkelijker in geworden?

Ik heb soms het gevoel dat ik op dit gebied behoorlijk ben 'verduitst' (wat ik zeker niet erg vind) en ik probeer de Nederlandse 'mores' weer te doorgronden  ;D.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2019, 01:27:56 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2019, 20:13:21 »
Ik heb niet zo vaak onverwachte gasten maar als die er zijn, is het geen probleem.
Veel Nederlanders hebben niet zo veel voorraden en ook weinig improvisatievermogen. Voor een diner wordt vaak iets van te voren speciaal bedacht. Dat helpt niet zo goed bij onverwachte gasten. En veel Nederlanders houden ook niet echt van koken.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2019, 21:03:28 »
Als student gebeurde het regelmatig, onverwachte mee-eters, altijd gezellig en ik heb altijd genoeg ingredienten en improvisatie inspiratie.  Tegenwoordig is het lastig genoeg om een maand van te voren iets te plannen, dus gebeurt het niet zo vaak meer. Mijn meest gebruikte tactiek voor mee-eters: hoofdgerecht hetzelfde houden als gepland maar dan wat meer, en dan veel bijgerechten, dan zit er voor iedereen wel iets bij.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2019, 22:44:09 »
Bij mijn ouders was ongepland meeëten lastig, want er werd precies ingekocht. Maar als het moest hadden ze nog wel ergens iets in de vriezer of in blik. Gebeurde heel weinig.

Zelf vind ik het geen probleem, maar vaak is het al een eetafspraak dus ze blijven ze uberhaupt al eten. Heb altijd genoeg in huis  :D

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2019, 00:47:01 »
Bij mijn ouders konden onverwachte gasten altijd wel mee-eten hoewel de maaltijd wel afgepast was voor ons gezin. Maar aanvullen was altijd mogelijk omdat er altijd voldoende op voorraad was. Niet dat het veel voorkwam, de meeste mensen hadden hun eigen gezinnen om samen mee te eten.

Bij mij is het altijd mogelijk te blijven hangen, niet dat het vaak gebeurt want iedereen heeft het veel te druk tegenwoordig. Buiten dat er altijd van alles in voorraad is om de maaltijd mee uit te breiden kan ik ook altijd wel iets van kaas, smeersel, toastjes op tafel zetten. Ook wel eens probleemloos spontane aanloop gehad tijdens een uitgebreide kerstmaaltijd waar ik al 4 gasten had. Dan maakt een paar meer ook niet meer uit.

Ik vind het best jammer dat het niet vaker gebeurt, spontane gasten zijn leuk!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2019, 16:54:47 »
Het gebeurt niet zo vaak dat mensen blijven hangen bij ons. Het is vaak al moeilijk genoeg een afspraak in te plannen. Net wat Jol en Sam zeggen: iedereen is veel te druk. Maar men is welkom en er is meestal voldoende op voorraad en improviseren is ook wel leuk.

Overigens is het nu ook prima dat mensen niet blijven hangen. Met de baby is het ook al druk genoeg en de meeste kraamvisite weet gelukkig ook wel dat je dan niet moet blijven plakken. Maar over een tijdje vind ik het wel weer gezellig!
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2019, 16:57:28 door LL de Ling »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2019, 17:09:36 »
Als ze vegetarier zijn is het helemaal prima (komt niet zovaak voor)! Maar onverwachte vlees-mee-eters vind ik wel lastig hoor. Ik heb mijn menu vaak op ons tweeen afgestemd dus wanneer er ongepland mensen blijven eten dan moet ik echt improviseren.
Maar de meeste vrienden/ familie wonen een eindje weg dus die blijven standaard wel eten (kan ik van tevoren bedenken wat we eten), en die komen niet zo gauw onverwacht (want ver rijden).

Ik zou geen mensen wegsturen, omg. Dan bestel ik liever wat pizza's en schuif bijv het oorspronkelijke menu door naar de volgende dag.


Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2019, 21:32:47 »
Ik heb een ruim gevulde voorraadkast en vriezer, en een supermarkt aan de overkant van de straat, dus mee eten kan altijd. Improviseren vind ik juist leuk.

Ben dat van huis uit ook gewend, bij mijn ouders kon vroeger ook al iedereen blijven plakken, en dat is nog steeds zo.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Spontaan gasten te eten?
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2019, 23:44:43 »
Als ze vegetarier zijn is het helemaal prima (komt niet zovaak voor)! Maar onverwachte vlees-mee-eters vind ik wel lastig hoor.
Waarom vind je onverwachte vlees mee-eters lastig? Kook je dan wel iets met vlees of probeer je dan juist extra iets vegetarisch-vlezig-alternatiefs op tafel te zetten? Ik kook gewoon altijd 'normaal' vegetarisch, vleeseters in de groep of niet.

Mijn vader, carnivoor in hart en nieren, vond mijn maaltijden dit weekend bijzonder lekker en vullend, dus als hij het vlees al niet mist...  :D
Gemüse ist mein Fleisch