Vegatopia Forum

Popcornvariaties

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Popcornvariaties
« Gepost op: 28 juli 2019, 00:17:47 »
Kristof had zin in zelfgemaakte popcorn, dus ik heb een zak popcornmais uit de AH (900 gram) meegenomen (deze stond gek genoeg bij de gedroogde peulvruchten). Wat zonnebloemolie met suiker verhitten in een wok, popcorn erbij, denksel er op en binnen een paar minuten hadden we popcorn. Het halve kopje mais (ca. 80 gram) was eigenlijk te veel, dus de volgende keer gebruiken we de helft of nog minder.

Ik was nooit een fan van popcorn, maar ik kende eigenlijk alleen de kant-en-klare variant. De textuur van de verse popcorn is echter lekker stevig. Ik hou echter meer van hartig, dus ik was al aan het fantaseren over popcorn met Italiaanse kruiden, met knoflook en/of chilikruiden. Tot mijn verbazing blijkt er al veel meer geëxperimenteerd te zijn dan ik voor mogelijk had gehouden (b.v. https://www.24kitchen.nl/populair/doe-dit-door-je-popcorn-om-het-spannender-te-maken). Een mooie basis dus voor ultragoedkope, lekkere en eigenlijk best gezonde snacks. Ik denk er over morgen meteen maar met verse rozemarijn en Italiaanse harde kaas te knutselen.

Hebben jullie geslaagde popcornvariaties? Of tips waar je op moet letten (wat vooral wel en wat vooral niet te doen)?
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2019, 01:01:57 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re: Popcornvariaties
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2019, 10:02:55 »
Ja lekker, popcorn. Ik maak meestal gewone zoute. Soms doe ik er chilipeper overheen, ook lekker.
Deze Thaise mix lijkt me er ook wel lekker over maar ik zou dan zelf de boter weglaten, want boter vind ik niet zo lekker over mijn popcorn.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Popcornvariaties
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2019, 12:24:26 »
Culinaire popcorn (gekocht of diy) was de afgelopen jaren best wel een hype, toch? De kant en klare heb ik nooit gehad, vanwege de prijs en de vele onnodige toevoegingen en calorieën.

Persoonlijk vind ik de zelfgemaakte naturel versie, met boter en suiker of zout, ook heel lekker.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Popcornvariaties
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2019, 13:48:28 »
Culinaire popcorn (gekocht of diy) was de afgelopen jaren best wel een hype, toch?
Ach, loop ik weer achter de feiten aan?  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Popcornvariaties
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2019, 16:40:22 »
https://globalnews.ca/news/2275882/popcorn-cracks-the-high-end-restaurant-scene/ Uit 2015 :-)
Heb het regelmatig bij restaurants in Londen gekregen de afgelopen jaren. Meestal niet helemaal vers  >:(

Ik vind zelf zoute popcorn het lekkerst, maar met shoarmakruiden (zonder zout) erbij en een snufje gerookte paprika krijgt de popcorn extra pit.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.529
Re: Popcornvariaties
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2019, 23:18:48 »
Als je dingen wil laten plakken is dat best lastig. Vaak gaat er dan veel suiker of olie door en dan bakken ze het in de oven om alles erop te laten zitten.

Wat ik zelf weleens doe, is een beetje cacao met een drupje water of honing, en wat gerapste kokos. Kliederig maar wel lekker. Als je zo'n molen hebt met zeezout en kruiden, is dat ook lekker erover.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Popcornvariaties
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2019, 21:27:36 »
Popcorn met kerrie vind ik lekker, en met kaas (parmezaan)ook.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Popcornvariaties
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2019, 22:31:53 »
Ik heb net een klein beetje popcorn (20 gram) laten ploffen in een klein beetje zonnebloemolie met fijngesneden rozemarijn, habaneropepertje en zout. De popcorn had ik al vermengd met een klein beetje Italiaanse harde kaas. Het resultaat is vooral een zoutige popcorn, maar toch zit er ook een subtiel hartig, kruidig smaakje aan dat best prettig is. Voor een eerste poging niet slecht - en 20 gram is meer dan genoeg voor één portie.

Edit: de rozemarijn ligt helemaal onderaan het bakje, die heeft zich dus niet aan de popcorn gehecht, maar nu ik een restje rozemarijn in mijn stop, zegt mijn smaakzintuig dat de popcorn wel degelijk (ook) naar rozemarijn smaakte.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2019, 22:57:48 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Popcornvariaties
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2019, 00:19:13 »
Vanavond weer zo'n 20 gram popcorn met grof gesneden verse knoflook, een loeiheet pepertje, rozemarijn en wat zout in een scheutje zonnebloemolie gepoft. Alle smaakmakers bleven onderin het bakje liggen, maar de popcorn heeft de smaken goed opgenomen. De gemiddelde bioscoopbezoeker zou waarschijnlijk een rolberoerte hebben gekregen, maar ik vond het resultaat zeer smakelijk. Ondertussen fantaseerde ik over het in de oven drogen van spinazie, om er vervolgens spinaziepoeder van te maken. Ik ben vast niet de eerste met zulke idiote ideeën?  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.529
Re: Popcornvariaties
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2019, 15:59:01 »
Klinkt lekker! Ik denk dat je misschien spinaziepoeder ook nog wel in een natuurwinkel of in het gezondheidschap in de supermarkt kan vinden? Ik heb wel eens bietenpoeder gezien, lijkt mij ook wel geinig met tijm ofzo  :D

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Popcornvariaties
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2019, 23:43:45 »
Vanavond popcorn gemaakt met rozemarijn, een loeiheet pepertje en Italiaanse harde kaas. Het loeihete pepertje was wel erg loeiheet, zowel bij het eten (en ik ben wat gewend) als bij het poppen van de popcornmaïs. Een gigantisch scherpe lucht in huis. Deze heb ik weten te verdrijven door alle ramen en deuren te openen, maar vooral ook door fanatiek met een plantenspuit de lucht in huis te bevochtigen. Het nadeel van een open keuken  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.354
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Popcornvariaties
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2020, 23:42:42 »
Popcorn met rozemarijnzout en citroenschil blijkt een zeer geslaagde combinatie te zijn.
Gemüse ist mein Fleisch