Vegatopia Forum

Too good to go

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Too good to go
« Gepost op: 05 september 2019, 17:47:28 »
Het bestaat al iets langer maar ik heb het pas net ontdekt: Too good to go, een app waarin winkeliers spullen aanbieden die tegen de datum aanzitten/over de datum zijn. Doel is verspilling te voorkomen. Het aanbod varieert van hotels waar je het ontbijtbuffet mag afschuimen om half 10, tot bakkers die brood en gebak aan het eind van de dag niet weg willen gooien, en alles er tussenin. Sommige opties geven aan dat het vegetarisch kan zijn, maar niet bij alles.  Ik vind het een interessant concept en heb vandaag dus mijn eerste pakket gekocht bij een biologische winkel. Je krijgt voor 15 euro artikelen voor de prijs van 5 euro. Je kunt alleen niet zelf kiezen. Ze hadden gelukkig wel (nog) de keuze uit een pakket met of zonder vlees).

Wat zat er in?

75 gram veldsla, in plastic verpakt, 2 dagen over de datum en met duidelijke bruine plekjes
200 gram botersla, beetje slap maar nog net OK
Volkorenspaghetti 2 maanden over de datum
Rijst/quinoa melk 1 maand over de datum
150 gram appeltjes (2 stuks, beetje zacht)
Piramide thee frisse start (tht 1 januari) en citroen-munt (tht 11 september)
Glutenvrij brood (voorverpakt, ik vind voorverpakt brood al niet lekker en glutenvrij brood ook niet, dus dat heb ik teruggegeven)

Gezien de prijzen van de winkel is het iets meer dan voor 15 euro. Als ik echter kijk naar wat ik wil gebruiken is het niet zo geslaagd. De sla moet absoluut vanavond op, maar ik had net gisteren al sla gegeten (ja, dat is gemeut maar toch!). De veldsla ziet er zo viezig uit dat ik die niet meer wil eten. Appels gaan wel op. Spaghetti heb ik net een nieuw pak van gekocht dus heb ik eigenlijk de komende 6 maanden niet nodig (eet ik 1 keer per maand). De thee vind ik niet lekker dus die ga ik op kantoor zetten, misschien dat iemand anders het lekker vindt. De rijstmelk ga ik even ruiken/proeven en er dan maar rijstpudding van maken, en invriezen.

Voor 5 euro heb ik dus niets wat ik normaal gekocht zou hebben. Ik beschouw het dus een beetje als weggegooid geld, in plaats van weggegooide etenswaren.

Ik geloof echter wel dat het concept kan werken en blijf het aanbod dus in de gaten houden. Ben benieuwd of anderen er hier ervaring mee hebben?

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Too good to go
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2019, 19:43:31 »
Heb al wel een tijd geleden de app gedownload en me aangemeld, maar nog nooit iets afgehaald. Ik zag dat de bakkerij in het winkelcentrum op mijn werk meedoen, dus wilde kijken of het eens uitkomst dat ik daar eens wat afhaal.

Van het pakket dat jij kreeg, zou ik ook niet blij worden. Hoewel ik ook veel aandurf met producten die ruim over de datum zijn, vind ik het gek dat ze producten meegeven die al zo ruim over de datum zijn.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Too good to go
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2019, 22:04:13 »
Voor zover ik weet mag je geen producten verkopen die echt over datum zijn. Wel is er een verschil tussen tht (ten minste houdbaar tot) en tgt (te gebruiken tot). Bij tht is het vaak nog prima maar garanderen ze niet meer dat de smaak 100% is, zoals bij dingen als pasta en conserven. Tgt is een datum waarna het wellicht niet meer goed is om te eten, zoals bij vlees en gesneden groenten.

Ik weet dat de winkel waar ik in werkte eens een boete van 500 euro had gekregen omdat er een paar stukjes kaas in de vitrine lagen die een paar dagen over de datum waren. Niet mijn schuld (ik had een weekje vrij) en blijkbaar was ik dus echt de enige die het netjes regelmatig controleerde  ???. Anyway, ik ben dus erg benieuwd was de Voedsel- en warenautoriteit daarvan vindt.

- toevoeging -
Dit dus: https://www.voedselbankennederland.nl/over-tht-en-tgt-datum/
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 22:08:13 door meisbaer »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Too good to go
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2019, 22:18:04 »
Het was allemaal tht (veldsla weet ik niet zeker...). Maar ik vind 1 of 2 maanden na de tht voor een winkel toch wel “over de datum”, je gooit dat toch minimaal een aantal weken voor het zover is in de uitverkoop? Geen hond die het koopt als het twee maanden na de tht nog in het schap staat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Too good to go
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2019, 22:29:16 »
Het was allemaal tht (veldsla weet ik niet zeker...). Maar ik vind 1 of 2 maanden na de tht voor een winkel toch wel “over de datum”, je gooit dat toch minimaal een aantal weken voor het zover is in de uitverkoop? Geen hond die het koopt als het twee maanden na de tht nog in het schap staat.

