Vegatopia Forum

Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Gepost op: 25 juni 2019, 19:52:12 »
Ik ben al lang vegetariër, maar twijfel of ik het goed doe.
Kan ik beter vegetariër blijven, of een 'veganist' worden die om aan alle bouwstoffen te komen zo af en toe relatief verantwoord vlees eet. Ik denk dan aan een varken die thuis grootgebracht is, een geschoten hert of haas (in de periode dat ze niet jongen hebben).

Het probleem voor mij in het vegetariër zijn is namelijk dat ik wel ei en zuivel nuttig. Om aan zuivel te komen worden de kalveren meteen bij de koe vandaan gehaald en na een aantal jaar is de koe uitgemolken en wordt dan al geslacht (terwijl ze nog lang zou kunnen hebben geleefd). Dat voelt slecht.

Ik ben vegetariër vanwege het milieu en vanwege dierleed.
Mijn vragen zijn:
1) Hoeveel vlees zou ik moeten eten indien ik geen ei en zuivel eet en
2) Wat zou qua milieu en dierenleed beter zijn; vegetariër of een basis vegan met soms vlees.

Ik denk dat sommige mensen zich afvragen waarom ik dan niet gewoon vegan wordt die pilletjes slikt, maar ik wil graag een gezonde leefstijl uit voeding (voor mezelf en mijn jonge kinderen). Hoewel ik heus redenen voor volledig vegan zou willen horen, ben ik nu vooral geïnteresseerd in mijn twee vragen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2019, 21:56:14 »
1) Hoeveel vlees zou ik moeten eten indien ik geen ei en zuivel eet en
Zie https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx

De dagelijkse aanbeveling vitamine B12 is voor volwassenen 2,8 microgram. Daarvoor zou je per dag bijvoorbeeld een glas melk, een schaal yoghurt en een ei moeten eten. Met 100 gram z@lm zit je al boven de 2,8 microgram, van rundl33s heb je blijkbaar toch een flink lapje (ca. 150 gram) nodig. Dat vind ik persoonlijk allemaal (zuivel of vlees) best wel veel - ondergrenzen worden niet aangegeven.
Citaat
2) Wat zou qua milieu en dierenleed beter zijn; vegetariër of een basis vegan met soms vlees.
Ikzelf zou geen vl33s of v1s meer door mijn keel kunnen krijgen, maar ik gebruik wel biologische zuivel en eieren. Je hebt wel een punt dat verantwoord vlees wellicht diervriendelijker zou kunnen zijn dan verantwoorde zuivel (eigenlijk zou, net als bij eieren, bij zuivel duidelijk moeten zijn waar het vandaan komt en hoe de dieren worden gehouden, dat is mij nog niet transparant genoeg).
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2019, 22:09:41 »
Dankje Eelco voor je reactie.
Slim om inderdaad gewoon alleen even naar de vitamine b12 en bij het voedingscentrum te kijken.
Best veel vlees inderdaad wat je dan moet eten, pfieuw. Daar zou ik wel tegenop zien en lijkt gevoelsmatig toch wel 'slechter' dan ei en zuivel eten. Maar ik leer er graag meer feiten over...

Wat ik nu met regelmaat wel eet zijn van die vega-producten waar b12 en ijzer enzo aan toegevoegd zijn. Sommige hiervan eten de kinderen ook, vandaar. Theoretisch gezien zou ik door b12, (calcium) en ijzer toegevoegde vega-producten te eten, wel met minder vlees toekunnen als in jouw voorbeeld genoemd. Die producten eten waar de fabriek al b12 en dergelijke aan heeft toegevoegd is misschien, als veganist, een mooie compromis tussen pilletjes slikken versus dierlijke voeding erbij eten? Maar of ik hier nu echt op durf te vertrouwen? En stoppen ze daar niet soms ook teveel (andere) stoffen in?

