Vegatopia Forum

Waar koop ik...

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Waar koop ik...
« Gepost op: 08 september 2019, 13:55:33 »
... couverture? "In blokken geperste chocolade met suiker en cacaoboter toegevoegd." In Duitsland vind je het in elke supermarkt, 200 gram voor een euro of zo. In Nederland heb ik slechts loeidure Verkade kookchocolade (met allerlei toevoegingen) kunnen vinden.

Of is dit alweer zo'n basisproduct waarvoor we even naar Duitsland moeten rijden, omdat Nederlanders alleen met gemaksproducten bakken?  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Waar koop ik...
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2019, 14:21:45 »
In NL niet in supermarkten te krijgen. Klinkt erg goedkoop in Duitsland, hier in NL zou je moeten vervangen door gewone repen chocola.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Waar koop ik...
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2019, 15:15:24 »
Wat wil je ermee maken?
In NL kook je doorgaans met wat vroeger bittere chocolade werd genoemd en tegenwoordig extra puur. Maar ik weet niet of dat voor jouw bereiding ook geschikt is.
Nederland heeft natuurlijk een andere baktraditie dan Duitsland, dus die veroorzaken ook verschillen in het aanbod.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 15:17:59 door Selly »
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Waar koop ik...
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2019, 15:17:55 »
Vivani heeft bio couverture, is zo te zien wel goedkoper dan Verkade (en volgens mij een Duits merk).

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Waar koop ik...
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2019, 15:34:28 »
Wat wil je ermee maken?
In NL kook je doorgaans met wat vroeger bittere chocolade werd genoemd en tegenwoordig extra puur. Maar ik weet niet of dat voor jouw bereiding ook geschikt is.
Nederland heeft natuurlijk een andere baktraditie dan Duitsland, dus die veroorzaken ook verschillen in het aanbod.
"Een andere baktraditie" is een mooi understatement  ;D.

Kristof heeft nu inderdaad pure chocolade gebruikt, om een Sachertorte mee te bedekken. Dat werkt ook, maar met echte couverture is het resultaat toch mooier, glanzender.
In NL niet in supermarkten te krijgen. Klinkt erg goedkoop in Duitsland, hier in NL zou je moeten vervangen door gewone repen chocola.
Ik had ook al bij Ekoplaza, Holland & Barrett, Hema, en Dille en Kamille gekeken, zonder resultaat.
Vivani heeft bio couverture, is zo te zien wel goedkoper dan Verkade (en volgens mij een Duits merk).
En waar wordt die couverture van Vivani verkocht?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Waar koop ik...
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2019, 22:34:58 »
De Ekolaza en Odin hadden het (vroeger?) bij de bakspullen liggen. Kan zijn dat het niet overal in de winkel meer ligt.

Je kan zelf ook wat extra kokosolie mee laten smelten met gewone chocola, dan wordt het ook wat glanzerder. Of je voegt zelf cocaoboter toe ;)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Waar koop ik...
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2020, 16:44:38 »
Hartweizengries, griesmeel van durumtarwe, semola di grano duro. In Duitsland in elke supermarkt te krijgen, maar bij de AH vind je slechts griesmeel bij de pudding als "mix voor griesmeelpudding" (is toch 100% griesmeel, maar dan wel van gewone tarwe, Weichweizengries). Online beweert AH wel De Cecco Semola di grano duro rimacinata te hebben (redelijk aan de prijs, maar vooruit dan maar), maar nadat ik het in de winkel zelf niet kon vinden, vertelde een medewerker ("Se-mo-la, hoe spel je dat?") dat het uit het assortiment is gehaald. De Amazing Oriental verkoopt semola, maar die is van gewone tarwe (ook de grof gemalen). Holland & Barrett hebben het niet in hun assortiment (niet gezonderig genoeg, denk ik) en Ekoplaza heeft alleen durumtarwemeel. Moet ik toch bij alle Turken langs, in de hoop dat dit in Duitsland overal verkrijgbare product toch ergens in een obscuur winkeltje wordt verkocht? Of is dat te veel verwacht?
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Waar koop ik...
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2020, 17:34:44 »
Even naar Kranenburg fietsen heeft geen nut?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Waar koop ik...
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2020, 17:56:56 »
Even naar Kranenburg fietsen heeft geen nut?
Ik ben bang dat Hartweizengries niet geldt als essentiële reden om de grens over te mogen steken...
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Waar koop ik...
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2020, 18:00:15 »
Ik ben de afgelopen week al diverse keren met de fiets de grens overgestoken. Voor een tocht, ik heb dan geen enkel doel ergens 'te zijn'. Nergens ook maar grenswachters gezien bij die oversteken. Denk dat die alleen bij de snelwegen en de grote hoofdwegen staan. Als je via de Ooypolder en Zyfflich naar Kranenburg fietst, kom je geen dienders tegen.