Kan zijn dat het verkeerd gevuld was en achteraan was beland, of ergens in het magazijn stond. Of gewoon niet genoeg verkoopt. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat bij het spiegelen (producten netjes recht zetten) er opeens wat over datum producten te voorschijn kwamen. Die werden er direct uitgehaald. Vaak werden die nog wel door de medewerkers meegenomen of ik de kantine gelegd. Verkopen mocht niet meer in ieder geval. Geen idee of de regels zijn versoepeld, maar ik zelf zou er niet aan meedoen, als je sla krijgt die twee dagen over datum is en je er alsnog voor moet betalen.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Too good to go
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2019, 10:03:22 »
Ik haal heel vaak pakjes, bij supermarkten zit er (is mijn ervaring) vaak iets met vlees bij, en ik heb ook wel eens twaalf muffe croissants gekregen (bij een bakker). Daar werd ik ook niet blij van, die is wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. Ook wel eens (bij een andere bakker) drie lekkere broden, een lekkere croissant, een lekker kaasbroodje en een stokbrood. Mijn diepvries had gelukkig plaats voor brood.
Bij sommige winkels kun je (als je de eerste bent die een pakje ophaalt) kiezen tussen vlees, vis en vegetarisch. Bij de meeste die ik geprobeerd heb niet. Het is niet altijd een onverdeeld succes.
Laatst had ik een pakje met een vegan currymaaltijd, bloemkool, palmkool, kokosyoghurt, paprika, limoen. Daar werd ik wel blij van. Maar ik heb ook wel eens een pakje gehad met afbakbroodjes (te vies om op te eten), danoontjes, een lang houdbare afbakpanini (niet eens geprobeerd nadat ik de ingredientenlijst bekeken had) en nog wat dingen die ik intussen verdrongen heb. Die winkel doe ik dus niet meer. Ik heb ook wel eens een citroentaart (lekker) en melk en nog iets (weet niet meer wat) gehad. Zou ik zelf niet kopen, maar het was wel grappig. Ik ben daarna toch nog even naar de supermarkt gegaan voor groente en zo. Ik heb ook wel eens buiten producten staan ruilen met iemand anders.
Het is echt uitzoeken wat voor jou wel werkt en wat niet.
Ik heb ook wel eens koffiefilters in mijn pakket gehad. Die gingen kennelijk uit het assortiment en daar moesten ze dan van af. Die stonden een tijd ongebruikt in mijn keukenkastje, en ik denk dat manlief ze naar het oud papier geëvacueerd heeft, omdat we daar niks mee doen. Verkeerde maat, voor die enkele keer dat we filterkoffie zetten.
Ontbijtspullen heb ik nog nooit opgehaald, wil ik wel eens proberen, maar dat komt er steeds niet van.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Too good to go
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2019, 10:42:25 »
Ik vind dat soort pakketten op zich een goed initiatief, maar voor mij zou het niet werken. Het is me al te vaak gebeurd dat gekregen potjes of pakjes met iets 'bijzonders' of iets dat ik normaal gesproken niet gebruik tot het einde der dagen in de voorraadkast zijn blijven liggen. Hetzelfde met producten die ik eens heb gekocht omdat ze interessant of wel handig zouden zijn. Ik doe liever iets tegen verspilling door alleen die producten te kopen die ik écht gebruik - en als er een keer een 35%-kortingssticker op zit, neem ik die mee (de biologische karnemelk die ik net heb opengemaakt is al een goede week over de datum).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Too good to go
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2019, 15:57:00 »
Mijn vriend struint als bezigsheids- bewegings"therapie" (slechte rug) de verschillende winkels af voor leuke aanbiedingen, en neemt regelmatig afgeprijsde artikelen mee. Omdat we vrij kritisch zijn op wat we eten, zouden random producten bij ons niet werken. We hebben een vrij kleine diepvries, anders lijkt mij een pakket bij de bakker nog wel een leuke optie.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Too good to go
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2019, 12:35:39 »
Ik zou zo'n pakket niet kopen zo lang je niet zeker weet of de inhoud vegetarisch is, bijvoorbeeld bij een bakkerij die geen worstenbroodjes verkoopt is het nog een optie maar ik ben er nog niet echt door overtuigd zolang er geen keuze is tussen 'normaal' en vegetarisch.
Nothing tastes like compassion feels

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Too good to go
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2019, 13:21:30 »
Er is een categorie veggie. Onder andere Spar, Dekamarkt, maar ook biologische winkels hebben veggie boxen. Bakkers zitten er hier niet bij, vreemd genoeg, heel makkelijk om een veggie box te maken. Ontbijtbuffet waar je zelf mag verzamelen is ook veggie.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Too good to go
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2019, 13:25:21 »
Ik doe liever iets tegen verspilling door alleen die producten te kopen die ik écht gebruik
Ja, dat heb ik ook. Ik gooi zelden dingen weg, en ben erg creatief met opmaken. Dit Too Good to Go concept werkt voor mij dus alleen als ik wat meer zeggenschap heb over wat er in zit. Ik moet ook niet denken aan vier gebakjes bij de bakker ofzo.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Too good to go
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2019, 10:31:15 »
Ik heb laatst mijn eerste pakketje gehaald bij bakkerij van Maanen in Leidschenveen.