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2019, 22:15:25 »
Eelco, even over dat biologische zuivel en ei.
Ik koop dit ook, maar weet wel dat dit verre van een vrijbrief is om 't te eten. Helaas.
De filosofie van de bio-producten is mooi, maar tegenwoordig gaat het ook daar toch echt wel om omzet en is weinig terug te vinden van hun idylle. Ik koop echter ook bio-zuivel en kipster eitjes in verband met de iets betere omstandigheden waarin deze dieren leven (t.o.v. regulier melk- en pluimvee).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2019, 23:16:06 »
Wat ik nu met regelmaat wel eet zijn van die vega-producten waar b12 en ijzer enzo aan toegevoegd zijn. Sommige hiervan eten de kinderen ook, vandaar. Theoretisch gezien zou ik door b12, (calcium) en ijzer toegevoegde vega-producten te eten, wel met minder vlees toekunnen als in jouw voorbeeld genoemd. Die producten eten waar de fabriek al b12 en dergelijke aan heeft toegevoegd is misschien, als veganist, een mooie compromis tussen pilletjes slikken versus dierlijke voeding erbij eten? Maar of ik hier nu echt op durf te vertrouwen? En stoppen ze daar niet soms ook teveel (andere) stoffen in?
Zie https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-zijn-gezonde-vleesvervangers-als-je-meer-vegetarisch-plantaardig-wilt-eten.aspx. "Veel kant-en-klare vleesvervangers zijn echter niet zo gezond, omdat ze veel zout en verzadigd vet bevatten." Zie ook https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/hoe-gezond-zijn-vleesvervangers.

Ik zou zelf niet vanwege de B12 dagelijks een (zwaar)bewerkt product willen eten.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2019, 09:38:52 »
Die producten eten waar de fabriek al b12 en dergelijke aan heeft toegevoegd is misschien, als veganist, een mooie compromis tussen pilletjes slikken versus dierlijke voeding erbij eten?


Nog even toegespitst op vit B12:
Op die manier krijg je hooguit eigenlijk maar een fractie van je B12 binnen, een kwart van de ADH of iets in die buurt?
Ik trek even een Quorn-burger tevoorschijn en kom zo gauw zelfs helemaal geen B12 (meer?) op de verpakking tegen. Het is dus erg opletten in ieder geval.
Bovendien kan je dan net zo goed B12-tabletjes slikken, de bron van B12 in vleesvervangers zal echt niet 'natuurlijker' zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2019, 11:16:50 »
Lastig dilemma! Of het onder aan de streep verschil maakt qua dierenleed kun je alleen bepalen als je de hoeveelheden uitrekent, wat je nu gebruikt en wat je zou gebruiken als je vlees gaat eten, dat kan ik zo niet zien.

Ik kan zelf kan nooit meer vlees eten, ik ben vegetarier geworden omdat het idee van dieren eten me zo tegenstond, het idee alleen al doet me de rillingen over het lijf lopen. Ik heb geprobeerd veganist te worden, maar kon gewoon kaas en eieren af en toe niet laten staan. Dus mijn oplossing is: ik gebruik een stuk minder kaas dan vroeger, drink geen zuivel meer, eet veel minder eieren. Ik slik wel regelmatig B12 bij, omdat ik met dit beperkte zuivelgebruik absoluut niet aan mijn ADH kom. Ik eet niet vaak vleesvervangers waar het al in zit. Ik slik ook liever een supplement waarvan ik weet wat de dosis is en wat de herkomst is, dan dat ik vertrouw op een vleesvervanger.

Als je akkoord bent met dagelijks zoveel vlees en vis eten als nodig is voor je B12, dan kun je dit natuurlijk doen. Als je echter denkt dat dit te veel is en je toch bij moet gaan slikken of het restant uit zwaar bewerkte vleesvervangers moet halen, denk ik dat je winst minimaal is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2019, 11:19:28 »
Mooie links weer Eelco.
Ik had de eetmeter van het Voedingscentrum laatst voor een aantal dagen ingevuld. Het viel mij vies tegen hoe lastig het was om goed te eten (ik 'draaide wat aan de knopjes' van de invoer). Misschien kwam dat wel door vleesvervangers. Ik probeer inderdaad wel te letten opdat er b12 aan toegevoegd is, te meer omdat ik altijd voorzichtig ben met voeding voor de kinderen (die wel ei en zuivel eten). Ze lusten geen tofu (ik ook niet) en geen tempeh, slechts een paar soorten noten (waarbij ik pinda's nu ook even toe reken) en beperkt ei. De vegaburger is dan wel gemakkelijk. Het nadeel van gewone kaas vind ik dat er ook veel verzadigd vet en best veel zout in zit.

Edit: Ik kookte vroeger wel veel met noten en tempeh en ook (voor eiwitten) de combi van peul met rijst. Maar dit lusten de kinderen (nog) niet.