Overigens is het niet verboden de grens over te steken.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Waar koop ik...
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2020, 18:13:36 »
Ik ben de afgelopen week al diverse keren met de fiets de grens overgestoken. Voor een tocht, ik heb dan geen enkel doel ergens 'te zijn'. Nergens ook maar grenswachters gezien bij die oversteken. Denk dat die alleen bij de snelwegen en de grote hoofdwegen staan. Als je via de Ooypolder en Zyfflich naar Kranenburg fietst, kom je geen dienders tegen.
Ik zou dan via de Europa Radbahn (via Groesbeek, langs het spoor) fietsen.
Citaat
Overigens is het niet verboden de grens over te steken.
Misschien moet dit naar het coronadraadje, maar zonder geldige reden kun je in ieder geval bij de grens worden tegengehouden en als je niet rechtsomkeert maakt kun je in principe een fikse boete krijgen. Dat vind ik voor een pak Hartweizengrieß net iets te veel risico  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Waar koop ik...
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2020, 19:06:52 »
Ik zou dan via de Europa Radbahn (via Groesbeek, langs het spoor) fietsen.

Dat is wel een mooie route. Dan adviseer ik Kranenburg voorbij te fietsen en datzelfde fietspad door te zetten tot in het centrum van Kleef / Kleve. Die hebben ze er vorig jaar neergelegd.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Waar koop ik...
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2020, 19:53:04 »
Ik zou dan via de Europa Radbahn (via Groesbeek, langs het spoor) fietsen.
Dat is wel een mooie route. Dan adviseer ik Kranenburg voorbij te fietsen en datzelfde fietspad door te zetten tot in het centrum van Kleef / Kleve. Die hebben ze er vorig jaar neergelegd.
Naar Kranenburg is het vanaf hier 1:05 volgens Google, naar Kleve 1:38. Dat is zeker goed te doen en leuk inderdaad. Staat voor deze zomer op de agenda, als de grens weer wat minder net-niet-gesloten is.

Maar nog steeds de vraag: waar krijg ik in NL Hartweizengries, semola di grano duro? Jumbo lijkt het te hebben?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Waar koop ik...
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2020, 21:22:27 »
Ik haal dat bij de goed gesoreerde Turk Eelco en anders vrij makkelijk bij de Italiaanse delicatessenwinkel (maar die lijkt er in Nijmegen volgens Google niet te zijn?) Bij mijn, uitgebreide, Jumbo heb ik het nooit gezien, maar Jumbo kan per vestiging erg verschillen.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2020, 21:33:25 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Waar koop ik...
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2020, 21:30:52 »
Je kunt het tot je weer naar Duitsland kunt ook bij Foodelious bestellen, leuke club en dan meteen ook wat lekkere olie en azijn enzo
 
https://www.foodelicious.nl/pasta-overig/6238/semola-di-grana-duro-1kg-granoro-griesmeel-meel-bloem
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Waar koop ik...
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2020, 10:52:54 »
Oh jee, wat een gevaarlijke site Selly. Mijn voorraadkast kwijlt  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Waar koop ik...
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2020, 20:41:00 »
Heb je de semolina nog gevonden Eelco?

En ja Sam een winkel vol heerlijke producten.
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Waar koop ik...
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2020, 21:57:58 »
Heb je de semolina nog gevonden Eelco?
Als het goed is, heeft Jumbo dinsdag drie pakken semolina, speciaal voor mij besteld.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar koop ik...
« Reactie #18 Gepost op: 06 juli 2020, 20:51:00 »
Waar koop ik shisoblad?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Waar koop ik...
« Reactie #19 Gepost op: 06 juli 2020, 22:18:59 »
Gemüse ist mein Fleisch