Voor 4,99 kreeg ik 2 broden, een hard broodje, bagel, een soort pasteitje (vega!), kaascroissant, nog iets kazigs een een kaasstengel. Ben redelijk tevreden, maar weet nog niet of ik het vaker ga doen. Het waren nu wel veel vette dingen ;)

Het ophalen ging echt heel soepel.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2019, 11:38:15 door LL de Ling »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Too good to go
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2019, 14:03:19 »
Dat klinkt lekker LL! Ik ga van Maanen ook weer even proberen. Laatst dus gebakjes, maar daar ben ik niet gek op.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Too good to go
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2019, 17:45:08 »
Vandaag (geinspireerd door LL) dus wel een goede oogst bij Van Maanen! Heel bruin met zaden, heel bruin volkoren, grote witte bol (halfje brood ongeveer), half lichtbruin, croissant, kaasstengel, volkoren pistoletje, en helaas een ham-kaas croissant die de vuilnisbak in gegaan is. Dat is zo ongeveer voor een maand brood. Niet slecht voor 4,99.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Too good to go
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2019, 09:08:45 »
Leuk om te horen Sam!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Too good to go
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2019, 09:55:00 »
Maar daar gaan we weer... paar happen kaasstengel, weggegooid want ik vind kaasstengels blijkbaar niet lekker. Nu zaterdagmorgen, trek in een afbak pistoletje maar nu een vriezer vol brood die me beschuldigend aankijkt... ik vrees dat het hier toch bij blijft  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Too good to go
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2019, 16:52:30 »
Ik haal nog wel eens een tas bij de bakker. Niet in ons eigen dorp, die geeft pruttassen die amper waard zijn wat je er voor betaalt, maar in omliggende dorpen. Heel soms zit er wel iets met vlees in, maar meestal hebben we mazzel.
En bij de bloemist, daar halen we ook wel eens wat, meestal krijgen we een bosje bloemen en 1of meerdere planten, zowel binnen- als buitenplanten

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Too good to go
« Reactie #17 Gepost op: 26 november 2021, 23:05:57 »
Ik haal met enige regelmaat ergens een TGTG op. Soms ook wel maanden niet, daarna misschien weer een paar keer per week.
Het is vooral erg gunstig gebleken dat het hoofdkantoor van Lovechock op een afstand van mijn huis zit die ik precies in m'n lunchpauze op en neer kan fietsen, en dat in combinatie met het vele thuiswerken van de laatste tijd... ;)

Afgelopen woensdag heb ik een doos met zes zakken van die BitesWeLove-erwtjes met gerookte-paprikasmaak gehaald voor 4 euro. :D

Dezelfde middag ging ik een broodbox ophalen ergens (ik had nl wat oud brood nodig voor de croutons die ik ging maken en ik had niks in huis) maar toen ik daar aankwam, al tegen half zeven, bleken ze nog een tas te hebben staan die door niemand gereserveerd was en mocht ik die ook meenemen omdat het anders toch weggegooid zou worden. Dus toen reed ik ineens met twee enorme tassen met brood etc rond (en ook nog al mijn Sintshopping), en moest ik nog even langs de AH ook. Heeel handig. ;D
Ik heb een aantal broodjes gegeven aan de daklozenkrantverkoopster bij de AH en de rest thuis uitgezocht. Er bleken nog twee (vermoedelijk) niet-vega broodjes bij te zitten (daar ben ik wel eens een beetje bang voor van tevoren, wat moet je nu weer met worstenbroodjes), maar mijn buurvrouw wilde die wel, dus daar hoef ik me in het vervolg ook niet meer zo druk om te maken. :) Ik heb de buuf ook nog wat stokbrood gegeven en twee kazige broodjes die erbij zaten en een wit bolletje.
Toen waren er nog twee meergranenstokbroden over (dat werden croutons); nog twee van die quasi-ambachtelijke ronde broden, een olijvenfocaccia, een paar mueslibolletjes, een haverkoek die onderweg uit elkaar was gevallen en een blondie met witte chocola erop. Voor dit alles ook vier euro betaald. ;D
« Laatst bewerkt op: 27 november 2021, 01:39:40 door ArmadiLLow »
Ik wil vega bananenschuimpjes.