Q@non, je hebt natuurlijk gelijk dat het maar gek van mij is dat ik het beter te verkroppen vind als er b12 aan producten is toegevoegd en liever niet een drupje of pilletje b12 inneem.

Hoe komen jullie aan vitamine b12 en b11, calcium en ijzer (en al wat in dierlijke producten zit)?
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2019, 11:24:29 door DrsBird »

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2019, 11:22:45 »
Ah mijn dank Sam, voor het delen van hoe jij het doet en deed.
Denk je dat je alleen een tekort opbouwt aan vit. b12, nu je zo weinig zuivel en ei eet?

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2019, 11:28:44 »
Als je akkoord bent met dagelijks zoveel vlees en vis eten als nodig is voor je B12, dan kun je dit natuurlijk doen. Als je echter denkt dat dit te veel is en je toch bij moet gaan slikken of het restant uit zwaar bewerkte vleesvervangers moet halen, denk ik dat je winst minimaal is.

Ik wil gewoon dat doen wat het beste voor milieu en dierenleed is. Als kind aten wij thuis soms wel eens vlees, maar dat vond ik altijd vervelend om te eten (qua mondgevoel en idee). Echter vind ik dat wel van ondergeschikt belang, hoe lekker en relaxt ik het vind.

Ik heb bijvoorbeeld wel een paar jaar geleden het vlees gegeten van een vogeltje wat tegen het raam was gevlogen. Gewoon omdat ik wilde weten hoe dit smaakte en omdat ik er van overtuigd ben dat het heus wel goed voor mijn lichaam is om - als het zich zo aandient - zo af en toe vlees te eten. Ik ben dus misschien wel een gekke 'vegetariër'.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2019, 16:21:59 »
Ah mijn dank Sam, voor het delen van hoe jij het doet en deed.
Denk je dat je alleen een tekort opbouwt aan vit. b12, nu je zo weinig zuivel en ei eet?
Ja, proteine, calcium en andere vitamines/mineralen dan B12 is allemaal geen probleem. Ik ben geen grote fan van het Voedingscentrum, maar hun eetmeter is wel handig om te kijken wat je binnenkrijgt aan voedingsstoffen, en dan zit ik redelijk goed. Het leuke van de eetmeter is dat je hem echt in kunt vullen zoals je eet, maar je kunt hem ook invullen zoals je zou willen eten, en dan zien hoe je qua voedingsstoffen uitkomt. Daar zou je dus eens mee kunnen spelen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2019, 19:51:52 »
Ja, eetmeter is handig, zoals ik hierboven al schreef deed ik exact hetzelfde als jij, qua proberen.
Op een gewone dag krijg ik prima alles binnen, ik zat alleen wat hoog qua onverzadigde vetten, maar dat is niet zo verkeerd. Zodra ik echter een 'vreemde' dag qua eten heb ((pure) hagelslag op brood, beetje minder groente 's avonds, geen zuivel...), nou joh, dan kwam ik meteen niet meer aan de dagelijks aanbevolen norm.
Het moeilijke is dus dat als ik weinig tot geen ei of zuivel eet, dat ik dan gedonder krijg met de eetmeter.

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2019, 20:32:09 »
Inmiddels het idee van zo nu en dan vlees maar uit mijn hoofd gezet, wordt veel te veel vlees, en gewend aan het idee om vitamine b12 te gaan slikken.
Kun je gewoon b12 slikken zonder problemen?
Echter, ik lees op internet dat je beter niet 'zomaar' kunt beginnen met b12 slikken. Maar stel dat ik nu bloed zou laten tappen en alles doorgemeten wordt, dan betekent dit niet dat ik (van u af aan) een gezonde hoeveelheid b12 binnen krijg. Dus begonnen jullie met b12 slikken omdat je (part-time) veganist werd of te weinig ei, zuivel en vlees at? Of ben je naar een diëtist geweest? Ik heb niet de impressie dat mijn huisarts er veel van weet (denk zelf hierover meer te weten).
Ik heb spontaan 10ug  vitB12 pilletjes gekocht, maar dit is 400RI. En hoe doe je dit met kinderen?

Re: Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2019, 20:34:50 »
Het liefst wil ik een BOEK over VEGANISME van een Martijn Katan-achtig type (lees: voedselwetenschapper, dus geen op hol geslagen hipster met een orthomoleculaire opleiding o.i.d.).

Wie?