Vegatopia Forum

Klopt wat een vriend mij heeft verteld?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maurice

  • *
  • 5
  • Geslacht: Man
Klopt wat een vriend mij heeft verteld?
« Gepost op: 10 december 2019, 14:10:08 »
Okay, ik ben nu zo een 2,5 jaar Veganist ... nou ja ik ben eerst als vegetariër begonnen die langzaam Veganist werd. En op zijn tijd maak ik wel eens Veganistische kaas, en één van de ingrediënten is een kleine hoeveelheid Dijon Mosterd. Nou had ik gisteravond een vriend op bezoek die ook Veganist is, en ik had die kaas gemaakt de dag er voor. Hij vroeg wat er allemaal in zat, en toen ik liet weten dat er Dijon Mosterd in zat wilde hij het al niet eten.

Hij liet mij weten dat er Witte wijn azijn word gebruikt bij het maken van Dijon Mosterd. Hij vertelde mij dat Mosterd soorten waar Rode/Wite wijn azijn opstaat als één van de ingrediënten, niet geschikt zijn voor Veganisten? Normaal gesproken denk ik dat ik goed op de labels kijk ... maar in dit geval weet ik het niet. Blijkbaar word er volgens die vriend van mij bij het maken van wijn bepaalde ingrediënten gebruikt die van dieren afkomstig zijn?

Ik heb nooit van wijn gehouden dus toen ik Veganist werd heb ik mij nooit verdiept in wijn. ( Zelfs daarvoor al niet. ) Dus ik wil vragen of dit klopt, en zo ja weet iemand welke mosterd dan wel geschikt zijn voor Veganisten?

Re: Klopt wat een vriend mij heeft verteld?
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2019, 15:24:42 »
Kennelijk heeft ie een punt(je):

https://veganwiki.nl/a/Azijn :

Citaat
Azijn die wijn of vruchten als beginproduct heeft, is enkel veganistisch wanneer het beginproduct niet met dierlijke hulpstoffen is geklaard (zoals caseïne uit melk). Natuurazijn, rijstazijn en azijn die via een synthetische methode is gemaakt, is altijd veganistisch.

Kennelijk wordt azijn geklaard, net als wijn (die dus ook ongeschikt kan zijn voor veganisten).

PS
Zelf heb ik het niet zo op dat soort veganistische haarkloverij op het scherpst van de snede.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Klopt wat een vriend mij heeft verteld?
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2019, 15:42:10 »
Als de azijn zelf niet geklaard is maar  gemaakt van niet-vegetarisch geklaarde wijn dan is de azijn ook niet vegetarisch.
En daarvan dan een drup of wat in de mosterd, tja, haarkloverij of principieel je dieet bepalen, daar oordeel ik niet over. Zelf lukt het me niet om zo principieel te zijn.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Klopt wat een vriend mij heeft verteld?
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2019, 15:57:56 »
Niet alle Dijon mosterd bevat wijnazijn. Die van AH bevat bijvoorbeeld gewone natuurazijn, die veganistisch is. Dus kijk even op het label van je mosterd en kijk of er wijnazijn of andere, vegan, azijn in zit. Het is dus redelijk makkelijk te vermijden, als je dit wilt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maurice

  • *
  • 5
  • Geslacht: Man
Re: Klopt wat een vriend mij heeft verteld?
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2019, 00:16:27 »
Kennelijk heeft ie een punt(je):

https://veganwiki.nl/a/Azijn :


Heel erg bedankt voor de link.  :)

En verder iedereen heel erg bedankt voor de hulp en adviezen. Ik zal van af nu er opletten dat er geen wijn azijn in zit ... en ik zal deze week Dijon mosterd van AH zelf halen. ( Die ik nu nog heb heeft inderdaad witte wijnazijn als ingredient. )
« Laatst bewerkt op: 11 december 2019, 00:19:13 door Maurice »